اصلاح سبک زندگی برای بارداری و بالا بردن قدرت باروری زوجین

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اصلاح سبک زندگی برای بارداری

تصمیم‌گیری یک فرد برای تشکیل خانواده لحظه‌ای هیجان‌انگیز در زندگی محسوب می‌شود. اما موضوع نا‌امید‌کننده این است که منتظر هستید تا یک بی‌بی چک مثبت را مشاهده کنید، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. براساس گزارش به دست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، ۷. ۳ میلیون زن آمریکایی ۱۵ تا ۴۴ ساله برای باروری از درمان استفاده کرده‌اند. علاوه بر درمان‌های باروری، اصلاح سبک زندگی می‌تواند شانس باروری را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. اصلاح سبک زندگی در بارداری نیز می‌تواند از بروز آسیب‌های احتمالی در مادر و جنین نیز جلوگیری کند. گهواره در این مطلب نکاتی را برای اصلاح سبک زندگی برای بارداری مطرح می‌کند که با اجرای آن‌ها زوجین می‌توانند شانس باروری خود را افزایش دهند.

درمان ناباروری با اصلاح سبک زندگی

انتخاب سبک زندگی ناسالم در بین مردان و زنان مبتلا به ناباروری امری رایج است. اصلاح سبک زندگی پیش از بارداری می‌تواند علاوه بر جلوگیری از عارضه سندرم تخمدان و بهبود کیفیت تخمدان، باعث افزایش تحرک و میزان اسپرم در مردان شود. اصلاح سبک زندگی برای باردار شدن با رعایت نکاتی که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم، امکان‌پذیر خواهد بود.

درمان ناباروری با اصلاح سبک زندگی

  • خواب کافی داشته باشید: داشتن خواب کافی می‌تواند سطح هورمون‌های بدن را متعادل سازد. خواب شبانه خوب و با کیفیت در تنظیم لپیتین که هورمون تنظیم‌کننده تخمک‌گذاری است، مؤثر خواهد بود.
  • تحرک داشته باشید: انجام فعالیت‌های بدنی به مدت ۳۰ دقیقه و ۴ بار در هفته به تنظیم قند خون و بهبود سطح انرژی کمک می‌کند.
  • خوب غذا بخورید: یک تغذیه خوب می‌تواند در تنظیم هورمون‌ها مؤثر باشد. به علاوه، یک تغذیه خوب و سالم بر بهبود سلامت رحم تأثیر گذاشته و محیطی عالی را برای لقاح و رشد کودک فراهم می‌کند.
  • مدیتیشن را فراموش نکنید: مدیتیشن می‌تواند باعث کاهش سطح استرس در زوجین شود. از آن جایی که بین استرس و ناباروری رابطه مستقیمی وجود دارد، انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن گزینه مناسبی برای ر‌هایی از هر گونه تنش و استرس خواهد بود.
  • مراقب وزن خود باشید: اضافه وزن با مختل کردن تعادل هورمون‌ها باعث توقف تخمک‌گذاری شده و بدین ترتیب ناباروری را به دنبال خواهد داشت. به علاوه، اضافه وزن در مردان باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها شده و همین مسأله باعث تأخیر در ایجاد یک باروری موفق خواهد شد.

اصلاح سبک زندگی برای افزایش ذخیره تخمدان

اصلاح سبک زندگی برای افزایش ذخیره تخمدان

کاهش ذخیره تخمدان به دو دلیل طبیعی و غیر طبیعی رخ می‌دهد. علل طبیعی کاهش ذخیره تخمدان به افزایش سن در زنان و کاهش تعداد تخمک‌هایی که در تخمدان موجود هستند، باز می‌گردد.

 علل طبیعی کاهش ذخیره تخمدان با مصرف دارو‌ها و مواد شیمیایی، تغذیه نامناسب و عدم تعادل هورمون‌ها و استرس و فشار روحی زیاد مرتبط است. افزایش ذخیره تخمدان و بارداری با اصلاح سبک زندگی در بسیاری از افرادی که این رژیم را دنبال کرده اند، رویت و مشاهده شده است.

روش اصلاح سبک زندگی برای بارداری برای افزایش ذخیره تخمدان بسیار اثر بخش بوده و در این قسمت به آن خواهیم پرداخت.

مصرف غذا‌های سالم:

منظور از تغذیه سالم استفاده از میوه، سبزیجات، ماهی و مواد غذای سرشار از ویتأمین و مواد مغذی می‌باشد. این مواد مغذی علاوه بر حفظ سلامت تخمدان‌ها از خطر کاهش ذخیره تخمدان نیز جلوگیری می‌کنند.

انجام فعالیت بدنی منظم:

اثر بخشی تمرینات ورزشی در کاهش اضطراب و تنش به اثبات رسیده است. از دیگر فواید فعالیت بدنی منظم می‌توان به بهبود سلامت تخمدان اشاره کرد. علاوه بر پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و ورزش‌هایی مانند ایروبیک گزینه‌های بی‌نظیری برای ورزش به شمار ‌می‌روند.

استرس خود را کنترل کنید:

 یکی از دلایل کاهش ذخیره تخمدان به افزایش استرس و تنش روانی باز می‌گردد. برای جلوگیری از این امر می‌توانید به انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن بپردازید.

خواب کافی را فراموش نکنید:

داشتن حداقل ۷ الی ۸ ساعت خواب با کیفیت در شب علاوه بر بهبود سلامت تخمدان‌ها از خطر بروز کاهش ذخیره تخمدان جلوگیری خواهد کرد.

به فکر کاهش وزن باشید:

 وزن بالا و به اصطلاح چاقی به کاهش ذخیره تخمدان منجر خواهد شد. برای کاهش وزن توصیه می‌کنیم از غذا‌های کم کالری و کم چربی و پر پروتئین استفاده کرده و انجام فعالیت‌های بدنی را در برنامه اصلاح سبک زندگی برای بارداری بگنجانید.

مکمل و ویتامین مصرف کنید:

مصرف ویتامین‌ها باعث می‌شود که مواد مهمی از جمله فولات، ویتامین D و ویتامین E به بدن شما برسد و بدین ترتیب، سلامت تخمدان‌های شما حفظ خواهد شد.

*در این مقاله بخوانید چگونه خیلی سریع باردار شویم

اصلاح سبک زندگی برای تقویت اسپرم

اصلاح سبک زندگی برای تقویت اسپرم

سلامت اسپرم توسط کمیت اسپرم، کیفیت اسپرم و تحرک اسپرم (توانایی حرکت) تعیین می‌شود. مردانی که تعداد اسپرم کم، کیفیت اسپرم ضعیف یا تحرک ضعیف اسپرم دارند ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشند. در برخی شرایط، اصلاح سبک زندگی برای بارداری سریع بر کیفیت اسپرم مردان تاثیر می‌گذارد. در اینجا قصد داریم تا رژیم اصلاح سبک زندگی برای بارداری که بر بهبود کیفیت اسپرم موثر است را بیان کنیم.

کنترل فشار خون و دیابت

دیابت امروزه در میان جوانان در حال افزایش است، بنابراین هرگونه تأثیر منفی بر باروری یک نگرانی عمده برای سلامتی است. سطح بالای قند خون در مردان مبتلا به دیابت باعث کاهش باروری می‌شود. براساس آزمایش انجام شده بر روی مردان نابارور، سطح تستوسترون در مردان مبتلا به دیابت به شدت کاهش یافته و همین مسأله بر کیفیت اسپرم تأثیر خواهد گذاشت. به طور مشابه، بین کیفیت اسپرم و فشار خون ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. طبق مطالعات، مردان مبتلا به فشار خون بالا احتمالاً اسپرم با کیفیت پایینی تولید می‌کنند.

رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

کیفیت اسپرم رابطه مستقیمی با وزن و تغذیه دارد. سلامت اسپرم با خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها تضمین خواهد شد.

آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بادام، گردو و فندق سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳، فولات و آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین E، روی و سلنیوم هستند که همگی با افزایش کیفیت و تحرک اسپرم مرتبط هستند.

حفظ وزن سالم

مردانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، نسبت به مردان با وزن طبیعی از کیفیت اسپرم پایین‌تری برخوردار هستند. کم وزن بودن نیز می‌تواند بر کیفیت اسپرم و در نتیجه باروری تاثیر بگذارد.

چاقی می‌تواند منجر به تغییرات هورمونی و ناباروری شود و احتمال پدر شدن را در مردان کاهش دهد.در صورت داشتن اضافه وزن، می‌بایست با دنبال کردن رژیم اصلاح سبک زندگی و بارداری، وزن خود را کاهش دهید.

دوری از سیگار و مواد الکلی

سموم موجود در سیگار باعث کاهش تعداد، تحرک و تراکم اسپرم می‌شود. در مطالعات اخیر، سیگار کشیدن با مورفولوژی ضعیف اسپرم مرتبط است که با دنبال کردن رژیم اصلاح سبک زندگی بارداری برطرف خواهد شد. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی باعث اختلال در هورمون‌ها و در نتیجه اختلال در عملکرد کبد و کمبود‌های تغذیه‌ای می‌شود که هر دو برای رشد اسپرم مضر هستند.

مصرف مولتی ویتأمین‌ها و مکمل‌های آنتی اکسیدانی

باروری مردان را می‌توان با دنبال کردن یک رژیم اصلاح سبک زندگی برای بارداری که سرشار از ویتامین‌های همچون C، E، B9 (اسید فولیک) و روی است، حفظ نمود. در حالی که ویتامین C برای سنتز، رشد و حفظ بهینه اسپرم مورد نیاز است، ویتامین E از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

اسید فولیک برای طبیعی بودن تعداد و غلظت اسپرم لازم است. روی همچنین به بهبود عملکرد پروستات که بخشی از مایع منی را تولید می‌کند، کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

اصلاح سبک زندگی برای بارداری از جمله اقداماتی محسوب می شود که به بسیاری از زوجین نابارور در برآورده کردن آرزویشان که همان داشتن فرزندی سالم است، کمک می‌کند. داشتن سبک زندگی سالم در سلامت و بهبود عملکرد تخمدان ها و افزایش تحرک و تعداد اسپرم ها نیز موثر خواهد بود.

از جمله دیگر فواید اصلاح سبک زندگی پیش از بارداری می توان به سلامت مادر و جنین اشاره کرد تا این دوران را به راحتی و بدون خطر بگذرانند. بارداری با اصلاح سبک زندگی آسان و دست یافتنی است.

 

سوالات متداول

۱-چرا اصلاح سبک زندگی برای بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

زیرا علاوه بر افزایش سطح باروری به مادر و جنین کمک می‌کند تا دوران بارداری را با آسودگی بگذرانند.

۲- آیا برای اصلاح سبک زندگی پیش از بارداری، یوگا گزینه مناسبی است؟

بله. یوگا علاوه بر این که باعث کاهش و کنترل وزن می‌شود، در کنترل و کاهش استرس و فشار روحی نیز موثر خواهد بود.

 

https://www.nuffieldhealth.com/article/6-lifestyle-changes-to-make-before-trying-to-get-pregnant

https://www.johnpaciucmd.com/blog/8-lifestyle-changes-that-can-enhance-your-fertility

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/fertility/art-20047584