بازی های مناسب کودک دو ساله کدام‌اند؟

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بازي با كودك دو ساله

ازنظر متخصصین روانشناسی کودک، مرحله 2 تا 3 سالگی کودک بسیار اهمیت دارد، زیرا در این دوران مهارت‌های گفتاری کودک در حال تکامل است و شود با تغییرات فکری، جسمی، اجتماعی و عاطفی زیادی مواجه می‌شود. همچنین کودکان شروع به درک این موضوع می‌کنند که موجودات مستقلی هستند و به‌طورجدی به دنبال کشف دنیای خود هستند. همه‌چیز برایشان جالب است. همه‌چیز برایشان جدید است.

والدین در این دوران می‌بایست علاوه بر تشویق و حمایت، از طریق بازی با کودک دو تا سه ساله خود، مهارت‌ها و خلاقیت‌های او را شکوفا کنند. کودکان در این سن به روزانه 3 ساعت فعالیت بدنی احتیاج دارند. بازي با كودك دو ساله تنها نباید یک جنبش فیزیکی باشد بلکه باید متنوع و هدفمند نیز باشد.

 در این مقاله درباره بهترین سرگرمی های کودک 2 ساله با شما صحبت خواهیم کرد و به شما می‌گوییم که اسباب بازی کودکان 2 تا 3 ساله باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

 

پیاده‌روی حیوانات!

پیاده‌روی حیوانات یکی از انواع بازي با كودك دو ساله است که در آن می‌توانید در داخل یا خارج از خانه از کودکتان بخواهید که مانند یک مار بخزد؛ مانند یک قورباغه بپرد؛ مانند یک اسب چهارنعل برود یا مانند یک خرس چهاردست‌وپا راه برود. این بازی علاوه بر اینکه یکی از محبوب‌ترین سرگرمی های کودک 2 ساله محسوب می‌شود، می‌تواند چیزهای زیادی را به او یاد بدهد.

بگرد پیدا کن!

شما می‌توانید محبوب‌ترین اسباب بازی کودکان 2 تا 3 ساله خود را در بخش‌هایی از اتاق مخفی کنید. سپس از وی بخواهید که اتاق را جستجو کند تا آن‌ها را پیدا کند. حواستان باشد که باید به‌گونه‌ای آن‌ها را قایم کنید که کودک بتواند آن‌ها را پیدا کند تا ناامید نشود. شما می‌توانید به طرقی خود را در بازي با كودك دو ساله خود درگیر کنید، مثلاً هرچه کودک داشت به شیء نزدیک‌تر می‌شد بیشتر دست بزنید و هرچه دورتر می‌شد صدای دست زدنتان را کمتر کنید. گاهی می‌توانید دست او را بگیرید و همراه با او خانه را بگردید. کودک در این بازی صبر و استقامت را یاد می‌گیرد و می‌فهمد که فقط به دلیل اینکه نمی‌تواند چیزی را ببیند، به این معنی نیست که در آنجا نیست.

بازی با کودک

بازی یکی برای تو، یکی برای من!

یکی از بهترین انواع بازی برای کودکان 2 ساله بازی یکی برای تو، یکی برای من است. این بازی به اشتراک‌گذاری را به کودکان آموزش می‌دهد. تعدادی اسباب بازی یا شی‌ء مانند مداد یا دکمه را جلوی کودکان بریزید و از او بخواهید تا ضمن گفتن "یکی برای شما، دیگری برای من" آن را بین خودش و شما تقسیم کند. بهتر است هرکدام از شما یک ظرف برای خودش داشته باشد و اشیا را داخل آن بریزد. زمانی که کودک می‌بینید که اشیاء داخل ظرف در حال رشد هستند حس مفید بودن خواهد داشت.

بازی بسکتبال!

یکسری از کاغذها و روزنامه‌های باطله را به‌صورت توپ مچاله کنید و از یک‌چیزی مانند سطح زباله به‌عنوان سبد بسکتبال استفاده کنید. قبل از شروع، فضای بازی را پاک‌سازی کرده و اشیاء قابل شکست را حذف کنید. به کودکتان بگویید که قرار است باهم مسابقه بدهید و هرکسی که دورترین توپ‌ها را پرتاب کند، برنده مسابقه خواهد بود. سپس سطل زباله را به فاصله یك متر قرار دهید و ببینید چه كسی می‌تواند توپ خود را درون سطل پرتاب كند. این بازی با کودک دو ساله علاوه بر اینکه او را به مدت طولانی سرگرم می‌کند، این نوع از بازی های بدنی همچنین به بهبود هماهنگی چشم و دست کودک نو پا کمک می‌کند.

بازی پیدا کردن شی‌ء متفاوت!

برای بازي با كودك دو ساله به اسباب‌بازی‌های پیچیده‌ای نیاز ندارید، شما می‌توانید با چند عدد میوه یا تعدادی بلوک رنگی یک بازی سرگرم‌کننده و آموزنده ترتیب دهید. مثلاً یک جفت سیب و یک موز یا دو بلوک آبی و یک بلوک زرد را در مقابل کودک نوپای خود قرار دهید. سپس از او بپرسید کدام با بقیه فرق دارد؟ می‌توانید به‌مرور بازی را سخت‌تر کنید. از اشکال پیچیده‌تر یا کارت تصویری استفاده کنید، مانند دو مربع و یک مثلث یا دو گل و یک درخت. ببینید او می‌تواند تشخیص دهد که کدام‌یک متفاوت است یا نه. این‌یکی از بهترین سرگرمی های کودک 2 ساله است که به او کمک می‌کند تا مفاهیم "مشابه" و "متفاوت" را درک کند.

بازی با کودک 2 ساله

رفتن به پیک‌نیک!

درست است که اسباب بازی کودکان 2 تا 3 ساله می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد، اما گاهی لازم است که دنیای واقعی را برای کودکتان شبیه‌سازی کنید. با داشتن یک پیک‌نیک برای ناهار، یک روز معمولی را به‌یادماندنی‌تر کنید. شما نیازی به بیرون رفتن ندارید، فقط یک پتو را روی زمین پهن کنید! برخی از غذاهای موردعلاقه کودک نو پا، مانند پوره موردعلاقه او، سبزی‌ها یا تخم‌مرغ‌های پخته‌شده را آماده کنید. با او بنشینید و او را تشویق کنید، وانمود کند که شما کاملاً در جایی دیگر هستید. شما می‌توانید در یک کوه بلند، در یک جنگل متراکم و یا در کنار یک رودخانه باشید. کودکان عاشق نوآوری هستند و علاوه بر این، با این بازی قدرت تخیل کودکان پیشرفت خواهد کرد.

به دریا سقوط نکن!

به کودک بگویید که تصور کند فرش یا قالی دریا است و کودک نوپای شما مجبور است بدون اینکه پاهایش خیس شود و با موانع برخورد کند، به آن طرف اتاق برسد. کوسن‌ها، مجلات یا برخی از اسباب‌بازی‌های کودک را به‌عنوان سنگ و مانع سر راه کودک و در اطراف قالی بچینید. این بازی می‌تواند از بهترین سرگرمی های کودک 2 ساله باشد و علاوه بر فعالیت بدنی، به کودک در بهبود تعادل و آگاهی مکانی کمک کند.

یک روز خاطره‌انگیز رنگی!

یک روز از هفته را به یک رنگ خاص اختصاص دهید. به‌سادگی یک رنگ مثل رنگ قرمز را انتخاب کنید و به کودک بگویید امروز روز رنگ قرمز است. خودتان و کودکتان یک لباس قرمز بپوشید. مربای توت‌فرنگی را برای صبحانه روی نان تست بمالید. یک نقاشی قرمز بکشید، چند گل قرمز روی میز بگذارید، یک پیتزا به همراه گوجه‌فرنگی برای ناهار بخورید، به اتومبیل‌ها و تابلوهای قرمزرنگ هنگام پیاده‌روی با کودکان اشاره کنید و در راه رسیدن به خانه، یک شیک توت‌فرنگی سفارش بدهید. این بازی یک روش عالی برای آموزش رنگ‌ها به کودک نوپای شماست.

بازی با کودکان

بازی خط‌خطی کردن

یک جعبه مداد رنگی، مداد شمعی یا ماژیک شاید حتی از هر اسباب بازی برای کودک 2 ساله بهتر عمل کند. کودک در این سنین شاید نتواند طرح معناداری بکشد اما خط‌خطی کردن و کشیدن خطوط رنگارنگ را بسیار دوست دارد. این فعالیت خلاقانه همچنین در توسعه هماهنگی بین دست و چشم در کودکان بسیار عالی است. یک زیرانداز پهن کنید و چند ورق سفید بزرگ روی آن قرار دهید و به کودک اجازه دهید که تا جایی که دلش می‌خواهد آن‌ها را خط‌خطی کند. گاهی این بازی حتی جای خرید اسباب بازی فکری برای کودک دو ساله را هم می‌گیرد. شما می‌توانید ساعت‌ها کودکتان را سرگرم کنید درحالی‌که چیزهای زیادی هم یاد می‌گیرد.

بازی معلم میگه!

بازی با کودک دو ساله اگر به‌صورت گروهی باشد می‌تواند بسیار آموزنده‌تر و مفرح‌تر باشد. بازی "معلم میگه" یکی از بازی‌هایی است که باید حداقل سه شرکت‌کننده داشته باشد. در این بازی، هر بار یک نفر دستور می‌دهد و بقیه باید اجرا کنند. مثلاً می‌گوید معلم میگه دستتو بذار روی زانوت، معلم میگه موهاتو لمس کن، معلم میگه دستاتو ببر بالا و غیره. تنها زمانی که از کلمه جادویی معلم میگه استفاده شود، کودک باید از دستورات اطاعت کند. این یک بازی عالی است که برای آموزش قسمت‌های مختلف بدن کودک خیلی خوب عمل می‌کند.