آموکسی کلاو در شیردهی مجاز است؟+نحوه مصرف، عوارض و مزایا

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آموکسی کلاو در شیردهی

مانند هر داروی دیگر، مصرف آموکسی کلاو در شیردهی باید با ملاحظات خاصی انجام شود. اغلب داروها و مواد خوراکی، بر ترکیبات شیر مادر تأثیر دارند. قرص کوآموکسی کلاو (Co amoxiclav) یک آنتی بیوتیک ترکیبی از آموکسیسیلین و کلاوولانیک اسید است که برای عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. عفونت دندان، گوش، حلق، ریه و ادرار از شایع‌ترین موارد درمانی با کپسول آموکسی کلاو هستند.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مخصوصاً داروی قوی مثل کوآموکسی کلاو، باید با دقت و مراقبت باشد. از مصرف خودسرانه این دارو بپرهیزید و سعی کنید طبق توصیه پزشک عمل کنید. در ادامه به مصرف آموکسی کلاو در شیردهی، نحوه مصرف، عوارض و مواردی از این قبیل می‌پردازیم. با این مقاله از سایت گهواره همراه باشید تا این دارو را بیشتر بشناسیم.

آموکسی کلاو در شیردهی و محدیت‌های آن

آموکسی کلاو در شیردهی

درباره این دارو کلیاتی را دانستیم ولی اصل مطلب ما درباره مصرف آموکسی کلاو در شیردهی است. مصرف هر دارو یا حتی ماده غذایی معمولی، در زمان شیردهی با حساسیت‌هایی روبرو است؛ زیرا ترکیبات هر ماده خوراکی می‌تواند وارد شیر مادر شود. طعم و ترکیبات موجود در شیر، تأثیر مستقیم بر شیرخوار دارد. 

ترکیبات قرص  کو آموکسی کلاو به میزان بسیار کم و در حد صفر وارد شیر مادر می‌شود. این میزان از این ترکیب، در کودکتان مشکلی ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی نیست. هرچند همیشه احتمال ایجاد عوارض و حساسیت بسته به بدن شیرخوار وجود دارد. اگر علائمی مثل کاهش اشتها و امتناع از خوردن شیر، اسهال، برفک دهان، ضایعات پوستی و بی‌قراری را در فرزندتان مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه و موضوع را بررسی کنید.

عوارض آموکسی کلاو در شیردهی

قرص آموکسی کلاو عوارض شایعی دارد که در زمان شیردهی هم ممکن است هر کدام را تجربه کنید. این عوارض حدوداً برای یک نفر در هر ۱۰ نفر مصرف‌کننده دارو اتفاق می‌افتند. درصورت بروز عوارض، برای تغییر دارو یا تعدیل دوز، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. از متداول‌ترین عوارض کو آموکسی در شیردهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال: اسهال ممکن است برای مادر شیرده یا شیرخوارش (در اثر ورود ترکیبات دارو به شیر) اتفاق بیفتد.
  • آفت دهان: آفت و ضایعات دهانی هم در مادر و هم در شیرخوارش ممکن است دیده شوند که نیاز به پیگیری و درمان دارد چون می‌تواند برای کودک بسیار آزاردهنده باشد.
  • احساس ضعف: علائم شبیه به ضعف و بیماری، ممکن است از عوارض مصرف آموکسی کلاو باشند. اگر فرزندتان حالت بیماری یا بیقراری دارد، حتماً برای بررسی مشکل به پزشک مراجعه کنید.
  • تهوع و استفراغ: این علامت بیشتر در مادر مصرف‌کننده دیده می‌شود ولی ممکن است به عنوان عارضه ‌ای در شیرخواران هم دیده شود.

علائم خطر مصرف آموکسی کلاو در شیردهی

علائم خطر مصرف آموکسی کلاو در شیردهی

در مصرف داروها، همیشه علائم خطر و عوارض خطرناکی وجود دارند که باید نسبت به آن‌ها هوشیارتر باشید. در صورتی که هر کدام از این علائم خطر را در زمان مصرف کوآموکسی کلاو مشاهده کردید، حتماً برای بررسی مشکل به پزشک مراجعه کنید. ممکن است هر کدام از این عوارض را در شیرخوار هم ببینید که ناشی از ورود ترکیبات ناسازگار دارو به شیر مادر و تغذیه کودک از شیر است. در هر صورت چه در مادر چه فرزندش، این موارد می‌توانند نشانه‌ای از عارضه جدی دارویی باشند:

  • اریتم مولتی فرم: این عارضه، نوعی ضایعه پوستی به شکل یک نقطه تیره مرکزی با لکه روشن‌تر در محیط آن نقطه است. این واکنش پوستی نیاز به بررسی بیشتر دارد.
  • اسهال شدید: اگر در اثر مصرف کو آموکسی کلاو دچار اسهال شدید و این اسهال آبکی یا خونی شد، نشان از شدت گرفتن اسهال و لزوم مراجعه به پزشک است.
  • التهاب روده: التهاب روده یکی از عوارض جدی آموکسی کلاو در شیردهی است که به صورت درد شکم و تب تظاهر پیدا می‌کند.
  • آسیب کبد یا کیسه صفرا: این عارضه، یکی از عوارض دیررس دارو است که می‌تواند پس از قطع مصرف هم اتفاق بیفتد. زردی پوست، تیره شدن ادرار، کم‌رنگ شدن مدفوع و زرد شدن سفیدی چشم، از نشانه‌های این آسیب هستند.

قطع مصرف آموکسی کلاو در شیردهی 

اگر در زمان مصرف کو آموکسی کلاو ۶۲۵ احساس کردید که علائم عفونت رفع شده و بیماری در حال بهبود است، مجاز به قطع دارو نیستید. حتماً مصرف این قرص را تا اتمام دوره تجویز شده ادامه دهید و سپس آن را قطع کنید. مثل هر زمان دیگری، در صورت بروز علائم در مادر یا شیرخوارش، برای قطع مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

مروری بر مصرف آموکسی کلاو در شیردهی

داروی کو آموکسی کلاو که اغلب به شکل قرص آموکسی کلاو ۶۲۵ در داروخانه‌ها وجود دارد، یک آنتی‌بیوتیک بر ضد باکتری‌ها است. در دوران شیردهی ممکن است برای درمان عفونت‌های مختلف، این دارو را مصرف کنید. آموکسی کلاو در شیردهی، داروی امنی است زیرا بر ترکیبات شیر مادر تأثیر زیادی ندارد. البته همیشه احتمال ایجاد عوارضی مثل اسهال، ضعف و ضایعات دهانی یا پوستی در شیرخوار و مادر شیرده وجود دارد. در صورت شدت گرفتن علائم، حتماً برای رفع علائم یا تغییر دارو با پزشک متخصص مشورت کنید.

قرص آموکسی کلاو برای چیست؟

رایج‌ترین شکل مصرفی این دارو، قرص آموکسی کلاو ۶۲۵ است. ترکیب اصلی این قرص‌های نسبتاً بزرگ، آموکسی سیلین است. کلاوولانیک اسید برای محافظت از آموکسی سیلین و تأثیر بهتر آن افزوده شده است. آموکسی کلاو جزو آنتی بیوتیک‌های نسبتاً قوی طبقه‌بندی می‌شود و باید از مصرف خودسرانه آن برای عفونت‌های معمول یا عفونت‌های ویروسی بپرهیزید. در ادامه درمورد این که کو آموکسی کلاو ۶۲۵ برای چیست و چگونه مصرف می‌شود، بیشتر توضیح خواهیم داد.

همانطور که گفتیم، قرص آموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک است. آنتی‌‌بیوتیک‌ها به روش‌های مختلف، با باکتری‌ها مبارزه می‌کنند. پس در جواب این که آموکسی کلاو برای چیست، باید گفت که این دارو در درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. در زمان شیردهی یا بارداری ممکن است هر کدام از این شکل‌های عفونت را تجربه کنید و بنا به تجویز پزشک، این دارو را مصرف کنید. معمولاً عفونت‌های زیر با کو آموکسی کلاو درمان می‌شوند:

قرص آموکسی کلاو برای چیست؟

  • عفونت‌ گوش میانی (اوتیت)
  • عفونت سینوس‌ها (سینوزیت)
  • انواع عفونت گلو و ریه
  • عفونت مجاری ادراری
  • عفونت پوستی و بافت‌های نرم
  • عفونت دندان
  • عفونت مفاصل و استخوان (استئومیلیت)

نحوه مصرف کو آموکسی کلاو ۶۲۵

حال که موارد مصرف این دارو را شناختیم، بهتر است درمورد نحوه و میزان مصرف آن بدانیم. این که کو آموکسی کلاو ۶۲۵ هر چند ساعت باید مصرف شود، به نوع و شدت عفونت بستگی دارد. بهترین فرد برای تصمیم‌گیری درباره میزان و نحوه مصرف دارو، پزشک معالج شما است. رایج‌ترین دوز تجویزی، روزانه ۳ قرص ۶۲۵ است ولی این میزان در بچه‌ها و برخی افراد کمتر خواهد بود.

جدا از این که آموکسی کلاو ۶۲۵ هر چند ساعت باید مصرف شود، نکات دیگری درباره مصرف آن وجود دارد. بهتر است این قرص را همراه با غذا یا با فاصله کم مصرف کنید. اگر اندازه بزرگ قرص‌ها، بلعیدنشان را سخت می‌کند، می‌توانید آن‌ها را از خط وسط نصف کنید؛ سپس هر دو نصفه را همزمان استفاده کنید تا دوز صحیح را مصرف کرده باشید. 

سؤالات متداول:

چه مواد غذایی و داروهایی با کو آموکسی کلاو تداخل دارند؟

برخی داروهای روماتولوژیک (داروهای نقرس و متوتروکسات) و وارفارین ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. به جز الکل، خوراکی یا نوشیدنی خاصی با مصرف آموکسی کلاو تداخل ندارد.

مصرف طولانی مدت کوآموکسی کلاو در شیردهی مشکلی دارد؟

در کل توصیه می‌شود این آنتی بیوتیک را بیشتر از یک دوره ۱۴ روزه مصرف نکنید. اگر در ویزیت مجدد بعد از اتمام دوره، پزشکتان تصمیم به ادامه دارو گرفت، طولانی‌تر شدن دوره مصرف مجاز است.

منابع:

www.nhs.uk

www.ncbi.nlm.nih.gov