آنتی هیستامین در شیردهی | عوارض + نحوه مصرف

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آنتی هیستامین در شیردهی

رعایت برخی نکات تغذیه‌ای و بهداشتی خاص به مادران شیرده کمک می‌کند تا سلامت خود و کودکشان را تضمین کنند. ممکن است مادر به دلیل شرایط سخت زایمان یا موارد دیگر مجبور به مصرف یک سری دارو شود. از آنجایی که دوره شیردهی بسیار مهم است باید تمام داروها زیر نظر پزشک متخصص باشند. سوالی که اکثر مادران از ما می‌پرسند این است که آیا مصرف آنتی هیستامین در شیردهی منعی دارد؟ با گهواره همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم. 

مصرف چه داروهایی در زمان شیردهی ممنوع است؟

قبل از هرچیز باید بدانید اگر داروهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را طبق صلاح‌دید پزشکتان مصرف می‌کنید و تمامی جوانب تحت کنترل پزشکتان است اصلا نگران نباشید. آمفتامین، استروئوئیدها، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها، آنتی بیوتیک‌های تترا سایکلین، آنت کولرژنیک‌ها، آنتی‌هیپرتانسیوها و داروهای خواب آور از جمله داروهایی هستند که مصرفشان در دوران شیردهی متوقف شود و ابدا نباید به صورت سرخود از این داروها استفاده کنید. اما چیزی که قصد داریم بیشتر در این مطلب به آن بپردازیم، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها در دوران شیردهی است. با ما همراه باشید. 

قرص آنتی هیستامین برای چیست؟

قرص آنتی هیستامین برای چیست؟

احتمالا سوال افراد بسیار زیادی همین است که "قرص آنتی هیستامین برای چیست؟" ولی پیش از پاسخ به این سوال بیایید به این بپردازیم که هیستامین چیست؟ هیستامین یا (Histamine) یک ماده شیمیایی یا آمین زیستی است. زمانی که واکنش‌های ایمنی موضعی رخ دهد، هیستامین عملکرد فیزیولوژیک ترشح شده را کنترل می‌کند و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی، بدن را مجبور به نشان دادن واکنش می‌کند. محل نگهداری هیستامین در بدن، سلول‌های آلرژیک است. شاید برایتان پیش آمده که بدنتان به محرک خاصی (مثلا پوست حیوانات خانگی یا گرده گل و یا حتی پروتئین‌های موجود در غذاهایی که می‌خورید) واکنش آلرژیک نشان داده. 

در این واکنش آلرژیک آزاد شدن هیستامین است. حالا می‌پرسید آزاد شدن هیستامین چه علائمی دارد؟ ممکن است شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که در فصل بهار عطسه، خارش و سوزش چشم را در اثر ورود گرده گل‌ها به سیستم تنفسیتان تجربه کرده باشید. التهاب بینی و پوست، کهیر و تورم گلو از دیگر مواردی است که در صورت بروز واکنش آلرژیک خود را نشان می‌دهد. اینجاست که باید برای کنترل این علائم از آنتی هیستامین‌ها استفاده کنید. یکی از انواع آنتی هیستامین‌ها، آنتی هیستامین دکونژستانت است. 

آنتی هیستامین دکونژستانت چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، آنتی هیستامین‌ها علائم واکنش‌های الرژیک را با مسدود کردن گیرنده‌ها از بین می‌برند. اگر گردوخاک یا ریزگردها به دستگاه تنفسی نفوذ کرده باشند و یا اگر التهابات ناشی از بیماری‌ها در بدن بروز کند، پزشک با تجویز آنتی هیستامین دکونژستانت این علائم را کمتر می‌کند. همانند هر داروی دیگری آنتی هیستامین‌های دکونژستانت نیز دارای برخی عوارض هستند که ممکن است در بعضی افراد خود را نشان دهد ولی در بعضی افراد این عوارض بروز نکنند. خشکی دهان، خواب آلودگی، سردرد، یبوست و احتباس ادرار از جمله عوارض مصرف آنتی هیستامین‌ دکونژستانت است. 

آنتی هیستامین‌های قوی

آنتی هیستامین‌های قوی

قبول کنید آلرژی فصلی یا مواد غذایی کلافه کننده است و هیچ کس دلش نمی‌خواهد این عوارض را تجربه کند. برخی آنتی هیستامین‌های قوی قدرت بالاتری دارند و خب طبعا عوارض آنها نیز سنگین‌تر خواهد بود. دیفن هیدرامین یکی از این آنتی هیستامین‌ها است که خاصیت خواب آوری بیشتری دارد. اما سیتریزین عوارض کمتری دارد و قدرت خواب آوریش به مراتب کمتر از دیفن هیدرامین است. اگر در کارهای روزمرتان یا شغلتان نیاز به هوشیاری بیشتری دارید، در هنگام بروز حساسیت مصرف لوراتادین به شما پیشنهاد می‌شود. لوراتادین نیز همانند سیتریزین عوارض کمتری دارد. 

خوردن قرص آنتی هیستامین در بارداری

در دوران بارداری، اگر مصرف آنتی هیستامین ضروری است بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید و با دستور پزشک خود پیش بروید تا مشکلی رخ ندهد. طبق تحقیقات برخی از داروهای آنتی هیستامین عوارض جانبی خاصی را بروز نداده‌اند و مصرفشان منعی نداشته؛ اما برخی داروها ممکن است با دیگر داروهای مصرفیتان تداخل داشته باشند. به همین دلیل باید تحت نظر پزشک باشید. اگر نگران خواب آلودگی هستید، می‌توانید با مشورت پزشک از داروهایی مانند سیتریزین و لوراتادین استفاده کنید. اما استفاده از داروهای ضد احتقان (دکونژستانت‌ها) ممکن است باعث بروز مشکلات جدی‌تر در دوران بارداری شود. 

مصرف آنتی هیستامین در دوران شیردهی

مصرف آنتی هیستامین در دوران شیردهی

مادران شیرده باید بیش از پیش به داروهایی که مصرف می‌کنند توجه کنند زیرا داروی مصرفی توسط مادر از طریق شیر مادر به بدن فرزندش وارد می‌شود و ممکن است باعث بروز عوارضی در کودک شود. در دوران شیردهی، مصرف برخی از داروها هیچ گونه منعی ندارد منتها باید تحت کنترل پزشک باشد و نحوه و مقدار مصرف آن به صورت دقیق و مرتب باشد. در دوران شیردهی مصرف برخی داروهای مانند لوراتادینريال سیتریزین، کتوتیفن و فکسوفنادین اگر با مشورت پزشک باشد هیچ منعی ندارد. ضمن اینکه این داروها بسیار ضعیف‌تر از آنتی هیستامین‌هایی مانند دیفن هیدرامین هستند. 

طبق تحقیقاتی که انجام شده، پس از مصرف لوراتادین و سیتریزین که برای درمان آلرژی و دیگر اختلالات تنفسی به کار می‌روند، این داروها در شیر مادر مشاهده شده‌اند اما نه به حدی که برای کودک مشکل آفرین باشند. با این حال مصرف سیتریزین و لوراتادین در شیردهی منعی ندارد و دیگر آنتی هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. 

نتیجه گیری

بهتر است پیش از مصرف آنتی هیستامین‌ها با تمام عوارض این دسته از داروها آشنا باشید و اگر تحت نظر پزشک این داروها را مصرف می‌کنید، خودسرانه دوز آن را تغییر ندهید. به صورت مرتب دارویتان را مصرف کنید و به هیچ وجه در دوران بارداری و شیردهی، خودسر داروی جدیدی مصرف نکنید مگر با تجویز پزشک. 

سوالات متداول:

آیا افزایش وزن از عوارض آنتی هیستامین‌هاست؟

یکی از عوارضی که اخیرا مجله Obesity به لیست عوارض آنتی هیستامین‌ها اضافه کرده، افزایش وزن است. طبق تحقیقاتی که توسط یک تیم پزشکی انجام شده، افرادی که به صورت روزانه و منظم داروهای آنتی هیستامین را دریافت می‌کنند، بیشتر از کسانی که هیچ گونه داروی آنتی هیستامینی مصرف نمی‌کننند در معرض افزایش وزن قرار دارند. 

آیا می‌توان از آنتی هیستامین‌های طبیعی به جای داروها استفاده کرد؟

بهترین گزینه پیش از استفاده از دارو، مصرف آنتی هیستامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارند. کوئرستین یک آنتی اکسیدان است که ترشح هیستامین را در بدن کاهش می‌دهد و در انگور، انواع توت‌ها، پیاز و بروکلی به صورت طبیعی یافت می‌شود.