علائم و نشانه‌های آمادگی بدن برای بارداری را بشناسید

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم و نشانه‌های آمادگی بدن برای بارداری

اگر تصمیم به بارداری گرفته‌اید ممکن است از نظر عاطفی برای بچه‌دار شدن آماده باشید اما آیا بدن شما آماده است؟ برای اطمینان از داشتن حاملگی سالم، به محض اینکه به فکر باردار شدن افتادید، یک قرار ملاقات با پزشک داشته باشید. ویزیت ملاقات قبل از بارداری به ویژه اگر 30 یا 40 ساله باشید یا هرگونه بیماری مزمن یا نگرانی خاصی داشته باشید بسیار مهم است. این امر به شما کمک می‌کند که متوجه شوید آیا از علائم و نشانه‌های آمادگی بدن برای بارداری برخوردار هستید یا خیر. در ادامه با این علائم از طریق چند سوال آشنا می‌شوید.

تاکنون از چه روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اید؟

یکی از علائم و نشانه‌های آمادگی بدن برای بارداری با روشی که تاکنون برای پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اید ارتباط دارد. اگر قرص‌های ترکیبی پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اید انتظار می‌رود که در طی 30 روز پس از قطع قرص، عادت ماهانه شما بازگردد. لازم است بدانید قبل از اقدام به بارداری نیازی به وقفه بدون استفاده از قرص ندارید. با این حال، اگر حداقل یک دوره پریودی طبیعی قبل از بارداری داشته باشید، تخمین زمان تخمک‌گذاری و زمان تولد کودک تا حدودی آسان خواهد بود.

اگر قصد دارید چند ماه صبر کنید تا چرخه قاعدگی شما به حالت عادی برگردد، می‌توانید از کاندوم استفاده کنید. اگر از روش‌های خاصی برای پیشگیری از بارداری در طولانی‌مدت مانند تزریق پروژسترون استفاده کرده‌اید، بازگشت شما به باروری ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. حدود 15 هفته طول می‌کشد تا اثر این دارو از بین برود و احتمالاً چند ماه طول خواهد کشید تا پس از قطع آن مجدداً پریود شوید. با این وجود، 50 درصد از زنانی که تزریق پروژسترون را برای باردار شدن قطع می‌کنند، ظرف 10 ماه پس از آخرین تزریق باردار می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "بهترین سن برای بچه دار شدن چه موقع است؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

آیا واکسینه هستید؟

عفونت‌هایی مانند آبله‌مرغان (واریسلا) و سرخک آلمانی (سرخجه) می‌توانند برای نوزاد متولدشده خطرناک باشند. اگر واکسیناسیون شما کامل نباشد یا از ایمنی در برابر برخی از عفونت‌ها مطمئن نیستید، ممکن است یکی از کارهای ضروری قبل از بارداری (ترجیحاً حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری) شامل آزمایش خون برای بررسی میزان ایمنی شما نسبت به برخی از بیماری‌ها باشد.

آیا به بیماری مزمن مبتلا هستید؟

یکی از علائم و نشانه‌های آمادگی بدن برای بارداری این است که آیا به بیماری مزمن مبتلا هستید یا خیر. اگر چاق هستید یا به بیماری مزمن مانند دیابت، آسم یا فشار خون مبتلا هستید قبل از بارداری مطمئن شوید که شرایطتان تحت کنترل است. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است توصیه کند داروها یا سایر روش‌های درمانی خود را قبل از بارداری تنظیم کنید. پزشک، همچنین برای شما مراقبت‌های ویژه‌ای را که ممکن است در دوران بارداری نیاز داشته باشید توضیح می‌دهد.

آیا دارو یا مکمل مصرف می‌کنید؟

هر دارویی که مصرف می‌کنید را به پزشک اطلاع دهید. بسته به دارو، پزشک ممکن است توصیه کند دوز آن را تغییر دهید، داروی دیگری مصرف کنید یا مصرف آن را قبل از بارداری متوقف کنید. همچنین، در این زمان لازم است مصرف ویتامین‌ها را شروع کنید. لوله عصبی کودک که به مغز و نخاع تبدیل می‌شود در ماه اول بارداری احتمالا قبل از اینکه حتی بفهمید باردار هستید ساخته می‌شود. مصرف ویتامین‌های قبل از بارداری از جمله فولیک اسید به جلوگیری از نقص لوله عصبی در کودک کمک می‌کند و لازم است مصرف آن قبل از بارداری شروع شود.

علائم و نشانه های آمادگی بدن برای بارداری

آیا در معرض خطر بیماری‌های مقاربتی هستید؟

بیماری‌های قابل انتقال از راه جنسی مانند سوزاک، سفلیس و کلامیدیا می‌توانند توانایی بارداری شما را مختل کنند. همچنین، این بیماری‌ها می‌توانند در دوران بارداری، مادر و کودک را در معرض خطر قرار دهند. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستید یا فکر می‌کنید ممکن است شما و همسرتان مبتلا به این بیماری‌ها باشید حتما در مورد آزمایش‌های لازم با پزشک خود مشورت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "زمان مناسب نزدیکی جنسی برای باردار شدن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

آیا سابقه خانوادگی بیماری خاصی را دارید؟

گاهی اوقات سابقه خانوادگی بیماری چه در شما و چه در همسرتان، خطر داشتن فرزندی که دارای شرایط پزشکی خاصی مانند فیبروز کیستیک یا نقص مادرزادی است را افزایش می‌دهد. همچنین اگر شرایط پزشکی نگران‌کننده‌ای داشته باشید پزشک ممکن است شما را به یک مشاور ژنتیک ارجاع دهد.

سن شما و همسرتان چقدر است؟

با افزایش سن مادر، احتمال بروز مشکلات باروری، سقط جنین و برخی شرایط خاص کروموزومی افزایش می‌یابد. برخی از عوارض مربوط به بارداری، مانند دیابت بارداری نیز در مادران با سن بالاتر بیشتر دیده می‌شود. سن پدر کودک نیز مهم است. پزشک به شما کمک می‌کند قبل از بارداری، هرگونه خطر را در نظر داشته باشید و اقدامات لازم در این دوره را انجام دهید.

آیا قبلا باردار بوده‌اید؟

برای تشخیص علائم و نشانه‌های آمادگی بدن برای بارداری، پزشک از شما در مورد بارداری‌های قبلی سوال می‌کند. حتما به او در مورد عوارض احتمالی خود در بارداری قبلی مانند فشار خون، دیابت حاملگی، زایمان زودرس، نقص مادرزادی یا نوع زایمانی که داشته‌اید اطلاع دهید. اگر در بارداری قبلی، نقص لوله عصبی کودک اتفاق افتاده باشد، پزشک، احتمالا دوز روزانه اسیدفولیک را برای شما افزایش می‌دهد.

آیا سبک زندگی شما سالم است؟

داشتن سبک زندگی سالم در دوران بارداری بسیار ضروری است. برای مثال:

  • پزشک در مورد اهمیت یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و کنترل استرس با شما صحبت خواهد کرد.
  • اگر کمبود وزن یا اضافه‌وزن دارید، پزشک ممکن است توصیه کند قبل از بارداری، وزن خود را زیر نظر بگیرید.
  • همچنین پرهیز از مصرف الکل، داروهای غیرقانونی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی بسیار مهم است.
  • اگر سیگار می‌کشید لازم است آن را ترک کنید.

علائم فیزیکی نشان دهنده‌ی آمادگی بدن برای بارداری

در اولین گام برای بارداری باید دوره‌ی قاعدگی خود را پیگیری کرده و از زمان دقیق تخمک‌گذاری خود مطلع باشید. نزدیک زمان تخمک‌گذاری، شانس لقاح موفق و بارداری افزایش پیدا می‌کند. زیرا تخمک و اسپرم در این دوران قوی‌تر از هر زمانی بوده و شانس ترکیبشان بسیار زیاد است. (هرچند این مسئله هنوز از نظر علمی مورد بحث است، اما طبق بعضی تحقیقات شما حتی می‌توانید با انتخاب زمان مناسب، جنسیت جنین خود را نیز تعیین کنید و لقاح در نزدیک تخم‌گذاری شانس بارداری پسر را افزایش می‌دهد.)

بدن شما سیگنال‌های زیادی دارد که آمادگی بدن برای بارداری را بهتان اطلاع می‌دهد. از کجا بفهمیم آمادگی بارداری داریم؟ در زمانی که بیشترین احتمال بارداری وجود دارد، ترشحات واژنتان غلیظ  و سفید می‌شود. با پیگیری دوره‌ی قاعدگی از حدود 14 روز بعد از شروع پریود باید انتظار تخمک گذاری را داشته باشید و می‌توانید با انجام تست تخمک‌گذاری از وضعیت بدنتان مطلع شوید. در این دوران میل جنسی زنان نیز افزایش پیدا می‌کند و حتی دمای بدنتان نیز چند درجه زیاد می‌شود. سینه‌ها نیز در این دوره حساس‌تر می‌شوند. مهم نیست برای چندین بار قصد بارداری دارید، آمادگی برای بارداری دوم نیز به همین صورت خواهد بود.

نشانه‌های رحم و تخمدان سالم

نشانه‌های رحم سالم توسط بررسی‌های پزشکی قابل مشاهده است. بیشتر پزشکان برای شما یک سونوگرافی می‌نویسند که در آن وضعیت رحم و تخمدان‌ها را بررسی کرده تا ببینند آیا برای بارداری آماده هستند یا خیر. در صورتی که مشکلاتی در این بخش وجود داشته باشد تحت مداخلات پزشکی قرار گرفته تا برای بارداری آماده شوید. داشتن رحم سالم نه تنها در طول بارداری ضروری و موثر است بلکه در روند زایمان طبیعی نیز بسیار تاثیرگذار است.

تغییرات بدن بعد از اقدام به بارداری 

بعد از بارداری علائمی وجود دارد که می‌تواند حتی پیش از تاخیر پریود و آمادگی رحم برای بارداری، شما را از وضعیتتان مطلع کند. از مهمترین تغییرات بعد از لقاح موفقیت‌آمیز، تغییرات هورمونی بعد از اقدام به بارداری است که  از طریق انجام آزمایش می‌توان از آنها مطلع شد. با این حال علائمی مانند سینه‌های حساس و متورم، حالت تهوع با یا بدون استفراغ، گرفتگی در شکم، افزایش ادرار، خستگی و ... را می‌توان از اولین نشانه های بارداری قبل از پریود دانست و پریود نشدن به دنبال آنها خواهد آمد.

در این مقاله به موضوع علائم و نشانه‌های آمادگی بدن برای بارداری پرداخته شد. در نهایت، لازم به ذکر است که در مراجعاتی که به پزشک دارید حتما همسرتان نیز حضور داشته باشد و به توصیه‌های پزشک در مورد داشتن سبک زندگی سالم عمل کند. سلامتی پدر کودک می‌تواند به شدت سلامتی شما و فرزندتان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار دهد.