طرز تهیه مربای پوست پرتقال خانگی و ساده، بدون تلخی و مجلسی

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مربای پوست پرتقال

مربای پوست پرتقال یکی از مرباهای خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شمال ایران برمی‌گردد. این مربا بسیار خوشمزه و مفید است. خیلی از مردم از درست کردن مربای پرتقال خودداری می‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند مربای پوست پرتقال حتما تلخ می‌شود یا درست کردن آن کار دشواری است.

در این نوشته از سایت گهواره مراحل و طرز تهیه مربای پوست پرتقال را قدم به قدم به شما آموزش می‌دهیم تا یک مربای پوست پرتقال خوشمزه و شیرین تهیه کنید و از خوردن آن هنگام صبح و عصر لذت ببرید.

مواد مورد نیاز برای تهیه مربای پوست پرتقال

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پرتقال برای تهیه مربای پوست پرتقال به این مواد نیاز دارید:

  1. پوست پرتقال: یک کیلو گرم 
  2. شکر: یک کیلو گرم
  3. آب: 4 لیوان
  4. آب لیمو ترش: 4 قاشق غذاخوری

می‌تواند از میخک و دارچین نیز در مربای پوست پرتقال استفاده کنید. 

طرز تهیه مربا پوست پرتقال 

برای تهیه مربای پرتقال مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا مربای شما تلخ نشود. 

  • مرحله اول

پرتقال‌ها را به خوبی شسته و خشک کنید؛ دقت کنید چون برای این مربا تنها به پوست نارنجی مربا نیاز داریم و باید خیلی تمیز آن‌ها را بشویید. 

  • مرحله دوم  

پوست‌ پرتقال‌ها را داخل آب سرد قرار دهید و تا چند ساعت مرتب آب ها را عوض کنید تا نرم شوند. 

  • مرحله سوم 

پرتقال‌هایی که آماده کردید را پوست بکنید. باید قسمت‌های سفید پوست نارنجی پرتقال را نیز جدا کنید. می‌توانید پوست پرتقال‌ها را خلالی برش بزنید یا آن ها را مدل لوله‌ای درست کنید. 

  • مرحله چهارم 

بعد از اینکه پوست پرتقال‌ها را از صافی رد کردید، قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید و بگذارید آب آن جوش بیاید، بعد از آن پوست پرتقال‌ها را داخل قابلمه بریزید و اجازه بدهید به مدت هفت الی ده دقیقه بجوشد و بعد آ‌نها را با آب سرد آبکشی کنید. این کار را حداقل 4 بار تکرار کنید. این مرحله برای گرفتن تلخی پوست پرتقال ها است بنابراین اگر حس کردید که تلخی پوست پرتقال ها گرفته نشده است باز هم این مرحله را تکرار کنید.

  • مرحله پنجم 

قابلمه‌ای دیگر تهیه کنید و در آن شکر و آب را ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد تا جایی که شکر کاملا حل شود. اگر قصد استفاده از میخک و دارچین دارید در این مرحله باید آن هارا در قابلمه بریزید و اجازه دهید با آب و شکر جوش بخورد.

  • مرحله ششم 

باید اجازه دهید ترکیب شکر و آب به قوام برسد. به قوام رسیدن یعنی هنگامی که کمی از این ترکیب را بین دوتا انگشت خود تست کنید این ترکیب کش بیاید. پوست پرتقال‌هایی که نرم شدند و تلخی‌شان گرفته شده است را در ترکیب شکر و آب که به قوام رسیده است بریزید و کمی آب لیموترش به آن اضافه کنید. 

  • مرحله هفتم 

اجازه دهید مربا خنک شود و بعد آن را به ظرف شیشه‌ای تمیز منتقل کنید. 

*از چه سنی میتوان به کودک پرتقال داد + فواید و مضرات

مربای پوست پرتقال خشک شده  

مربای پوست پرتقال خشک شده

مربای پوست پرتقال خشک شده نیز یکی از مرباهای مجلسی ایرانی است که بسیار مقوی و مفید است. طرز تهیه این مربای خوشمزه به دو روش است. 

مواد مورد نیاز برای مربای پوست پرتقال خشک شده  

  1. خلال پوست پرتقال خشک شده: 500 گرم
  2. شکر: 500 گرم
  3. آب پرتقال: یک لیوان
  4. آب لیموترش: 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک شده 

پوست پرتقال خشک شده در خیلی ترکیبات ما ایرانیان استفاده می‌شود. می‌توانید پوست پرتقال خشک شده را در چایی بریزید و بخورید یا می‌توانید از آن در تهیه دسر استفاده کنید. پوست پرتقال خشک شده بسیار مفید است و در درمان بسیاری از بیماری ها کمک می‌کند. برای تهیه مربای پوست پرتقال خشک شده این مراحل را طی کنید:

  • مرحله اول 

خلال‌های پوست پرتقال خشک شده را در یک قابلمه بریزید و تا جایی که آب روی آن‌ها را بپوشاند. روی آن‌ها آب ولرم بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد و خلال‌های پوست پرتقال نرم شوند. پوست پرتقال‌هایی که نرم شدند را با آب سرد آبکشی کنید. 

  • مرحله دوم 

برای اینکه تلخی خلال‌های پوست پرتقال خشک شده را بگیرید، باید آن‌ها را چند بار به مدت 7 الی 10 دقیقه بجوشانید و  با آب سرد آبکشی کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید.

  • مرحله سوم 

در یک قابلمه جدا‌گانه باید شربت مربا را تهیه کنید. آب پرتقال و شکر را با هم ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید. دانه‌های شکر باید کاملا حل شوند. خلال های پوست پرتقال را به شربت اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد. اگر می‌خواهید مربایتان شفاف شود کف هایی که روی شربت ایجاد می‌شود را با قاشق بگیرید.

  • مرحله چهارم

اجازه دهید تا ترکیب پوست پرتقال و شربت با هم جوشاند و به قوام مناسب برسند. وقتی به این حالت رسید به آن آبلیمو اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آب لیمو اجازه دهید 5 دقیقه جوش بخورد و بعد از آن حرارت را قطع کنید. اجازه دهید تا مربا خنک شود و بعد از آن مربا را به ظرف شیشه‌ای تمیز منتقل کنید.

مربای هویج و پوست پرتقال

مربای هویج و پوست پرتقال

تهیه مربای پوست پرتقال و هویج سخت نیست و تقریبا تمام مراحل آن مانند مراحل تهیه مربای پوست پرتقال است. باید هویج را مانند پوست پرتقال خلالی برش بزنید و هنگامی که پوست پرتقال ها را اضافه کردید همراه با آن هویج های خلالی شده را نیز اضافه کنید.

* خواص پرتقال پخته برای سرفه + بهترین روش درمان سرفه و خلط

خلال پوست پرتقال خشک شده را چگونه استفاده کنیم؟

از خلال پوست پرتقال خشک شده می‌توانید استفاده‌های زیادی داشته باشید:

  • دمنوش خلال پوست پرتقال خشک شده: پوست پرتقال هارا داخل قوری بریزید و روی آن آب جوش بریزید و اجازه دهید 20 الی 25 دقیقه دم شود. می‌توانید با نبات میل کنید. این دمنوش فواید زیادی برای بدن نیز دارد.
  • خلال های پوست پرتقال را همراه چایی میل کنید.
  • می‌توانید به عنوان چاشنی دسر و سالاد از آن استفاده کنید.

جمع بندی:

در این مقاله طرز تهیه انواع مرباهایی که می‌توان با پوست پرتقال تازه و پوست پرتقال خشک شده درست کرد توضیح دادیم و راجع‌ به این‌که خلال پوست پرتقال خشک شده را در چه دستور غذاهایی می‌توانید استفاده کنید صحبت کردیم.

پرتقال و مرکبات میوه‌هایی فوق العاده و پر از خاصیت هستند که از تمام قسمت های آن می‌توانید استفاده‌های مفید داشته باشید امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشند و از خواندن آن ها راضی باشید. خوشحال می‌شویم این مقاله با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

  • مربای پوست پرتقال با آهک چیست؟

آهک استفاده شده یک نوع آهک خوراکی است که ضرری برای بدن انسان ندارد. دلیل استفاده از آهک در مرباها بخاطر کم کردن تلخی آن و ترد شدن مربا استفاده می‌شود و همچنین باعث می‌شود که شکل اولیه خودش را به خوبی حفظ کند. 

  • چرا از بخش سفید رنگ پوست پرتقال برای تهیه مربای پوست پرتقال استفاده نمی‌کنیم؟

زیرا قسمت های سفید پوست پرتقال باعث تلخ شدن دوچندان مربا می‌شود و نمی‌توان این تلخی را در مربا از بین برد.