خوردن ترشی در بارداری ضرر دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن ترشی در بارداری ضرر دارد

شاید شما هم جزو خانم هایی باشید که‌هوس خوردن ترشی در بارداری را داشته باشید. برخی از خانم‌ها کلا به ترشی علاقه دارند؛ هم قبل از بارداری و هم در دوران بارداری. برخی هم ممکن است در بارداری به طور ناگهانی میل به خوردن پیدا کنند. برخی زنان باردار هم شنیده‌اند که خوردن ‌ترشی در لیست غذاهای مناسب بارداری است و در جلوگیری از شایع‌ترین عارضه بارداری یعنی بیماری صبحگاهی، مفید است. هوس کردن غذاهای خاص در دوران بارداری متداول است که معمولا به دلیل نوسانات هورمونی بدن است.  بسیاری از مادران می‌خواهند بدانند که خوردن ترشی در بارداری ضرر دارد یا خیر. در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ایم. 

چرا در بارداری هوس خوردن ترشی می‌کنیم؟

خوردن ترشی در بارداری برای بسیاری از خانم‌ها جذاب است. برخی از مادران در تمام دوران بارداری میل به خوردن‌ترشی دارند؛ درحالی‌که برخی دیگر، تنها در ماه‌های خاصی هوس خوردن ‌ترشی می‌کنند. میل به خوردن ‌ترشی در دوران بارداری کاملا طبیعی است و دلایل مختلفی دارد؛ مهم‌ترین دلایل عبارت‌اند از:

تغییرات هورمونی

هورمون‌های حاملگی مانند استروژن یا سایر هورمون‌های بارداری بر حواس بویایی و چشایی شما تأثیر می‌گذارند. بنابراین ممکن است هوس‌های غذایی شما نسبت به قبل از بارداری متفاوت باشد. خوردن بعضی از غذاها مثل ‌ترشی مانند خوردن غذاهای تند در بارداری می‌تواند حواس چشایی و بویایی شما را درگیر کند. به همین دلیل ممکن است زنان باردار بیشتر هوس ترشی کنند. 

استرس عاطفی

در بعضی مواقع، استرس‌های عاطفی دوران بارداری نیز ممکن است باعث گرایش شما به خوردن‌ ترشی در بارداری شود. 

خوردن ترشی در بارداری و جنسیت جنین

گذشتگان معتقدند تمایل مادر به ترشی در بارداری نشان دهنده پسر بودن جنین است. اما تقریبا تمامی موارد ارتباط بین نوع طعم هایی که مادر در دوران بارداری بیشتر می پسندد و یا اصطلاحا بیشتر هوس می کند با جنسیت جنین تنها بر اساس باورهای عمومی شهرت پیدا کرده و هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

فواید خوردن ترشی در دوران بارداری

خوردن ترشی در بارداری در حد اعتدال، ممکن است فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • سطح الکترولیت‌ها را در بدن متعادل می‌کند

مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم، الکترولیت‌های مهمی در بدن ما هستند. در دوران بارداری، بدن شما برای تحقق خواسته‌های جنین در حال رشد، به مقادیر بیشتری از این الکترولیت‌ها نیاز دارد. مصرف ‌ترشی در مقادیر کم می‌تواند این نیاز را تأمین کند؛ زیرا ترشی حاوی مقدار قابل توجهی سدیم و پتاسیم است.

  • ممکن است روند گوارش را تقویت کند

تصور می‌شود ترشی‌ها تا حدودی باعث بهبود هضم و حتی عملکرد سیستم ایمنی بدن شوند. همچنین ممکن است ترشی حاوی باکتری‌های خوب باشد؛ به این ترتیب خوردن‌ ترشی در بارداری می‌تواند به تکثیر باکتری‌های خوب در دستگاه گوارش شما کمک کند. این باکتری‌ها در مقابله با بسیاری از مشکلات گوارشی مؤثر هستند.

  • ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کند

اعتقاد بر این است که‌ ترشی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. میوه یا سبزی‌های موجود درترشی، معمولاً پخته نمی‌شوند؛ به همین دلیل آنتی‌اکسیدان‌های خود را حفظ می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد حفاظت کنند. 

  • ممکن است سیستم ایمنی شما را تقویت کند

مصرف‌ترشی تازه از سبزی‌ها و میوه‌های مختلف، ممکن است ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین A,K و ویتامین c در بارداری، همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن در بارداری را به بدن شما برساند. این ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را در دوران بارداری کاهش دهند.

خطرات خوردن ترشی در بارداری چیست؟

ترشی ارزش غذایی چندانی ندارد. یک شیشه ترشی فاقد پروتئین، چربی یا کلسترول و دارای یک گرم کربوهیدرات است.تقریباً تمام ترشی‌ها نمک زیادی دارند. ترشی حاوی مقدار بسیار زیادی سدیم است، مصرف بیش از حد سدیم می تواند باعث کمبود آب بدن و افزایش فشار خون شود.

سرکه ترکیب اصلی ترشی می‌باشد که‌دارای خاصیت اسیدی بالایی است، پس مصرف آن در طی دوران حاملگی می تواند سبب دل درد زنان حامله شده و حالت سوزش سر دل را هم در بدن این افراد افزایش دهد. حتی در برخی مواد ممکن است موجب سقط حنین در اوایل دوران بارداری شود.

 خوردن‌ترشی‌های تند و مصرف فلفل در بارداری نیز می‌تواند برخی از مشکلات گوارشی بارداری نظیر نفخ یا گاز شکم و سوزش معده را تشدید کند.

اقدامات احتیاطی در هنگام خوردن ترشی در بارداری

در صورتی که تمایل به خوردن ترشی در بارداری دارید، به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر در حین بارداری مستعد ابتلا به گاستریت یا ورم معده هستید، بهتر است در این مدت از خوردن‌ ترشی خودداری کنید.
  • از خوردن ‌ترشی بسیار تند خودداری کنید؛ زیرا این امر می‌تواند باعث ایجاد اسهال و مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل و رفلکس اسیدی معده شود.
  • خوردن‌ ترشی هایی که سدیم زیادی دارند، می‌تواند فشار خون حاملگی را ایجاد یا تشدید کند. این اتفاق می‌تواند بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارد.
  • مصرف ترشی‌هایی که در تولید  آنها از مواد نگه‌دارنده شیمیایی استفاده شده است، می‌تواند در دوران بارداری یکسری عوارض ایجاد کند.
  • خوردن ‌ترشی انبه در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به عفونت با باکتری‌های لیستریا را افزایش دهد. بنابراین از خوردن ‌ترشی انبه در دوران بارداری خودداری کنید.

آیا خوردن ترشی در بارداری مجاز است؟

ترشی ارزش غذایی چندانی ندارد. یک شیشه ترشی فاقد پروتئین، چربی یا کلسترول و دارای یک گرم کربوهیدرات است. از سوی دیگر، به‌دلیل خاصیت اسیدی ترشی، در صورت مصرف بیش از حد، باعث افزایش ترشح اسید معده شده و‌سوزش سردل و‌حالت تهوع را موجب می‌شود. محتوای بالای نمک در ترشی برای مادر و جنین خطر دارد. ترشی حاوی مقدار بسیار زیادی سدیم است، مصرف بیش از حد سدیم می تواند باعث کمبود آب بدن و افزایش فشار خون شود.

بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی شود که در طول بارداری، ترشی بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. علاوه بر این، اگر شما ترشی آماده می‌خرید، انواع ارگانیک فاقد مواد نگه‌دارنده شیمیایی را انتخاب کنید و بهتر است قبل از خوردن ‌ترشی در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.