کتاب هایی که زنان باید بخوانند+همراه خلاصه‌ای از هرکدام

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کتاب هایی که زنان باید بخوانند

بسیاری از ما در مورد فواید کتاب خواندن برای کودک از بارداری  یا فواید کتاب خواندن برای نوزادان شنیده ایم اما به عنوان یک بزرگسال، ما نیز باید مطالعات روزانه داشته باشیم.  کتاب هایی که زنان باید بخوانند می‌تواند شامل بهترین کتاب روانشناسی زنان، کتاب زنان جذاب، کتاب زنان مستقل نیرومند و تنها، بهترین کتاب برای زنان خانه دار، کتاب زنان موفق، کتاب زنان قدرتمند یا حتی کتاب زنان قدرتمند جهان باشد. خواندن اینگونه کتاب‌ها به زنان کمک می‌کند تا جایگاه خود را دریابند و احترام بیشتری برای خود قائل باشند و البته به زن بودن خود افتخار کنند. در واقع کتاب خوانی یک سرگرمی در خانه با وسایل ساده محسوب می شود. اگرچه عناوین کتاب‌‌ها با محتواهای یاد شده بسیار زیاد و گسترده هستند، اما در اینجا سعی می‌کنیم فهرستی از بهترین کتاب‌هایی که زنان باید بخوانند برای شما لیست کنیم. البته به یاد داشته باشید که این کتاب‌ها قطعا با کتاب هایی که باید قبل از 18 سالگی خواند، متفاوت هستند.

فهرستی از بهترین کتاب هایی که زنان باید بخوانند

فهرستی از بهترین کتاب هایی که زنان باید بخوانند

توجه داشته باشید که کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، فقط برخی از بهترین کتاب‌هایی هستند که خواندن آنها به همه خانم‌ها توصیه می‌شود. این کتاب‌ها هم شامل رمان‌های زیبا و با ارزش هستند و کتاب‌های روانشناسی و خودشناسی.

  • رمان سرگذشت ندیمه

رمان «سرگذشت ندیمه» نوشته‌ «مارگارت آتوود» نویسنده‌ برجسته‌ کانادایی و یکی از بهترین رمان‌های زنانه است. این کتاب از بین رفتن نقش و هویت زنان را در جامعه‌ای مرد سالار به تصویر کشیده است. سرگذشت ندیمه در زمان آینده روایت می‌شود، هنگامی‌ که بمباران هسته‌ای همه‌چیز را نابود کرده و فرقه‌ای خشک با کشتن رییس‌جمهور قدرت را در دست می‌گیرد. حکومت جدید جامعه‌ای طبقاتی را پدید می‌آورد که در آن زنان در پایین‌ترین طبقه قرار می‌گیرند.

«آفرد» که همسر و دخترش را از دست داده به عنوان ندیمه خدمت می‌کند. ندیمه‌ها که باید نام‌شان بازتابی از نام یک مرد باشد، علاوه‌بر خدمتکاری وظیفه دارند، بچه‌دار هم بشوند تا جمعیت جامعه را افزایش دهند. زندگی برای «آفرد» چیزی جز غم و اندوه نیست تا این‌که با «نیک» آشنا می‌شود. این آشنایی آغازی برای یک تغییر بزرگ است.

داستان کتاب The Handmaid’s Tale در اصل با استفاده از نمادگرایی و مسائل روان‌شناختی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی، قوانین جوامع قرن بیستم را نقد می‌کند.

  • رمان زنان کوچک

رمان زنان کوچک به قلم «لوییزا می الکات» در سال 1868 و 1869 منتشر و به عنوان بهترین کتاب برای زنان شناخته شد. در این رمان چند زن، قهرمانان داستان هستند. کتاب زنان کوچک، داستان 4 خواهر به نام‌های «مگی»، «جو»، «بتی» و «ایمی» است که بر اساس زندگی واقعی نویسنده و خواهرانش نوشته شده‌است. خواهران «مارچ» که در گذشته ثروتمند بودند، در حال حاضر وضعیت مالی خوبی ندارند و پدر خانواده نیز برای حضور در جنگ، آنها را ترک کرده ‌است. دختران خانواده مجبورند تا مسئولیت زندگی را بر عهده بگیرند و علاوه‌بر حل مشکلات خود، به مردم محتاج هم کمک کنند. در این بین ماجراهای بسیار جالبی برای «خواهران مارچ» رخ می‌دهد که کتاب را خواندنی‌تر می‌کند. تاکنون اقتباس‌های گوناگونی از داستان زنان کوچک در نمایش موزیکال، اپرا، برنامه‌های تلویزیونی و انیمه‌های ژاپنی صورت گرفته‌است.

کتاب Little Women به دلیل شهرت و جذابیت، تاکنون به بیش از 50 زبان مختلف ترجمه شده و یکی از بهترین رمان‌های زنانه محسوب می‌شود.

  • خودت باش دختر

کتاب «خودت باش دختر» نوشته‌ «ریچل هالیس» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های انگیزشی برای زنان در سال 2018 لقب گرفته است. کتاب Girl Wash Your Face دروغ‌هایی را که درباره‌ هرکس گفته می‌شود، هدف قرار داده است. نویسنده معتقد است، باید از این دروغ‌ها دست برداریم تا بتوانیم به همان کسی تبدیل شویم که واقعا هستیم. برای رسیدن به اهداف خود، باید به این نتیجه برسیم فقط خودمان مسئول آدمی هستیم که می‌شویم.

باتوجه به اینکه نویسنده کتاب زن است، بسیاری از داستان‌ها از زبان زنان روایت می‌شود تا بتواند حصارهای فکری که به‌دلیل شرایط اجتماعی در ذهن بسیاری از زنان در کشورهای مختلف شکل گرفته را کنار بزند.

«ریچل» با استفاده از داستان‌های خنده‌دار، غم‌انگیز و مسخره سعی کرده تا این حقیقت که «زندگی هرکس فقط به خودش بستگی دارد» را توضیح دهد و معتقد است تا زمانی‌که دروغ‌هایی که بر سر رسیدن این حقیقت وجود دارد از بین نروند، حقیقت دست نیافتنی خواهد بود. این رمان از دسته کتاب‌هایی است که پیشنهاد می‌شود همه زنان بخوانند.

  • رمان دختران یاسی

این کتاب روایت بسیار جالب و جذابی از زندگی سه زن به نام‌های کارولاین فریدی، کاسیا کوزمریک و هرتا اوبرهوزر است. رمان دختران یاسی، یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی برای زنان است. کارولاین در نیویورک اسم و رسمی دارد و درست زمانی که رابطه عاشقانه او در حال شکل‌گیری است، ارتش آلمان به لهستان و بعد از آن به فرانسه حمله می‌کند. کاسیا که کار پرخطر رساندن نامه‌های نیروهای مقاومت را بر عهده دارد، می‌داند که اگر اشتباه کند، زندگی‌اش را از دست می‌دهد.

هرتا زمانی که به عنوان پزشک وارد ارتش نازی‌ها می‌شود، در ابتدا احساس می‌کند که از زندگی تاریکش جدا شده، اما به مرور زمان متوجه می‌شود که اشتباه کرده‌ است.

جالب است که نویسنده کتاب Lilac Girls، داستان کتابش را بر اساس زندگی واقعی شخصیت اصلی نوشته ‌است. این کتاب از نقش و قدرت زنان گمنام در تغییر تاریخ می‌گوید و از کتاب‌هایی است که زنان باید آن را بخوانند.

  • شرمنده نباش دختر

شرمنده نباش دختر هم نوشته خانم هالیس است. اهداف و آرزوها در این کتاب بیشتر بررسی شده‌اند. در کتاب شرمنده نباش دختر، از بی‌نهایت‌بودن مرز آرزوها و رویاها صحبت می‌شود. شاید شک به رویاها و محدودیت‌های فکری زنان به همان باورهای نادرست برمی‌گردد؛ باورهایی که آرزوها و رویاها را جنسیتی کرده‌اند. دختر نمی‌تواند خلبان باشد، زن نمی‌تواند پلیس باشد، زن نمی‌تواند دانشمند و پژوهشگر باشد و… . در کتاب شرمنده نباش دختر، رویاها مرزی ندارند. دختر می‌تواند هر رویایی را که در سر دارد باور کند، برای آن بجنگد و به ‌دستش آورد. خواندن این کتاب نوعی جسارت درونی را در ضمیر آشنای هر زنی زنده می‌کند و کمک می‌کند بیشتر و جدی‌تر برای رویاهایش تلاش کند.

  • اتاقی از آن خود

این کتاب را یکی از فعالان حقوق زنان نوشته است؛ وولف، کسی که تابو شکنی کرد و از محرومیت زنان نوشت، آن‌هم در سال‌های بسیار دور. خواندن این کتاب نه‌تنها به بانوان قدرت و جسارت می‌آموزد، بلکه آنها را با گذشته‌ای سرشار از رنج نیز آشنا می‌کند. گذشته‌ای که بد نیست درباره آن بیشتر بخوانیم تا بدانیم زنان موفق دهه‌های پیش، از کجا شروع کرده‌اند؛ چطور و با چه سختی‌هایی روبه‌رو شده‌اند. این کتاب در گذشته نوشته شده است؛ اما برای آینده با ما صحبت می‌کند. هر خواننده‌ای با خواندن این کتاب علاوه بر آنکه جذب نثر روان و ادبیات ویژه آن می‌شود، با ادبیات فمینیستی قوی و گویایی نیز روبه‌رو خواهد شد.

  • شدن

«شدن» کتابی با رویکرد زندگی‌نامه‌ و درباره زندگی بانوی اول سابق آمریکاست، خانم میشل اوباما. میشل در کتاب شدن از سیر زندگی ساده دخترکی صحبت می‌کند که در خانواده‌ای دوست‌داشتنی اما نه دارا و ثروتمند بزرگ شده است. این دخترک پرانرژی آرزوی رفتن به دانشگاه و وکیل‌ شدن را در سر دارد. او به‌خاطر سیاه‌پوست‌بودن، بسیار مورد ظلم قرار می‌گیرد. زندگی برایش سراسر از پستی ‌و بلندی و رسیدن و نرسیدن است.

اما سرانجامِ او کاخ سفید است و سمت بانوی اول آمریکا. هدف این کتاب این است که هر زنی برای خودش تلاش کند تا کاخ سفید رویاهایش را بسازد و وارد آن شود، بدون ترس و هراس و کم‌آوردن. این کتاب حس جسارت و شجاعت را در وجود مخاطبش تقویت می‌کند و خواندنش باعث تزریق حال خوب به خواننده می‌شود.

  • زنان زیرک

کتاب «زنان زیرک» راهنمای زنان و دخترانی است که در آستانه ازدواج هستند. کتاب مشتمل بر قواعدی است که خواننده را هدایت می‌کند تا در ایجاد رابطه، با تدبیر و عزت نفس و حفظ سلامت خود کامروا شود. این کتاب اثری جذاب است که با زبانی طنز نکته‌های مهمی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

«زنان ‌زیرک» یا «چرا مردها عاشق زنان زیرک می‌شوند؟» کتابی روان‌شناسانه است که به جای تکیه بر تصویری رویایی و ایده‌آلیستی از روابط دو جنس مخالف، تصویری واقع‌گرایانه از طرز فکر و خواسته‌های مردان و رفتارهای درست یا نادرست زنان به ما ارائه می‌دهد و باوجود تعداد اندک نکاتی که با فرهنگ ما همخوانی ندارند، پر است از نکات آموزنده و جالبی که می‌توانند در زندگی هر روزه به کار بیایند. این کتاب، یک راهنمای روابط محسوب می‌شود و برای زنانی نوشته شده است که بیش از حد مطیع هستند. عنوان و محتوای کتاب نشان می‌دهد که در ذهن بیشتر خانم‌ها چه می‌گذرد و چرا به زبان آنها جاری نمی‌شود.

  • اشتباهات یک زن

کتاب اشتباهات یک زن، نوشته ام. سوسا است که اولین بار در سال 2016 وارد بازار نشر شد. این کتاب بسیار خواندنی، به زنان قدرت می‌دهد، احساسات آنها را تحریک می‌کند، آنها را به یاد خاطرات تلخ و شرین خود می‌اندازد، به آنها نشان می‌دهد که چه اشتباهاتی در روابط قبلی داشته‌اند و همچنین، درسی مهمی درباره «عشق به خویشتن» به زنان می‌دهد. سوسا در این اثر، سناریوهای مختلفی را از اشتباهاتی ارائه می کند که زنان در روابط عاشقانه، ملاقات با افراد جدید، رها کردن گذشته و حتی بازگشتن به آغوش کسی که مدام قلب آنها را شکسته، مرتکب می‌شوند. اگر فکر ‌می‌کنید آمادگی پذیرش و رو به رو شدن با اشتباهات‌تان را ندارید، کتاب اشتباهات یک زن برای شما مناسب نیست.

  • راز دختران موفق

کتاب راز دختران موفق، نوشته کارا الویل لیبا است که اولین بار در سال 2015 به انتشار رسید. این کتاب جذاب و روح بخش، نقشه راهی برای زنان کارآفرین و شاغل است. کتاب راز دختران موفق به زنان یاد می‌دهد که چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، «چرایی» و دلیل واقعی اهدافشان را دوباره ارزیابی کنند، از شر حسادت‌ها خلاص شوند و در نهایت، قدرت برقراری ارتباط را بیاموزند.

  • دختران جسور

این کتاب سرگذشت زنان برجسته و قهرمانی است که به شیوه‌ای داستانی و جذاب برای نوجوانان نوشته شده است. شاید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید خرید این کتاب و هدیه دادن آن به دختران نوجوان در دوستان و آشنایانتان باشد. چراکه این کتاب طرز تفکر و نگاه آنان به زندگی را تغییر خواهد داد.  این کتاب داستان‌های حقیقی و الهام‌بخش بانوان اسطوره از الیزابت‌ اول تا سرنا ویلیامز و شصت تصویر از نقاشان گوشه و کنار جهان را دربردارد. زنانی که الگوهایی شایسته برای هم جنسان خود محسوب می‌شوند و عملکردشان حس اعتماد به نفس را در دختران تقویت می‌کند.

کتاب هایی که زنان باید بخوانند

کلام آخر

اگر در انتخاب کتاب هایی که زنان باید بخوانند، دچار تردید و بلاتکلیفی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تنها یک کتاب را انتخاب کنید، آن را خوب بخوانید و بفهمید و درک کنید و در مورد آن به خوبی فکر کنید و حتی چندین بار آن را بخوانید تا به خوبی بتوانید از محتوای آن استفاده کنید؛ سپس به سراغ کتاب دیگری بروید. به یاد داشته باشید که قرار نیست همه این کتاب‌ها را یک شبه بخوانید. سنگ بزرگ همیشه نشانه نزدن است؛ پس آهسته و پیوسته جلو بروید و یکی یکی کتاب‌ها را تهیه کنید و بخوانید. صد البته به جز این کتاب‌ها که معرفی کردیم، کتاب‌های مفید فراوان دیگری نیز در بازار نشر وجود دارند که خواندن آنها می‌تواند حال هر خانم و زنی را متحول و دگرگون کند. به یاد داشته باشید که بسیاری از کتاب‌های روان‌شناسی، فارغ از جنسیت، می‌تواند حال هر کس را خوب کند. مثلا کتاب محدودیت صفر، چهار اثر فلورانس اسکاول شین، رهایی از افکار سمی و ... . پیشنهاد می‌کنیم کم اما پیوسته و آهسته و در تمام روزهای زندگی خود کتاب بخوانید؛ کتاب‌های خوب بخوانید و کتاب‌های خوب را چندین بار بخوانید. به این ترتیب حتما و قطعا نوع نگاه شما به زندگی تغییرات مثبت و جدی پیدا خواهد کرد که حتی خودتان را هم شگفت‌زده می‌کند.