شربت نئوتادین کودکان برای چیست | عوارض و مقدار مجاز مصرف

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت نئوتادین کودکان

همانطور که میدانید، داروهای کودکان و بزرگسالان با هم تفاوت‌هایی دارند. برای هر مشکلی داروهای متفاوتی وجود دارد. در حالی که توصیه می‌شود به طور ویژه از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید، بهتر است به عنوان والد کودک از داروهایی که برای کودکتان تجویز می‌شود شناخت بهتری داشته باشید و با آشنایی با مکانیسم اثر خود را برای عوارض احتمالی آماده کنید. در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد کاربردها و عوارض شربت نئوتادین کودکان بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

شربت نئوتادین برای چیست؟

شربت نئوتادین که با نام دیگر شربت دس لوراتادين شناخته می‌شود، یک شربت آنتی هیستامین است که برای درمان علائمی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه ناشی از آلرژی‌ها استفاده می‌شود. از این دارو برای تسکین خارش ناشی از کهیر در کودکان نیز استفاده می‌شود. با این حال لازم به ذکر است که شربت نئوتادین کودکان از کهیر جلوگیری نمی‌کند یا نمی‌توان از آن به عنوان یک دارو برای درمان یا پیشگیری از بروز واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) استفاده کرد. در مورد موارد مصرف شربت نئوتادین کودکان با پزشک بیشتر صحبت کنید.

شربت نئوتادین کودکان برای چیست

شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان

گاهاً شربت نئوتادین برای سرفه کودکان در سرما خوردگی و بیماریهایی مشابه نیز تجویز می‌شود مانند شربت سرفه پلارژیم. همچنین از آنجایی که این شربت خاصیت آنتی هیستامینی دارد، می‌تواند مشکلاتی نظیر آبریزش بینی که در سرماخوردگی نیز وجود دارد را رفع کند. با این حال شربت پلارژین کیدز (pelargin) به طور گسترده‌تری در سرماخوردگی استفاده می‌شود. در مور خلط آور بودن نئوتادین مدرکی وجود ندارد. برای درمان خلط گلو در کودکان می‌توانید از ديفن هيدرامين که یک شربت ضد سرفه دیگر است با تجویز پزشک استفاده کنید. 

*شربت دیفن هیدرامین و کامپاند کودکان چیست |عوارض و طریقه مصرف

قرص نئوتادین 5 برای چیست؟

اکنون می‌دانیم شربت نئوتادین کودکان برای چی خوبه. اما نئوتادین کودکان مانند بسیاری از داروهای دیگر در اشکال مختلفی مانند قرص و شربت در بازار عرضه می‌شود. همانطور که می‌دانید نباید از قرص‌ها برای کودکان کمتر از 6 سال استفاده کنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. 

مقدار مصرف شربت نئوتادین برای کودکان

مانند هر دارویی، شربت نئوتادین کودکان مقدار مصرف خاص خود را دارد. اینکه شربت نئوتادین کودکان چند سی سی داده شود به سن کودک بستگی دارد و باید توسط پزشک مصرف شود. اما معمولاً این شربت یک بار در روز داده می‌شود و نیاز به تکرار دوز نیست مگر اینکه پزشک بسته به وضعیت کودک، شرایط دیگری را برای او در نظر بگیرد و مشخص کند شربت نئوتادین کودک هر چند ساعت تکرار شود. به طور کلی دوز زیر برای شربت به منظور سرماخوردگی تعریف شده اما توصیه پزشک به این مطلب ارجحیت دارد:

  • کودکان زیر ۶ سال: فقط به تجویز پزشک
  • کودکان ۶ تا ۱۱ سال: ۲.۵ میلی‌گرم یک بار در روز
  • کودکان بالای ۱۲ سال: ۵ میلی‌گرم یک بار در روز

طریقه مصرف شربت نئوتادین کودکان

برای تاثیرگذاری بیشتر شربت نئوتادین در کودکان معمولاً صبح‌ها داده می‌شود. اما می‌تواند بسته به نظر پزشک در هر زمان از روز توصیه شود.

منع مصرف شربت نئوتادین

چه کودکانی نباید شربت نئوتادین مصرف کنند؟ لازم است بدانید این دارو روی نتایج آزمایش‌هایی که باید روی پوست انجام شود تاثیر می‌گذارد پس از اگر کودک قرار است چنین آزمایشاتی انجام دهد نباید از این دارو استفاده کند. همچنین در صورت وجود انواع بیماری یا حساسیت‌های پوستی بهتر است به پزشک اطلاع دهید. همچنین شربت نئوتادین کودکان با بعضی داروها تداخل دارد و نباید با هم مصرف شوند. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای حاوی لوراتادین (زیرا دس لوراتادین به لوراتادین شباهت دارد)
  • سایمتیدین
  • آزیترومایسین
  • فلوکستین
  • کتوکونازول
  • اریترومایسین
  • پیتولیسانت

منع مصرف شربت نئوتادین کودکان

منظور از تداخل دارویی این است که در صورت مصرف همزمان نئوتادین با هر یک از این داروها، ممکن است دارو کم اثر شده یا عوارض آن تشدید شود که می‌تواند برای کودک خطرناک باشد. پس پزشک را از داروهایی که کودک استفاده می‌کند مطلع کنید.

همچنین کودکان زیر شش سال نباید از این دارو استفاده کنند. در مورد اثر شربت نئوتادین کودکان زیر یک سال آزمایشهایی انجام شده و با وجود آنکه اثرات خطرناک زیادی پیدا نشده با این حال نباید به هیچ عنوان خودسرانه استفاده شود. کودکان مبتلا به مشکلات زیر نیز باید از مصرف این دارو خودداری کنند:

  • حساسیت به آنتی هیستامین‌ها
  • مشکلات کبد و کلیه
  • بیماری قلبی، گلووم و فشار خون بالا

عوارض شربت نئوتادین برای کودکان

واکنش آلرژیک بسیار جدی بعد از مصرف این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید. همچنین شربت نئوتادین کودکان خواب آور است پس گیجی و خواب آلودگی طبیعی است. 

اگر کودک کهیر دارد و پزشک این دارو را تجویز کرده است، اگر بعد از مصرف هر یک از این علائم زیر را داشت، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد: 

  • کهیری که رنگ غیرمعمول دارند 
  • کهیرهایی که کبود یا تاول به نظر می‌رسند 
  • کهیرهایی که خارش ندارند.

در نظر داشته باشید که اینها تنها عوارض جانبی احتمالی دارو نیستند. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک تماس بگیرید.

در صورت بیشتر دادن شربت چه کنیم؟

به هیچ عنوان دارو را بیش از حد تجویز شده ندهید چون بسیار خطرناک است. اما اگر اشتباهاً بیش از حد تجویز شده‌ی پزشک را به کودک دادید و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی مشاهده کردید، فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی شدید نیز باشد.

در صورت فراموش کردن یک نوبت چه کنیم؟

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری در همان روز آن را به کودک بدهید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. دوز را دو برابر نکنید زیرا منجر به واکنشهای خطرناک می‌شود.

قیمت شربت نئوتادین کودکان

 

شیوه نگهداری شربت نئوتادین

شربت نئوتادین کودکان که در برندهای مختلف در بازار عرضه می‌شود، ممکن است شرایط نگهداری متفاوتی داشته باشند. برای اطلاع از شرایط نگهداری برچسب بسته بندی را بخوانید یا از داروساز در مورد شرایط نگهداری محصولی که استفاده می‌کنید بپرسید. شیشه شربت را در معرض نور یا در توالت و حمام قرار ندهید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

قیمت شربت نئوتادین کودکان

قیمت دارو بسته به سال تولید و نوع برند تولید کننده و وارداتی بودن آن می‌تواند متفاوت باشد.