بازی های نمایشی برای کودکان

شهریور ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بازی های نمایشی برای کودکان

بسیاری از کودکان عشق خود به نمایش را از سنین پایین شروع می‌کنند. کودکان عاشق وانمود کردن هستند و بازی‌های نمایشی برای آن‌ها منبع الهام و خلاقیت است. وقتی کودکان وانمود می‌کنند که دزد دریایی یا مامور مخفی هستند یا با استفاده از عروسک یا لگو، شخصیت‌های مختلف را نمایش می‌دهند به نظر می‌رسد آن‌ها تنها در حال بازی کردن هستند اما اتفاقی که می‌افتد بسیار پیچیده‌تر است و می‌تواند در رشد کودکان نقش بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه با بازی های نمایشی برای کودکان آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است بدانید انواع بازی‌های کودکان چیست.

بازی نمایشی چیست؟

بازی‌های نمایشی چیست؟ بازی نمایشی نوعی از بازی است که کودکان از طریق آن، نقش‌ها را طراحی می‌کنند، آن‌ها را می‌پذیرند و سپس آن‌ها را بازی می‌کنند. در این بازی، کودکان از طریق نمایش بازی کردن هنجارها را زیر پا می‌گذارند و وانمود می‌کنند که شخصیت یا چیز متفاوتی هستند.

سپس آن‌ها موقعیت‌ها و احساسات شخصیت‌هایی که به عهده گرفته‌اند را به تصویر می‌کشند. اگرچه ممکن است این نمایش برای دیگران بی‌اهمیت تلقی شود اما بازی نمایشی برای کودکان این فرصت را فراهم می‌کند که ایده‌ها، افکار و احساسات خود را در فضایی خلاقانه ابراز کنند. این امر، بخشی اساسی از فرایند یادگیری تکاملی است.

انواع بازی‌های نمایشی برای کودکان

قبل از پرداختن به موضوع بازی های نمایشی برای کودکان لازم است بدانید تقسیم‌بندی انواع بازی چگونه است. تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای بازی‌های کودکان وجود دارد که یکی از این تقسیم‌بندی‌ها مربوط به زمانی است که کودک بازی مشارکتی را شروع می‌کند. در ادامه با این بازی‌ها آشنا می‌شوید.

  • بازی رقابتی: وقتی کودک در بازی‌ای شرکت می‌کند که شامل قوانین، نوبت گرفتن، عملکرد تیمی و برد و باخت است درواقع در حال بازی رقابتی است.
  • بازی ساختنی: بازی ساختنی به کودکان یاد می‌دهد که چگونه چیزها را دستکاری کنند، بسازند و بچینند. ازجمله این بازی‌ها می‌توان به بازی ساختن با آجر، لگو، ساخت جاده برای ماشین‌های اسباب‌بازی و ساختن قلعه با بالش‌ها اشاره کرد.
  • بازی نمایشی: هنگامی که کودک به نقش پزشک، جاسوس یا پیشخدمت رستوران درمی‌آید در حال بازی نمایشی است.
  • بازی حرکتی: بازی‌های حرکتی شامل استفاده کودک از مهارت‌های حرکتی ریز و درشت است که ازجمله این بازی‌ها می‌توان به توپ پرت کردن و دوچرخه‌سواری اشاره کرد.
  • بازی نمادین: این بازی می‌تواند شامل آواز خواندن، هنرهای گرافیکی یا ساخت موسیقی باشد.

انواع بازی‌های کودکان

بازی های نمایشی برای کودکان چه فوایدی دارند؟

متخصصان بر این باورند که بازی‌های نمایشی نقش بسیار مهمی در رشد کودکان دارند. در ادامه با فواید بازی های نمایشی برای کودکان و نوجوانان آشنا می‌شوید.

تقویت خلاقیت و تخیل

بازی نمایشی و نمایش عروسکی موجب تقویت خلاقیت و تخیل کودک می‌شود. بر طبق مطالعات، بازی نمایشی به کودکان کمک می‌کند که به افرادی خوش‌فکر و ایده پرداز تبدیل شوند. درواقع، بازی نمایشی موجب می‌شود که کودکان مغز خود را از طریق تخیل تمرین دهند. کتاب بازی های نمایشی برای کودکان نیز می‌تواند ایده‌های مختلفی به آن‌ها ارائه دهد که هم می‌توانید اقدام به دانلود کتاب بازی های نمایشی برای کودکان و هم می‌توانید اقدام به خرید کتاب بازی های نمایشی برای کودکان کنید.

خودکنترلی

کودکان به رفتار بر اساس احساسات معروف هستند. نکته جالب این است که وقتی کودکان در یک موقعیت نمایشی کودکانه، نقش‌ها را تعیین و قبول می‌کنند، به این نقش‌ها پایبند می‌مانند و سعی می‌کنند آن‌ها را مثل قوانین دنبال کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا توانایی سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی خود را بهبود ببخشند و همچنین کنترل بیشتری بر روی تکانه‌های خود پیدا کنند.

تقویت زبان

بازی های نمایشی برای کودکان و نوجوانان، فرصت تقویت زبان را فراهم می‌کند. کودکان در این بازی سعی می‌کنند خواسته‌های خود را به همسالان خود نشان دهند و بنابراین، باید یاد بگیرند که با وانمود کردن و از طریق نقشی که دارند این خواسته‌ها را منتقل کنند. بازی‌های نمایشی به‌خصوص برای کودکانی مفید است که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند یا خجالتی هستند.

حل تعارض

به طور معمول، اختلاف‌نظر میان کودکان در زمان بازی اتفاق می‌افتد اما بازی نمایشی این فرصت را به کودکان می‌دهد که از طریق اختلاف‌نظرها برای رسیدن به سازش تلاش کنند. این امر به کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی کمک می‌کند که دیدگاه افراد دیگر را در زندگی و در جامعه تشخیص دهد و به آن اهمیت دهد.

ریاضی و سواد

بازی نمایشی در دبستان این موقعیت را به کودکان می‌دهد که ریاضی و سواد خود را بهبود ببخشند. برای مثال، کودکانی که به عنوان گارسون در یک رستوران کار می‌کنند لازم است اعداد و کلمات را در نظر بگیرند و این امر برای آن‌ها مفید است.

توانمندسازی کودک

بازی های نمایشی برای کودکان خردسال و دبستانی این فرصت را فراهم می‌کند که تجارب آسیب‌زای خود را بازی کنند. به طور کلی، هنگامی که کودکان تجربیات ترسناک یا آسیب‌زایی را بازی می‌کنند، خود را در یک نقش قدرتمند قرار می‌دهند. برای مثال، آن‌ها ممکن است نقش مادر یا پدر یا نقش یک ابرقهرمان را بازی کنند. همچنین، کودکی که در گذشته دچار تصادف رانندگی شده، برای نمایش آن، ممکن است نقش پزشک را بازی کند.

آشنایی با حرفه‌های مختلف

بازی نمایشی و تئاتر یک فعالیت سرگرم‌کننده برای کودکان است تا از طریق آن با حرفه‌های مختلف آشنا شوند. آن‌ها انجام برخی تکالیف بزرگسالان را در یک فضای شبیه‌سازی‌شده و مفید، تجربه می‌کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند که وقتی بزرگ شدند راحت‌تر شغل موردعلاقه خود را انتخاب کنند و برای مشاغلی که در آینده خواهند داشت آماده‌تر باشند.

بازی‌های نمایشی برای کودکان چه فوایدی دارند؟

چند نکته در مورد بازی های نمایشی برای کودکان و نوجوانان

برای اینکه فرزندتان از مزایای بازی‌های نمایشی و تئاتر بهره‌مند شود مهم است که چند نکته را در این زمینه رعایت کنید و به او کمک کنید که از بازی خود بیشترین بهره را ببرد. در ادامه با چند نکته در مورد بازی های نمایشی برای کودکان آشنا می‌شوید.

اجازه دهید کودک به‌تنهایی و با دوستان خود یا با شما بازی کند

وقتی کودک تنهایی بازی می‌کند می‌تواند بازی را خودش را بسازد و اجازه دهد تخیلش او را هدایت کند. از سوی دیگر، وقتی او با شما یا با دوستانش بازی می‌کند علاوه بر استفاده از تخیل، می‌تواند روی مهارت‌های اجتماعی و هیجانی خود نیز کار کند. بنابراین، هر دو نوع این بازی ارزشمند و مفید است.

اجازه دهید کودک رهبری کند

وقتی با بچه خود در بازی نمایشی شرکت می‌کنید سعی کنید او را راهنمایی نکنید. اگر کودک از شما کمک یا ایده‌ای خواست می‌توانید ایده‌هایی را پیشنهاد دهید اما به عنوان یک قاعده کلی، به فرزندتان اجازه دهید پیش‌قدم شود و بگوید چه نمایشی چگونه باید بازی شود و عروسک‌های بازی را خودش مشخص کند.

وقتی کودک خلاقانه عمل می‌کند او را تشویق کنید

وقتی کودک دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کند و به شیوه‌ای خلاق بازی می‌کند او را تحسین کنید. مطمئنا ساختن لگو بر طبق دستورالعملی که دارد می‌تواند سرگرم‌کننده باشد اما وقتی بچه از قطعات برای طرح یا سناریوی جدید و متفاوت استفاده می‌کند روش خلاق را در پیش گرفته است و این فوق‌العاده است. هر زمان که متوجه خلاقیت فرزندتان شدید به او بگویید که عاشق خلاقیت و ایده‌های او هستید.

چند نکته در مورد بازی های نمایشی برای کودکان و نوجوانان

آموزش مهارت‌ها به کودکان با استفاده از بازی نمایشی

بازی نمایشی کودکانه به عنوان یکی از بازی‌های روانشناسی برای کودکان، این مزیت را به همراه دارد که به شما کمک می‌کند مهارت‌هایی را از طریق آن به فرزندتان بیاموزید. همانطور که مطرح شد بازی های نمایشی برای کودکان فرصتی جهت تمرین مهارت‌ها هستند. با این حال، برای اینکه بتوانید مهارت خاصی را به کودک خود با بازی نمایشی بیاموزید مهم است که مراحلی را انجام دهید. در ادامه با این مراحل آشنا می‌شوید.

یک سناریو را مشخص کنید

مسئله خاصی که می‌خواهید بر روی آن با فرزندتان در نمایش کار کنید را انتخاب کنید و سناریوی واقع‌بینانه‌ای را برای آن بسازید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بدانید که فرزند 12 ساله شما در هنگام زدن در توسط فردی غریبه چه واکنشی نشان می‌دهد سناریو را برای او توضیح دهید. استفاده از کتاب بازی‌های نمایشی نیز به شما کمک می‌کند که سناریوهای کمک‌کننده‌ای را طراحی کنید.

نقش‌ها را مشخص کنید

به طور معمول، بهتر است که فرزندتان نقش خودش را در نمايش عروسكي بازی کند اما اگر او در مورد یک مسئله با مشکل مواجه است می‌توانید شما نقش فرزندتان را به عهده بگیرید و او نقش کودکی دیگر یا یک بزرگسال را بازی کند. سپس می‌توانید قبل از اینکه از او بخواهید چگونه رفتار کند، نشان دهید که چگونه واکنش نشان دهد. برای مثال، می‌توانید بگویید: «بیا وانمود کنیم که تو معلم هستی. حرفی که معلم بهت میزنه رو به من بگو و من تظاهر می‌کنم که تو هستم.» سپس برخی از واکنش‌های سالم را برای فرزندتان الگوسازی کنید.

صحنه را اجرا کنید

به‌جای اینکه بنشینید و در مورد صحنه صحبت کنید، بایستید و صحنه را بازی کنید یا آن را به صورت تئاتر عروسکی اجرا کنید. از او بخواهید که نحوه حرف زدن یا رفتار کردن خود را به شما نشان دهد و تا جایی که امکان دارد واقع‌بینانه عمل کنید. اگر می‌خواهید به فرزندتان بیاموزید که چگونه با فرد قلدر در اتوبوس رفتار کند، همین صحنه را برای او شبیه‌سازی کنید.

آموزش مهارت‌ها به کودکان با استفاده از بازی نمایشی

بازخورد بدهید

وقتی بازی نمایشی به اتمام رسید به فرزندتان بازخورد بدهید. همیشه سعی کنید با بیان نکات مثبت شروع کنید. برای مثال، بگویید: «وقتی من می‌خواستم توی نمایش اذیت کنم و دیدم که خونسردیت رو حفظ کردی واقعا از روشت خوشم اومد.» سپس در مورد کارهایی که فرزندتان می‌توانست بهتر انجام دهد با او صحبت کنید. سعی کنید بازخورد ملایمی ارائه دهید و او را به ادامه تمرین تشویق کنید.

دوباره تمرین کنید

هدف از این نوع بازی نمایشی، آموزش مهارت‌ها به کودک است. بنابراین، مهم است که هر مهارت را به‌صورت نمایش بیش از یک بار تمرین کنید. به بچه خود کمک کنید تا رفتارها و واکنش‌های مختلف را تمرین کند و درنهایت، بهترین تصمیم را در مورد نحوه واکنش دادن بگیرد.

درنهایت، بازی های نمایشی برای کودکان یکی از انواع بسیار مهم بازی‌های کودکان است که می‌تواند مزایای بسیار متعددی برای آن‌ها داشته باشد. بازی نمایشی در تقویت خلاقیت و تخیلی کودکان، بهبود حل تعارض و همچنین آشنایی آن‌ها با حرفه‌های مختلف نقش بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر، شما می‌توانید با استفاده از برخی نکات، مهارت‌های متعددی را از طریق بازی نمایشی به فرزندتان بیاموزید.