داشتن رابطه قبل از ازدواج چه مزایا و معایبی دارد؟

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رابطه قبل از ازدواج

عبارت رابطه قبل از ازدواج می‌تواند دو مفهوم جداگانه و منفک از هم داشته باشد. رابطه داشتن قبل از ازدواج هم می‌تواند به رابطه دوستی قبل از ازدواج اشاره داشته باشد و هم رابطه جنسی قبل از ازدواج. این دو مقوله کاملا از هم جدا هستند و در مورد هر کدام اماها و اگرهای زیادی وجود دارد. در این مطلب سعی داریم در مورد هر دو صحبت کنیم.

اماها و اگرهای رابطه دوستی قبل از ازدواج

مدت‌های زیادی است که برقراری رابطه دوستی و معاشرت دختر و پسر با هم قبل از ازدواج به امری عادی و طبیعی تبدیل شده است. اگرچه هنوز هم عده‌ای اینگونه از روابط را نمی‌پذیرند و بر اصل وجودی آن صحه نمی‌گذارند، اما عده زیادی هم وجود دارند که منعی برای داشتن رابطه دوستی قبل از ازدواج نمی‌بینند و اینگونه روابط را تایید می‌کنند.

واقعیت این است که دوستی و معاشرت دختر و پسر قبل از ازدواج آنقدرها هم بد نیست همچنین ضرورت آشنایی قبل از ازدواج نیز برای همه مشخص شده است البته به شرط اینکه نظارت خانواده‌ها وجود داشته باشد و چارچوب محکم و تعیین شده‌ای برای این رابطه تعیین شده باشد. اگر هدف دوستی و معاشرت دختر و پسر از ابتدا مشخص باشد و خانواده طرفین از این معاشرت مطلع باشند، اینگونه رابطه حتی اگر به ازدواج هم وصل نشود، به راحتی و بدون اینکه طرفین متحمل ضرر و زیانی شوند، ختم و منتهی می‌شود. در غیر این صورت انتظار هر اتفاقی محتمل است. وقتی نظارت خانواده وجود نداشته باشد و رابطه مخفیانه و دو از چشم خانواده‌ها باشد، معمولا رابطه وضعیت سالمی نخواهد داشت. رابطه عاطفی قبل از ازدواج اگر به ازدواج سفید ختم نشود، در هر صورت تبعاتی به همراه خواهد داشت که بیشتر از هر کسی دامان دختر را آلوده می‌کند.

دوستی و معاشرت قانونمند با جنس مخالف اتفاق بدی نیست و نمی‌تواند نتیجه منفی داشته باشد. اینگونه رابطه می‌تواند منافعی برای دختر و پسر به همراه داشته باشد که شناخت ویژگی‌های روحی و روانی جنس مخالف تنها یک نمونه از این منافع است.

با توجه به اینکه بین رفتارها و علایق دختران و پسران تفاوت‌های زیادی وجود دارد، عدم آگاهی از این تفاوت‌ها می‌تواند باعث سوءتفاهم و اختلاف بین زوجین شود؛ لذا معاشرت و آشنایی قبل از ازدواج می‌تواند کمک کند تا دختر و پسر با این تفاوت‌ها آشنا شوند.

به عبارت دیگر دوستی و آشنایی قانونمند و با چارچوب قبل از ازدواج می‌تواند بستری مناسب برای شناخت بهتر جنس مخالف و درک جهان‌بینی‌های آنها باشد و کمک کند که طرفین نسبت به ملاک‌ها و استانداردهای خود برای شروع یک رابطه طولانی‌مدت درک بهتری پیدا کنند.

اماها و اگرهای رابطه جنسی قبل از ازدواج

اماها و اگرهای رابطه جنسی قبل از ازدواج

قبل از ازدواج مشکلات داشتن رابطه جنسی چیست؟ موضوع رابطه جنسی قبل از ازدواج آن هم در ایران، موضوعی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. هر چه قدر هم که به تعبیری روشن‌بین و امروزی باشیم، در این سرزمین، با قوانین دینی مشخص و بدیهی و با آداب و رسوم قطعی و معیارهای مهم و ارزشمند برای ازدواج و با توجه به نگاه عرف به موضوع ازدواج، داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج تایید شده نیست. حتی اگر این رابطه به ازدواج هم ختم شود، قطعا و حتما با تبعاتی همراه خواهد بود که طرفین یا باید تا آخر عمر این تبعات را بپذیرند و زیر سنگینی سایه‌ آنها زندگی کنند یا اینکه خیلی زود یکدیگر را رها کنند.

داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث می‌شود که نتوانید احساسات خود را به درستی تشخیص دهید و روی آنها حساب باز کنید. اینکه واقعا طرف مقابل را می‌خواهید یا صرفا به دلیل برقراری رابطه جنسی تمایل دارید با او بمانید، در اینگونه روابط مبهم و گنگ باقی می‌ماند. حرف بسیاری از پسران یا مردان در مورد دختری که به رابطه قبل از ازدواج در ایران تن می‌دهد این است که چنین دختری می‌تواند با هر کسی چنین رابطه‌ای داشته باشد و به ازدواج و زندگی مشترک ختم نشود.

داشتن اینگونه رابطه جنسی برای دختران در ایران که به موضوع داشتن بکارت قبل از ازدواج اهمیت زیادی داده می‌شود، می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد. این تبعات نه تنها جسمی بلکه روحی و روانی هم هستند و می‌توانند تا آخر عمر با دختر همراه باشد.

اگرچه داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج در کشورهای زیادی کاملا عادی و موضوع پیش پا افتاده‌ای است و بکارت دختران اهمیت چندانی ندارد؛ اما وقتی پای فرهنگ و آداب و رسوم ایران به میان می‌آید، نمی‌توان از کنار این مسئله به راحتی عبور کرد.

بنابراین برای کسی که در ایران زندگی می‌کند، داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج صورت خوشی ندارد. اینگونه روابط هم برای دختر و هم برای پسر ممنوع است؛ اما برای دختران تبعات منفی بسیار زیادی دارد. با توجه به اهمیت موضوع عقد و نکاح در دین اسلام، تولد فرزند از چنین رابطه‌ای نیز، تولد ساده و پذیرفته شده‌ای نیست.

موضوع مهم دیگر این است که سلامت یک ازدواج به شدت به پایه‌ها و بنیان آن وابسته است. ازدواجی که قبل از آن رابطه جنسی رخ داده باشد، نمی‌تواند محکم و پایدار باشد؛ زیرا احساسات واقعی طرفین در ابتدا و در زمان اوج نیازهای جنسی پنهان می‌شود و زمانی رخ نشان می‌دهد که برقراری رابطه جنسی رنگ باخته است و بی اهمیت شده است.

رابطه قبل از ازدواج و در دوران نامزدی

رابطه قبل از ازدواج و در دوران نامزدی

برخی نیز در مورد داشتن رابطه جنسی ( انجام عمل زناشویی) در دوران نامزدی و قبل از شروع زندگی مشترک در زیر یک سقف سوال می‌پرسند. در پاسخ باید بگوییم که جواز داشتن رابطه جنسی در قانون اسلام، جاری شدن صیغه عقد و نکاح است؛ عقد و نکاح می‌تواند دائم یا موقت باشد. برای دختر و پسری که عقد هم هستند و به تعبیر دین حلال هم هستند، داشتن رابطه جنسی از نگاه شرعی منعی ندارد؛ اما از لحاظ عرفی و فرهنگی می‌تواند با موانعی همراه باشد؛ خصوصا در مورد صیغه موقت.

واقعیت این است که عرف و فرهنگ موجود در کشور شروع رابطه جنسی زوجین را همزمان با شروع زندگی مشترک پذیرفته و بلامانع می‌داند. البته نباید از تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی نیز غافل بود و نباید این موضوع را فقط به عرف و فرهنگ ربط داد.

حتی برای دختران و پسرانی که نامزد هستند، داشتن رابطه سالم قبل از ازدواج و قبل از رفتن زیر سقف مشترک، مهم است. در این مسیر مشاوره رابطه قبل ازدواج می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

با توجه به اینکه در هر رابطه زناشویی امکان بارداری وجود دارد و با در نظر داشتن این موضوع که دوران نامزدی، زمان محدودی است  که دختر و پسر شناخت بیشتری از هم پیدا می‌کنند و بدون اینکه معضب باشند با هم رفت و آمد داشته دارند؛ و با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از دختران و پسران در این دوران صیغه عقد موقت دارند و هر آن احتمال پشیمانی و فسخ و ختم رابطه وجود دارد؛ لذا داشتن رابطه جنسی حتی با وجود جاری شدن صیغه عقد (چه دائم و چه موقت) قبل از شروع زندگی مشترک زیر یک سقف عقلانی نیست.

اگرچه حتی با وجود رعایت همه این نکات باز هم بعد از شروع زندگی مشترک احتمال فروپاشی و طلاق و جدایی زوجین وجود دارد، اما در آن زمان نه از لحاظ عرفی و نه از لحاظ قانونی و شرعی هیچ اما و اگری بر حق و حقوق زوجین، خصوصا خانم، وارد نیست.

به هر حال بسیار مهم است که پایه‌های ازدواج از همان ابتدا محکم و قوی بنیان شود. یکی از کارهای مهمی که در این مسیر باید انجام داد، کنترل احساسات جنسی و موکول کردن آن به زمانی مطمئن است که هم طرفین شناخت خوب و واقعی از هم داشته باشند و هم اینکه از لحاظ شرع و عرف هیچ منعی نداشته باشند.

کلام آخر

به کار گیری سیاست های دخترانه قبل از ازدواج برای هر دختری ضروری است؛ زیرا در هر ازدواجی این دختر است که آسیب بیشتری می‌تواند به او وارد شود و تبعات سنگین‌تری را از یک ازدواج ناموفق دریافت کند. اگرچه در بسیاری از موارد تشخیص رابطه نامشروع قبل ازدواج امکانپذیر و شدنی است؛ اما اینکه طرفین صادق باشند و از تمام تجربه رابطه قبل از ازدواج خود حرف بزنند و واقعیت را از همان ابتدا بگویند، از همه چیز مهم‌تر است؛ حتی اگر به ازدواج هم ختم نشود.

به یاد داشته باشید که رفع نیاز جنسی تنها یکی از دلایل برای ازدواج است. این دلیل هرگز دلیل اصلی و اولیه برای ازدواج نیست. اگر چنین باشد، ازدواج دیری نمی‌پاید و خیلی زود به انتها می‌رسد. نیاز جنسی یک نیاز قطعی، واقعی، حتمی و همگانی است؛ اما آنقدر می‌تواند دستخوش تغییر و تحولات و واقعیات زندگی قرار بگیرد که شاید تصورش برای شما ممکن نباشد. در هر صورت در کشوری همچون ایران با فرهنگ و با آداب و رسوم موجود و قوانین حاکم، داشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج تایید شده و منطقی نیست.