نکات ورزش کودکان | اصول و هشدارهای مهم

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نکات ورزش کودکان

ورزش یکی از مهم‌ترین اصول برای داشتن یک سبک زندگی سالم است که توجه به آن سبب افزایش کیفیت زندگی می‌شود. باید بدانید که کودکان هم از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین ورزش کودکان نیز باید مورد توجه والدین قرار بگیرد. زیرا مصرف غذاهای پرکالری و مواد غذایی فاقد ارزش غذایی توسط کودکان و نداشتن تحرک کافی مشکلات زیادی از جمله چاقی را برای کودکان به دنبال دارد. والدین نقش مهمی در ایجاد هدف ورزشی برای کودکان دارند که در این مطلب از گهواره بیشتر با آن آشنا می‌شویم. (همچنین میتوانید به مقاله مشابه ورزش هوازی چیست مراجعه کنید)

اصول ورزش کودکان چیست؟

انجام فعالیت‌های ورزشی یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از چاقی در کودکان است و باعث کاهش بروز بسیاری از بیماری‌ها در دوران بلوغ می‌شود. اما باید بدانید که ورزش در کودکان اصول و قانون خاص خود را دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

  • معمولا زمانی که کودک به تکامل سیستم عصبی، تکامل اجتماعی و سطح شعور و فهم مناسبی رسید، آمادگی لازم برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی را دارد، که این در هر کودک متفاوت است. اما معمولا در سن 6 سالگی اتفاق می‌افتد.
  • برای کودکان زیر 10 سال اصولا آموزش‌های حرفه‌ای ورزشی کمتر است و بهتر است که تنها به یک نوع ورزش خاص نپردازند و به تفریحات دیگر هم مشغول باشند. 
  • از سن 10 تا 12 سالگی توانایی لازم و پایه حرکتی در کودک تقویت شده و سطح شعور و فهمش افزایش یافته است، بنابراین می‌تواند در کار گروهی و یادگیری حرکات پیچیده شرکت کند.
  • ورزش کردن برای کودکان باید برای کشف استعداد آنها، حس تجربه کردن، سرگرمی و بازی باشد و حالت رقابت در میان نباشد.
  • همانطور که گفته شد برای کودکان نباید رقابت بوجود آید مگر با افزایش سن و به مرور زمان.
  • قوانین ورزشی برای کودکان باید انعطاف پذیر بوده، زمان آزاد بیشتری داشته باشند و زمان آموزش مخصوص به ورزش کمتر باشد.
  • در هنگام آموزش به جنس کودکان نیز باید توجه شود. دختران دارای استقامت و انعطاف پذیری و پسران دارای قدرت عضلانی و جثه بزرگتری هستند. اما از انواع ورزش‌ها برای هر دو جنس نباید غافل شد.
  • بهتر است کودکان در سنین 6 تا 10 سال ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک، شنا، تنیس، تنیس روی میز یا پینگ‌پنگ را انجام دهند. کودکان 11 تا 14 سال والیبال، بسکتبال، بدمینتون، فوتبال و دوچرخه سواری و کودکان 15 سال تا دوران بلوغ، ورزش‌هایی مانند کشتی، وزنه برداری، فوتبال آمریکایی، هاکی و مشت زنی را می‌توانند انجام دهند. 

اصول ورزش کودکان

بازی و ورزش برای کودکان

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کودکان 6 تا 17 سال برای حفظ سلامتی خود باید روزانه حداقل 1 ساعت فعالیت ورزشی متوسط تا شدید، با توجه به سن، داشته باشند. ورزش کردن تاثیر زیادی در سلامتی، آمادگی بدنی و جلوگیری از اضافه وزن دارد. همچنین در صورتی که ورزش با بازی همراه باشد برای تقویت روحیه و شادی و نشاط کودک بسیار موثر است.

بنابراین می‌توان تمرینات ساده ورزشی را با حرکات و بازی‌ها مختلف انجام داد تا کودکان علاوه بر اینکه ورزش می‌کنند، سرگرم شده و زود خسته نشوند. علاوه بر آن بازی کردن یک تجربه درست برای کودکان بوده و باعث کشف برخی از استعدادهای آنها می‌شود. در این بخش می‌توانید یاد بگیرید تا چگونه بدون نیاز به تجهیزات خاص و یا فضای بزرگ، تمرینات ورزشی را با بازی انجام دهید.

  • دویدن

کودکان عاشق دویدن هستند و این ممکن است برای والدین آزاد دهنده و نگران کننده باشد. اما شما می‌توانید از همین حرکات ساده استفاده کرده و آن را به یک بازی و فعالیت ورزشی تبدیل کنید. کافیست با کودک خود مسابقه دهید و یا در هنگام دویدن چند حرکت ساده را به آن اضافه کنید تا علاوه بر بازی یک فعالیت ورزشی موثر بوجود آید. 

  • پریدن

در هنگام پریدن کودکان تمام انرژی خود را با فشاری که به پاهای خود در هنگام پریدن وارد می‌کنند، تخلیه می‌کنند. پریدن برای تقویت عضلات، تناسب اندام، سلامت قلب و عروق و افزایش استقامت بدن بسیار مفید است. می‌توانید با گذاشتن چند مانع و تعیین کردن یک مسیر در خانه پریدن را به یک سرگرمی و فعالیت ورزشی تبدیل کنید. همچنین می‌توانید از بازی لی‌لی و یا پرش پروانه‌ای نیز کمک بگیرید.

  • رقصیدن

رقصیدن خود یک ورزش به حساب می‌آید. می‌توانید با کودک خود استپ رقص بازی کنید. این بازی علاوه بر اینکه تمام انرژی کودک را تخلیه می‌کند، پر از شادی و سرگرمی بوده و کودک تمام خلاقیت و استعداد خود را به نمایش می‌گذارد. برای انجام این بازی ورزشی کافیست یک آهنگ گذاشته و از کودک خود بخواهید تا برقصد و یا یک حرکت ورزشی را انجام دهد و سپس در میان انجام حرکات آهنگ را قطع کنید. هنگامی که آهنگ قطع شد، کودک باید در هر حالتی که است باقی بماند. این بازی را می‌توانید با قطه و وصل کردن آهنگ ادامه دهید.

بازی و ورزش برای کودکان

حرکات ورزشی خلاقانه در خانه

اگر به باشگاه‌ها و محیط‌های ورزشی دسترسی ندارید و یا به هر دلیلی ترجیح می‌دهید کودکتان در محیط خانه ورزش کند، در این قسمت می‌توانید با انواع بازیهای مناسب کودکان آشنا شوید. این بازی‌ها را می‌توانید 3 روز در هفته به مدت نیم ساعت با کودک خود انجام دهید و علاوه بر ورزش کردن اوقات خوشی را باهم سپری کنید.

  • بازی با توپ

یک سبد بزرگ را در یک فاصله معین قرار دهید و از کودک خود بخواهید تا توپ را درون سبد بیندازد. یا هدف‌های مشخصی را با کاغذ روی دیوار بچسبانید و از کودک خود بخواهید تا با توپ به هدف‌های چسبانده شده روی دیوار بزند.

  • طناب بازی

از کودک خود بخواهید تا برای چند دقیقه طناب بزند. می‌توانید یک سر طناب را به جایی سفت کنید و یک سر دیگر را خودتان بگیرید و طناب را تکان دهید و از فرزند خود بخواهید تا بر روی طناب به عقب و جلو بپرد. همچنین می‌توانید با فرزند خود مسابقه طناب بازی بگذارید تا یک بازی پر هیجان راه بیندازید.

حرکات ورزشی خلاقانه در خانه

چالش‌های ورزشی برای کودکان در خانه

اگرچه امکان انجام بازی های پرتحرک برای کودکان در خانه وجود ندارد اما برای ایجاد یک چالش ورزشی و در عین حال شاد و هیجان انگیز، می‌توانید برای فرزندتان یک مسیر ورزشی در خانه ایجاد کنید. این مسیر ورزشی نیازی به تجهیزات و امکانات زیادی ندارد. تنها کافیست از او بخواهید که در مسیر تعیین شده‌ای که در خانه برای او ایجاد کرده‌اید، چند حرکت ورزشی را انجام دهد.

برای مثال اول شروع به پرتاب کردن توپ در یک سبد کند، سپس از اتاق خواب تا حال را لی‌لی برود، پس از آن از روی مانع‌هایی که با بالشت درست کردید بپرد، در آخر چند طناب بزند و تا خط پایان بدود. این مسیر ورزشی علاوه بر اینکه تمام انرژی کودک را تخلیه می‌کند، پر از ورزش‌های متنوع بوده و بسیار هیجان انگیز است پس می‌تواند برای کودکان بسیار شادی بخش و مفید باشد.

 

ایمنی در ورزش برای کودکان

باید بدانید احتمال آسیب دیدگی ورزشی در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. بنابراین باید مراقبت بیشتری از آنها شده و تمام نکات ایمنی رعایت شود. در ادامه شما را با چند نکته ایمنی آشنا می‌کنیم که باعث می‌شود کودکان ورزش بی‌خطرتری داشته باشند:

  • حتما از وسایل محافظتی مانند عینک، زانو بند، کلاه محافظتی و غیره استفاده کنید.
  • متناسب با فصل و محیط ورزشی از لباس مناسب استفاده کنید.
  • توصیه می‌شود تا کودکان هر 15 دقیقه آب بنوشند.
  • قبل از شروع ورزش و بعد از آن حتما بدن را گرم و سرد کنند.
  • بهتر است تا کودکان با همسن و سالان خود بازی کنند تا امکان آسیب دیدگی کمتر باشد.
  • باید بدانید که آسیب دیدگی ورزشی در کودکان باید با دقت بیشتری درمان شود تا در آینده باعث بوجود آمدن اختلالات، ناتوانی‌ها و معلولیت نشود.

تحقیق در مورد ورزش کودکان

در آخر باید بدانید که ورزش برای کودکان بسیار ضروری و لازم است. کودکان بطور طبیعی به ورزش کردن، بازی و تحرک علاقه دارند و همین موارد به رشد و نمو آنها کمک می‌کند و به آنها احساس سرزندگی و شادابی می‌دهد. علاوه بر آن کودکان در هنگام ورزش کردند می‌توانند موارد بسیار زیادی را یاد بگیرند.