واکسن‌های پیش از بارداری | مزایا و عوارض آن‌ها

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
واکسن‌های پیش از بارداری

قبل از بارداری توصیه می‌شود از طریق واکسن خود را برای بیماری‌های قابل پیشگیری مجهز کنید. قبل از بارداری، مطمئن شوید که واکسن‌های شما به‌روز هستند. واکسیناسیون می‌تواند از شما در برابر برخی از عفونت‌ها که می‌تواند به شما و کودک شما در دوران بارداری آسیب برساند، محافظت کند. در ادامه به معرفی واکسن‌های پیش از بارداری پرداخته شده است.

واکسن‌های پیش از بارداری شامل چه مواردی می‌شود؟

اگر به فکر باردار شدن هستید، یک معاینه پیش از بارداری انجام دهید. این یک معاینه پزشکی است که قبل از بارداری انجام می‌دهید تا به شما اطمینان دهد که بارداری سالم خواهید داشت. هنگام معاینه، از پزشک خود بپرسید که آیا به واکسیناسیون احتیاج دارید یا خیر و همچنین چه مدت باید منتظر بمانید تا باردار شوید. پزشک ممکن است واکسن‌های زیر را پیش از بارداری به شما توصیه کند.

واکسن آنفولانزا

آنفولانزا در بارداری یک بیماری جدی است که می‌تواند باعث تب، لرز، سرفه، گلودرد، بدن‌درد، استفراغ و اسهال شود. اگر در دوران بارداری به آنفلوانزا مبتلا شوید، احتمالا مشکلات جدی مانند زایمان زودرس را تجربه خواهید کرد. نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند ممکن است مشکلات سلامتی بیشتری داشته باشند و ممکن است لازم باشد بیشتر از نوزادانی که دیرتر به دنیا می‌آیند در بیمارستان بمانند.

تزریق واکسن آنفولانزا قبل از بارداری و در طول حاملگی بی‌خطر است. ویروس‌های مختلفی از آنفولانزا وجود دارد و آن‌ها همیشه در حال تغییر هستند. هرسال، واکسن جدید آنفولانزا ساخته می‌شود تا از سه یا چهار ویروس آنفلوانزا محافظت کند که دانشمندان فکر می‌کنند در فصل آینده، این ویروس‌ها رایج‌تر باشند. 

واکسن HPV

HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است. HPV شایع‌ترین بیماری مقاربتی (STI) است. STI عفونتی است که می‌توانید از طریق رابطه جنسی محافظت نشده یا تماس نزدیک جسمی با فردی که آلوده است به آن مبتلا شوید. HPV می‌تواند باعث زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم شود. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان از 9 تا 26 سالگی واکسن HPV دریافت کنند. البته دریافت این واکسن پس از این سن نیز قابل انجام است. شما نمی‌توانید واکسن HPV را در دوران بارداری دریافت کنید، بنابراین اگر به آن نیاز دارید، قبل از باردار شدن این واکسن را بزنید.

واکسن MMR

MMR مخفف سرخک، اوریون و سرخجه است. شما احتمالا از کودکی واکسن MMR دریافت کرده‌اید اما ممکن است با افزایش سن به یک واکسن تقویت‌کننده (دوز دیگری) نیاز داشته باشید. قبل از باردار شدن، پزشک برای شما آزمایش خونی درخواست خواهد کرد تا ببینید آیا از نظر ابتلا به سرخک، اوریون و سرخجه ایمن هستید یا خیر. اگر یک دوز تقویت‌کننده دریافت کردید، آزمایش خون دیگری را بعد از تزریق انجام دهید تا قبل از بارداری مجددا ایمنی بدن را بررسی کنید. برای باردار شدن، 4 هفته پس از واکسیناسیون MMR صبر کنید.

سرخک به راحتی انتقال می‌یابد و می‌تواند باعث بثورات، سرفه و تب شود. سرخک در دوران بارداری می‌تواند آسیب‌زننده باشد و باعث سقط جنین شود. سقط جنین زمانی است که کودک قبل از هفته بیستم بارداری در رحم می‌میرد. اوریون می‌تواند باعث تب، سردرد و تورم غدد صورت و گردن شود. سرخجه می‌تواند علائم خفیف مانند آنفولانزا و بثورات پوستی ایجاد کند. این بیماری می‌تواند باعث مشکلات جدی در بارداری مانند سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس یا سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) شود. CRS ممکن است باعث تولد نوزاد با یک یا چند نقص مادرزادی از جمله نقص قلب، مشکلات بینایی و شنوایی شود.

واکسن قبل از بارداری

واکسن واریسلا (آبله‌مرغان)

آبله‌مرغان به راحتی انتقال می‌یابد و می‌تواند باعث خارش پوست، بثورات پوستی و تب شود. اگر در دوران بارداری به آبله‌مرغان مبتلا شوید، این مسئله می‌تواند منجر نقایص مادرزادی در کودک شود. نقص مادرزادی شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت از بدن را تغییر می‌دهند. نقایص مادرزادی می‌تواند در سلامت کلی، چگونگی رشد بدن یا نحوه عملکرد بدن مشکل ایجاد کند.

اگر به فکر باردار شدن هستید و تا به حال مبتلا به آبله‌مرغان نشده‌اید یا واکسن آن را دریافت نکرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. انجام این واکسیناسیون در دوران بارداری ایمن نیست. اگر به آن نیاز دارید، قبل از بارداری آن را دریافت کنید. بعد از دریافت این واکسن، یک ماه برای اقدام به باردار شدن صبر کنید.

*در مورد دلایل و روشهای درمان آبله مرغان در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

سایر واکسن‌ها

پزشک شما بسته به شرایطتان، ممکن است واکسن‌هایی را برای محافظت از شما در برابر بیماری‌های دیگر توصیه کند. این واکسن‌های پیش از بارداری شامل موارد زیر است:

  • ذات‌الریه: عفونت در یکی از ریه‌ها یا هر دوی آن‌ها.
  • مننژیت: عفونتی که باعث تورم در مغز و نخاع می‌شود.
  • هپاتیت A و B: عفونت‌های کبدی ناشی از ویروس‌های هپاتیت A و B (پیشنهاد می‌کنیم مقاله "واکسن هپاتیت در دوران بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.)
  • واکسن هموفیلوس آنفلوانزای ب (Hib): این بیماری، یک بیماری جدی است که توسط باکتری ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث مننژیت، ذات‌الریه، سایر عفونت‌های جدی و مرگ شود.
  • Tdap یا واکسن سه‌گانه (کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه)

در نهایت، بسیاری از والدین نگران این هستند که آیا واکسن‌های پیش از بارداری بر سلامت جنین آن‌ها در آینده تاثیر می‌گذارد یا خیر. لازم است بدانید این واکسن‌ها نه تنها هیچ خطری برای کودک ندارند بلکه به محافظت از سلامتی آن‌ها در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنند.