درمان خلط گلو در کودکان با 13 راهکار خانگی و ساده

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خلط گلو در کودکان

کودکان به دلایل مختلفی مریض می‌شوند. سیستم ایمنی آنها ضعیف‌تر از بزرگسالان است و از این رو ممکن است چیزهایی بسیار ساده آنها را مریض کند. یکی از بیماری‌های بسیار رایج در کودکان سرفه یا آلرژی ست که با تولید خلط همراه است. خلط گلو می‌تواند ناراحت کننده باشد و میل کودک به خوردن و آشامیدن را کاهش دهد. در این مقاله گهواره قصد داریم به طور کلی در مورد بهترین راه‌های درمان خلط گلو در کودکان توضیح دهیم تا بتوانید خیلی سریع از شر آن خلاص شوید.

علت جمع شدن خلط در گلو نوزاد

خلط یکی از مکانیسم‌های دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها و عوامل خارجی ست. در واقع خلط همان موکوس است که به طور طبیعی در مسیر تنفسی افراد وجود دارد. اما زمانی که در معرض عوامل بیماری زا، گرد و خاک یا عوامل آلرژی زا قرار می‌گیرید، موکوس غلیظ شده و به خلط تبدیل می‌شود. خلط یا به اصطلاح همان چرک گلو دو مسیر کلی در پیش روی خود دارد. یا از طریق سرفه از گلو خارج می‌شود یا توسط بلع به معده رفته و در آنجا توسط اسید معده تجزیه می‌شود. تجمع و غلیظ شدن خلط در پشت حلق آزار دهنده است و منجر به خارش می‌شود. و حتی زمانی که آب دهان خود را قورت می‌دهید باعث سوزش می‌شود. به تدریج با بهبود شرایط خلط سبک شده و به حالت طبیعی برمی‌گردد. 

*بهترین شربت سرماخوردگی کودکان کدام است

علت جمع شدن خلط در گلو نوزاد

درمان خلط پشت حلق كودكان

برای درمان خلط گلو در کودکان چه باید کرد؟ در نظر داشته باشید که خلط گلو همیشه نشان‌دهنده عفونت نیست و همیشه نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد. خوشبختانه روش‌های درمانی دارویی و گیاهی و سنتی متنوعی برای درمان خلط گلو در کودکان وجود دارد. نکته‌ی مهم این است که در درمان کودکان باید صبور باشید زیرا آنها به ندرت با روش‌های درمانی همکاری می‌کنند همچنین بسیاری از داروهایی که برای بزرگسالان استفاده می‌شود، برای کودکان قابل استفاده نیست. بنابراین در درجه‌ی اول بهتر است بر روش‌ها و درمان خانگی خلط گلو در کودکان تمرکز شود و اگر آنها تاثیری نکرد یا خلط شدید بود و با سرفه‌ خشک و آزار دهنده همراه شده به سراغ درمان‌های دارویی جدی‌تر بروید. 

درمان دارویی سرفه خلط‌دار در کودکان 

در روش‌های دارویی درمان سرفه و خلط گلو در کودکان تاکید بر خروج خلط و از بین عوامل بیماری‌زاست. بر این اساس دو دسته داروی کلی تجویز می‌شود:

  • داروهای خلط آور: این گروه داروهایی هستند که موکوس را رقیق کرده و منجر به خروج ترشحات از گلو می‌شود. از معروف‌ترین داروهای این گروه می‌توان به شربت ضد سرفه کودکان اکسپکتورانت یا شربت گایا فنزین یا شربت بلتیل اشاره کرد. استفاده از آنتی بیوتیک برای خلط گلو کودکان تنها زمانی مجاز است که همراه با خلط تب نیز وجود داشته باشد.
  • شربت آنتی هیستامین‌: زمانی که پای آلرژی در میان باشد برای درمان آبریزش بینی یا خلط گلو کودکان از داروهای آنتی هیستامین استفاده می‌شود. انواع شربت برای خلط گلو کودکان که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از شربت سرفه نوزاد دیفن هیدرامین، پرومتازین و کلرفنیرآمین و ... . این دسته دارویی را نیز نباید بدون مشورت با پزشک برای کودک و نوزادتان استفاده کنید. برخی شربت‌های دسته آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین، برای مصرف در تمام سنین مناسب و ایمن نیستند. 

*حتماً بخوانید: شربت دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست + دوز مجاز و اثرات جانبی مصرف

درمان خلط گلو کودکان در طب سنتی

درمان سنتی خلط گلو نوزاد نیز می‌تواند به همان اندازه روش‌های دارویی درمان خلط گلو و سرفه کودکان موثر باشد به شرط آنکه در زمان درست به کار گرفته شوند. روش‌های سنتی و درمان گیاهی خلط گلو در کودکان می‌تواند بسیار متنوع بوده و از روش‌های ساده‌ی خانگی و تغییر در تغذیه تا استفاده از انواع دمنوش یا شربت گیاهی را شامل می‌شود. در مورد استفاده از دمنوش‌ها و شربت‌های گیاهی برای کودکان کوچک‌تر محتاط بوده و بدون مشورت پزشک از آن‌ها استفاده نکنید. در ادامه به صورت مختصر در مورد هر کدام از آنها توضیح می‌دهیم. 

نوشیدن مایعات فراوان برای خلط گلو

نوشیدن مایعات فراوان

یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان خلط گلو در کودکان، افزایش مصرف مایعات است. مایعات می‌توانند مسیر گلو را باز کرده یا خلط را به معده ببرند و به طور کلی موکوس را رقیق کنند. این روش به مراتب از مصرف هر گونه دارو هم مفیدتر و هم راحت‌تر است. شما می‌توانید از انواع نوشیدنی بدون کافئین برای درمان خلط استفاده کنید اما بهترین گزینه آب ولرم است. 

مصرف زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌های ضدعفونی کننده است که کاربرد زیادی در طب سنتی دارد. برای مثال در انواع زمادی که برای جلوگیری از عفونی شدن زخم‌ها در طب سنتی استفاده می‌شود، این ماده وجود دارد. شما می‌توانید از آن در درمان خلط پشت گلو کودکان نیز استفاده کنید. زردچوبه نه تنها با عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کند بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند بنابراین یک ماده‌ی دو منظور است. کافی ست کمی از آن در حدود یک قاشق چای خوری را به یک شیر داغ اضافه کرده و به کودک بدهید (درمورد خواص شیر و زردچوبه برای گلودرد در این مقاله بیشتر بخوانید). همچنین غرغره با آب ولرم و زردچوبه نیز می‌تواند به از بین بردن خلط گلو کمک کند. 

*حتما بخوانید: بهترین شربت تب بر کودکان و دوز مناسب آن 

مصرف آویشن

گزینه‌ی دیگر برای درمان خلط گلو در کودکان، آویشن است که یک گیاه ضد سرفه و خلط‌آور است. از آویشن در انواع شربت‌های سرفه گیاهی استفاده می‌شود. با این حال شما می‌توانید دم کرده‌ آن را نیز در خانه تهیه کرده و به کودکتان بدهید. برای ایجاد طعم بهتر می‌توانید از عسل نیز در این ترکیب استفاده کنید. فراموش نکنید که استفاده ازعسل در سن بالای یک سال مجاز است.

مصرف میوه‌های فیبردار

فیبر یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان خلط گلو و بینی نوزاد است. فیبر منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شود و از این رو در روند درمان موثر است. بسیاری از میوه‌ها فیبر زیادی دارند مانند سیب با پوست یا موز اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار، آناناس است که به جز فیبر سرشار از آنزیم بروملین است که به کاهش خلط گلو کمک می‌کند. 

مصرف عسل

برای درمان خلط گلو در بچه‌ها مصرف عسل به شیوه‌‌های مختلف را نباید نادیده بگیرید. عسل تسکین دهنده‌ی سرفه است و از تحریک گلو جلوگیری می‌کند. همچنین با میکروب‌ها مبارزه کرده و یک ضدعفونی کننده‌ی قوی ست. ساده‌ترین شیوه‌ی مصرف آن با آب ولرم است. اما می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر آن را با موادی مانند فلفل، لیمو، شیر و دارچین ترکیب کنید. فراموش نکنید که استفاده ازعسل در سن بالای یک سال مجاز است.

شربت برم هگزین برای کودکان ، نحوه مصرف و دوز مناسب آن 

مصرف پروبیوتیک برای خلط گلو

مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده‌ی بزرگ زندگی می‌کنند که بهبود سلامتی و افزایش قدرت ایمنی افراد کمک می‌کنند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان خلط گلو در کودکان مصرف پروبیوتیک‌هاست. ماست‌های پروبیوتیک بهترین گزینه برای این کار هستند. به خصوص که کودکان عاشق ماست هستند و آن را به راحتی می‌پذیرند. 

مصرف لیمو

لیمو یکی دیگر از مواد میکروب کش و ضدعفونی کننده است که برای کاهش خلط گلو در کودکان توصیه می‌شود. ویتامین سی موجود در این میوه به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. کافی ست ترکیبی از آب لیمو، عسل و آب ولرم تهیه کرده و آن را مانند یک شربت به کودک خود بدهید تا گلویش نرم شود. 

سوپ مرغ

تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد میتواند بسیار مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که سوپ مرغ دارای خواص ضد التهابی است. دمای گرم آن می‌تواند گلودرد را تسکین دهد و همچنین به عنوان تبخیر کننده عمل کرده و به شل شدن مخاط در مجرای بینی کمک می‌کند که می‌تواند گرفتگی بینی را کاهش دهد. و از آنجایی که سرفه و گلودرد اغلب ناشی از آبریزش بینی نوزاد است (مخاط به جای خروج از بینی از گلو می‌ریزد)، باز کردن مجرای بینی برای کمک به پاک کردن آن‌ها به توقف سرفه نیز کمک می‌کند. این سوپ برای سرماخوردگی به تعادل کامل الکترولیت‌ها و هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند و سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌ها است که آن را به یک وعده غذایی عالی برای افرادی که تهوع دارند تبدیل می‌کند. 

دستگاه بخور آب

برای کمک به شل شدن خلط سینه و احتقان بینی که یک درمان عالی برای سرفه های شبانه است، یک دستگاه بخور خنک در اتاق کودک خود قرار دهید. این دستگاه با سایر درمان‌ها مانند استراحت، نوشیدن مایعات زیاد و مصرف عسل استفاده می‌شود و می‌تواند به تسکین سرفه و سایر علائم سرماخوردگی نوزاد و آنفولانزا کمک کند. اگرچه علت را درمان نمی‌کند، اما مطمئناً به کودک شما کمک می‌کند تا کمی بهتر شود، به خصوص در شب که ممکن است سرفه بدتر شود. توجه داشته باشید که باکتری‌ها و کپک‌ها به سرعت رشد می‌کنند، بنابراین هر روز آب دستگاه را عوض کرده و آن را کاملاً تمیز کنید. 

حمام آب گرم در درمان خلط گلو

حمام آب گرم

وقتی کودکتان سرماخورده است، شاید حمام کردن را مضر بدانید و فکر کنید سرما را بدتر می‌کند اما اگر به شیوه‌ی درست انجام دهید می‌تواند موثر باشد. گرمای حمام مسیرهای تنفسی را باز کرده و مجاری را مرطوب می‌کند که منجر به بهبود تنفس می‌شود. به ویژه اگر بعد از حمام بخورد آب گرم و اکالیپتوس هم بگیرد. اکالیپتوس یکی از گزینه‌های گیاهی موثر در درمان خلط گلو در کودکان در طب اسلامی ست. کافی ست کمی از آن را در آب جوش ریخته و زیر پتو نفس بکشید. 

دمنوش‌های طبیعی 

برای درمان سرفه خلطی کودکان می‌توانید از انواع دمنوش‌های طبیعی نیز استفاده کنید. بعضی از مهمترین و موثرترین دمنوش‌هایی که می‌توانید در این دوره استفاده کنید عبارتند از :

  • دمنوش زنجبیل، ضدویروس، ضد باکتری و خلط آور
  • دمنوش نعنا و ثعلب با خاصیت درمان کنندگی برای سرفه و مرطوب نگه داشتن گلو 
  • جوشانده‌ی برگ آووکادو: کاهنده‌ی التهاب، مرطوب کننده‌ی گلو و درمان کننده‌ی بیماری‌های ریوی و تنفسی
  • دمنوش گل ختمی: دارای خاصیت ضد التهابی و ضد سرفه و موثر در درمان سرفه خشک 

نکته‌: در استفاده از دمنوش‌های گیاهی یا استفاده گیاهان عطاری و دارویی برای کودکان کوچک محتاط باشید زیرا بعضی از آنها برای کودکان مناسب نیستند و حتی می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند. بنابراین حتماً قبل از استفاده از آنها حتماً با متخصص مشورت کنید. در مورد شیرخواران زیر سه ماه نیز ضروری است که حتماً در صورت مشاهده علائم گرفتگی بینی یا سرفه، به پزشک مراجعه کنید.