سبک زندگی سالم و شاد چگونه است؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سبک زندگی سالم

امروزه انسان‌ها بیشتر درگیر، کار، زندگی، خانه‌داری، بچه‌داری، فضای مجازی و غیره هستند و کمتر به دنبال زندگی کردن و داشتن سبک زندگی هستند. اما یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم در حق خود بکنیم، داشتن یک سبک زندگی سالم و صحیح برای زندگیمان است. داشتن سبک زندگی سالم به معنای مراقبت از سلامت جسمی و روانی است که داشتن آن نیاز به یک تفکر سالم و یک برنامه منظم است که در ادامه این مطلب بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

سبک زندگی سالم چگونه است؟

سبک زندگی سالم شامل ابعاد مختلفی از جمله: روانی، جسمی، اجتماعی، معنوی و غیره است. در هر سبک زندگی طرز تفکر، فرهنگ، هویت، شرایط اقتصادی و نگرش‌های مختلف تاثیرگذار است. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی است و برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی را یک سبک زندگی سالم می‌داند. البته این به معنای نداشتن بیماری و نقص عضو نیست. چگونگی تصمیم‌گیری، انتخاب‌ها، شانس‌ها و منابعی که هر فرد در طول زندگی خود دارد با سبک زندگی‌اش رابطه مستقیم دارد. البته باید بدانید که داشتن سبک زندگی سالم به سه جنبه فردی، محیطی و رابطه فرد با محیط اطرافش بستگی دارد.

ویژگی های سبک زندگی سالم

برای داشتن یک سبک زندگی سالم باید مواردی را در ابعاد سلامت جسمی و روانی رعایت کنید. به عبارتی دیگر داشتن سبک زندگی تنها به معنای داشتن یک جسم سالم نیست، بلکه شما باید در تمام ابعاد زندگی آن را رعایت کنید. از ویژگی‌های سبک زندگی سالم عبارتند از:

  • داشتن تغذیه مناسب
  • داشتن خواب و استراحت کافی
  • ورزش و فعالیت بدنی درست
  • پرهیز از اعتیاد
  • داشتن رابطه جنسی کنترل شده
  • داشتن سلامت روح و روان
  • داشتن رابطه اجتماعی مناسب
  • داشتن ارتباط با خداوند
  • داشتن هدف در زندگی
  • یادگیری و آموزش

سبک زندگی سالم برای هر فرد بسته به شرایط، محیط، فرهنگ، محل زندگی و شخصیت فرد متفاوت است. زندگی سالم می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های مزمن و طولانی مدت جلوگیری کند و همچنین باعث می‌شود تا فرد نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد.

سبک زندگی سالم و شاد

داشتن یک سبک زندگی سالم تنها به معنی گفتن آنکه می‌خواهیم زندگی سالم و شاد داشته باشم نیست، بلکه شما باید تمام موارد را در زندگی خود رعایت کنید. شاید در ابتدا سخت باشد و عادت کردن به آن کمی دشوار باشد، اما بعد از گذشتن چند روز علاوه بر عادت کردن به این سبک زندگی به آن علاقمند شده و احساس شادی و سرزندگی خواهید کرد. اما ممکن است این سوال برایتان پیش آید که از کچا و چگونه یک سبک زندگی سالم داشته باشید.

عکس سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم از نظر روانشناسی

در ساده‌ترین بیان، سبک زندگی سالم از نظر روانشناسی خانواده به معنای دوری فرد از آسیب‌های جسمانی و روحی است. می‌توانید برای حفظ و ارتقای بهداشت روانی مواردی مانند: مدیریت استرس، لذت بردن از لحظات زندگی، اهمیت دادن به نیازها، ایجاد تعادل بین کار و زندگی، مقابله با مشکلات عاطفی، توجه به معنویات، داشتن روابط اجتماعی سالم، ورزش کردن و رضایت از زندگی را رعایت کنید.

بهترین و آسان ترین راه برای داشتن سبک زندگی سالم

  • به خودتان عشق بورزید
  • برای زندگی‌تان برنامه ریزی کنید
  • برای خودتان هدف تعیین کنید
  • برنامه غذایی و ورزشی داشته باشید
  • استرس و اضطراب را خودتان دور کنید
  • رابطه خودتان را با اطرافیانتان درست کنید

ایده برای سبک زندگی فعال و سالم

برای داشتن یک سبک زندگی سالم باید از هر لحاظ آمادگی داشته باشید. با انجام روش‌های زیر می‌توانید یک سبک زندگی سالم و شاد داشته باشید:

عادت‌های سالم خود را حفظ کنید: تمام عادات سالمی که در طول روز آن را رعایت می‌کردید را به خاطر داشته باشید. مهم نیست چقدر دغدغه و یا برنامه دارید و یا چقدر سرتان شلوغ است، مهم است که تمام این عادات را روزانه رعایت کنید.

خودتان را دوست داشته باشید: هنگامی که خودتان را دوست داشته باشید، می‌توانید از خودتان مراقبت کرده و همین باعث می‌شود تا برای داشتن یک سبک زندگی سالم برنامه ریزی کنید.

داشتن برنامه غذایی سالم و تغذیه مناسب: برای کاهش وزن، رسیدن به وزن ایده‌آل و یا حفظ وزنی که دارید باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. این به معنی آن نیست که کل روز در حال محاسبه کالری‌هایی که می‌خورید باشید و یا برخی از مواد غذایی را کامل حذف کنید، این بدان معناست که درست، به اندازه و با پخت صحیح تغذیه کنید. در این مقاله می‌توانید در مورد طرز تهیه انواع غذای رژیمی برای لاغری سریع بیشتر بخوانید.

ورزش کردن: داشتن یک برنامه منظم ورزشی و یا تحرک داشتن باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه راحت‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید، احساس خوبی داشته، روحیه خود را حفظ کرده و شاداب باشید. برنامه ورزشی می‌تواند یک پیاده‌روی ساده روزانه، یک ساعت یوگا و یا تمرینات باشگاهی باشد. انتخاب این برنامه ورزشی به خودتان بستگی دارد.

خواب و استراحت کافی: باید بدانید که نداشتن خواب کافی باعث افزایش وزن، تحریک پذیری، ناتوانی در یادگیری، بروز بیماری‌های مختلف، عدم تمرکز، خستگی زیاد و غیره می‌شود. بنابراین سعی کنید خوابی بین 7 تا 9 ساعت در شب داشته باشید که این مقدار ایده‌آلی برای بدن است.

جدول سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم با ورزش

وزن سالم هر فرد به جنس، سن، قد و ژن او بستگی دارد. اضافه وزن و چاقی ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. همه می‌دانند که میان فردی که روزانه حداقل 30دقیقه ورزش می‌کند و فردی که اصلا فعالیت ورزشی ندارد، فرق زیادی است. اگر توانایی رفتن به باشگاه و مراکز ورزشی را ندارید، می‌توانید حداقل 3 روز در هفته و به مدت 30 دقیقه، از انواع برنامه ورزشی تناسب اندام در خانه استفاده کنید. در صورتی که زمان کافی برای انجام فعالیت ورزشی ندارید، می‌توانید زمان آن را در طول روز تقسیم کنید. برای مثال به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید و یا هنگام استفاده از اتوبوس چند ایستگاه جلوتر پیاده شده و مقداری از مسیر را پیاده روی کنید. البته باید در مورد ورزش کردن در زمان بیماری احتیاط بیشتری داشته باشید و استراحت کافی به بدن خود بدهید. 

مقایسه سبک زندگی سالم و ناسالم

سبک زندگی هر فرد بسته به انتخاب‌های که می‌کند به مواردی مانند فرهنگ، شرایط اجتماعی، آداب و رسوم، مسئولیت‌ها، ارزش ها، باورها، آموزش، تربیت و غیره بستگی دارد. البته ممکن است یک فرد با وجود شرایط مناسب نتواند انتخاب سالمی برای زندگی‌اش داشته باشد. بنابراین فردی که زندگی سالمی دارد و فردی که سبک زندگی ناسالم دارد سبک زندگی‌اش را با انتخاب‌ها تصمیم گیری‌هایی که داشته است، بوجود آورده است.