معاینات عمومی پیش از بارداری را جدی بگیرید

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
معاینات عمومی پیش از بارداری

همه ما در مورد اهمیت مراقبت‌های پزشکی قبل از تولد کودک برای اطمینان از سلامتی مادر و کودک می‌دانیم. با این حال، اکثر متخصصان توصیه می‌کنند زنان قبل از باردار شدن باید برای انجام معاینات عمومی پیش از بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. پزشک ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد تا مطمئن شود شما و همسرتان هیچ بیماری پنهانی ندارید که بتواند بر بارداری یا احتمال بارداری شما تاثیر بگذارد. پزشک همچنین می‌تواند در مورد ورزش، غذا خوردن، سبک زندگی و مکمل اسیدفولیک به شما توصیه‌هایی کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که انجام مراقبت‌های پیش از بارداری می‌تواند شانس بارداری شما را افزایش داده و خطرات سقط جنین یا نقص مادرزادی را کاهش دهد.

 

معاینات عمومی پیش از بارداری

قبل از اینکه استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری را قطع کنید مهم است که برای انجام برخی معاینات عمومی پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنید. شما باید آماده باشید تا در مورد سابقه پزشکی خانوادگی و همسرتان، داروهای مصرفی و سبک زندگی خود صحبت کنید. صحبت در مورد این موارد می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا ارزیابی کند که چه آزمایشاتی برای شما لازم است.

یک سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی مناسب و ورزش، به ویژه در دوران بارداری بسیار مهم است. اگر اضافه‌وزن دارید، پزشک ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی و ورزش کردن بیشتر را به شما توصیه کند، زیرا حتی کاهش مقدار کمی وزن می‌تواند بر باروری شما تاثیر مثبت داشته باشد و به شما کمک کند تا در تمام دوران بارداری سالم بمانید. همچنین لازم است قبل از باردار شدن، الکل، مصرف مواد مخدر، برخی داروها و سیگار را ترک کنید. بنابراین معاینات پزشکی بارداری را جدی بگیرید.

واکسیناسیون پیش از بارداری

عملکرد ایمنی بدن شما در دوران بارداری تا حدودی پایین است و این مسئله، مادران باردار را مستعد ابتلا به عفونت و عوارض آن می‌کند. واکسن‌ها می‌توانند کمک زیادی به پیشگیری یا کاهش شدت بیماری‌هایی کنند که می‌توانند شما را در طی بارداری مریض کنند یا به کودک آسیب برسانند. مهم‌ترین واکسن‌های پیش از بارداری عبارت‌اند از:

  • واکسن آنفولانزا: این واکسن همیشه برای زنانی که در فصل آنفولانزا باردار هستند توصیه می‌شود؛ بنابراین اگر هنوز نمی‌دانید باردار هستید یا نه در همان هفته‌های اول بارداری می‌توانید واکسن آنفولانزا را دریافت کنید. تزریق واکسن آنفولانزا برای خانم‌های باردار نیز بی‌خطر است.
  • واکسن آبله‌مرغان و سرخجه: این دو واکسن بسیار ضروری هستند. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از باردار شدن، خود را از نظر ایمنی به این دو بیماری، ارزیابی کنید و در صورت لزوم واکسن بزنید. مهم است که حداقل یک ماه بعد از این واکسیناسیون برای باردار شدن اقدام کنید. اگرچه ممکن است آبله‌مرغان در بارداری به طور کلی خطر بزرگی نباشد، اما می‌تواند خطر ابتلا به ذات‌الریه در زن باردار و یا ابتلای نوزاد به نقایص مادرزادی را به همراه داشته باشد.

اگر یک زن باردار بین هفته هشتم تا بیستم بارداری به آبله‌مرغان مبتلا شود، احتمال دارد کودک مبتلا به سندرم واریسلا مادرزادی شود که این مسئله می‌تواند باعث ایجاد زخم در پوست کودک، رشد نکردن بازوها و پاهای او، التهاب چشم و مشکلات در رشد مغز کودک شود. سرخجه می‌تواند عواقب جدی‌تری داشته باشد: خطر سقط جنین، مرده زایی و زایمان زودرس افزایش می‌یابد. همچنین، اگر سرخجه به جنین منتقل شود، احتمال دارد کودک با مشکلات مختلفی از جمله مشکلات بینایی و شنوایی متولد شود. مشکلات قلبی، بیماری میکروسفالی و آسیب به کبد و طحال نیز محتمل است.

 

معاینات عمومی پیش از بارداری

بیماری‌های مقاربتی

یکی دیگر از معاینات عمومی پیش از بارداری، بررسی ابتلای زوجین به بیماری‌های مقاربتی است. تعدادی از بیماری‌های مقاربتی (STI) می‌توانند منجر به ناباروری شوند یا بر سلامتی شما یا فرزندتان در دوران بارداری تاثیر بگذارد. بنابراین اگر فکر می‌کنید که ممکن است به این بیماری‌ها مبتلا شوید لازم است یک بار قبل از بارداری و یک بار در اوایل بارداری آزمایش دهید. در ادامه به این بیماری‌ها و عوارض آن با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

در میان بیماری‌های مقاربتی، کلامیدیا و سوزاک اغلب تشخیص داده نمی‌شوند زیرا بسیاری از افرادی که این STI ها را دارند هیچ علائمی ندارند. هر دو عفونت می‌توانند به لوله‌های فالوپ آسیب برسانند و منجر به بیماری التهابی لگن شوند که می‌تواند باعث ناباروری شود. این STI همچنین می‌تواند بر بارداری و کودک شما تاثیر بگذارد. کلامیدیا می‌تواند باعث زایمان زودرس شود و اگر عفونت در هنگام تولد به کودک شما منتقل شود، نوزاد ممکن است دچار عفونت چشم یا ذات‌الریه شود.

  • سوزاک می‌تواند منجر به سقط جنین، پارگی زودرس غشا و زایمان زودرس شود و اگر عفونت در حین زایمان به نوزاد منتقل شود، می‌تواند منجر به عفونت‌های خونی چشم، مفصل یا مرگ در کودک شود. در حالی که کلامیدیا و سوزاک با آنتی‌بیوتیک قابل درمان هستند اما درمان نمی‌تواند مشکلاتی را که قبلا ایجاد شده جبران کند.
  • سفلیس همچنین می‌تواند اثرات جدی بر سلامتی در دوران بارداری داشته باشد. اگر این بیماری بعد از هفته بیستم تشخیص داده شود، خطر زایمان زودرس و مشکلات جنین افزایش می‌یابد. نوزادانی که با سفلیس متولد می‌شوند ممکن است دچار مشکلات جدی سلامتی مانند آسیب مغزی و از دست دادن شنوایی و بینایی شوند. با این حال، اگر قبل از هفته بیستم بارداری، تحت درمان قرار بگیرید، احتمال زیادی وجود دارد که عفونت به کودک شما منتقل نشود. همانند کلامیدیا و سوزاک، سفلیس را می‌توان با آنتی‌بیوتیک درمان کرد.
  • به طور مشابه، HIV می‌تواند به کودک شما منتقل شود، اگرچه انتقال آن می‌تواند در هر مرحله از بارداری، زایمان و همچنین در دوران شیردهی اتفاق بیفتد. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند به کاهش خطر انتقال بیماری از مادر به نوزاد کمک کند. اگر درمان در طی هفته چهار تا شش هفته اول بارداری انجام شود، خطر ابتلای کودک به این بیماری کمتر از یک درصد است.
  • ممکن است قبل از اقدام به بارداری از نظر هپاتیت B مورد آزمایش قرار بگیرید، زیرا این بیماری در حین زایمان می‌تواند به کودک منتقل شود. نوزادانی که از بدو تولد آلوده شده‌اند می‌توانند به عفونت مزمن هپاتیت B مبتلا شوند که این امر می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مادام‌العمر در آن‌ها شود. با این حال، اگر کودک با دریافت چند واکسن و دریافت گلوبولین ایمنی هپاتیت B در هنگام تولد تحت درمان قرار گیرد، می‌توان از این امر جلوگیری کرد. اگر برای هپاتیت B واکسینه نشده‌اید، در مورد گرفتن واکسن با پزشک خود صحبت کنید. این واکسن را می‌توانید در هر مرحله از بارداری دریافت کنید.

غربالگری ژنتیکی

یکی از اقدامات ضروری پیش از بارداری غربالگری ژنتیکی است. سن، سابقه خانوادگی و پیشینه نژادی شما می‌تواند خطر تولد کودک شما با بیماری‌های ژنتیکی را نشان دهد. برخی از این بیماری‌ها کیفیت و طول عمر کودک را به شدت کاهش می‌دهند. برخی بیماری‌های ژنتیکی در جمعیت‌های خاص بیشتر دیده می‌شوند.

به عنوان مثال، اختلالات خونی مانند تالاسمی و هموگلوبینوپاتی در بین افراد آفریقایی، مدیترانه‌ای و آسیایی شیوع بیشتری دارد. فیبروز کیستیک بیشتر در میان مردم قفقاز دیده می‌شود. افراد از نژاد یهودی اشکنازی به احتمال زیاد ناقل بیماری تای ساکس، بیماری کاناوان و تعدادی از بیماری‌های دیگر هستند که کشنده هستند یا کیفیت زندگی کودک را به شدت کاهش می‌دهند.

در این مقاله به موضوع معاینات عمومی پیش از بارداری پرداخته شد. هنگامی که تصمیم دارید بچه‌دار شوید سوالات و مسائل زیادی برای شما پیش می‌آید که گاهی اوقات می‌تواند برای شما طاقت‌فرسا شود. با این حال، مراجعه به پزشک به شما کمک می‌کند پاسخ این سوالات و راه حل مسائل را پیدا کنید و در نتیجه نگرانی‌تان کاهش یابد.