جدول زمان بندی دندان کودک

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول زمان بندی دندان کودک

در جدول زمان بندی دندان کودک می‌توانید ترتیب رویش دندان نوزاد را یاد بگیرید و همچنین از علائم دندان درآوردن کودک آگاه شوید. احتمالا برای شما جالب است که بدانید در دوران جنینی و قبل از تولد نوزاد، جوانه‌های کوچک دندان او در زیر لثه در حال توسعه اند و پس از تولد و در زمان مقرر این جوانه‌ها بیرون می‌آیند. به طور کلی بین دو تا سه سال زمان لازم است تا تمام دندان‌های شیری کودک از زیر لثه بیرون بیایند. پروسه دندان در آوردن یکی از سخت‌ترین پروسه‌ها در زندگی نوزادان و کودکان است؛ زیرا دندان در آوردن منجر به بی قراری کودک و دردهای مختلفی می شود که تحمل آنها برای کودک بسیار سخت است و می تواند جدول زمانی خواب کودک را تحت الشعاع قرار دهد. 

ترتیب رویش دندان نوزاد چگونه است؟

ترتیب رویش دندان نوزاد چگونه است؟نوزاد در چند ماهگی دندان در میاورد؟ جدول زمان بندی دندان کودک در واقع ترتیب رویش دندان نوزاد را نشان می‌دهد. گرچه این جدول تدوین شده است و بر اساس سن کودک نوع دندان و تعداد دندان های او را تعیین می‌کند، اما اگر روییدن دندان های فرزند شما جلوتر یا عقب تر از جدول زمان بندی دندان کودک است، به هیچ وجه جای نگرانی نیست. دقیقا همانند جدول زمانی راه رفتن کودک یا جدول زمانی نشستن کودک که ممکن است در هر کودک متفاوت و متغیر باشد.

چهار تا هفت ماهگی  آغاز دندان در آوردن کودک در این محدوده سنی کاملا طبیعی است. متورم و قرمز شدن لثه و ناآرامی کودک نشانه رویش دندان اوست. 
پنج تا هفت ماهگی  در این سن برای نخستین بار دندان کودک در دهان او ظاهر می‌شود. معمولا در فک پایین و در بخش وسط (دندان‌های پیشین یا ثنایای مرکزی) همزمان در دهان دیده می شوند. (سانترال انسیزور پایین)
شش تا هشت ماهگی  دندان‌های پیش مرکزی در فک بالا( ثنایای فوقانی)  پدیدار می شوند. (سانترال انسیزور بالا)
۹ تا ۱۲ ماهگی  دندان بالایی سمت راست در کنار دندان وسط (دندان پیشین کناری بالا در سمت راست) ظاهر می شود. سپس در فک پایین دندان کنار دندان وسط (دندان پیشین کناری در فک پایین) در می آید. (لَترال انسیزور بالا و پایین)
۱۲ تا ۱۵ ماهگی  در این سن اولین دندان‌های مولر یا آسیای کوچک در فک پایین و فک بالا حدودا هم زمان در می آیند. (دندان مولر اول)
۱۶ تا ۲۲ ماهگی  دندان‌های نیش یا دندان یک پایه که سومین دندان از خط میانی هر فک است، در بالا و پایین، پدیدار می شوند. (دندان نیش)
23 تا 30 ماهگی  دندان‌های بسیار عقب و یا دندان‌های مولر دوم از انتهای لثه بیرون می آیند.
۲۵ تا ۳۳ ماهگی  دندان مولر دوم در فک بالا به زودی پس از در آمدن دندان‌های مولر دوم در فک پایین در می آیند.
دو تا سه سالگی  کودک یک مجموعه کامل از ۲۰ دندان شیری در دهان خود دارد. 

در مورد دندان در آوردن نوزاد بیشتر بدانید؟

دندان در آوردن کودک

دندان‌ها معمولا به صورت جفت یعنی دو عدد در سمت راست و دو عدد در سمت چپ در می آیند. در یک قالب کلی در مورد دندان در آوردن نوزاد باید بدانید که کودکانی که رشد و نمو متوسطی دارند در یک سالگی، شش دندان (چهار عدد بالا و دو عدد پایین) خواهند داشت. سپس به مدت چند ماه روییدن دندان‌ها متوقف می‌شود و بعد در اکثر موارد بدون هیچ مکث و توقفی شش دندان دیگر در می آورند. برای کاهش درد و کنترل و کاهش مشکلات در آمدن دندان نوزاد، تغذیه نوزاد با پوره سیب سرد و یا ماست خنک می‌تواند موثر باشد. توجه داشته باشید اگر کودک پس از اولین سالگرد تولد خود هیچ نشانه ای از دندان نداشت، حتما به دندانپزشک یا متخصص اطفال مراجعه کنید. در این بین حتما جدول زمانی کارهای نوزاد را مطالعه کنید تا مشکلات و اختلالات احتمالی را به موقع شناسایی نمایید. 

نشانه‌های دندان در آوردن کودک

  • تمایل شدید به ساییدن لثه
  • پف کردن لثه‌ها
  • قرمز، متورم، کبود شدن و بر آمده شدن لثه‌ها 
  • سرازیر شدن بیش از حد آب از دهان
  • بی قراری و نا آرامی شبانه
  • کشیدن گوش

توصیه‌های برای کاهش و تسکین درد ناشی از دندان در آوردن در کودک

نشانه های دندان در آوردن کودک

  • استفاده از حلقه لاستیکی یا همان ماساژورهای یخی لثه 
  • ماساژ لثه کودک توسط مادر با انگشت
  • استفاده از مسکن یا ضد درد خوراکی زیر نظر پزشک (هرگز از مسکن‌های موضعی بر روی لثه استفاده نکنید.)

جدول زمان بندی دندان‌های دائمی کودک

شش سالگی  چهار آسیای بزرگ اول
هفت تا نه سالگی  هشت ثنایا (چهار بالا، چهار پایین)
ده تا دوازده سالگی  هشت آسیای کوچک
 یازده تا دوازده سالگی  چهار نیش
سیزده سالگی  چهار آسیای بزرگ دوم
هفده سالگی به بعد  چهار آسیای بزرگ سوم (دندان های عقل)

کلام آخر

ترتیب رویش دندان های کودک

آنچه در جدول زمان بندی دندان کودک شرح دادیم، بر اساس شکل روتین دندان در آوردن اکثریت کودکان و نوزادان است. چنانچه فرزند شما کمی عقب‌تر یا جلوتر از این جدول است، معمولا جایی برای نگرانی نیست. اما به هر حال واجب است که رشد کودک خود را از هر جهت زیر نظر داشته باشید تا هر گونه اختلال رشدی را به موقع شناسایی و رفع کنید.