خوردن بادام زمینی در شیردهی چه مزایا و معایبی دارد؟

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بادام زمینی در شیردهی

دوران بارداری و شیردهی همیشه برای مادران پر از سوال و دغدغه است. در این دوران، مادر نیاز به مصرف مواد مغذی بیشتر برای کمک به رشد و سلامتی دارد و این سوال مطرح می‌شود: چه چیزهایی برای تغذیه مادر ضروری است و خوردن چه خوراکی‌هایی باعث ایجاد مشکل می‌شود؟ 

بادام زمینی یکی از آن خوراکی‌های پرحاشیه است؛ برخی اعتقاد دارند خوردن آن در شیردهی باعث ایجاد حساسیت و کهیر در نوزاد می‌شود و برخی دیگر بر فواید آن تاکید می‌کنند. در این مقاله از سایت گهواره قصد داریم به صورت علمی راجع به مزایا و عوارض خوردن بادام زمینی در دوران شیردهی توضیحاتی ارائه دهیم. اگر شما هم برای خوردن بادام زمینی تردید دارید، تا پایان با ما همراه باشید.

فواید مصرف بادام زمینی در شیردهی

پیش از این گفته می‌شد مصرف بادام زمینی توسط مادران، باعث ایجاد آلرژی به بادام زمینی در نوزادان می‌شود؛ اما مطالعات محققان دانشگاه مانیتوبا و مک‌مستر نشان می‌دهد خوردن بادام زمینی در دوران شیردهی، مخصوصا قبل از 12 ماهگی، احتمال حساسیت نوزاد به بادام زمینی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پروتئین موجود در بادام زمینی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شده و به رشد بهتر او کمک می‌کند.

کره بادام زمینی در شیردهی

کره بادام زمینی در شیردهی

استفاده از کره بادام زمینی در دوران شیردهی، فواید زیادی برای مادر و نوزاد دارد. در این دوران، مادر برای حفظ سلامت خود و نوزاد نیازمند استفاده از مواد مغذی است. کره بادام زمینی یکی از بهترین خوراکی‌ها برای مادر است؛ زیرا سرشار از پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی ضروری است.

از آن‌جا که تنها منبع تغذیه نوزاد شیر مادر است، مواد غذایی که توسط مادر مصرف می‌شوند، در فرآیند رشد نوزاد، تاثیر مستقیمی دارند. مصرف بادام زمینی در دوران شیردهی می‌تواند باعث افزایش پروتئین، چربی‌های ضروری و ویتامین‌های مورد نیاز بدن نوزاد شود. این مواد مغذی علاوه بر بهبود رشد نوزاد، باعث تقویت سیستم ایمنی آن هم می‌شود.

خواص بادام زمینی برای نوزاد

بادام زمینی سرشار از پتاسیم، آهن و ویتامین B3 است؛ این ویتامین‌ها علاوه بر تامین انرژی روزانه مادر، به رشد بهتر مغز و افزایش قدرت حافظه کودک کمک می‌کند. به طور کلی افرادی که در دوران کودکی مقادیر کافی از ویتامین‌های ضروری را دریافت کرده‌اند، در آینده کمتر بیمار می‌شوند.

منیزیم یکی از عناصر ضروری برای رشد بدن است که در بادام زمینی وجود دارد. کمبود این ماده معدنی در بدن باعث ایجاد اختلال در رشد نوزاد می‌شود. وجود مقادیر کافی منیزیم در بدن باعث بهبود سلامت استخوان و افزایش کیفیت خواب نوزاد می‌شود.

فسفر از دیگر عناصر موجود در بادام زمینی است که باعث تقویت عضلات بدن و بهبود رشد مغز نوزاد می‌شود. علاوه بر این تبدیل کربوهیدارت و پروتئین به انرژی توسط فسفر انجام می‌شود. این ماده در ایجاد تعادل مواد معدنی مانند منیزیم، روی و ید نقش مهمی دارد.

رشد استخوان‌ها در دوران نوزادی یکی دیگر از موارد مهمی است که با مصرف میزان مناسب کلسیم توسط مادر اتفاق می‌افتد؛ اما گاهی جذب کلسیم مصرف شده در بدن مادر به دلیل کمبود چربی‌های مورد نیاز با مشکل مواجه می‌شود. چربی‌های موجود در کره بادام زمینی می‌تواند به جذب بهتر و بیشتر کلسیم در شیر مادر کمک کرده و باعث تقویت استخوان‌های نوزاد شود.

خواص بادام زمینی برای نوزاد

خواص بادام زمینی برای مادر

بادام زمینی منبع سرشار از ویتامین E است که در تنظیم هورمون‌های زنانه و ایجاد تعادل در آن‌ها نقش دارد. علاوه بر این وجود مقدار مناسبی از ویتامین E در بدن به رشد و تقویت پوست و مو کمک کرده و باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی می‌شود.

ویتامین B6 موجود در بادام زمینی در کاهش علائم افسردگی پس از زایمان موثر است. وجود میزان کافی این ویتامین در بدن مادر باعث کاهش سرگیجه، سردرد و حالت تهوع می‌شود.

منیزیم یکی دیگر از عناصر موجود در بادام زمینی است که باعث از بین رفتن خستگی و کرختی بدن مادر می‌شود.

به طور کلی مصرف کره بادام زمینی در دوران شیردهی برای مادر و کودک مفید است؛ اما توجه داشته باشید که برخی از افراد ممکن است به این ماده حساسیت داشته باشند. در صورتی که پیش از این به کره بادام زمینی حساسیت نشان داده‌اید، توصیه می‌شود قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

عوارض مصرف کره بادام زمینی در شیردهی

با وجود این که کره بادام زمینی سرشار از پروتئین، ویتامین و چربی‌های ضروری است، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث ایجاد اضافه وزن در مادر و نوزاد شود.

آیا بادام زمینی باعث نفخ نوزاد میشود؟

آیا بادام زمینی باعث نفخ نوزاد میشود؟

به طور معمول خوردن 10-12 دانه بادام زمینی به صورت روزانه باعث ایجاد نفخ در نوزاد نمی‌شود. اما مصرف زیاد آن ممکن است باعث به‌وجودآمدن مشکلات گوارشی در مادر و نوزاد شود.

حساسیت نوزاد به بادام زمینی

براساس تحقیقات، نوزادانی که در سال اول زندگی‌شان از محصولاتی مانند شیر و بادام زمینی از طریق شیر مادر تغذیه شده‌اند، نسبت به کودکانی که مادران آن‌ها از خوردن چنین خوراکی‌هایی اجتناب کرده‌اند، 66% کمتر در معرض حساسیت به این مواد غذایی قرار می‌گیرند. بر این اساس، مصرف بادام زمینی توسط مادر و تغذیه نوزاد از آن شیر باعث کاهش حساسیت کودکان به بادام زمینی می‌شود.

جمع بندی

خوردن بادام زمینی در دوران شیردهی یکی از موضوعاتی است که همواره برای مادران سوال‌برانگیز است. پیش از این تصور می‌شد خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی در شیردهی، باعث بروز حساسیت در نوزاد می‌شود. اما جدیدترین تحقیقات به ما نشان می‌دهد استفاده از دانه بادام زمینی یا کره بادام زمینی در دوران شیردهی، آسیبی به نوزاد نمی‌رساند و اتفاقا برای رشد بهتر نوزاد ضروری است.

بادام زمینی یکی از آجیل‌های بسیار مغذی به شمار می‌آید و مصرف آن در دوره شیردهی به بهبود سلامت مادر و کاهش افسردگی پس از زایمان او کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف بادام زمینی توسط مادر در رشد استخوان‌ها، تقویت عضلات و رشد بهتر مغز نوزاد تاثیر بسیاری دارد.

مصرف بادام زمینی برای نوزاد ضرری ندارد؛ اما در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود، باعث نفخ و اضافه وزن می‌شود.

در این مقاله از گهواره راجع به مصرف بادام زمینی در شیردهی صحبت کردیم. در صورتی که تجربه‌ای در مورد این موضوع دارید، از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

استفاده از کره بادام زمینی در دوران شیردهی برای کودک ضرر دارد؟

خیر؛ استفاده از بادام زمینی یا کره آن مانعی ندارد؛ اما ممکن است برخی از افراد به آن حساسیت نشان دهند.

استفاده از بادام زمینی چه تاثیری بر شیر مادر دارد؟

بادام زمینی سرشار از مواد معدنی، پروتئین و ویتامین‌های مغذی است و مصرف آن در شیردهی باعث بهبود رشد استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود.

منابع:

childstudy.ca