تغذیه‌ آقایان قبل از بارداری | غذاهای مفید برای باروری مردان

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تغذیه‌ی آقایان قبل از بارداری

همیشه وقتی صحبت از باروری می‌شود، همه‌ی افراد شروع به پیشنهاد دادن لیست بلند بالای بایدها و نبایدها برای زنان می‌کنند و چیزی  که از نگاه بیشتر آنها دور می‌ماند، تغذیه و روش زندگی مردان است و کارهایی که آنها می‌توانند برای افزایش شانس باروری انجام دهند. اما امروزه با پیشرفت علم، متخصصین فرهنگ جدیدی را ایجاد کرده‌اند که به طور کامل توضیح می‌دهد باروری یک موضوع کاملاً دو طرفه است و آقایان نیز به عنوان یک طرف این ماجرا باید مواظب سبک زندگی و تغذیه‌شان باشند. تغذیه‌ آقایان قبل از بارداری به هیچ وجه موضوع کم اهمیتی نیست و لیست غذاهای پیشنهادی آنها مشابه لیست زنان، شامل بایدها و نبایدهای زیادی است که با رعایت آنها می‌توان شانس باروری را افزایش داد.

 

غذاهای مفید برای باروری در مردان

غذاهایی که باعث افزایش باروی شده و باید در تغذیه‌ آقایان قبل از بارداری گنجانده شوند به شرح زیر می‌باشند:

  • مقدار زیادی میوه و سبزی بخورید: محصولات تازه فقط برای سلامت کلی شما مفید نیستند. آنها پر از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها هستند که به سالم ماندن اسپرم کمک می‌کنند. بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از اسپرم در برابر آسیب سلولی بالقوه و نقص کروموزومی کمک می‌کنند، در عین حال باعث بهبود تحرک آنها می‌شوند. خوردن میوه و سبزی کمک می‌کند تا احتمال موفقیت رسیدن اسپرم به لوله‌های رحمی زن افزایش یابد و این بدین معنی است که اسپرم به طور کلی در بارداری سالم‌تری نقش خواهد داشت. بهترین راه برای استفاده از این فواید، خوردن میوه‌ها و سبزیجات بسیار متنوع و ترجیحاً به صورت خام و تا حد امکان تمیز شده است تا ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E - سه ماده‌ی مغذی اصلی برای تقویت سلامتی و تحرک اسپرم ها- زیادی را دریافت کنید.

غذاهای مفید برای باروری در مردان

  • غذاهای حاوی اسید فولیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید:  بله درست شنیدید. قرص اسید فولیک فقط برای خانم‌ها نیست. اسید فولیک نوعی ویتامین B است و می‌توانید با مصرف میوه و سبزی هم آن را بدست آورید، اما آنقدر مهم است که ذکر جداگانه‌ی آن نیز ضروری است. اسید فولیک بیشتر به دلیل کمک به کاهش خطر برخی نقایص هنگام تولد برای خانم‌ها شناخته می‌شود. اکنون تحقیقات حاکی از آن است که گنجاندن غذاهای غنی از اسید فولیک در برنامه‌ی تغذیه‌ی آقایان قبل از بارداری برای تولید اسپرم سالم نیز ضروری است. یک مطالعه نشان داد که اسید فولیک در واقع می‌تواند خطر ناهنجاری اسپرم را 20 تا 30 درصد کاهش دهد. برای ایمن بودن و استفاده کامل از فواید اسیدفولیک، توصیه می‌کنیم که مردان هر روز 400 میکروگرم مصرف کنند. غلات صبحانه‌ی غنی شده، سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، حبوبات و آب پرتقال می‌تواند به شما کمک کنند تا این میزان اسید فولیک را دریافت کنید. اگر هنوز نگران دریافت میزان بیشتر هستید، مصرف مکمل مولتی ویتامین هم می‌تواند مفید باشد.
  • روی را فراموش نکنید: روی برای زوجینی که می‌خواهند مطمئن شوند سیستم تولید مثل آنها به درستی کار می‌کند، ضروری است. روی، قسمت مهمی از تقسیم سلولی را باعث می‌شود. بدون آن، مردان به احتمال زیاد اسپرم ناسالمی تولید می‌کنند. از طرف دیگر، خوردن روی زیاد می‌تواند تعداد اسپرم مرد را بهبود بخشد و به شما اطمینان دهد که اسپرم او قوی، سریع و سالم است. برای کمک به بالا نگه داشتن سطح روی بدنتان، گوشت گاو، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، لوبیا و آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • کمتر از انواع غلط چربی - و بیشتر از انواع مناسب چربی - استفاده کنید: احتمالاً قبلاً هم شنیده‌اید که چربی‌ها انواع خوب و بد دارند که می‌توانند بر قلب و سلامت کلی شما تأثیر بگذارند. به نظر می‌رسد که سیستم تولید مثل تحت تأثیر مقادیر و انواع چربی‌های مصرفی فرد قرار دارد. مصرف چربی در بارداری باید تحت کنترل باشد و تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع دارند، کاهش شدیدی در تعداد اسپرم خود تجربه می‌کنند. در یک مطالعه، این تعداد به 43 درصد یعنی کمتر از متوسط کاهش یافت. از طرف دیگر مشخص شده است که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی و گیاهانی مانند دانه‌ی کتان باعث افزایش تولید اسپرم سالم می‌شود. بنابراین، برای گنجاندن چربی‌های سالم در تغذیه‌ی مردان قبل از بارداری، میزان گوشت‌‌‌های چرب و همبرگرهای فست فود را کاهش دهید و در عوض آنها را با ماهی تازه، به ویژه ماهی آزاد جایگزین کنید - این یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای افزایش شانس باروری طبیعی خود انجام دهید.
  • یک قرص مولتی ویتامین در روز مصرف کنید: مولتی ویتامین‌ها می‌توانند تضمین کنند که زوجینی که سعی در بارداری دارند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت می‌کنند. با این حال به یاد داشته باشید که یک مولتی ویتامین به تنهایی هرگز جایگزین فواید داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل نخواهد شد. با این حال، می‌تواند دوز بیشتر ویتامین‌ها یا مواد معدنی مورد نیاز را در طول روز به شما بدهد و می‌تواند در کنار تلاش‌های رژیمی باشد و مشکلات باروری مرتبط با رژیم غذایی را برطرف نماید.

 قرص مولتی ویتامین برای باروری آقایان

  • آب انار را فراموش نکنید: یکی دیگر از بازیکنان قدرتمند در محافل آنتی اکسیدانی، انار است. طبق تحقیقات انجام شده، آب انار می‌تواند کیفیت اسپرم را افزایش دهد پس آن را هم در لیست مواد غذایی مناسب برای تغذیه‌ی آقایان قبل از بارداری می‌گنجانیم.
  • تخمه کدو بشکنید: این دانه‌ها حاوی دَز بالایی از روی هستند که (همانطور که در بالا گفته شد) می‌تواند به همراه اسیدهای چرب امگا 3، به بهبود کیفیت اسپرم کمک کند. اگر چندان اهل تخمه خوردن نیستید و به دنبال روش‌های دیگری برای تأمین امگا 3 هستید، بذر کتان، بادام یا ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل آلا و ساردین را امتحان کنید.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید را فراموش نکنید: یکی دیگر از عناصر ضروری در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری، پر کردن ذخایر ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف ویتامین c در بارداری و برای سلامت عمومی مفید است، برای کمک به بدن در جذب آهن مفید است و به عنوان یک آنتی اکسیدان به بالا نگه داشتن سطح اسپرم و حرکت دادن آنها کمک می‌کند. رژیم غذایی شما باید غنی از ویتامین C باشد که می‌توانید آن را از مرکبات، توت‌ها، سیب‌زمینی و سبزیجات سبز بدست آورید. همچنین ویتامین E به تحرک اسپرم کمک می‌کند و در سبزیجات، روغن‌های گیاهی، ماهی و مرغ یافت می‌شود. به علاوه مشخص شده است که سلنیوم هم برای تحرک اسپرم خوب است. آجیل و سیر منابع غنی از این ماده هستند.

*با بهترین قرص پسردار شدن تضمینی در این مقاله بیشتر آشنا شوید

  • سیر بخورید: سیر حاوی میزان زیادی مواد مغذی تقویت کننده‌ی باروری است. این ماده‌ی غذایی یک منبع عالی از مواد معدنی نظیر سلنیوم و ویتامین B6 است که به تنظیم هورمون‌ها کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌نماید.
  • گوشت قرمز بدون چربی: گوشت قرمز بدون چربی با داشتن تاثیر فوق‌العاده در تولید و عملکرد گلبول‌های قرمز، منبع بزرگی از آهن است که به جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند. گوشت قرمز منبع خوبی از ویتامین B12 است که در حفظ سیستم عصبی ضروری است و از این رو باید در لیست تغذیه‌ آقایان قبل از بارداری گنجانده شود.
  • معجزه‌ی عسل را فراموش نکنید: خوردن عسل در بارداری فواید زیادی برای زنان دارد اما قبل از آن می‌تواند تاثیر زیادی در باردار شدن داشته باشد. عسل برای قرن‌ها به عنوان یک ‌ماده‌ی غذایی فوق‌العاده برای تقویت باروری در نظر گرفته شده است. این ماده‌ی فوق العاده غنی از مواد معدنی و آمینواسیدهایی است که سیستم تولید مثل را تغذیه می‌کنند.
  • اسفناج: اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌دار منبع عالی اسید فولیک است که در بهینه‌سازی تولید اسپرم نقش مهمی دارند. همچنین منبع بزرگی از آهن و ویتامین C است که با محافظت از ذخیره DNA در برابر آسیب‌ها، به افزایش کیفیت اسپرم کمک می‌کند.

تغذیه مناسب‌ آقایان قبل از بارداری

  • فلفل دلمه‌ای: گنجاندن فلفل دلمه‌ای در رژیم غذایی گردش خون را افزایش می‌دهد. فلفل قرمز تولید اندورفین (هورمون شادی) را نیز تحریک می‌کند و منبع عالی ویتامین C است.
  • آووکادو: منبع غنی از ویتامین E را فراهم می‌کند که یک آنتی اکسیدان قوی و یک ماده‌ی مغذی ضروری برای باروری است که باعث زنده ماندن اسپرم می‌شود. همچنین منبع بسیار خوبی از چربی‌های اشباع نشده نیز هست.

ممنوعات در تغذیه‌ آقایان قبل از بارداری

  • میزان الکل مصرفی خود را کاهش دهید یا به طور کامل از آن صرف نظر کنید: تحقیقات نشان داده است که الکل زیاد می‌تواند سطح تستوسترون و تعداد اسپرم شما را کاهش دهد و حتی ممکن است بر سلامت کلی اسپرم تأثیر بگذارد. 
  • فست فودها را کنار بگذارید: مطمئناً، می‌دانید که این مواد برای قلب یا سایز شما مفید نیستند، اما آسیب آنها به همین جا ختم نمی‌شود و باید بدانید که غذاهای چرب، سرخ شده و شیرین می‌توانند باروری مردان را نیز مختل نمایند.
  • ماهی‌های با جیوه‌ی بالا: جیوه در زنان و مردان با ناباروری همراه است. شمشیر ماهی، شاه ماهی خال مخالی، مارلین، ماهی تن، و کوسه بیشترین میزان جیوه را دارند، بنابراین آنها را با ماهی‌های بهتر مانند قزل آلای غنی از امگا 3 جایگزین کنید.
  • نوشیدنی‌های کافئین:دار: تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن مقدار زیادی قهوه (یا چای یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا) می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود. بنابراین از همسرتان بخواهید مصرف کافئین خود را به معادل دو فنجان در روز محدود کند. 

همچنین در مورد عوارض مصرف بعضی قرصهای مخدر مانند عوارض قرص متادون برای مردان به مقالات دیگر سایت مراجعه کنید. 

ممنوعات در تغذیه ی آقایان قبل از بارداری

تغذیه‌ی قبل از بارداری در طب سنتی

طب سنتی نیز به برنامه‌ی تغذیه‌ آقایان قبل از بارداری پرداخته است و تاکید شده است که مصرف سردیجات را کاهش دهند و در عوض از زیتون و روغن آن، نخود آب و آبگوشت و جوشانده‌ی کاسنی برای افزایش طبع گرم در بدن و درنتیجه افزایش باروری استفاده کنند.