سرگرمی در خانه با وسایل ساده و خلاقانه

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سرگرمی در خانه با وسایل ساده

در حالی که ما بزرگسالان شاید بتوانیم خودمان را سرگرم کنیم و کمتر مواقعی پیش می‌آید که به کمک کسی نیاز داشته باشیم، با این حال دو گروه از افراد هستند که تا حدی مسئولیت سرگرمی‌شان به عهده‌ی ماست: کودکان و سالمندان. اما برای آنکه بتوانید آنها را سرگرم کنید و اوقات خوبی با هم داشته باشید به مهارت و اطلاعات نیاز دارید. در ادامه قصد داریم در مورد انواع سرگرمی‌های جالب و مفرحی که می‌توانید با هر کدام از این گروه‌ها داشته باشیم بیشتر توضیح دهیم.

سرگرمی‌های مناسب برای سالمندان

سالمندان اوقات فراغت زیادی برای سپری کردن دارند که اگر به درستی پر نشود می‌تواند منجر به کلافگی، افسردگی و حتی زوال عقلی و منزوی شدنشان شود. مهم است که در این سن سرگرمی‌های مناسبی برایشان انتخاب کنید تا بتوانند مانند دیگران از زندگی خود لذت ببرند.

کلاس‌های تمرین گروهی

همانند هر سن دیگری یکی از بهترین سرگرمی‌هایی که یک فرد می‌تواند داشته باشد، وقت گذراندن با افراد هم سن و سال است. تمرینات گروهی، مانند یوگا، تای چی، ورزش‌های کششی و نرمش از سرگرمی‌های جالب برای سالمندان که جدا از این می‌تواند از جنبه‌ی آموزشی موثر باشد، جنبه‌های سلامتی‌بخشی نیز دارد. خوشبختانه تعداد این کلاس‌ها در حال افزایش است. در شرایطی که بعضی از آنها مانند ورزش‌های دسته جمعی در پارک می‌تواند رایگان باشد اما برای بعضی کلاس‌های آموزشی مانند یوگا مجبور به پرداخت هزینه هستید. 

باغبانی

از دیگر سرگرمی‌هایی برای سالمندان می‌توان به باغبانی اشاره کرد که نه تنها بسیار مفرح است بلکه در عین حال آرامش‌بخش است. بعلاوه شما می‌توانید از ثمره‌های کارتان برای طولانی مدت لذت ببرید.

سرگرمی برای سالمندان

کتاب خواندن 

خواندن کتاب را می‌توان بهترین سرگرمی برای سالمندان دانست. البته که اگر می‌خواهید از کتاب خواندن لذت ببرید باید عادت آن را از جوانی در خود ایجا کنید با این حال هیچ‌وقت دیر نیست. شاید فکر کنید این سرگرمی برای سالمندان بی سواد مناسب نیست حال آنکه اینطور نیست. اینجاست که شما وارد کار می‌شوید و می‌توانید برایشان کتاب بخوانید. بعلاوه مشخص شده است که کتابخوانی به حفظ هوشیاری فرد کمک می‌کند.

خاطره تعریف کردن

سالمندان عاشق خاطره تعریف کردن هستند. پس این فرصت را به آنها بدهید. این کار نه تنها یک سرگرمی برای سالمندان محسوب می‌شود بلکه می‌تواند به عنوان یک ورزش ذهنی برای آنها در نظر گرفته شود که کمتر دچار فراموشی خاطرات شوند. 

انجام کارهای هنری 

هرگز فکر نکنید سالمندان قادر به انجام کارهای هنری نیستند چون سنشان زیاد است. بسیاری از کارهای هنری و ساخت صنایع دستی برای سالمندان ممکن است. از انجام بافتنی گرفته تا نقاشی، دوخت عروسک، ساخت بدلیجات و ... را می‌توان به عنوان سرگرمی برای سالمندان در خانه انجام داد. در واقع بخش زیادی از سوغات و صنایع دستی ایران توسط همین گروه ایجاد می‌شود.

بازی‌های فکری

بازی و سرگرمی برای سالمندان لازم است. فکر نکنید بازی تنها برای بچه‌هاست. بسیاری از سالمندان از انجام بازی‌های ساده‌ی فکری مانند پازل یا دبرنا، مربع روبیک لذت می‌برند. بعلاوه انجام بازی فکری مغز را به تفکر وادار کرده و از زوال عقلی جلوگیری می‌کند. وسایل سرگرمی سالمندان را می‌توان از اسباب بازی‌ فروشی‌ها خریداری کنید. 

سرگرمی برای کودکان در خانه

کودکان هم دنیای شاد و پر از یادگیری دارند. بازی و سرگرمی کودک در خانه برای آنها تنها حکم فعالیتی برای پر کردن وقت ندارد بلکه جنبه‌ی یادگیری این سرگرمی‌ها نیز بسیار مهم است. بنابراین مهم است وقت آنها را تنها با سرگرمی‌هایی پر نکنید که به نحوی آنها را از سر خودتان باز کنید! به عنوان والدین به ویژه مادر باید برای بازی و سرگرمی کودکان در منزل فکری اساسی بکنید. در ادامه بعضی سرگرمی‌های مفید و البته آموزنده برای آنها آمده است.

بازی فکری کودکانه

بازی فکری کودکانه

یکی از اصلی ترین سرگرمی‌های کودکانه بازی برای کودکان در منزل است. اولویت را به بازی‌های فکری بدهید. بازی‌هایی که در کنار سرگرمی، فکر او را به چالش می‌کشند. بازی‌هایی مانند انواع پازل، لگو (درمورد فواید بازی لگو برای کودکان بیشتر بخوانید)، بازهایی الگویی و ... این بازیها نباید تنها جنبه‌ی آموزشی داشته باشند و باید جذابیت‌های کودکانه نیز داشته باشند. بازیهای فکری از سرگرمی‌های مشوق رشد هستند.

بازی‌های حرکتی 

بازی تحرکی برای کودکان در منزل ضروری ست. آنها برای تقویت مهارتهای حرکتی کودک لازم‌اند. کودک باید انرژی خود را به روشی درست تخلیه کند. در عین حال این بازی‌ها فعالیت خوبی برای یادگیری نکات و اصول آموزشی زیادی هستند از جمله افزایش تمرکز، کار گروهی، همکاری، داشتن نظم و ترتیب و ... از انواع بازی کودکان در منزل می‌توان به فوتبال، وسط بازی، قایم موشک، دوچرخه سواری و ... اشاره کرد. اگر کودکمان دوست‌های زیادی در نزدیکی ندارد باید یاد بگیریم چطور با کودکان بازی کنیم.

نقاشی و انجام کارهای هنری

نقاشی کردن برای کودکان بسیار لذت بخش است. کار با رنگها و کشیدن طرح و نقش‌هایی که در تخیل خود دارند می‌تواند بسیار آرامش بخش و در عین حل سرگرم کننده باشند. نقاشی می‌توان یک گزینه‌ی مناسب برای سرگرمی در خانه برای کودکان باشد. با این حال کارهای دیگری از جمله خمیر بازی، استفاده از رنگ‌های انگشتی و حتی ساخت کاردستی با کاغذ و چسب هم برای کودکان دلچسب است و مهارت‌های دست‌ورزی آنها را تقویت می‌کند.

تماشای تلویزیون

تماشای تلویزیون برای کودکان نیز می‌تواند بسیار جذاب و البته آموزنده باشند به شرط آنکه اولاً برنامه‌‌های مناسب سن کودک انتخاب شود ثانیاً به اندازه دیده شود و نه بیشتر. نباید از تلویزیون دیدن کودک به عنوان ابزاری برای ساکت کردن او استفاده شود. متاسفانه بسیاری این سرگرمی کودکانه در منزل را انتخاب می‌کنند زیرا خودشان نیازی ندارند در آن درگیر شوند حال آنکه شما باید برای کودک خود وقت بگذارید وگرنه آموزش‌های لازم را دریافت نمی‌کند. 

کتاب خواندن برای کودک

کتاب، شعر و قصه

یکی دیگر از انواع سرگرمی در منزل برای کودکان، کتاب است. کودکان از شنیدن شعر و قصه لذت می‌برند تنها باید از سن کتاب خواندن برای کودک مطلع شوید. بعد از آن وقتی خودشان کمی بزرگتر شوند می‌توانند خودشان این کتاب‌ها را بخوانند و از آن لذت ببرند. در واقع کتاب یک سرگرمی مناسب قبل از خواب از است. به عنوان یک سرگرمی قبل از خواب کتاب هم می‌تواند آرامش بخش باشد و ذهن کودک را آماده‌ی خواب کند.

دیدار با همسالان

یکی دیگر از بهترین سرگرمی‌های کودکانه که هر کودکی آن را به دیگر سرگرمی‌ها ترجیح می‌دهد بودن در کنار همسالان است. البته که مهدکودک‌ها اولین گزینه به نظر می‌رسند اما رفتن به پارک یا حتی مهمانی‌های خانوادگی نیز می‌توانند برای آنها بسیار جذاب و سرگرم کننده باشند. حتماً برای کودک خود یک گروه هم سالان مناسب پیدا کنید که از نظر سن و سالی به هم بخورند و همچنین تربیت خانوادگی آنها نیز متفاوت از کودک شما نباشد تا دچار چالش‌های تربیتی شوید.