گل گاو زبان فشار را بالا می برد یا پایین؟ | ارتباط گل گاو زبان و فشار خون

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گل گاو زبان فشار را بالا می برد یا پایین

فشار خون یکی از مشکلات بسیار شایع است که به طور ویژه در سنین بالا ظاهر می‌شود و می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در حالی که روش‌های دارویی و جراحی زیادی برای کنترل فشار خون وجود دارد، بسیاری از افراد استفاده از روش‌های گیاهی و سنتی را ترجیح می‌دهند. خوشخبتانه گیاهان زیادی برای این کار در طبیعت وجود دارد که می‌توانند به تنهایی و ترکیبی استفاده شوند. یکی از گیاهانی که گاهاً برای فشار خون توصیه می‌شود، گل گاو زبان است. اما این گیاه چه تاثیری در فشار خون دارد؟ گل گاو زبان فشار را بالا می برد یا پایین؟ در ادامه این مقاله از گهواره به توضیح این موضوع بپردازیم. 

خواص گل گاو زبان چیست؟

گل گاو زبان گیاهی زیبا به طول تقریبی 60 سانتی‌متر با گل‌هایی به رنگ آبی، بنفش و سفید است که در مناطق کوهستانی می‌روید. در کشور ما بیشترین تمرکز در دامنه‌های رشته کوه البرز است. فراوانی این گیاه، توجه را به سمت خواص بی‌نظیرش جلب کرده است. گل گاو زبان برای چی خوبه؟ امروزه به طور کلی از این گیاه برای تسکین اعصاب، کاهش علائم و مشکلات تنفسی، درمان التهاب ریه، درمان بیماری‌های مفصلی، درمان استرس و اضطراب، رفع خستگی، بهبود دردهای قاعدگی و ... استفاده می‌شود. اما گل گاوزبان خواص دیگری نیز دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به درمان آسیب‌های پوستی، رفع شوره و خارش سر، سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن و ... اشاره کرد.

خواص گل گاوزبان

در حالی که بسیاری از ما این گیاه را به صورت سنتی و از عطاری‌ها تهیه می‌کنیم، امروزه اشکال صنعتی این گیاه به صورت چای کیسه‌ای در دسترس است که استفاده از آن را به مراتب آسان‌تر کرده است.

تاثير گل گاو زبان بر فشار خون

گل گاو زبان و فشار خون چه رابطه‌ای با هم دارند؟ گل گاو زبان فشار خون را بالا می برد یا پایین؟ گل گاو زبان در کنار خواص بسیار خوب و زیادی که دارد، برای فشار خون مناسب نیست. در واقع مصرف این گیاه به تنهایی می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و بنابراین می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مصرف دمنوش این گیاه می‌تواند منجر به تنگ شدن دیواره‌ی رگ‌ها و در نتیجه افزایش فشار خون شود. گل گاو زبان و تپش قلب نیز رابطه‌ی خوبی ندارند. مصرف این گیاه منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود که می‌تواند علائم ناخوشایندی برای افراد ایجاد کند.

 با این حال اگر هنوز اصرار بهره‌مندی از خواص زیاد این گیاه را دارید، می‌توانید آن را به صورت ترکیبی استفاده کنید. به عنوان مثال مصرف دمنوش گل گاو زبان با لیمو می‌تواند به عنوان یک مصلح عمل کرده و جلوی افزایش فشار خون را بگیرید. در ادامه بیشتر در مورد تهیه‌ی این دمنوش توضیح می‌دهیم. اما این تنها مصلح گل گاو زبان یا گزینه‌ی ترکیبی نیست. در ادامه بیشتر در مورد دمنوش‌های ترکیبی گل گاو زبان که می‌تواند برای درمان فشار خون مناسب باشد توضیح خواهیم داد. همچنین میتوانید در این مقاله بخوانید کدام میوه فشار خون را بالا میبرد.

گل گاوزبان و سنبل الطیب و فشار خون

ترکیب این دو گیاه دارویی به طور کلی برای درمان سردردهای عصبی استفاده می‌شود با این حال در کنار آن می‌تواند به بهبود قوای جنسی و تسکین خواب نیز کمک کند. از این دمنوش به طور مستقیم برای درمان یا کاهش فشار خون استفاده نمی‌کنند. اما ترکیب ‌آنها مانع از اثربخشی گل گاو زبان بر افزایش فشار خون می‌شود. 

مصرف گل گاو زبان برای چه کسانی مضر است؟

همانند داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی نیز می‌توانند مضرات و عوارض جانبی داشته باشند که باید از بروزشان جلوگیری کرد. همانطور که همه‌ی داروهای شیمیایی را همه نمی‌توانند استفاده کنند، برای هر داروی گیاهی نیز لیستی از افراد غیرمجاز وجود دارد که مصرف آن گیاه می‌تواند برایشان خطرناک بوده و به سلامتشان ضربه بزند. اگر به دمنوش گل گاو زبان علاقه دارید نباید از مضرات گل گاوزبان برای قلب و دیگر اندام‌ها غافل شوید. به طور کلی گروه‌های زیر نباید از این دمنوش استفاده کنند: 

  • افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی: متاسفانه مشخص شده است که تاثیر این گیاه دارویی می‌تواند به ضرر بیماری‌های کبدی باشد. به ویژه در افرادی که به فشار خون بالا نیز مبتلا هستند. مشخص شده که مصرف گل گاو زبان می‌تواند عوارض و دردهای کبدی را افزایش دهد بنابراین باید جداً از خوردنش اجتناب شود. 
  • افرادی که سابقه‌ی سکته‌های مغزی دارند: افرادی که رگ‌های مغزی آنها گرفتگی زیادی دارد و یا در گذشته سکته مغزی را تجربه کرده‌‌اند گروه دیگری هستند که باید از مصرف این گیاه خودداری کنند. زیرا می‌تواند فشار مغزی را افزایش داده و منجر به سکته‌ی مجدد شود. 

مضرات مصرف گل گاو زبان

  • افراد مبتلا به حملات قلبی، نارسایی قلب و ایست ناگهانی قلبی در گروه دیگری از افراد هستند که نباید از این دمنوش استفاده کنند زیرا می‌تواند با افزایش فشار خطر بروز این علائم را تشدید کند. 
  • مصرف دمنوش گل گاو زبان در دوران بارداری نیز به شدت توصیه نمی‌شود. زیرا نه تنها می‌تواند فشار خون را بالا ببرد (پره اکلامپسی) که منجر به مشکلات ناگواری مانند زایمان زودرس می‌شود بلکه مصرف آن به دلیل آلکالوئید‌ها می‌تواند به جنین نیز آسیب برساند. همچنین توصیه می‌شود از مصرف آن در دوران شیردهی نیز خودداری کنید. (در مورد مصرف دمنوش در شیردهی در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • افرادی که دارای قاعدگی‌های نامنظم هستند نیز نباید از دمنوش گل گاو زبان استفاده کنند زیرا چرخه را به تسریع می‌اندازد. 

انواع دمنوش برای کاهش فشار خون

حالا که متوجه شدید گل گاو زبان فشار را بالا می برد یا پایین اکنون متوجه شده‌اید که این گیاه گزینه‌ی مناسبی برای این گروه از افراد نیست و باید از مصرفش اجتناب شود. در عوض شما می‌توانید از دمنوش‌های گیاهی دیگری برای این کار استفاده کنید. دمنوش پونه کوهی، دمنوش چای ترش، دمنوش عناب، دمنوش سنبل الطیب، دمنوش زرشک، دمنوش نعنا و ... تنها بتعداد از دمنوش‌هایی هستند که به کاهش فشار خون و مشکلات مربوط به آن کمک می‌کنند. 

اگر به فشار خون مبتلا هستید و قصد استفاده از دمنوش گل گاو زبان را دارید باید به دو نکته توجه داشته باشید:

  • اولا استفاده از این دمنوش محدود باشد و هر بار در حد مجاز و اعتدال مصرف شود.
  • ثانیاً از مصرف این دمنوش به صورت تنهایی خودداری کرده و آن را با دیگر داروهای گیاهی که به خواص کاهندگی فشار خون شناخته شده‌اند ترکیب کنید. 

اگر قصد استفاده‌ی دارویی از انواع دمنوش‌های گیاهی را دارید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا از عوارض جانبی احتمالی آنها مطلع شوید و بتوانید استفاده‌ی هوشمندانه‌تری از آنها داشته باشید.