جدول زمانی خواب کودک

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول زمانی خواب کودک

بررسی جدول زمانی خواب کودک کمک می کند تا خواب کم نوزاد یا خواب زیاد نوزاد خود را تشخیص دهید. خوابیدن یکی از مهمترین کارهایی است که نوزادان انجام می‌دهند. خوابیدن در رشد کودک و نوزاد تاثیر زیادی دارد. آنچه مسلم است این است که سن تاثیر مستقیمی در میزان خواب نوزادان و کودکان دارد. خوب خوابیدن کمک می کند تا نوزاد خوب رشد کند و بر اساس جدول زمانی کارهای نوزاد، در موعد مقرر مهارت های لازم را یاد بگیرد و انجام دهد. 

جدول زمانی خواب کودک بر اساس سن

نوزادی (صفر تا یک ماهگی) نوزادان در این سن در هر دوره 24 ساعته معمولا ۱۵ تا ۱۸ ساعت (در دوره‌های کوتاه مدت) می‌خوابند. خواب نوزاد هیچ الگویی ندارد و از چند دقیقه تا چند ساعت می‌تواند متغیر باشد. نیاز به تغذیه با شیر تنها دلیلی است که نوزاد را از خواب بیدار می‌کند. نوزادانی که قولنج می‌کنند، کمتر و نوزادان نارس هستند، بیشتر می‌خوابند. در این سن به دلیل نداشتن ساعت بیولوژیکی، هنوز خواب نوزاد با چرخه روز و شب هماهنگ نیست
یک ماهگی یک ماهگی یک کودک فرق چندانی با دوران نوزادی او ندارد. در این سن نیز کودک یا همان نوزاد هنوز حدود 17 ساعت در یک دوره 24 ساعته را می خوابد. در این سن کودک هنوز فرق شب و روز را به خوبی متوجه نمی‌شود.
دو ماهگی هنوز حدود ۱۶ تا ۱۷ ساعت خوابیدن در روز برای کودک کاملا طبیعی است. در این سن کودک هوشیارتر است و در طول روز سه تا چهار نوبت یا حتی بیشتر چرت می‌زند.
سه ماهگی سه نوبت چرت زدن در روز، 6 تا 8 ساعت خوابیدن متوالی در شب و حدود 16 ساعت خواب در یک 24 ساعت در این سن طبیعی است. 
شش ماهگی حدود 15 ساعت خوابیدن در شبانه روز که تقریبا 10 ساعت آن در طول شب است، در این سن کاملا طبیعی است. گاهی چرت زدن کودک در این سن هنوز همان 4 بار در روز است و گاهی به دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر) می‌رسد. 
نه ماهگی به طور معمول کودک در این سن 14 تا 15 ساعت می‌خوابد که حدود 11 ساعت آن در طول شب است. معمولا 70 تا 80 درصد کودکان در این سن، شب‌ها می‌خوابند. یعنی حدود 8 تا 12 ساعت خواب عمیق و مدام دارند و نیازی به تغذیه ندارند. دو نوبت چرت زدن در روز نیز در این سن طبیعی است. 
دوازده ماهگی  خواب کودک در یک سالگی حدود 14 ساعت است که تقریبا 11 ساعت آن در شب است. دو نوبت خواب در طول روز (چرت زدن) در این سن نیز طبیعی است و لازمه رشد کودک است.
هجده ماهگی 13 تا 14 ساعت خوابیدن در کل شبانه روز که حدود 11 ساعت آن در طول شب است. اینکه کودک هنوز صبح ها چرت می‌زند یا بستگی به عادت او دارد؛ اما معمولا چرت بعدازظهر هنوز در این سن ادامه دارد.
بیست و چهار ماهگی 11 تا 14 ساعت خواب که 10 تا 12 ساعت آن در طول شب است، در دو سالگی طبیعی و نرمال است. هنوز ممکن است کودک بعدازظهرها چرت بزند.

خواب زیاد کودک نشانه چیست؟

خواب زیاد نوزاد نشانه چیست؟

همانطور که در جدول زمانی خواب کودک مشاهده کردید، نوزادان در بیشتر ساعات شبانه روز خواب هستند. بنابراین خواب زیاد نوزاد کاملا طبیعی است و هر چه سن نوزاد بیشتر شود، الگوی خواب او تغییر می‌کند و خواب او نیز کمتر می‌شود. بد نیست بدانید که خواب کمک می‌کند تا رشد فیزیکی، توسعه ذهنی و جسمی، توسعه مغز و توسعه سیستم عصبی نوزاد درست انجام شود. در نتیجه سطح یادگیری و هوشیاری نوزاد پیشرفت می‌کند و خلق و خوی نوزاد بهتر می‌شود. 

تنها زمانی خواب زیاد نوزاد می‌تواند نگران کننده باشد که او برای شیر خوردن و تعویض پوشک هم بیدار نشود و وزن گیری مناسبی نداشته باشد. بنابراین خوابیدن 80 تا 85 درصد از روز برای یک نوزاد کاملا نرمال است. خوب خوابیدن کودک تاثیر زیادی در رشد او دارد وبه شدت  جدول زمانی نشستن نوزاد و جدول زمانی راه رفتن نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

فواید زیاد خوابیدن کودک

فواید خواب زیاد نوزاد

  • پیشرفت رشد فیزیکی

ترشحات هورمون رشد در هنگام خواب عمیق، آهسته رخ می دهد. بیشتر خوابیدن نوزاد مساوی است با افزایش وزن و رشد بهتر او.

  • توسعه نورولوژیک

خواب در توسعه مناسب سیستم نورولوژیک اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی سیستم عصبی مرکزی در دو سال اول بعد از تولد پیشرفت می‌کند و خوب خوابیدن در این رشد و پیشرفت تاثیر زیادی دارد. 

  • توسعه و رشد مغز

خواب کافی، خواب عمیق و خواب به اندازه کافی در توسعه و رشد مغز و انعطاف پذیری مغز تاثیر زیادی دارد. خواب کافی و عمیق باعث می‌شود سطح یادگیری نوزاد افزایش پیدا کند.

  • یادگیری بهتر

وقتی مغز به خوبی رشد داشته باشد و توسعه کند، سطح یادگیری نیز پیشرفت می‌کند. خواب، نقش زیادی در تقویت حافظه دارد و به نوزاد کمک می‌کند تا یادگیری بهتری داشته باشد.

  • تاثیر مثبت در خلق و خو

خواب راحت، خواب در محیط آرام، خواب بی وقفه و مدام و خواب در آرامش کامل به رفتار و خلق و خوی بهتر نوزاد ختم می‌شود و عملکرد رفتاری نوزاد را بهبود می بخشد. 

علت خواب کم نوزاد چیست؟

علت خواب کم نوزاد

  • گرسنگی و تشنگی

گرسنگی و تشنگی منجر می‌شود تا نوزاد به خواب عمیق نرود، نخوابد و مدام نق بزند و بهانه بگیرد. 

  •  هیجان و خستگی

هیجان و خستگی بی خوابی نوزاد را به همراه خواهد داشت. بی خوابی منجر به بهانه گیری و خلق بد نوزاد می‌شود. قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا و بدون آرامش به شدت خواب نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

  • بیماری

وقتی یک بیماری سلامت نوزاد را تحت تاثیر قرار داده باشد، خواب نوزاد کم می‌شود و بهانه‌گیری او افزایش پیدا می‌کند. سرماخوردگی، سرفه و معده درد رایج‌ترین مشکلاتی هستند که سلامتی نوزاد را تحت الشعاع قرار می‌دهند و خواب او را کم می‌کنند. اگر جدول زمان بندی دندان نوزاد را بررسی کنید، متوجه می شوید که گاهی علت بی خوابی نوزاد دندان در آوردن او است. 

  • استرس و نگرانی مادر

استرس و نگرانی مادر مستقیما روی خلق و خوی نوزاد تاثیر می‌گذارد. خصوصا اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه شود، وضعیت روحی بد مادر مستقیما به نوزاد منتقل می‌شود و منجر به کم خوابی و بی خوابی نوزاد و کودک خواهد شد. البته در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند هم استرس و نگرانی مادر تاثیرگذار است.

بهترین ساعت خواب برای کودکان

بهترین ساعت خواب برای کودکان

با توجه به اینکه خواب خوب و عمیق تاثیر زیادی در رشد کودک و نوزاد دارد، لذا تنظیم ساعت خواب کودک و اجرای یک قانون کلی برای خواب در خانه یکی از مهمترین کارهایی است که والدین باید برای فرزندان خود انجام دهند. باید بدانید که چنانچه قانون خواب را از سنین پایین برای کودک خود اجرا کنید، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر به آن عادت می‌کنند.  

بهترین زمان خواب کودکان برای تجربه یک خواب شبانه خوب و موثر این است که کودک از ساعت 9 شب به رختخواب برود و تا 6 صبح خواب باشد. بدیهی است که نوزادان در طول این مدت چندین بار برای تغذیه شبانه از خواب بیدار می‌شوند؛ این روند، کاملا طبیعی و نرمال است. در نوزادان تغذیه شبانه از ساعت 2 تا 5 صبح اهمیت زیادی دارد و در رشد و وزن گیری آنها بسیار مهم است. تمام این تاثیرات مربوط به ترشح هورمون‌های موثر در رشد است. 

تجربه خواب در این ساعات باعث می‌شود که کودک احساس خستگی کمتری داشته باشد و تمرکز حواسش بیشتر شود و رشد فیزیکی خوب و به موقعی را تجربه کند. 

کلام آخر

در جدول زمانی خواب کودک مطابق سن و سال کودکان میزان نرمال خواب آنها را برای شما شرح دادیم. بدیهی است که ساعات ذکر شده می‌توانند اندکی کم و زیاد شوند. آنچه مهم است این است که والدین الگوی خواب مناسبی را برای کودک خود تدوین کنند و درست خوابیدن را از کودکی در وجود او نهادینه سازند. تا به این ترتیب کودک در تمام طول زندگی خود الگوی خواب صحیحی را تجربه کند.