بهترین زمان برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زمان بارداری بعد از سقط جنین

بسیاری از زنانی که دچار سقط جنین می‌شوند چه به صورت خودبه‌خودی به دلیل مشکلات فیزیکی یا روحی و چه به صورت آگاهانه ممکن است قصد بارداری مجدد داشته باشند. اما آیا امکان بارداری مجدد بعد از سقط جنین وجود دارد و اگر دارد، بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین چه زمانی ست؟

سقط جنین در بیشتر موارد بر باروری فرد تأثیر نمی‌گذارد. در واقع شما می‌توانید فقط چند هفته پس از سقط جنین، مجدداً باردار شوید، حتی اگر هنوز پریود نشده باشید. این موضوع تا حد زیادی بستگی به طول دوره‌ی بارداری شما قبل از سقط جنین دارد. اگر می‌خواهید به زودی پس از سقط جنین باردار شوید یا می‌خواهید از باردار شدن مجدد جلوگیری کنید، در این مقاله اطلاعات زیادی در مورد آنچه در هفته‌ها و ماه‌های بعد از سقط جنین در انتظار شماست، آورده شده است.

بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط جنین

سقط جنین باعث می‌شود چرخه‌ی قاعدگی شما از سر گرفته شود. تخمک‌گذاری، یعنی هنگامی که تخمک از تخمدان خارج می‌شود، معمولاً در حدود روز چهاردهم از سیکل قاعدگیِ 28 روزه اتفاق می‌افتد. این بدان معنی است که شما احتمالاً فقط دو هفته پس از سقط، تخمک‌گذاری خواهید داشت. به عبارت دیگر، اگر فقط دو هفته پس از سقط جنین، رابطه‌ی جنسی بدون مراقبت داشته باشید، حتی اگر هنوز پریود نشده باشید، باردار شدن مجدد از نظر جسمی امکان‌پذیر است.

با این حال، همه چرخه‌ی قاعدگی 28 روزه ندارند، بنابراین زمان باردای بعد از سقط جنین می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از خانم‌ها به طور طبیعی دوره‌های قاعدگی کوتاه‌تری دارند. این بدان معنی است که ممکن است فقط هشت روز پس از سقط جنین، تخمک‌گذاری انجام شود و حتی زودتر باردار شوند.

اینکه چه مدت تا تخمک‌گذاری شما طول بکشد نیز بستگی به مدت بارداری شما قبل از سقط جنین دارد. هورمون‌های بارداری پس از سقط می‌توانند برای چند هفته در بدن شما باقی بمانند و این کار می‌تواند تخمک‌گذاری و قاعدگی را به تعویق بیاندازد.

تصمیم برای زمان بارداری پس از سقط جنین در نهایت تصمیمی است که باید به کمک پزشک خود بگیرید. در گذشته، پزشکان توصیه می‌کردند که زنان قبل از اقدام به بارداری مجدد حداقل سه ماه صبر کنند. اما امروزه دیگر این طور نیست. اگر از نظر ذهنی، عاطفی و جسمی احساس بارداری مجدد دارید، دیگر نیازی به انتظار نیست و با مساعد بودن سایر شرایط می‌توانید در تخم‌گذاری اول باردار شوید. با این حال، اگر به دنبال سقط جنین عارضه‌ای داشته‌‌‌‌‌اید یا از نظر احساسی آماده نبوید، بهتر است صبر کنید تا حالتان دوباره بهتر شود.

علائم بارداری پس از سقط جنین

این علائم شبیه علائم بارداری معمول خواهد بود. آنها عبارتند از:

  • حساس شدن سینه‌ها
  • حساس شدن به بو و مزه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی
  • تاخیر در زمان قاعدگی

اگر شش ماه بعد از سقط جنین پریود نشدید، یک آزمایش بارداری در منزل انجام دهید. اگر نتایج مثبت باشد، با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می‌توانند آزمایش خونی انجام دهند تا مشخص کنند آیا باردار هستید یا هنوز هورمون‌های بارداری در بدن شما وجود دارد یا خیر.

زمان نزدیکی بعد از سقط

زمان مناسب برای نزدیکی بعد از سقط 

پس از سقط جنین، پزشکان به طور کلی توصیه می‌کنند حداقل یک تا دو هفته رابطه‌ی جنسی نداشته باشید تا خطر عفونت کاهش پیدا کند. اگر بعد از سقط جنین دچار عارضه‌ای شدید، قبل از برقراری مجدد رابطه‌ی جنسی به پزشک مراجعه کنید. عوارض جدی بعد از سقط جنینِ غیرعمدی و سقط از طریق جراحی غیرمعمول است، اما برخی از مسائل ممکن است رخ دهد و این عوارض در روش جراحی بیشتر است. عوارض احتمالی عبارتند از:

  • عفونت 
  • پارگی دهانه‌ی رحم
  • سوراخ شدن رحم
  • خون‌ریزی
  • باقی ماندن بافت جنینی ( برای دفع این بقایا از قرصهایی مانند قرص مترژن استفاده میکنند)
  • واکنش‌های آلرژیک به داروهایی که در طول بهبودی استفاده می‌شود

اگر به دلایل پزشکی مجبور به سقط جنین شدید، یک معاینه‌ی پزشکی کامل انجام دهید تا مطمئن شوید بارداری بعدی شما با همان مشکلات روبرو نخواهد شد.

مشکلات مربوط به بارداری بعد از سقط جنین

اصولاً سقط جنین باعث مشکلات باروری یا عوارض بارداری بعدی نمی‌شود. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روش‌های به کار رفته برای سقط جنین می‌تواند خطر ابتلا به زایمان زودرس یا  تولد کودک با وزن کم را افزایش دهد. مطالعات در موردِ این خطرات، متناقض بوده است. یک مطالعه نشان می‌دهد زنانی که در سه ماهه‌ی اول دچار سقط جنین شده‌اند، در بارداری بعدی خود بیشتر در معرض سقط جنین قرار دارند. اما لازم است که درک کنیم این خطرات هنوز غیرمعمول تلقی می‌شوند. هیچ پیوند علیتی بین سقط جنین و بروز مشکلات در بارداری بعدی هنوز برقرار نشده است.

خطرات مربوط به بارداری بیشتر به سقط جنین عمدی مربوط است که دو نوع مختلف دارد:

  • سقط پزشکی: سقط پزشکی، سقطی است که در اوایل بارداری، و با کمک مصرف قرص مانند قرص سقط جنین سایتوتک انجام می‌‌شود. در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سقط جنین پزشکی، احتمال بروز مشکلات در بارداری بعدی زن را افزایش می‌دهد و برخی مطالعات نشان می‌دهد که سقط جنین پزشکی با افزایش خطر در بارداری بعدی همراه نیست. اما با این حال هنوز شک و تردید زیادی در مورد این موضوع وجود دارد.
  • سقط جراحی: سقط جراحی زمانی است که جنین با استفاده از مکش و ابزاری تیز و قاشقی شکل به نام کورت برداشته می‌شود. به این نوع سقط جنین، گشادگی و کورتاژ نیز گفته می‌شود. در برخی موارد، سقط جراحی می‌تواند باعث ایجاد زخم در دیواره‌ی رحم (سندرم آشرمن) شود. اگر چندین سقط جراحی داشته باشید ممکن است در معرض خطر افزایش زخم در دیواره‌ی رحم باشید. ایجاد زخم می‌تواند بارداری را در آینده دشوارتر کند. همچنین ممکن است احتمال سقط جنین و مرده‌زایی را افزایش دهد.

ضروری است که سقط جنین توسط یک پزشک مجاز و در یک محیط امن و استریل انجام شود. هر روش سقط جنین که توسط پزشک انجام نشده باشد منبع غیر ایمن در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند منجر به عوارض فوری و همچنین مشکلات بعدی در باروری و سلامت کلی شود.

آزمایش‌ بارداری پس از سقط جنین

آزمایش بارداری براساس سطح هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) عمل می‌کند. هورمون‌های بارداری پس از سقط جنین به سرعت کاهش می‌یابند اما این اتفاق بلافاصله رخ نمی‌دهد. ممکن است از 16 روز تا 2 ماه طول بکشد.

اقدامات بارداری بعد از سقط

اقدامات قبل از بارداری بعد از سقط

وقتی زمان بارداری بعد از سقط جنین برسد، باید قبل از اقدام برای باروری، کارهای زیر را انجام دهید:

  • قبل از برنامه‌ریزی برای بارداری، مجدد با متخصص زنان خود صحبت کنید و ممکن است لازم شود یک معاینه‌ی اساسی از رحم خود انجام دهید.
  • یک سبک زندگی سالم داشته باشید و سیگار کشیدن و مصرف الکل را ترک کنید. مصرف کافئین خود را نیز کاهش دهید.
  • داشتن یک زندگی جنسی فعال با شریک زندگی خود احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.
  • هنگام تخمک‌گذاری مرتباً رابطه‌ی جنسی برقرار کنید. می‌توانید یک کیت تخمک‌گذاری بخرید یا یک برنامه‌ی ردیابی تخمک‌گذاری روی تلفن هوشمند خود نصب کنید.
  • بعد از مقاربت‌، با قرار دادن یک بالش زیر باسن‌، پاها و باسن را بلند کنید.
  • به این فکر کنید که آیا از نظر جسمی و روحی آماده‌اید تا بارداری را دوباره امتحان کنید. اگر برای بارداری آماده نیستید‌، از روش‌های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.
  • اگر سقط جنین مکرر داشته‌اید‌، ممکن است برای رشد ایمن کودک، برایتان بخیه زده شود. همچنین می‌توانید با انجام ورزش کگل پیش از زایمان، عضلات کف لگن خود را تقویت کنید.
  • اگر اخیراً سقط جنین داشته‌اید‌، اجازه دهید بدن شما بهبود یابد و برای بارداری بعدی آماده شود. باردار شدن خیلی زود پس از سقط، باعث استرس و اضطراب می‌شود و در نتیجه روی رشد جنین تأثیر می‌گذارد.
  • اگر بعد از سقط جنین قادر به باردار شدن نیستید‌، با یک متخصص باروری برای IVF یا IUI مشورت کنید.

سقط جنین، درهای مادر شدن را نمی بندد. تا زمانی که در یک کلینیک مجاز انجام شود‌، دیگر مشکلی برای باردار شدن ندارید.

آزمایشات ویژه قبل از باردارشدن بعد از داشتن سقط جنین

اگر دو یا چند سقط متوالی را تجربه کرده باشید، ممکن است پزشک برای شناسایی علل زمینه‌ای، قبل از اقدام مجدد به بارداری آزمایشاتی را توصیه کند. مثلا:

  • آزمایش خون: یک نمونه از خون شما برای کمک به تشخیص مشکلات هورمونی یا سیستم ایمنی ارزیابی می‌شود.
  • آزمایشات کروموزومی: شما و همسرتان ممکن است هر دو آزمایش خون انجام دهید تا مشخص شود که آیا کروموزوم های شما یک عامل خطر هستند یا نه. 

برای تشخیص مشکلات رحم نیز می‌توان آزمایشاتی را انجام داد. این آزمایشات عبارتند از:

  • سونوگرافی. این روش تصویربرداری، از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای درون بدن شما استفاده می‌کند. با سونوگرافی ممکن است مشکلات رحم مانند فیبروم حفره‌ی رحم مشخص شود.
  • هیستروسکوپی: پزشک وسیله‌ای نازک و سبک به نام هیستروسکوپ را از طریق دهانه‌ی رحم وارد می‌کند تا مشکلات داخل رحمی شناسایی و درمان شود.
  • هیستروسالپنگوگرافی: پزشک یک لوله‌ی نازک را از واژن و دهانه‌‌ی رحم شما عبور می‌دهد. این روش اطلاعاتی در مورد خطوط داخلی رحم و هرگونه انسداد در لوله‌‌های رحمی را فراهم می‌کند.

دلیل دیر حامله شدن بعد از سقط

  • سونوهیستروگرافی: این سونوگرافی پس از تزریق سالین به قسمت توخالیِ رحم از طریق واژن و دهانه‌ی رحم انجام می‌شود. این روش اطلاعاتی را در مورد داخلی و سطح خارجی رحم و هرگونه انسداد در لوله‌های رحمی فراهم می‌کند.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): این روش از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از رحم شما استفاده می‌کند.

اگر علت سقط جنین در شما به طور دقیق مشخص نمی‌شود‌، امید خود را از دست ندهید. بیشتر زنانی که سقط مکرر را تجربه می‌کنند‌، احتمالاً در نهایت بارداری سالمی دارند.

دلیل دیر حامله شدن بعد از سقط جنین

به طور کلی سقط جنین اگر زیر نظر پزشک و در مکانی معتبر انجام شده باشد، اصولاً مانع از باروری نمی‌شود مگر این که در روند سقط به رحم آسیب رسیده باشد که با انجام آزمایشات قابل‌بررسی است. نگران نباشید، وقتی زمان بارداری بعد از سقط جنین برسد شما می‌توانید زیر نظر یک متخصص یک بارداری ایمن و راحت داشته باشید.