قد کودکان تا چه سنی رشد می‌کند؟

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قد کودکان تا چه سنی رشد می‌کند؟

قد کودکان تا چه سنی رشد می‌کند؟ آیا بلوغ به معنای اتمام رشد قدی است؟ یکی از رایج‌ترین سوالات والدین این است که رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟ برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا به تغییرات قد کودکان در دوره‌ی بلوغ بپردازیم و سپس با توجه به تغییرات دوران بلوغ، ببینیم که رشد قد تا کی ادامه دارد. با ما همراه باشید.

کودکان درحدود سن بلوغ جهش رشدی را تجربه می‌کنند. بعد از آن معمولاً رشد قدی آن‌ها کند بوده و پس از مدتی متوقف خواهد شد. از آن‌جا سن بلوغ و میزان رشد در دخترها و پسرها متفاوت است، در ادامه مطلب، در پاسخ به سوال قد کودکان تا چه سنی رشد می‌کند؟ رشد قدی دختران و پسران را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

بلند شدن قد در بلوغ و بعد از آن در دختران

  • دختران معمولاً یک تا دو سال پیش از اولین قاعدگی جهش رشدی را تجربه می‌کنند. 
  • برای بیشتر دختران بلوغ در سن 8 تا 13 سالگی و جهش رشد قدی در 10 تا 14 سالگی رخ می‌دهد. 
  • رشد قدی دختران یک تا دو سال پس از قاعدگی معمولاً بین 2.5 تا 5 سانتی‌متر ادامه می‌یابد. این زمانی است که به قد بزرگسالی خود می‌رسند. 

از مجموع جملات بالا نتیجه می‌گیریم که بیشتر دختران تا سن 15 سالگی به قد دوران بزرگسالی خود می‌رسند. یعنی رشد قد در بیشتر دختران تا 15 سالگی ادامه می‌یابد. البته توجه داشته باشید که حداکثر رشد قدی در افراد مختلف با توجه به سن اولین قاعدگی، می‌تواند متفاوت باشد.

بلند شدن قد در بلوغ و بعد از آن در دختران

بلند شدن قد در بلوغ و بعد از آن در پسران

پسران در دوران بلوغ دچار جهش رشدی می‌شوند. با این حال، میزان رشد می‌تواند بسیار متفاوت باشد زیرا پسران در سنین مختلف بلوغ را تجربه می‌کنند. 

به طور متوسط، قد پسران در دوره بلوغ سالانه حدود 7.6 سانتی‌متر ( یا 3 اینچ) رشد می‌کند. 

به طور کلی پسران از نظر زمان سن بلوغ به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که معمولاً هر دو گروه به یک میانگین قدی می‌رسند و زمان شروع بلوغ تاثیری بر حداکثر رشد قدی آن‌ها ندارد. امّا پسرانی که دیرتر و نزدیک به بزرگسالی خود بلوغ را شروع می‌کنند، معمولاً سرعت رشد بیشتری را در دوران بلوغ تجربه می‌کنند:

  • بلوغ زودرس، بلوغ را از حدود 11 یا 12 سالگی شروع می‌کنند.
  • بلوغ دیررس، بلوغ را از حدود 13 یا 14 سالگی شروع می‌کنند.

با توجه به مطالب بالا بیشتر پسران در 16 سالگی به 92% رشد قدی خود می‌رسند. حتی اگر رشد قدی پسران دیر شروع شود، بعید است که پس از 20 سالگی رشد قدی قابل‌توجهی رخ دهد.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که قد کودکان تا چه سنی رشد می‌کند؟ اگر می‌خواهید درباره‌ی قد استاندارد بر حسب سن و همچنین غذا‌ها و ورزش‌های موثر بر افزایش قد بدانید، ما در مقالات دیگری کامل درباره‌ی آن‌ها توضیح داده‌ایم؛ به آن‌ها مراجعه کنید.