در کانادا پزشکی بخوانید و اقامت دائم بگیرید!

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
در کانادا پزشکی بخوانید و اقامت دائم بگیرید!

«کانادا برای متقاضیان تحصیل پزشکی در این سرزمین، شرایطی را فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند تحت شرایطی خاص، پس از پایان دورۀ تحصیلشان، اقامت دائم این کشور را به‌دست بیاورند!»

هیجان‌انگیز است. نه؟! به‌خصوص که هم‌زمان با تحصیل در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا، هم می‌توانیم از به‌روزترین امکانات موجود در جهان استفاده کنیم و هم خیالمان از ادامۀ زندگی در آن سرزمین راحت باشد. همین‌قدر رویایی! 

بنابراین آنچه می‌خواهیم بگوییم، همه‌اش دربارۀ همین است! یعنی می‌گوییم که ادامه تحصیل در کانادا چه مزایایی دارد و شرایط و نحوۀ اقدام برای تحصیل پزشکی در این سرزمین به چه صورت است. ضمنا راجع‌به بهترین دانشگاه های کانادا برای پزشکی هم صحبت خواهیم کرد. هم‌سفرمان باشید.

تحصیل در کانادا

اصلا چرا کانادا؟

واقعیت این است که تحصیل در کانادا، از چند جهت به ما چشمک می‌زند!

اولی‌اش چیست؟ مسلما شرایط ایدئال زندگی در کانادا! نشان‌به‌آن‌نشان که در آخرین رده‌بندی منتشرشده، کانادا توانسته در میان سرزمین‌هایی که کیفیت زندگی‌شان خیره‌کننده است، در جایگاه سوم قرار بگیرد؛ بنابراین نیکی و پرسش؟! کانادا همان سرزمینی است که زندگی را با چاشنی لذت همراه می‌کند!

خوب دومی چه؟ امکانات خارق‌العادۀ علمی! مثلا اگر بخواهیم یک چشمه‌اش را نشانتان بدهیم، همین بس که دانشگاه‌های تورنتو و بریتیش کلمبیا و... در میان 100 دانشگاه برتر علمی‌فناوری دنیا قرار دارند. تازه از اعتبار مدرکشان هم که برایتان نگوییم!

جان؟ سومی را نگفتیم؟ معلوم است دیگر! مهاجردوست‌بودن کانادا! به‌ویژه که این سرزمین به‌خاطر جمعیت کمش، مدام متخصصان زمینه‌های مختلف را رصد می‌کند. طوری که اگر یکی از آن‌ها بخواهد راهی این کشور بشود، کانادا با روی خوش از او استقبال می‌کند!

بد نیست بدانید این مبحث، دلیل چهارمی هم دارد که دو بخش دیگر درباره‌اش حرف می‌زنیم. کمی دندان به جگر بگذارید!

تحصیل پزشکی در کانادا

می‌دانیم دیگر! تحصیل در رشتۀ پزشکی، یکی از آن شیرین‌آرزوهایی است که چه ایرانی باشیم و چه غیرایرانی، احتمالا طعم رویایش را زیر زبانمان مزه‌مزه می‌کنیم! خوب حالا اگر برگردیم و آنچه را که دربارۀ تحصیل در کانادا گفته بودیم، با چاشنی این رویا ترکیب کنیم، شیرینی خواسته‌مان دوچندان نمی‌شود؟!

تازه! این در شرایطی است که هنوز از راز سربه‌مهر دلیل چهارممان، پرده برنداشته‌ایم! اما خیالتان راحت. آن را در بخش بعد توضیح می‌دهیم. فعلا به‌طور خلاصه، جدول اطلاعات کلی تحصیل پزشکی در کانادا را با هم ببینیم:

اطلاعات دورۀ پزشکی کانادا

مدرک فارغ‌التحصیلی

مدرک MD (دکترای حرفه‌ای پزشکی)

آزمون ورودی لازم

MCAT

مدرک زبان خواسته‌شده

                                                    آیلتس: 6.5 به‌بالا

                                     تافل: 86 به‌بالا

طول دوره

3 تا 4 سال

طول دوره رزیدنتی

3 تا 7 سال

زبان تدریس

انگلیسی

موردتایید

سازمان بهداشت جهانی (WHO)

ضمنا در کنار اطلاعات بالا، بد نیست این را هم بدانیم که یک دانشجوی پزشکی، قرار است با چه موضوعاتی در کانادا سروکله بزند! پس این شما و این، برخی از مباحثی که دوست‌داران طبابت در کانادا با آن دست‌وپنجه نرم خواهند کرد:

• مکانیزم‌های بیماری

• مبانی عملی پزشکی

• مهارت‌های بالینی

• مبانی روانپزشکی

• سلامت عمومی

• پزشکی خانواده

• عصب‌شناسی

• اصول درمان

• انکولوژی

دریافت اقامت دائم کانادا با تحصیل پزشکی

بالاخره رسیدیم به آن بخش موعودی که مدام درباره‌اش حرف می‌زدیم!

ماجرا چیست؟ اینکه متقاضیان رشتۀ پزشکی از همان ابتدای ورودشان به کانادا نه! اما از زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، فرصتی خارق‌العاده برای دریافت اقامت دائم کانادا دارند. یعنی چه؟! بگذارید واضح‌تر حرف بزنیم!

اقامت دائم کانادا با تحصیل پزشکی

قصه از این قرار است که کانادا، به تمام دانشجویان بین‌المللی خود اجازه می‌دهد با دریافت مجوز کار پسافارغ‌التحصیلی (PGWP)، در این سرزمین کار کنند. خوب بعد چه می‌شود؟ پس از اینکه آن‌ها حداقل یک سال به‌شکل تمام‌وقت کار کردند، پای قانون کیمیا‌گری به زندگی‌شان باز می‌شود که می‌تواند تا ابد، آن‌ها را در کانادا ماندنی کند!

چطور؟ به این صورت که دانشجویان (که حالا برای خودشان مردی شده‌اند!)، می‌توانند با گذشت یک سال از شروع فعالیت تمام‌وقتشان، برای دریافت ویزای کلاس تجربه کانادایی (CES) اقدام کنند. حالا کارکرد این ویزا چیست؟ اینکه اگر دریافتش کنید، می‌توانید از دولت کانادا بخواهید وضعیت شما را برای دریافت اقامت دائم این سرزمین بررسی کند.

آخرسر چه می‌شود؟ معجزه! به این ترتیب که احتمالا دولت کانادا با درخواستتان موافقت می‌کنید و شما، به زندگی خوب‌وخوشتان در این سرزمین شمالی پهناور ادامه می‌دهید! اما چرای دانشجوان پزشکی باید خوش‌حال‌تر باشند؟ واضح است! چون شانس هیچ‌کس، برای کارکردن در کانادا و اخذ اقامت دائم این سرزمین، به اندازۀ متخصصان درمانی نیست!

شرایط تحصیل در رشته پزشکی کانادا

حقیقت این است که کانادا هم مثل هر کشور دیگری، شرایط به‌خصوصی برای تحصیل در خاک خود وضع کرده. در ادامه، راجع‌به دو نمونه از آن‌ها خلاصه‌وار حرف می‌زنیم.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا

خبر خوش یعنی همین که تحصیل در کانادا، شرایط سنی به‌خصوصی ندارد! منتها معمولا توصیه می‌کنند که راجع‌به مقطع تحصیلی‌مان، حتما با مشاوران و کارشناسان این مسائل مشورت کنیم؛ چون اگر مقطع تحصیلی با سن‌وسالمان متناسب نباشد، ممکن است تافسر درخواست ویزایمان را نپذیرد.

خوب در این صورت باید چه کرد؟ گفتیم که! از مشاوران مهاجرتی کمک می‌گیریم؛ زیرا حتی در این مواقع هم، آن‌ها می‌دانند که چطور افسر را برای صدور ویزا قانع کنند.

شرایط مدرک زبان برای تحصیل پزشکی در کانادا

اگر بخواهیم آنچه می‌دانیم را به‌شکل کپسولی بیان کنیم، باید بگوییم برای تحصیل پزشکی در کانادا، عموما یکی از این دو مدرک زبان را از شما می‌پذیرند:

• آیلتس 6.5 به‌بالا

• تافل 86 به‌بالا

چطور در کانادا پزشکی بخوانیم؟

مراحلش که مشخص است! باید از تحقیق دربارۀ رشتۀ موردنظر شروع کنیم و پس از بررسی شرایط دانشگاه‌ها، از آن دانشگاهی که مدنظرمان است پذیرش بگیریم. پس از آن هم موظفیم روند اداری دریافت ویزای دانشجویی کانادا را پشت‌سر بگذاریم.

اما حقیقت این است که تحصیل پزشکی در کانادا، به این سادگی‌ها هم نیست! زیرا مهاجرت تحصیلی است و هزارویک مشکل پیش‌بینی‌نشده. طوری که کوچک‌ترین اشتباهی، می‌تواند آخرین اشتباهمان باشد!

خوب پس باید چه کنیم و چطور در کانادا درس بخوانیم؟

همان‌طور که گفتیم، بهترین کار این است که از متخصصان مهاجرتی کمک بگیریم؛ چون اگر مشکلی هم پیش بیاید، آن‌ها هستند که با تخصص و تجربه‌شان می‌توانند گلیم ما را از آب بیرون بکشند؛ مثل کارشناسان مجموعه‌ای به‌نام «حامی مهاجر» که در زمینۀ اعزام دانشجو به کانادا، تخصصی ویژه و تجربه‌ای طولانی‌مدت دارند. اگر خواستید بیشتر بشناسیدشان، شماره‌تماسشان این است: 021478000957

بهترین دانشگاه های کانادا برای پزشکی

بهترین دانشگاه های کانادا برای پزشکی

این را هم بگوییم و تمام! اگر قصد کردید در کانادا طبابت بخوانید، بدانید و آگاه باشید (!) که این اسامی، بهترین دانشگاه های کانادا برای پزشکی هستند:

• دانشگاه ترینیتی وسترن

• دانشگاه وسترن انتاریو

• دانشگاه فریزر والی

• دانشگاه منونایت

• دانشگاه ویکتوریا

• دانشگاه منیتوبا

• دانشگاه کلگری

• دانشگاه کویینز

• دانشگاه واترلو

• دانشگاه آلبرتا

سخن، کوتاه!

فکر اینکه قرار است در رشتۀ پزشکی درس بخوانیم، به خودی خود شیرین است. دیگر چه برسد به اینکه بدانیم این اتفاق، نه‌تنها می‌تواند در دل آمریکای شمالی محقق شود، بلکه امکان زیست همیشگی در خاک کانادا را هم فراهم می‌کند! 

آنچه گفتیم، همه‌اش بر پایۀ همین سوال بود که با تحصیل پزشکی در کانادا، چطور می‌توانیم اقامت دائمی این سرزمین را اخذ کنیم؛ بنابراین در مسیر رسیدن به جوابمان، به‌اتفاق هم دیدیم که اصلا چرا باید در کانادا درس بخوانیم، شرایط تحصیل پزشکی در کانادا چیست، بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل پزشکی کدام‌اند و کلا، دریافت اقامت دائم کانادا با رشتۀ پزشکی چطور محقق می‌شود.

بنابراین امیدواریم که تا حد امکان، توانسته باشیم این شانس بزرگ را به شما معرفی کنیم و رشتۀ پزشکی کانادا را به شما بشناسانیم.

منبع: https://hamimohajer.com/

 

مهاجرت تحصیلی کانادا، تحصیل پزشکی در کانادا