ضرورت استفاده از شامپو بدن زنانه در دوران بارداری

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ضرورت استفاده از شامپو بدن زنانه در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی زنان است، چرا که باید و نباید هایی را باید رعایت کنند. از زمانی که متوجه بارداری خود می شوید زندگی شما تغییر می کند. این تغییرات شامل روتین پوستی شما نیز می شود. جنین داخل رحم مانند یک اسفنج تمام چیزهایی که به بدن شما نفوذ کند را جذب می کند. از این جهت خورد و خوراک و حتی محصولات پوستی و مویی که استفاده می کنید، بسیار مهم است. بسیاری از خانم های باردار برای اینکه هیچ آسیبی به جنین نرسد، استفاده از تمامی محصولات پوستی، مویی و آرایشی را کاملا کنار می گذارند. اما واقعیت این است که 9 ماه زمان زیادی برای عدم رسیدگی به سلامت پوست و مو است. قطعا در این مدت با استفاده نکردن از بعضی محصولات ضروری مانند شامپو ها و کرم ها، صدمات جبران ناپذیری به مو و پوست خود میزنید.

تغییرات پوست در دوران بارداری

همانطور که گفتیم بعضی مواد موجود در محصولات پوستی می توانند جذب بدن شما و در نتیجه جذب جنین شوند؛ پس برای داشتن یک روتین پوستی سالم در دوران بارداری، باید تغییرات پوستی و مویی خود را در زمان حاملگی بشناسید و بدانید، مصرف موادی که باعث آسیب به سلامت جنین شما می شوند را به طور کلی قطع کنید و مراقبت های لازم را انجام دهید.

تغییرات پوست در دوران بارداری

هورمون های بدن در دوران بارداری علاوه بر تغییرات بدن معمولا باعث تغییر روی بافت پوست و موی شما نیز می شوند. البته بسیاری از تغییرات پوستی که در دوران حاملگی اتفاق می افتد موقتی است اما اگر به آن ها توجه ای نشود ممکن است عوارض و صدمات جبران ناپذیری در پی داشته باشند. بعضی از این تغییرات عبارتند از:

ایجاد جوش و آکنه های هورمونی به علت بالا بودن سطح آندروژن

ایجاد استرچ مارک یا همان ترک های پوستی که به دلیل کشیده شدن پوست اتفاق می افتد.

ملاسما که باعث تیره شدن و نقاط قهوه ایی پوست می شود.

ایجاد لک های قهوه ایی

خشک شدن پوست در اثر از دست دادن رطوبت بدن

ظاهر شدن خطوط عمودی بر روی شکم

مواد پرخطر در ترکیبات محصولات پوستی برای دوران بارداری چیست؟

مواد پرخطر در ترکیبات محصولات پوستی برای دوران بارداری

رتینوئید:

رتینوئید نوعی رتینول است که معمولا از آن در محصولات ضدجوش و ضدپیری استفاده می‌شود. در محصولات ضدچروک موجب کاهش چروک صورت و در محصولات ضدجوش به کمک لایه برداری سلول‌های سطحی پوست موجب تحریک ساخت کلاژن و رفع آکنه می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده در نمونه‌های حیوانی، دوز پایین رتینوئید موجب نقص مادرزادی جنین می‌شود. به همین دلیل استفاده از داروهای تجویزی مانند ترتینوئین و آکوتان که دارای دوز بالاتری از رتینوئید هستند؛ همچنین کرم‌ها و شوینده ها و سرم‌هایی که بدون نسخه تهیه می‌شوند و حاوی این ماده هستند، در این دوره منع شده است.

هیدروکنیون:

هیدروکنیون یک محصول تجویزی برای روشن کردن پوست یا کاهش رنگدانه‌های پوستی در زمان بارداری ناشی از ملاسما یا کلواسما است. تحقیقات معتبری به منظور ارتباط نقص مادرزادی و عوارض جانبی هیدروکینون وجود ندارد اما به دلیل سرعت جذب ۲۵ تا ۳۰ درصدی که هیدروکینون نسبت به سایر ترکیبات به درون پوست دارد، بهتر است در دوران بارداری از محصولات حاوی هیدروکینون استفاده نکنید.

پارابن ها:

پارابن نوعی نگهدارنده است که در اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود. اما امروزه به دلیل اثبات مضرات بی‌شمار آن، بسیاری از برندها این ترکیب را از محصولات خود حذف کرده‌اند. پس زنان باردار هم باید از محصولات فاقد پارابن استفاده کنند.

فرمالدهید:

فرمالدهید در گذشته به عنوان یک نگهدارنده و ضدعفونی کننده در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شد. اما امروزه سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده است. علاوه بر آن، فرمالدهید خطر سقط و ناباروری را افزایش می‌دهد.

فتالات ها:

فتالات‌ها مواد شیمیایی هستند که موجب اختلال غدد برون ریز می‌شوند. با این وجود، این ترکیبات در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. مطالعات کمی روی انسان برای عوارض جانبی این ماده وجود دارد. با این حال تنها به این مورد که فتالات‌ها موجب تغییر سطح هورمون‌ها می‌شوند اکتفا کرده و توصیه می‌کنیم زنان باردار از محصولات حاوی فتالات‌ها استفاده نکنند.

کدام شامپو بدن برای دوران بارداری مناسب است؟

برای حفظ بهداشت و پاکیزگی همچنین سلامت پوست مادر و جنین، استفاده روتین شامپو بدن بانوان اوک شاین پیشنهاد مناسبی است به علت داشتن ترکیبات بی خطر و عصاره و ویتامین های مفید برای این دوران می باشد. ولی باز هم بهتر است قبل از استفاده حتما با دکتر خود صحبت نمایید.

شامپو بدن بانوان اوک  شاین

ترکیبات شامپو بدن بانوان اوک شاین شامل: سدیم لوریل اتر سولفات، سدیم لوریل سارکوزینات، کوکامیدوپروپیل بتایین، گلیسیرین، کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید، شی باتر، پروپیلن گلایکول، پلی کواترنیوم7، گوارهیدروکسی تریمونیوم کلراید، عصاره آلوئه ورا، سدیم کلراید، ویتامین ای، دکسپنتانول، اسانس مجاز آرایشی وبهداشتی، دی سدیم ا،د،ت،آ متیل کلروایزوتیازولینون و متیل ایزوتیازولینون، اسید سیتریک، رنگ مجاز آرایشی و بهداشتی، آب دیونیزه.

ترکیبات شامپو بدن اوک شاین، هیچ اثر سوئی بر بدن مادر و جنین نداشته و کاملا بی ضرر است و با داشتن رایحه ملایم و خوشبو مناسب این دوران می باشد. ویتامین ها و عصاره های گیاهی موجود در آن مانند ویتامین E و عصاره آلوئه ورا کاملا بی خطر بوده و حتی برای پوست مادر و جنین بسیار مفید می باشد.

در این دوران با کم شدن رطوبت بدن پوست دچار خشکی می شود که می توانید بعد از دوش گرفتن با شامپو بدن اوک شاین، با کرم مرطوب کننده و آبرسان اوک شاین که سرشار از عصاره های گیاهی و روغن های گیاهی سودمند و بی خطر است، پوست بدن و دست و صورت خود را تغذیه کنید. 

سخن آخر:

زمانی که باردار هستید باید بیش از پیش به علائم و لیست مواد به کار رفته در محصولات که روی جلد بسته بندی ذکر شده دقت کنید، زیرا برخی از مواد شیمیایی به کار رفته در آنها آسیب های شدیدی هم به شما و هم به جنین خواهند زد. بطور مثال ترکیبات جایگزین مثلا برای کلاژن سازی از آنتی اکسیدان های ایمن مثل ویتامین سی استفاده کنید. زنان باردار می‌توانند در این دوره برای جوشها وکمرنگ شدن لکه ها، به جای استفاده از محصولاتی که بر پایه رتینوئید و یا اسید سالیسیلیک هستند از یکی دیگر از موثرترین ترکیبات به نام “اسید گلیکولیک” استفاده کنند. پس توجه به مواد تشکیل دهنده شامپو بدن و مراقبت های پوستی در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است.