جدول زمانی راه رفتن کودک

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول زمانی راه رفتن کودک

جدول زمانی راه رفتن کودک به طور میانگین نشان می دهد که کودکان در چه رده سنی توانایی راه رفتن را پیدا می‌کنند؛ دقیقا همانند آنچه در جدول زمان بندی دندان کودک آمده است. راه رفتن آخرین مهارت حرکتی است که کودک باید آن را به دست آورد. در واقع کودک بعد از کسب مهارت‌های غلت زدن، سینه خیز رفتن، نشستن و چهار دست و پا رفتن، تلاش می کنند خود را به سمت بالا بکشند و کم کم مهارت راه رفتن را کسب می‌کنند. لازمه راه رفتن این است که عضلات بدن کودک به اندازه کافی برای ایستادن قوی شده باشند و کودک بتواند تعادل خود را برای ایستادن و راه راه رفتن حفظ کند. بررسی جدول زمانی نشستن نوزاد نیز کمک می کند تا سن نشستن به موقع نوزاد خود را یاد بگیرد. 

کودک در چند ماهگی راه می‌رود؟

کودک در چند ماهگی راه می رود؟

بر خلاف جدول زمانی قد و وزن کودک که جنسیت در آن دخیل است و تاثیر زیادی دارد، در جدول زمانی راه رفتن کودک  همانند جدول زمانی خواب کودک جنسیت کودک بی تاثیر است. سنی که در این جدول به عنوان میانگین سنی برای راه رفتن کودکان عنوان شده است، می تواند از یک کودک به کودک دیگر متغیر باشد. بنابراین چنانچه فرزند شما در این رده سنی است و هنوز مهارت راه رفتن را نیاموخته است، معمولا جایی برای نگرانی وجود ندارد و ممکن است کودک تا 16 یا 17 ماهگی نتواند به تنهایی و مستقل راه برود. با این وجود بدیهی است که انجام پیگیری‌ها و بررسی‌های پزشکی ضرورت دارد تا مشکلات احتمالی به موقع شناسایی و رفع شود.

* حتما بخوانید: بهترین سن حرف زدن کودک پسر و دختر 

تولد تا دو ماهگی در این محدوده سنی چنانچه پاهای نوزاد روی سطح سفتی قرار بگیرد، او شروع  به حرکت دادن پاهایش می‌کند و به طور ذاتی قدم بر می‌دارد و راه می‌رود. ظهور این واکنش در حدود 2 ماهگی است.
3 تا 4 ماهگی در این محدوده سنی نوزاد می‌تواند روی شکم دراز بکشد و سر و سینه اش را با کمک گرفتن از دستهایش از روی زمین بلند کند. این کار باعث تقویت ماهیچه‌های فوقانی برای راه رفتن او می‌شود.
5 ماهگی در این سن وقتی کودک را در حالت ایستاده نگه می‌دارید؛ به بالا و پایین حرکت می‌کند.
6 تا 8 ماهگی  کودک در این محدوده سنی مهارت نشستن را یاد می‌گیرد. کودک برای نشستن به استحکام گردن، کنترل سر، تعادل و هماهنگی نیاز دارد. تمام این مهارت‌ها برای راه رفتن نیز ضروری هستند. 
9 تا 12 ماهگی معمولا اولین قدم‌های کودک در این سن صورت می گیرد. کودک در این سن تلاش می کند به کمک دیوار، مبل یا هر وسیله محکم دیگر خود را بالا بکشد و بایستد. خم کردن زانوهایش را یاد می‌گیرد. می تواند چمباتمه بزند و در حالت ایستاده قرار بگیرد. در این سن کودک می‌تواند بدون تکیه تا چند ثانیه بایستد و با گرفتن دست‌هایش چند قدمی راه برود. 
12 تا 15 ماهگی

کودک معمولا در این سن می‌تواند به خوبی راه برود. البته هنوز تعادل لازم را ندارد و ناشیانه قدم بر‌می‌دارد. برای حفظ تعادلش، دست‌هایش را باز نگه می‌دارد. 

کودک باید تا سن 14 یا 15 ماهگی بتواند تاتی تاتی کند. گرچه هنوز برای راه افتادن دیر نشده است، اما لازم است برای اطمینان از سلامت او، حتما تاخیر در راه افتادن کودک را با پزشک او در میان بگذارید. 

16 تا 18 ماهگی

با وجود اینکه کمی دیر است، اما برخی از کودکان بدون هیچ مشکلی در این سن مهارت راه رفتن را یاد می گیرند و می توانند به تنهایی راه بروند. این در حالی است که عده‌ای از کودکان به دلیل برخی مشکلات نه تنها تا این سن، بلکه بعد از این سن نیز نمی‌توانند راه بروند و نیاز به مداخلات پزشکی دارند.

چنانچه کودک درست و به موقع راه افتاده باشد، در این سن به کمک والدین و مراقب خود می‌تواند از پله‌ها بالا و پایین کند. حتی می‌تواند برقصد و رو به عقب نیز راه برود.

19 تا 24 ماهگی در این سن دیگر کودک به خوبی مهارت راه رفتن را آموخته است و البته سرعت راه رفتن او نیز زیاد شده استو می تواند به توپ ضربه بزند؛ روی پنجه‌هایش بایستد؛ از پله کوتاه پایین بپرد و در هنگام راه رفتن چیزی را در دست‌هایش نگه دارد. 
25 تا 30ماهگی راه رفتن برای کودک در این سن به یک امر عادی تبدیل شده است. اکنون او می تواند با گرفتن نرده‌ها از پله‌ها بالا و پایین برود. می تواند بدود و انواع بازی‌ها با تحرک بالا را انجام دهد. 
31 تا 36 ماهگی  در این سن کودک می‌تواند جفت‌پا روی زمین بپرد و با سرعت به چپ و راست حرکت کند؛ اما دریبل زدن یک توپ را دیرتر می‌آموزد. تا سه سالگی نیز کودکتان می‌تواند با گذاشتن یک پا روی هر پله از آنها بالا و پایین برود. 
چهار سالگی در چهار سالگی کودک می‌تواند روی یک پا با حفظ تعادل بایستد و  لی لی کند. 
پنج سالگی کودک در این سن مهارت راه رفتن، دویدن، لی‌لی کردن، ورجه‌ورجه کردن و بالا و پایین پریدن را به خوبی انجام می‌دهد.

چند توصیه در مورد راه رفتن کودکان

چند توصیه در مورد راه رفتن کودکان

  • بدانید و آگاه باشید که به عنوان والد برای به موقع حرکت کردن کودک خود اهرم مهمی هستید و نقش کلیدی بازی می‌کنید. حتما جدول زمانی کارهای نوزاد را مطالعه کنید. 
  • همیشه محیط خانه را برای کودک خود امن کنید و هر وسیله خطرناک را از دسترس او خارج کنید. 
  • کمک کودک خود باشید و با صبر و حوصله مهارت‌های مربوط به هر سن را به او بیاموزید.
  • با کودک خود کودکی کنید؛ توقع و انتظارتان را هم پای توانایی ها و قدرت کودک تعیین کنید. 
  • سن کودک را برای انجام هر کاری در نظر داشته باشید. 
  • اگر تصور می‌کنید کودک کارهای لازم را به موقع انجام نمی‌دهد، حتما به پزشک مراجعه کنید و موضوع را در اسرع وقت پیگیری کنید. 

کلام آخر

اگرچه در جدول زمانی راه رفتن کودک به محدوده سنی و نوع مهارت راه رفتن به تفکیک اشاره شده است، اما فراموش نکنید که محدوده زمانی طبیعی و نرمال برای شروع راه رفتن کودکان وسیع است و می‌تواند از یک کودک به کودک دیگر متفاوت باشد. با این حال لازم است شکل انجام این مهارت و زمان انجام آن را در کودک خود به خوبی بررسی کنید و در صورت نیاز حتما تاخیر در راه افتادن کودکتان را با پزشک در بیان بگذارید.