چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟

چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟ یکی از دغدغه‌های والدین افزایش قد کودکان است. با درنظر گرفتن نقش انکارناپذیر ژنتیک در قد کودکان، والدین می‌توانند با ایجاد تناسب در برخی دیگر از جنبه‌های موثر، به بهبود رشد قدی فرزندشان کمک کنند. برای اطلاع از عوامل موثر بر رشد قد با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر افزایش رشد قد چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟ لازم است بدانید چه عواملی بر افزایش رشد قد کودکان تاثیر دارد که این عوامل عبارت‌اند از:

  • ژنتیک: ژن‌های ما که بر روی مولکول DNA سوار هستند، 60 تا 80 % از طول قد ما را تعیین می‌کنند. بر اساس تحقیقات حدود 700 ژن بر قد ما اثرگذار هستند. برخی جهش‌های ژنتیکی با تغییراتی که در بدن به وجود می‌آورند منجر به بیماری‌هایی مانند سندرم مارفان یا بیماری کوتولگی می‌شوند. این بیماری‌ها با تغییراتی که در رشد ایجاد می‌کنند، ظاهری متفاوت به فرد می‌دهند.
  • هورمون‌ها: از میان هوزمون‌ها موثر بر رشد، مهم‌ترین آن‌ها هورمون رشد است که از غده‌ی هیپوفیز در مغز ترشح می-شود. علاوه بر هورمون رشد که با عملکر‌های متفاوتی بر قد اثر گذار است، هورمون‌های زیر نیز رشد قدی را تحت تاثیر قرار می‌دهند:
  • هورمون‌ها مترشحه از غده تیروئید
  • هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون
  • جنسیت: به طور میانگین طول قد مردان حدود 14 سانتی‌متر از زنان بلند‌تر است.

عواملی که تا به اینجای کار نام بردیم، مستقیماً تحت تاثیر عملکرد ما قرار ندارند و کمتر می‌توانیم روی آن‌ها کنترلی داشته باشیم. در ادامه درباره‌ی خواب، تغذیه، فعالیت بدنی و سایر عواملی صحبت می‌کنیم که با ایجاد تناسب در آن-ها می‌توانید بر رشد فرزندتان اثر بگذارید.

عوامل موثر بر افزایش رشد قد چیست؟

3 راهکار برتر برای افزایش قد و رشد سریع‌تر کودکان کدامند؟

بسیاری از والدین می‌پرسند چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟ در ادامه به پاسخ این سوال پرداخته می‌شود.

  • تغذیه مناسب: بسیار مهم است که کودکان در زمان رشد غذاهایی را دریافت کنند که مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را تامین کند. یک رژیم غذایی باید شامل تعادلی مناسب از دریافت میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین-ها و لبنیات و در عین حال دریافت مقادیر حداقلی از چربی‌های اشباع و ترانس باشد. اگر می‌خواهید بدانید که چه غذاهایی قد کودکان را بلند می‌کند، به این مقاله مراجعه کنید.
  • خواب کافی: خواب مناسب با تاثیر بر ترشح خورمون رشد، بر طول قد اثرگذار است. میزان خواب مناسبی که بر اساس جدول زمانی خواب کودک برای گروه‌های سنی مختلف توصیه می‌شود به شرح زیر است. البته این اعداد می‌تواند فرد به فرد و با توجه به نیازها و عادات متفاوت باشد:
  1. نوزادان تا سه ماه: 14 تا 17 ساعت در روز
  2. 3 تا 11 ماه: 12 تا 17 ساعت در روز
  3. کودکان 1 تا 2 سال: 11 تا 14 ساعت
  4. کودکان 3 تا 5 سال: 10 تا 12 ساعت
  5. کودکان 6 تا 13 سال: 9 تا 11 ساعت
  6. نوجوانان 14 تا 17 سال: 8 تا 10 ساعت
  7. افراد 18 سال به بالا: 7 تا 9 ساعت
  • ورزش و فعالیت فیزیکی: ورزش منظم و مداوم به رشد عضلات، استحکام استخوان‌ها، حفظ وزن سالم و تولید هورمون رشد کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند در داشتن بدنی سالم‌ موثر باشد. ورز‌ش‌های متفاوتی بر رشد قدی تاثیر مثبت دارند. از جمله آن‌ها می‌توانیم به ورزش‌های کششی، یوگا ، دو، شنا و بسکتبال اشاره کنیم. همچنین داشتن وضعیت بدنی صحیح نیز بسیار پر اهمیت است. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، به مقاله چه ورزشی قد کودکان را بلند می‌کند مراجعه کنید. در آن‌جا به ورزش‌هایی که به اصلاح وضعیت بدنی کمک می‌کند نیز پرداخته‌‌ایم.

3 راهکار برتر برای افزایش قد و رشد سریع‌تر کودکان کدامند؟

توجه!!!

در پاسخ به این سوال که چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟ لازم است بدانید مصرف مکمل‌ها، اگرچه ممکن است با دارابودن مقادیر بالای ویتامین و املاح معدنی، منجر به افزایش قد شود؛ امّا باید تحت نظارت پزشک و میزان دقیق مصرف شود. علاوه بر قطره آهن و قطره آ د (یا قطره  AD) که در کودکان مصرف می‌شود؛ استفاده از هرگونه مکمل اضافه دیگر نیز باید با نظر و تجویز پزشک متخصص کودک شما صورت گیرد.