ریواس در بارداری - مزایا، عوارض و نحوه مصرف آن

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ریواس در بارداری

در دوران بارداری به دلیل رشد جنین، تغذیه‌ی مادر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این دوران لازم است چه مواد غذایی و دارویی که مصرف می‌کنید را کاملاً در کنترل داشته باشید. نه تنها نوع ماده‌ای که مصرف می‌کنید مهم است، بلکه میزان مصرف نیز اهمیت دارد. سبزیجات در گروه بهترین مواد غذایی برای این دوران قرار می‌گیرند. ریواس یکی از سبزیجاتی است که در آشپزی ایرانی استفاده می‌شود. و در این مقاله از گهواره قصد داریم ببینیم که آیا خوردن ریواس در بارداری مجاز است یا خیر و اگر چنین است خواص و مضرات احتمالی آن چیست.

ریواس چیست؟

ریواس یک نوع سبزی است که ظاهری شبیه به کرفس دارد با این تفاوت که ساقه آن صورتی و سبز رنگ است. از ساقه ریواس در آشپزی استفاده می‌شود. رنگ موجود در ساقه در صنعت رنگسازی نیز استفاده می‌شود. ساقه ریواس طعمی ترش و ملس دارد و از این رو در تهیه طیف گسترده‌ای از خوراکی‌ها از نوشیدنی گرفته تا شیرینی و خورش استفاده می‌شود. فصل ریواس بهار است و شما می‌توانید در این فصل، ریواس تازه تهیه کنید.

خوردن ریواس در بارداری

آیا ریواس در بارداری ضرر دارد؟

اطلاعات در مورد ضرر یا منفعت مصرف ریواس در بارداری بسیار کم است. از این رو توصیه می‌شود در مورد استفاده از ریواس در بارداری احتیاط کنید و به هیچ عنوان در مصرفش افراط نکنید. در بعضی مقالات علمی مصرف بیش از حد ریواس را ناایمن تلقی کرده‌اند. همچنین باید به ارتباط گیاه ریواس و قاعدگی نیز توجه داشته باشید. یکی از خواص ریواس تسکین دردهای قاعدگی با به جریان انداختن روند خونریزی است. از این رو توصیه می‌شود که زن باردار در خوردن ریواس احتیاط کند.

خواص ریواس در بارداری

به طور کلی مصرف میوه‌ها و سبزیجات زیاد در طول بارداری توصیه می‌شود. مصرف میوه‌ها زنان باردار را به منابع طبیعی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری متصل می‌کنند که نه تنها برای سلامت خودشان در طول بارداری مفید است و مشکلات این دوران را کاهش می‌دهد بلکه برای سلامتی و رشد جنین نیز مفید هستند. ریواس در صورتی که در حد اعتدال مصرف شود می‌تواند چنین نقشی داشته باشد. چند خاصیت ریواس در بارداری در ادامه آمده است: 

  • بدن زن باردار در طول بارداری نسبت به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود. ریواس حاوی ویتامین C بوده و در نتیجه خوردن آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز امراض مفید است.
  •  محتوای فیبر بالای این گیاه باعث می‌شود که خوردن ریواس در دوران بارداری مشکلات رایجی مانند نفخ و یبوست بارداری را بهبود ببخشد. همچنین فیبر موجود در آن به هضم غذا نیز کمک می‌کند. 
  • دیگر تاثیر ریواس در بارداری به دلیل وجود منابع آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌های ریواس به تقویت دفاع طبیعی بدن کمک می‌کنند. 
  • ریواس با محتوای بالای ویتامین K1 سلامت قلب و استخوان را نیز بهبود می‌بخشد.
  • کمبود اشتها به دلیل استفراغ و حالت تهوع بارداری در اوایل این دوره بسیار شایع است. از آنجایی که ریواس به افزایش اشتها کمک می‌کند خوردن ریواس در اوایل بارداری می‌تواند مانع از دست رفتن وزن مادر شود. 
  • خوردن اسید فولیک در سه ماه اول بارداری ضروری است. اسید فولیک به رشد سیستم مغزی و عصبی کودک کمک می‌کند. با وجود آنکه زنان باردار اسید فولیک را به صورت قرص مصرف می‌کنند اما توصیه می‌شود در این دوران از غذاهای با میزان اسید فولیک بالا نیز بیشتر استفاده کنند. خوردن ریواس در سه ماه اول بارداری به دلیل محتوی اسید فولیک بالا می‌تواند مفید باشد. 
  • همچنین باید به خواص ریواس برای کبد نیز اشاره کرد. خوردن ریواس کوهی در بارداری می‌تواند به کاهش مشکل کبد چرب کمک کند و در نتیجه در کنترل وزن موثر است. 
  • خوردن ریواس در ماه آخر بارداری نیز می‌تواند با کنترل فشار خون در پیشگیری از مسمومیت بارداری یا همان پره‌اکلامپسی کمک‌کننده باشد.

مضرات ریواس در بارداری

مضرات ریواس در بارداری 

اینکه بدانیم ریواس را چگونه بخوریم بسیار مهم است. ریواس از سه بخش کلی برگ ساقه و گل تشکیل شده است. برگ ریواس در هر زمانی غیرقابل خوردن هستند به خصوص در دوران بارداری. زیرا این برگ‌ها حاوی گلیکوزید آنتراکینون هستند که می‌تواند باعث ایجاد انقباض در روده شده و در نتیجه برای زن باردار و جنین مضر است. برگ‌های ریواس سمی بوده و مصرف آنها باعث بروز مشکلات تنفسی، تشنج، سنگ کلیه، کما، استفراغ یا درد معده می‌شود. همه اینها می‌تواند در دوران بارداری کشنده باشد. همچنین ساقه ریواس نیز اسیدی است و به دلیل تحریک معده و مشکل سوزش سر دل باید به مقدار محدود مصرف شود. 

به جز این خوردن بیش از حد یا به مقدار زیاد ساقه ریواس در بارداری می‌تواند باعث کمبود کلسیم در زنان باردار شود زیرا دارای مقدار زیادی اسید اگزالیک است. اسید اگزالیک از جذب کلسیم توسط بدن جلوگیری کرده و منجر به کمبود آن می‌شود. در دوران بارداری برای رشد استخوانهای جنین به میزان زیادی کلسیم نیاز است. از این رو کمبود کلسیم در بدن زن باردار می‌تواند منجر به بروز پوکی استخوان و خرابی دندان‌ها شود.

گل ریواس برای چی خوبه؟

علاوه بر ساقه از گل ریواس نیز می‌توان استفاده کرد. گل ریواس هم به شکل دارویی و هم خوراکی قابل استفاده است. مثلاً ترکیب آن با گل بابونه و حنا برای رنگ کردن و تقویت موها به کار می‌رود. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی موها دچار ریزش و خشکی می‌شوند و بنابراین این ترکیب می‌تواند مفید باشد. برای استفاده از خواص گل ریواس برای پوست باید از دمنوش آن استفاده کنید. برای کاهش پف و سیاهی دور چشم می‌توانید دمنوش آن را با پنبه به صورت خود بزنید. همچنین از دیگر خواص دمنوش ریواس تقویت معده و کاهش یبوست است. برای طرز تهیه دمنوش گل ریواس، آن را بجوشانید. بعد از اینکه کاملا سرد شد، چند قطره آبلیموی تازه به آن اضافه کنید.

چگونه ریواس را در رژیم غذایی خود بگنجانیم 

برای خوردن و استفاده از ریواس در بارداری می‌توانید این گیاه پرخاصیت را در حد اعتدال به روش‌های زیاد در رژیم غذایی خود بگنجانید: 

  • ریواس پلو 
  • سالاد ریواس 
  • خورشت ریواس 
  • سوپ ریواس 
  • استفاده از ریواس در شیرینی و دسر

منابع:

parenting.firstcry.com