چگونه جعبه فیوز پراید را عوض کنیم؟

خرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چگونه جعبه فیوز پراید را عوض کنیم؟

فیوز از ضروری‌ترین ابزارهای جریان الکترونیکی است. وسیله‌ای که احتمالا نام آن را در بیشتر بخش‌های مربوط به الکترونیک شنیده‌اید. فیوز تقریبا در تمام وسایل مربوط به برق استفاده‌ می‌شود و به‌شدت کاربردی است. این ابزار باعث کاهش خطرات احتمالی ناشی از جریان بیش‌ از حد می‌شوند و درنتیجه به عنوان محافظت‌کننده لوازم برقی و پشتیبان هستند. در مورد خودروها نیز وجود فیوز سالم برای محافظت و پشتیبانی از خطرات احتمالی خودرو ضروری است. در این مقاله در خصوص فیوز پراید و چگونگی تعویض آن صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

فیوز چیست؟

فیوزها به عنوان قطعه محافظ در انواع لوازم الکترونیکی تعبیه می‌شوند تا از نوسانات و جریانات مخرب برق جلوگیری کنند. فیوز‌ها انواع مختلفی دارند و با میزان وات و اندازه متفاوت تقسیم‌بندی شده‌اند. همان‌طور که گفتیم، این قطعه کاربرد گسترده‌ای دارد. یکی از جاهایی که فیوز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد،‌ اتومبیل‌ها هستند. محل قرارگیری فیوزها در اکثر اتومبیل‌ها همانند پراید داخل جعبه فیوز است. این جعبه فیوز قابلیت تعویض دارد و هنگام سوختن هر یک از فیوزهای خودرو به این قسمت باید مراجعه کرد.

کاربردهای فیوز و نکاتی در رابطه با استفاده از آن

یکی از نکات مهم ایمنی در لوازمی که با برق کار می‌کنند، کنترل ولتاژ است. مقدار جریان الکترونیکی عبوری از سیم باید کنترل شود و برای کنترل این جریان به وسیله‌ای نیاز داریم. پس در این میان فیوز وظیفه اصلی خود را نشان می‌دهد. فیوز کاری می‌کند تا جریان بیش از مقدار ولتاژی که نیاز دارد بالاتر نرود. فیوزها از نظر نحوه استفاده بسیار ساده هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. همچنین به‌علت متفاوت بودن شکل و مقدار ولتاژ آن‌ها، باید کاربرد هر کدام را بدانید و در جای درستی استفاده کنید.

هر کدام از انواع فیوزها در کجا به کار گرفته می‌شود؟

فیوزها از نظر کاربرد به چند نوع تقسیم می‌شوند و هر کدام ولتاژ متفاوتی را کنترل می‌کنند. وقتی جریان بار بیشتر از حد ولتاژ وارد هر فیوز شود، فیوز از این جریان جلوگیری می‌کند تا حدی که جریان را قطع کند. بهتر است بدانید که جریان مجاز فیوز تا ۱۰۰ آمپر بوده و برای به کارگیری آن باید به مقداری که نیاز دارید میزان آمپر فیوز مورد نیاز را به کار بگیرید. همچنین مقدار ولت هر فیوز بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ و با شدت جریان مختلف وجود دارد. تعداد فیوزی که در پراید استفاده شده بین ۱۰ تا ۳۰ عدد است.

انواع فیوز

1.برخی از فیوزها حرارتی هستند و فلز استفاده شده در آن‌ها قابلیت ذوب شوندگی دارد. کار خنک کردن این فلز را کوارتز پوشاننده اطراف فلز انجام می‌دهد. باید این را در نظر گرفت که اکثر فیوزها قابل ترمیم نیستند و فیوز حرارتی از این نوع فیوز‌ها است.

2.از دیگر نوع فیوزها می‌توان به فیوزهای اتوماتیک اشاره کرد که از عبور بیش از حد جریان بهصورت خودکار جلوگیری می‌کنند؛ اما پس از نرمال شدن مدار می‌توانند دوباره باعث ایجاد جریان مجاز قبلی شوند. به فیوزهایی که از این نوع هستند و قابلیت برگشت به ارتباط جریان قبلی را دارند، فیوزهای چند بار مصرف هم گفته می‌شود.

3.نوعی فیوز فشار قوی هم وجود دارد که در تابلوهای برقی و در شبکه‌هایی با توان بالا به این نوع فیوزها نیازمند هستیم. این فیوز ویژگی‌های خیلی خوبی دارد. ویژگی‌هایی چون عملکرد سریع و سرعت تعویض بالای این فیوزها باعث شده که کاربرد گسترده‌ای در صنعت داشته باشند.

از چه نوع فیوزهایی برای پراید استفاده می‌کنند؟

فیوز در حالت کلی از جریان اضافی در خودرو جلوگیری می‌کند و آسیب‌های ممکنه را کمتر می‌سازد. در داخل خودرو جریان‌هایی برای عملکرد بخاری‌ها، چراغ‌ها، رادیو و سایر لوازم برقی ایجاد می‌شود که در این حالت برای حفاظت از بارهای اضافی جریان، به فیوزهای متعددی نیازمند خواهیم بود. اکثر فیوزهایی که در خودرو به کار گرفته می‌شود، تیغه‌ای هستند. فیوزهای تیغه‌ای دارای بدنه پلاستیکی و دو شاخه هستند. در انتخاب فیوزهای تیغه‌ای هم گزینه‌های زیادی خواهید داشت و فیوزهای انتخابی شما بستگی به مدل خودرویی دارد که استفاده می‌کنید.

نمونه جعبه فیوز استفاده شده در پراید

نمونه جعبه فیوز استفاده شده در موتور ماشین پراید

اندازه فیوز پراید

محل قرار گیری فیوزها داخل جعبه فیوز خودرو است. معمولا خودروهای که با بنزین کار می‌کنند در 6 اندازه درجه‌بندی شده‌اند. فیوزهای تیغه‌ای را با واحد آمپر نام‌گذاری می‌کنند و از آمپر ۱ تا ۱۲۰ در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند. سایز فیوزهای تیغه‌ای در خودروهای سنگین، بزرگتر است‌. همچنین اندازه‌ی فیوزهایی با ابعاد 19.1 میلی‌متر عرض، 18.8 میلی‌متر طول و 5.1 میلی‌متر ضخامت را در بین فیوزهای معمولی در نظر می‌گیریم. فیوزهای تیغه‌ای معمولی به اندازه فیوزهای تیغه‌ای کوچک رایج نیستند؛ اما هنوز هم در بسیاری از خودروها کاربرد دارد. فیوزهای کوچک بیشترین استفاده را در بین خودروهای جدید دارند و اندازه آنها از ۲ تا ۳۰ آمپر متغیر هستند. فیوزهای استفاده شده در پراید، از این نوع هستند. 

جعبه فیوز پراید در کجا قرار گرفته است؟ 

 یک خودرو از فیوزهای متعددی ساخته شده؛ اما سوال این است که فیوزها کجای خودرو قرار گرفته‌اند؟ فیوزهای خودرو داخل جعبه فیوز قرار می‌گیرد و هنگام سوختن هر یک از فیوزها از طریق این جعبه تعویض می‌شود. جعبه فیوز پراید کجا قرار دارد؟ محل قرارگیری جعبه فیوز پراید در همه پرایدها یکسان است و در سمت چپ غربیلک فرمان قرار گرفته و از آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی پراید جلوگیری می‌کند. جعبه ابزار پراید تعداد زیادی از تجهیزات الکترونیکی را در خود جای داده و برای تشخیص هر کدام از این تجهیزات از نام و عدد متفاوتی بر روی هر کدام استفاده شده است.

چگونه جعبه فیوز پراید را عوض کنیم؟

فیوزهایی که در جعبه فیوز قرار گرفته گاهی اوقات با عبور جریان اضافه می‌سوزند و این فیوزهای سوخته باید برای کارکرد درست تجهیزات الکترونیکی همچنین محافظت از خطرات آن تعویض شوند. چگونه بفهمیم فیوز سالم است یا سوخته؟ فیوز تیغه‌ای پراید از بخش شیشه‌ای و دوشاخه تشکیل شده است. اگر رنگ پلاستیک یا شیشه‌ی فیوز تیغه‌ای مثل شکل اولیه‌اش شفاف باشد، یعنی اینکه فیوز سالم است در غیر این صورت باید تعویض شود.

 جعبه فیوز پراید را چگونه تعویض کنیم؟ برای تعویض جعبه فیوز پراید نیاز به طی مراحلی خواهید داشت.

  1. ابتدا از خاموش شدن خودرو اطمینان حاصل کنید.
  2.  پس از دسترسی به جعبه فیوز، پوشش پنجره داخلی داشبورد را باز کنید. 
  3. جعبه فیوز شامل یک درپوش است که باید باز شود. با دست خود درپوش را به سمت بیرون بکشید تا درپوش باز شود.
  4.  جعبه فیوز شامل فیوزهای مختلف است که باید از بین آنها فیوز خراب را انتخاب کنید و فیوز قدیمی را با یک فیوز جدید با همان ولتاژ و آمپر جایگزین کنید.
  5.  بعد از مطمئن شدن از جایگزینی فیوز، درپوش جعبه را به حالت اول باز گردانید.
  6.  در آخر برای اطمینان از صحت فیوز وصل شده، خودرو را چند بار روشن خاموش کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد کار فیوز و محل قرارگیری آن توضیحاتی دادیم و گفتیم که فیوز از تجهیزات الکترونیکی پراید محافظت می‌کند و از آسیب لوازم برقی جلوگیری می‌کند. از این رو اگر قصد دارید جعبه فیوز پراید را تعویض کنید حتما به نکات گفته شده در این مطلب توجه کنید. بی‌شک با رعایت موارد گفته شده می‌توانید به آسانی و مدت کوتاه این کار را انجام دهید.