پرده بکارت ارتجاعی | همه چیز در مورد مراقبت و پاره شدن آن

تاریخ انتشار: آبان ۱۴۰۱ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پرده بکارت ارتجاعی

پرده بکارت ارتجاعی یکی از انواع پرده در دستگاه تناسلی زنان است که ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به خود را دارد. این پرده غشایی منعطف دارد که اگرچه در صورت داشتن رابطه دچار خونریزی نمی شود اما دخول در آن مشخص است. از نشانه های پارگی این پرده، ایجاد سایش در لبه ها است. در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی های پرده ارتجاعی و تفاوتهای آن با پرده حلقوی بیشتر توضیح دهیم.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای فرزند پروری و سلامت بانوان دسترسی پیدا کرده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

منظور از باکره بودن چیست؟

نداشتن تجربه عمل زناشویی کامل برای یک خانم به معنی باکره بودن است. به عبارت دیگر وقتی دخول آلت تناسلی مردانه در آلت تناسلی یک خانم اتفاق نیفتاده باشد، به این معنی است که خانم باکره است و تجربه رابطه جنسی نداشته است. دخول کامل به دخول گفته می‌شود که آلت تناسلی مردانه به طور کامل وارد واژن شده باشد و پرده بکارت را لمس کرده باشد. 

اولین رابطه جنسی چگونه است؟

بد نیست بدانید که اگرچه تصور می‌شود همه دخترخانم‌ها در اولین رابطه جنسی با خونریزی از ناحیه واژن روبه‌رو می‌شوند، اما این تصور در عمل کاملا اشتباه است. بسته به اینکه نوع پرده بکارت چگونه باشد و چه ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد، ممکن است اولین دخول کامل با خونریزی یا بدون خونریزی همراه باشد. اگرچه بسیاری داشتن خونریزی در اولین رابطه جنسی را امری ضروری و حتمی می‌پندارند و در هر صورت منتظر وقوع چنین اتفاقی هستند، اما واقعیت این است که خونریزی همیشه و برای همه دخترهای باکره اتفاق نمی‌افتد. وقتی خونریزی رخ نمی‌دهد، هرگز به این معنی نیست که دختر باکره نیست؛ بلکه نوع پرده بکارت او به گونه‌ای است که با دخول خونریزی اتفاق نمی‌افتد و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. 

پرده بکارت ارتجاعی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پرده بکارت ارتجاعی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پرده بکارت ارتجاعی غشائی انعطاف پذیر و کشسانی در ورودی واژن است که با برقراری رابطه جنسی دچار سایش و پارگی نشده و با اولین رابطه جنسی معمولا دچار خونریزی نمی‌شود. بد نیست بدانید که به طور کلی پرده بکارت از بافتی کلاژنی و انعطاف پذیر ساخته شده است. از بدو تولد تا بزرگسالی معمولا تغییراتی بر روی پرده بکارت انجام می‌شود که کاملا قابل تشخیص هستند. بسیاری از خانم‌هایی که پرده بکارت ارتجاعی دارند، با برقراری رابطه دچار پارگی و خونریزی نمی‌شوند. البته پزشک متخصص زنان با توجه به ویژگی‌ها و فاکتو‌رهای لبه پرده بکارت، می‌تواند دخول یا عدم دخول آلت تناسلی را تشخیص دهد.

علائم بعد از پارگی بكارت ارتجاعی 

در پرده بکارت ارتجاعی با ورود آلت تناسلی مرد به واژن، پارگی رخ نمی‌دهد یا ممکن است پارگی به صورت جزئی باشد. با توجه به اینکه در پرده بکارت ارتجاعی با ورود آلت تناسلی به واژن، پارگی رخ نمی‌‌دهد، لذا خونریزی نیز اتفاق نمی‌افتد، اما لبه‌های واژن و ناحیه تناسلی زنانه دچار سایش می‌شود. 

بهتر است اینگونه بگوییم که علائم ورود آلت تناسلی در پرده بکارت ارتجاعی چیست؟

اگر لبه‌های پرده دچار شل شدگی یا ساییدگی باشند، به معنی رابطه عمیق جنسی و دخول کامل است. معمولا در افراد باکره، لبه‌های پرده نزدیک واژن قرار گرفته و همین امر می‌تواند به راحتی تشخیص را برای یک پزشک متخصص امکانپذیر کند. به طور کلی می توان گفت از هر 5 دختر دارای پرده بکارت حلقوی ارتجاعی، 4 نفر پس از برقراری رابطه جنسی هیچ گونه خونریزی و پارگی ندارند و تنها در مواردی ممکن است اندکی ساییدگی در لبه‌های پرده بکارت مشاهده شود. البته علاوه بر ساییدگی، شل شدگی نیز از دیگر نشانه‌های تشخیص پرده بکارت ارتجاعی است.

از کجا بفهمیم ارتجاعی هستیم؟

از کجا بفهمیم ارتجاعی هستیم؟

شما به تنهایی و با هیچ روشی نمی‌توانید نوع پرده بکارت خود را تشخیص دهید. این پزشک زنان است که با بررسی دقیق و کامل ناحیه تناسلی، نوع پرده بکارت را تشخیص می‌دهد. بنابراین برای اینکه بدانید چه نوع پرده بکارتی دارید و آیا در اولین رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوید یا خیر، فقط و فقط باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. 

فرق ارتجاعی و حلقوی چیست؟

پرده بکارت حلقوی یکی از شایع‌ترین پرده‌های بکارت است که با بافتی نازک دیواره خارجی واژن را پوشش داده و حفره‌ای کامل در مرکز آن مشاهده می‌شود. اندازه این حفره در افراد مختلف یکسان نیست و بسته به مقدار کشیده شدن پرده بکارت از دیواره تا مرکز حفره متغیر است. پرده بکارت حلقوی یک بافت از جنس کلاژن (Collagen) است که قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. این لایه پوستی نسبتا نازک و کشسانی در قسمت ورودی واژن قرار گرفته است و در وسط آن حفره‌ای وجود دارد که ترشحات زنانه و خون قاعدگی از این سوراخ خارج می شوند. به عبارت دیگر پرده حلقوی مانند یک حلقه اطراف دهانه مهبل را می‌پوشاند. پرده بکارت حلقوی انواع مختلفی دارد که فعلا در مورد آن صحبت نمی‌کنیم. در عوض پرده بکارت ارتجاعی غشائی انعطاف پذیر و کشسانی در ورودی واژن است که با برقراری رابطه جنسی دچار سایش و پارگی نشده و با اولین رابطه جنسی معمولا دچار خونریزی نمی‌شود.

مراقبت از پرده بکارت ارتجاعی

اینکه به طور کلی چند درصد زنان ارتجاعی هستند؟ یا حلقوی مهم نیست؛ مهم این است که در طول زندگی از ناحیه تناسلی دختر به طور کامل و با دقت مراقبت شود. به یاد داشته باشید که همیشه قرار نیست پرده بکارت با دخول از بین برود و دچار آسیب شود؛ گاهی اسب سواری، دوچرخه سواری، ورزش‌های سنگین و به طور کلی آسیب‌های سنگین به ناحیه تناسلی می‌تواند به شدت تهدید کننده سلامت بکارت یک دختر خانم باشد.  متاسفانه پیش آمده است که بکارت یک خانم بدون دخول و فقط با دستکاری و ورود انگشت، از بین رفته است. در مورد علائم بعد از پارگی بكارت با انگشت فقط این را می‌توانیم بگوییم که حتما قرار نیست نشانه خاصی را مشاهده کنید. همین که سایش و خراش ناخواسته ایجاد شود یا حتی لکه کمرنگ خون را مشاهده کنید، نشان دهنده این امر است که به هر حال پرده بکارت درصدی از آسیب را متحمل شده است. اینکه آسیب وارده به بکارت در اثر دستکاری با انگشت چه قدر بوده است، فقط و فقط پزشک می‌تواند تشخیص دهد. 

کلام آخر

پرده بکارت ارتجاعی یکی از انواع بکارت‌های مرسوم و شایع است که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. به یاد داشته باشید که نداشتن خونریزی در هنگام رابطه جنسی با یک پرده بکارت ارتجاعی هرگز به این معنا نیست که می‌توانید هر اندازه که بخواهید رابطه محافظت نشده و غیر معمول داشته باشید و تصور کنید که این مسئله قابل تشخیص نیست. به طور کلی هر شکلی و هر اندازه‌ای از رابطه جنسی در معاینه زنانه قابل تشخیص است. حتی مشخص می‌شود که تحریک جنسی با آلت تناسلی رخ داده است یا با ابزار و اشیا دیگر. بنابراین به سلامت جنسی خود اهمیت بدهید و به شدت از خودتان مراقبت کنید.