معرفی بازی های پرتحرک برای کودکان

مهر ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بازی های پرتحرک برای کودکان

فعالیت بدنی مولفه اساسی برای سلامت و تندرستی همه افراد است. فعالیت فیزیکی منظم هم برای سلامت جسم و هم برای سلامت روان مزایای متعددی دارد. ورزش در همه سنین ضروری است و کودکان نیز از این امر مستثنا نیستند. از سوی دیگر، شما نقش مهمی در تشویق فرزندتان به فعالیت بدنی دارید و می‌توانید ایده‌های مختلفی به منظور بازی های پرتحرک برای کودکان ارائه دهید. در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید که بازی های پرتحرک برای کودکان چه مزایایی دارد و چه بازی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

مزایای بازی تحرکی در منزل چیست؟

کودکان انرژی بسیار زیادی دارند که لازم است آن را مصرف کنند. از سوی دیگر، بازی های پرتحرک برای کودکان یکی از انواع بازی‌های مناسب برای کودکان است که مزایای جسمی و روانی متعددی برای آن‌ها دارد. کودکانی که از نظر جسمی فعال هستند عملکرد تحصیلی بهتری دارند، محدوده توجه آن‌ها بیشتر است و کمتر دچار مشکلات رفتاری می‌شوند. بازی‌های پرتحرک همچنین در زمینه‌های زیر مفید هستند:

  • ساختن استخوان‌های قوی
  • بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت
  • تقویت قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری
  • ایجاد اعتماد به نفس
  • داشتن وزن سالم و حفظ آن
  • کاهش سطح استرس
  • بهبود مهارت‌های اجتماعی
  • تقویت تعادل و هماهنگی
  • بهبود وضعیت بدن
  • تقویت تمرکز
  • بهبود کیفیت خواب

انجام ندادن بازی‌های پرتحرک و ورزش نکردن توسط کودک موجب مشکلات متعددی برای او می‌شود. فعالیت بدنی کم می‌تواند منجر به افزایش وزن یا ایجاد چربی بیش از حد در بدن، فشار خون بالا، کاهش سلامت استخوان‌ها و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود. کودکانی که تمرینات بدنی دارند کمتر دچار مشکلات مزمن می‌شوند، کمتر بیمار می‌شوند و احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و افسردگی کاهش می‌یابد. بنابراین، در نظر گرفتن بازی های پرتحرک برای کودکان در برنامه روزانه آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

مزایای بازی تحرکی در منزل چیست؟

انواع بازی برای کودکان چیست؟

با توجه به میزان بازی مورد نیاز کودکان، کودکان نوپا باید روزانه حداقل 90 دقیقه فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی داشته باشند و این امر لزوم بازی های پرتحرک برای کودکان را نشان می‌دهد. وقتی آن‌ها بیدار می‌شوند نباید بیشتر از یک ساعت ساکن باشند. در حالت ایده آل، کودکان در هر سنی که باشند باید بازی‌های ساختاریافته و بدون ساختار را تجربه کنند. در ادامه با انواع بازی برای کودکان آشنا می‌شوید.

بازی‌های هدفمند برای کودکان

بازی‌های هدفمند یا ساختاریافته بازی‌هایی هستند که از قبل برنامه‌ریزی‌شده‌اند. این فعالیت‌ها ویژگی‌های زیر را دارند:

  • پر جنب و جوش هستند.
  • برای همه کودکان مناسب‌اند.
  • متناسب با رشد کودک هستند.
  • مهارت‌های حرکتی کودکان را تقویت می‌کنند.

بازی‌های هدفمند در منزل باید هر کودکی را فعال نگه دارند. از بازی‌هایی که باعث کاهش تحرک کودکان می‌شوند مانند بازی کامپیوتری برای کودکان اجتناب کنید.

بازی‌های بدون ساختار

بازی‌های بدون ساختار بازی‌هایی هستند که کودکان در آن خلاقیت خود را بروز می‌دهند و در فعالیتی شرکت می‌کنند که خودشان به آن علاقه‌مندند. در این شرایط، اگرچه لازم است فرزندتان را به داشتن بازی پرتحرک تشویق کنید اما در عین حال مهم است که او را آزاد بگذارید که فعالیت موردعلاقه‌اش را انجام دهد و استعدادهای خود را بروز دهد. بنابراین، خلاقیت بازی های پرتحرک برای کودکان در بازی‌های بدون ساختار بیشتر اتفاق می‌افتد.

انواع بازی برای کودکان چیست؟

چند ایده بازی های پرتحرک برای کودکان 

کودکان به خصوص کودکان نوپا به طور طبیعی فعال و پرتحرک هستند و دائما در حال دویدن، راه رفتن، پریدن و پرت کردن هستند. بنابراین، بازی های پرتحرک برای کودکان این فرصت را فراهم می‌کند که انرژی خود را تخلیه کنند و با بازی فکری در خانه برای کودکان متفاوت هستند. اگر نیاز به ایده برای بازی پرتحرک دارید لازم است بدانید دانلود بازی های پرتحرک برای کودکان وجود ندارد اما می‌توانید از ایده‌هایی که در ادامه مطرح می‌شوند استفاده کنید.

پیدا کردن موسیقی مخفی

با موبایل خود موسیقی پخش کنید و آن را از کودکان پنهان کنید. سپس آن‌ها می‌توانند بگردند تا موسیقی را پیدا کنند. این بازی بسیار سرگرم‌کننده است و کودکان را به حرکت وامی‌دارد و همچنین با توجه به نقش بازی‌ها در پرورش حواس پنج‌گانه کودک در تقویت حس شنیداری کودکان نیز نقش دارد.

ساختن برج

برای این فعالیت شما به چند آجر اسباب‌بازی، چند ظرف دردار یا اشیاء مشابهی نیاز دارید که بتوانید آن‌ها را روی هم بچینید. سپس با فرزندتان یک برج بسازید و سپس به نوبت به آن قطعه اضافه کنید تا ببینید بچه می‌تواند برج را چقدر بلند بسازد. سپس تعداد قطعات را بشمارید. وقتی برج کامل شد فرزندتان می‌تواند آن را خراب کند.

پرتاب کردن اسفنج

این بازی یکی از بازی های پرتحرک برای کودکان است که برای روزهای گرم بسیار مناسب است. کودکان در این بازی، اسفنج‌های خیس را برمی‌دارند و به طرف یک سطل پرت می‌کنند. آن‌ها درنتیجه این بازی می‌توانند مقایسه کنند که اسفنج‌ها در اندازه‌های مختلف چقدر پرت می‌شوند یا مقدار آب اسفنج چه تاثیری بر مسافتی که طی می‌کند دارد.

تقلید از حیوانات

در این بازی خلاقانه که یکی از بازی‌های نمایشی برای کودکان محسوب می‌شود، کودکان باید حرکات و صداهای حیوانات را تقلید کنند. برای مثال باید مثل قورباغه بپرند، مانند پنگوئن راه بروند. مهم است که حیوانات مختلف را انتخاب کنید و سعی کنید فرزندتان را درگیر بازی نگه دارید.

تقلید از حیوانات

رقص مار

در این بازی بچه‌ها در یک خط پشت سر هم قرار می‌گیرند و شما به عنوان بزرگسال یا یک کودک در جلوی صف قرار می‌گیرید. بچه‌ها باید دست‌های خود را روی شانه‌های فرد جلویی بگذارند و شما آن‌ها را به جاهای مختلف هدایت کنید. برای اینکه بازی هیجان‌انگیزتر باشد می‌توانید از کودکی که در جلوی صف قرار گرفته است بخواهید که خودش را به نفر آخر صف برساند. این کار باعث می‌شود که همه سریع‌تر حرکت کنند.

گرفتن پرها

چند پر بردارید و آن‌ها را به هوا بیندازید تا بچه‌ها قبل از رسیدن پرها به زمین آن‌ها را بگیرند. این بازی باعث می‌شود کودکان دائما در جنب و جوش باشند و از بازی لذت ببرند.

غذا دادن به شیر

این بازی در ابتدا شبیه به کاردستی است. روی یک جعبه مقوایی، یک سر شیر بکشید و سوراخی را به عنوان دهان آن برش دهید. بچه‌ها کاغذهای توپی مچاله شده را برمی‌دارند و سعی می‌کنند آن را به سمت دهان شیر پرتاب کنند. پس از آن، کودکان باید بشمارند که هر یک از آن‌ها چند توپ را به داخل دهان شیر انداخته‌اند.

صندلی‌های موسیقی

این بازی ساده احتمالا برای شما بازی آشنایی است. برای انجام آن به تعداد کودکان صندلی بچینید و سپس موسیقی را پخش کنید. بچه‌ها در هنگام پخش موسیقی باید دور صندلی‌ها بچرخند و هنگامی که موسیقی متوقف شد بر روی نزدیک‌ترین صندلی به خود بنشینند.

چراغ قرمز، چراغ سبز

در این بازی‌ها بچه‌ها در یک سمت اتاق در کنار یکدیگر می‌ایستند و سپس شما رو به بچه‌ها در سمت دیگر می‌ایستید. وقتی می‌گویید «چراغ سبز» بچه‌ها باید به سمت شما بدوند و وقتی می‌گویید «چراغ قرمز» بچه‌ها هر جایی که هستند باید متوقف شوند و هیچ حرکتی انجام ندهند.

چراغ قرمز، چراغ سبز

انواع بازی با توپ برای کودکان

بازی با توپ یکی از بازی های پرتحرک برای کودکان است که می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز نیز باشد. در ادامه با چند ایده برای بازی با توپ آشنا می‌شوید که می‌توانند برای بچه‌ها بسیار جذاب و جالب باشند.

بولینگ

بطری‌های خالی آب یا نوشابه را مانند بولینگ بچینید و سپس از بچه‌ها بخواهید که به سمت آن‌ها توپ را پرتاب کنند. سپس از آن‌ها بخواهید تعداد بطری‌هایی که انداخته‌اند را بشمارند. حتی می‌توانند آن را بنویسند.

پرتاب کردن توپ در سبد

یک سبد را در اتاق قرار دهید و به کودکان تعدادی توپ بدهید که رنگ آن‌ها برای هر یک از کودکان متفاوت باشد. سپس از آن‌ها بخواهید که توپ‌ها را از یک فاصله مشخص در سبد بیندازند. برای بچه‌های کوچکتر توپ‌های نرم را انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که برای بچه‌های کمتر از دو سال از توپ‌های خیلی کوچک استفاده نکنید، چون ممکن است کودک آن‌ها را به دهان ببرد. این بازی برای کودکان سن دبستان نیز مناسب است.

پرتاب رنگ

این بازی ساده یکی از بازی‌های هدفمند برای کودکان پیش‌دبستانی است و می‌تواند به عنوان بازی های پرتحرک برای کودکان برای کودکان 2 ساله نیز استفاده شود. چند سبد را بر روی زمین قرار دهید و روی هر کدام متناسب با رنگ توپ‌ها برچسب بچسبانید. بچه باید توپی را که رنگ آن مطابق با رنگ برچسب سبد است پیدا کند و در سبد مورد نظر بیندازد. انجام این بازی از نظر ذهنی نیز کودک را درگیر می‌کند.

خلاص شدن از توپ‌ها

این بازی یکی از بازی‌های پرتحرک دونفره است که به شدت برای بچه‌ها جذاب و جالب است. برای این بازی، میان دو کودک، بر روی دو صندلی پارچه بیندازید. در واقع، این پارچه میان دو کودک حائل می‌شود و آن‌ها باید توپ‌ها را به سمت یکدیگر بیندازند. هدف بازی این است که یکی از بچه‌ها همه توپ‌ها را بتواند به طرف دیگر بیندازد ولی حریف نیز باید تمام تلاشش را انجام دهد تا همه توپ‌ها را به سمت کودک دیگر بیندازد. این بازی واقعا هیچ برنده‌ای ندارد اما مطمئنا بچه‌ها از آن به شدت لذت می‌برند.

درنهایت، بازی های پرتحرک برای کودکان مزایای متعددی دارند و لازم است بچه‌ها حتما در برنامه روزانه این بازی‌ها را داشته باشند. بازی‌های پرتحرک نه تنها به سلامت جسمی کودکان کمک می‌کند بلکه موجب می‌شود سلامت روان آن‌ها نیز بهبود پیدا کند. بنابراین، مهم است که این بازی‌ها را در برنامه روزانه فرزندتان بگنجانید. برای این کار می‌توانید از ایده‌هایی که در این مقاله مطرح شد استفاده کنید.