چه ورزشی قد کودکان را بلند می‌کند؟

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه ورزشی قد کودکان را بلند می‌کند؟

چه ورزشی قد کودکان را بلند می‌کند؟ اگرچه 60 تا 80 % قد ما تحت تاثیر ژنتیک قرار دارد، امّا ورزش، تغذیه مناسب، خواب کافی و... از عواملی دیگری هستند که می‌توانند نقس بسزایی در رشد قدی داشته باشند. در ادامه به توضیح درباره-ی ورزش‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند نقش موثری در رشد قدی فرزندتان داشته باشند

نقش ورزش در رشد قد کودک چگونه است؟

بسیاری از والدین می‌پرسند چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟ در این زمینه یکی از بهترین راه حل‌ها ورزش کودک است. قبل از پرداختن به پاسخ سوال چه ورزشی قد کودکان را بلند می‌کند؟ لازم است بدانید ورزش منظم و مداوم به رشد عضلات، استحکام استخوان‌ها، حفظ وزن سالم و تولید هورمون رشد کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند در داشتن بدنی سالم‌ موثر باشد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش منظم در کاهش اضطراب و افسردگی نیز مفید است.

کودکان در سن مدرسه باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند؛ ورزش کودکان بهتر است شامل موارد زیر باشد تا در رشد قدی آ‌ن‌ها تاثیر مثبت داشته باشد:

  • تمرینات قدرتی مانند درازونشست یا شنا سوئدی 
  • تمرینات انعطاف‌پذیری و کششی مانند یوگا و همچنین تمریناتی برای اصلاح وضعیت کلی بدن (posture)
  • تمرینات هوازی مانند دوچرخه‌سواری، دو و طناب زدن (در این مقاله بخوانید ورزش هوازی چیست)

نقش ورزش در رشد قد کودک چگونه است؟

چه ورزش‌هایی بیش‌ترین کمک را به رشد قدی کودک کمک می‌کنند؟

اگر سوال شما این است که چه ورزشی قد کودکان را بلند می‌کند؟ می‌توانید از تمرینات زیر استفاده کنید.

  • تمرینات کششی، حتی ساده‌ترین‌ آن‌ها می‌توانند تاثیر بسیار موثری بر رشد قدی داشته باشند. از کودک خود بخواهید که که روی زمین بنشیند، پاهایش را تا جایی که می‌تواند باز کند و بعد با دستانش به سمت نوک انگشتان خم شود. تا جایی که می‌تواند به جلو پیش برود. هر چه انگشتان دست را به انگشتان پا نزدیک‌تر کند بهتر است. این حرکت را سه تا چهار بار برای یک پا تکرار کند و سپس به سمت مقابل برود. علاوه بر کشش، این حرکت در ایجاد فرم صحیح بدنی و استقامت نیز مفید است.
  • یوگا دارای تمریناتی است که باعث افزایش انعطاف و تعادل می‌شود. از حمله بهترین تمرین‌های یوگا، تمرین Surya Namaskar یا سلام بر خورشید است. این تمرین باعث ایجاد کشش و حرکت در عضلات بازو، پشت و پاها می‌شود.

چه ورزش‌هایی بیشترین کمک را به رشد قدی کودک کمک می‌کنند؟

  • از دیگر حرکات یوگا که به کشیدگی بدن کودک کمک می‌کند، تمرین Chakrasana است. در این تمرین کودک ابتدا باید به پشت خوابیده، بعد از آن سعی کند که کمر خود را به بالا خم کند و با دست و پا‌هایش به زمین تکیه دهد. این حالت را تا جایی که برای کودک امکان‌پذیر است و دچار سختی نمی‌شود، حفظ کند.
  • همه بچه‌ها از آویزان شدن از میله‌ها خوششان می‌آید. می‌توانید میله‌هایی برای آویزان شدن، چیزی که ما تحت عنوان بارفیکس، می‌شماسیم در خانه تهیه کنید و کودک خود را به انجام کشش با آن تشویق کنید. بهتر است به گونه‌ای باشد که پای کودک از زمین جدا شده و در ضمن ایمنی او نیز حفظ شود. از او بخواهید تا جایی که می‌تواند حالت آویزان و کشش را حفظ کند. از زمان‌های کم شروع کنید و با افزایش آن را به 10 دقیقه در روز برسانید. در ضمن انجام حرکت هنگام آویزان‌شدن از بارفیکس، مانند بالا و پایین رفتن و رساندن چانه به میله تا 10 بار در روز بسیار مفید است.
  • وزنه‌برداری با شدت و فشار زیاد در افراد زیر 16 سال توصیه نمی‌شود. عضلات کودکان باید رشد طبیعی خود را طی کنند. ورزش‌هایی مانند تنیس، بسکتبال، بدمینتون، شنا، دوچرخه‌سواری و دو به رشد بیشتر طول قد و عضلات از راه افزایش سوخت و سار بدن و هورمون رشد کمک می‌کنند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش بدن‌سازی در کودکان، خصوصاً با آن روشی که در سالن‌های بدن‌سازی انجام می‌شود، می‌تواند رشد قد آ‌ن‌ها را مختل کند.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که چه ورزشی قد کودکان را بلند می‌کند؟ اگر می‌خواهید بدانید چه غذاهایی قد کودکان را بلند می‌کند؟ برای اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی سایر عوامل موثر بر رشد قد مانند غذا‌های موثر، قد استاندارد کودکان بر حسب سن به سایر مقالات ما مراجعه کنید. همچنین لازم است پاسخ این سوال را بدانید که قد کودکان تا چه سنی رشد می‌کند؟