خوردن کلم در بارداری | فواید و مضرات آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کلم در بارداری

خوردن کلم در بارداری بی خطر است اما به شرط آنکه به درستی پخته شود.در یک ظرف سالاد به همراه سایر سبزیجات خوش آب و رنگ می‌تواند بسیار اشتها برانگیز باشد. برای یک مادر منتظر، مراقبت از سلامتی دو برابر اهمیت دارد زیرا جان‌های بیشتری برای مراقبت کردن وجود دارد. برای اطمینان از زایمان ایمن و داشتن یک نوزاد سالم‌، داشتن یک رژیم غذایی هوشمندانه ضروری است. گنجاندن سبزیجات به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌تان، مزایای بسیاری دارد، و انواع کلم از سبزیجاتی هستند که در لیست مواد غذایی مفید در بارداری اند. خوردن کلم فواید زیادی برای سلامتی مادر فراهم می‌کند. با این حال، مانند هرغذایی، خطرات کمی هم در رابطه با مصرف زیاد کلم در دوران بارداری وجود دارد. 

آیا خوردن کلم در دوران بارداری بی‌خطر است؟

خوردن کلم در دوران بارداری نه تنها بسیار کم خطر است بلکه توسط متخصصان بهداشت بسیار توصیه می‌شود. با این حال، شما باید تا حد امکان از مصرف کلم خام خودداری کنید زیرا به احتمال زیاد حاوی باکتری‌های زیادی ست و می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. احتمال بیماری‌هایی باکتریایی مانند لیستریا بسیار زیاد است و این عفونت می‌تواند شما و نوزاد متولد نشده را درگیر کند و اغلب منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و زایمان نوزاد مرده می‌شود.

مزایا و فواید خوردن کلم در بارداری 

کلم یک سبزی با کالری کم و فیبر بالا ست. این توپ برگی پر از مواد مغذی است که برای بدن شما ضروری است مانند:

  • کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌، فیبر و چربی در بارداری
  • ویتامین A‌، C‌، K‌، B6‌، اسیدفولیک‌، پیریدوکسین‌، نیاسین‌، ریبوفلاوین و تیامین
  • پتاسیم و سدیم‌، آهن‌، منیزیم‌، روی و فسفر، کلسیم در باردی

به دلیل این محتوای غنی غذایی، کلم مزایای سلامتی زیادی به همراه دارد. برخی از مزایای سلامتی عبارتند از:

  • بهبود هضم

یبوست یک مشکل شایع در خانم‌های باردار است وهمانطور که می دانید کلم حاوی مقدار زیادی فیبر است که مصرف آن کمک می کند تا حرکات روده و دستگاه گوارش زنان باردار تنظیم گردد. مصرف گیاه کلم باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش در بدن زنان باردار شده و روند هضم غذا و غلبه بر مشکلاتی مانند اجابت مزاج نامنظم را بهبود خواهد بخشید.

  • بهبود سلامت DNA 

گیاه کلم برگ یک منبع غنی از فولات و یا اسید فولیک است، بابراین جنین را از نقص لوله عصبی در هنگام تولد محافظت می‌کند و تکثیر مناسب DNA را بهبود می‌بخشد.

  • بهبود سلامت استخوان 

کلم منبع غنی کلسیم و ویتامین K است که استخوان‌های شما را قوی‌تر کرده و به تقویت استخوان‌های کودک نیز کمک می‌کند.

  • تنظیم فشار خون 

الکترولیت‌ها نقش مهمی در تنظیم فشار خون و ضربان قلب دارند.کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، پتاسیم و فسفر که در تنظیم قلب و فشار خون حیاتی هستند و‌کلم سرشار از این مواد است. 

  • تقویت سیستم ایمنی

از آنجا که این منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C در بارداری است‌، به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کند کردن روند افزایش وزن 

از آنجا که کلم دارای کالری کم و غنی از مواد مغذی است‌، در حفظ وزن نقش مفیدی دارد. کلم به دلیل فیبر بالایی که دارد می‌تواند احساس سیری در شما ایجاد کند‌، بنابراین نیاز شما به کالری بیشتری را کاهش می‌دهد.

  • درمان دیابت حاملگی 

کلم سرشار از فیبر است و به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند و از این طریق خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد که در دوران بارداری کاملاً متداول است.

  • کاهش خطر کم خونی 

کمبود آهن عامل اصلی کم خونی است. یک زن باردار می‌تواند از محتوای آهن موجود در کلم بهره ببرد تا خطر کم خونی که یکی از دلایل آن کمبود مصرف آهن در بارداری است را از بین ببرد.

  • درمان تورم پاها

ورم بارداری یک عارضه‌ی شایع است که به دلیل حجم بیشتر خون و مایعات به شکل تورم در قسمت های خاصی از بدن ایجاد می‌شود. پیچاندن برگ‌های کلم در اطراف ناحیه‌ی متورم می‌تواند به تسکین آن کمک کند.

  • رفع انسداد پستان

برگ کلم در مورد تسکین درد، شبیه به یخ عمل می‌کند. انسداد پستان در دوران بارداری شایع است‌، و درد ناشی از آن می‌تواند دردناک باشد. کلم در تسکین بخشی از درد نقش دارد.

مضرات خوردن کلم در بارداری چیست؟

از آنجا در مزارع کلم از سموم دفع آفات و قارچ کش‌ها استفاده می‌شود‌، این گیاه مستعد آلودگی به باکتری‌ها و سایر بیماری‌های غذایی است. بهتر است کلم ارگانیک مصرف کنید و شستن آن کاملاً ضروری است. همچنین اگر گاز معده‌ی زیادی دارید نباید کلم زیادی بخورید زیرا مصرف مقدار زیادی از آن می‌تواند باعث افزایش گاز و درد شود.

احتیاط لازم در مورد خوردن کلم در بارداری

اگرچه مصرف کلم سبز یا قرمز در دوران بارداری سالم است‌، اما باید اقدامات احتیاطی را انجام داد.

  • همیشه کلم تازه بخرید و میزان خرابی‌اش را بررسی کنید.
  • از خرید کلم از قبل بریده شده خودداری کنید زیرا ارزش غذایی آن هنگام برش کاهش می‌یابد.
  • کلم خام جذب ید را کاهش می‌دهد و‌می‌تواند باعث بیماری تیروئید شود بنابراین، حتما به‌صورت پخته مصرف شود.
  • کلم را بشویید‌، بجوشانید‌. در طول بارداری از خوردن شکل خام آن خودداری کنید.
  • از پرخوری کلم خودداری کنید.

مصرف کلم در شیردهی

اگرچه متخصصان تغذیه سفارش می‌کنند که مادران شیرده باید سبزیجات مصرف کنند، اما باید دقت کرد که مصرف سبزیجات باعث نفخ کودک نشود. یکی از‌سبزیجاتی که‌می‌تواند باعث نفخ شود کلم است.

تفاوت خواص کلم سفید و قرمز

کلم بنفش یا قرمز اگرچه از محبوبیت کمتری نسبت به کلم سبز برخوردار است اما از نظر ارزش غذایی غنی‌تر است.  کلم قرمز آنتی اکسیدان های بیشتری دارد که مهم ترین آن‌آنتوسیانین می‌باشد.

کلم سبز از نظر ویتامین K غنی تر است‌ اما کلم بنفش حاوی مقادیر نسبتاً بیشتری ویتامین C‌، ویتامین A و آهن است.  گفته شده است که هضم کلم قرمز کندتر انجام می‌شود و احساس سیری بیشتری دارد. بنابراین بهتر است انواع مختلفی از کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. 

کلم قمری در بارداری مجاز است؟

کلم قمری گیاهی است شبیه به کلم‌ که ساقه و برگ‌های آن به عنوان غذا و دارو مصرف می‌شود. کلم قمری به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و برای سرطان‌، بیماری‌های قلبی‌، یبوست‌، دیابت‌، نقرس‌، بواسیر‌، گرگرفتگی‌، کلسترول بالا‌، بیماری کبد‌، علائم قاعدگی‌، یک اختلال درد به نام سیاتیک‌، کاهش وزن و بهبود زخم مفید است. از کلم قمری برای درمان ریزش مو نیز استفاده می‌شود.

کلم قمری بسیار بی‌خطر است با اینحال اطلاعات کافی در مورد ایمنی خوردن آن در مقادیر دارویی در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بنابراین بهتر است جانب احتیاط رعایت شود. مقدار مجاز مصرف کلم قمری به چندین عامل مانند سن کاربر‌، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد.

مصرف کلم بروکلی در بارداری مجاز است؟

مصرف کلم بروکلی در بارداری بسیار بی‌خطر است و نیازی به نگرانی نیست.  منیزیم، روی، آهن، ریبوفلاووین و ویتامین ث موجود در این سبزی به همراه سایر مواد مغذی برای حفظ سلامت جنین و مادر مفید هستند.کلم بروکلی خواص بسیار زیادی دارد که عبارتند از:

  • کاهش یبوست
  • کاهش کم خونی
  • محافظت از پوست و تقویت استخوان
  • بهبود بینایی
  • جلوگیری از سرطان
  • کاهش احتمال آلرژی
  • داشتن یک بارداری ایمن 

خوردن گل کلم در بارداری مجاز است؟

خوردن گل کلم هم مانند خوردن کلم در بارداری مواد مغذی زیادی از جمله ویتامین K، فولات، ویتامین C، آنتی اکسیدان، اسید پانتوتنیک و چربی‌های امگا 3 را به بدن میرساند. با این حال گل کلم ترکیبات گوگردی زیاد دارد و می‌تواند باعث ایجاد گاز در بسیاری از افراد شود. همچنین گل کلم خام هم مانند کلم خام جذب ید راکاهش می‌دهد بنابراین حتما باید به‌صورت پخته مصرف شود. بسیاری از زنان باردار در دوران بارداری مستعد ابتلا به بیماری‌های گوارشی هستند. برخی از آن‌ها به دلیل مشکلاتی در دوران بارداری مستعد ابتلا به گرفتگی گاز یا دردهای کولیک هستند.به همین خاطر است که گل کلم در لیست پرهیز غذایی بارداری قرار دارد. ضمناً باید به خاطر داشته باشید که طبع گل کلم گرم و خشک است.