تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

هرکسی فارغ از جنسیتی که دارد به دنبال زیبایی، جوانی و شادابی پوست صورت است. بسیاری از زنان با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی به دنبال زیبایی هستند، اما این یک راه موقتی است. علم پزشکی روش‌های درمانی مختلفی را به جهان معرفی کرده که در طولانی مدت موجب جوانی و شادابی پوست صورت می‌شود. یکی از این رو‌ش‌های درمانی بوتاکس صورت است. بوتاکس صورت موجب ترمیم خطوط اخم، چین و چروک اطراف چشم می‌شود. بوتاکس یک راه درمان قطعی برای بهبود سردردهای میگرنی و تعریق بیش از اندازه بدن است. 

با توجه به بلاگ تزریق بوتاکس پیشانی کلینیک صدف : بوتاکس نام برندی از سم بوتولونیوم است. این سم یک تقویت کننده عضلات است و حتی برای فلج کردن عضلات نیز به کار می‌رود و کاربردهای بسیاری دارد. زمانی که ماهیچه‌ها ضعیف شوند روند چروک شدن پوست به تعویق می‌افتد. تزریق بوتاکس می‌تواند تا حد زیادی برای از چروک‌های ریز پوست جلوگیری کرده و به جوانسازی پوست کمک زیادی کند. بعد از ۱۸ سالگی می‌توان از بوتاکس استفاده کرد. بهتر است از سنین جوانی بوتاکس به منظور پیشگیری از ایجاد چروک‌های عمیق تزریق شود. با این حال در هر سنی می‌توان تزریق را انجام داد ولی بوتاکس برای چروک‌های عمیق تاثیر زیادی ندارند و باید با تزریق ژل همراه باشد. پس بوتاکس برای چروک‌های ریز یا به منظور پیشگیری از ایجاد چروک در سنین جوانی تاثیر بهتری دارد.

اما آیا زنان باردار هم می‌توانند در این دوران بوتاکس انجام دهند؟ آیا تزریق بوتاکس سلامت جنین را تهدید می‌کند؟ 

در این بلاگ قصد داریم تا مورد تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی، اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

آیا در دوران بارداری می‌توان بوتاکس تزریق کرد؟

هنوز هیچ تحقیق علمی و معتبری روی تزریق بوتاکس انسان در دوران بارداری انجام نشده است. همه تحقیقات انجام شده روی حیوانات (پستانداران) انجام شده است. در این تحقیقات مشخص شد که پستاندارانی که در دوران بارداری بوتاکس تزریق کرده‌اند دچار زایمان زودرس، تولد نوزادی با وزن کمتر و مرگ نوزاد شده‌اند. هنوز مشخص نشده است که تزریق بوتاکس در انسان هم می‌تواند این نتایج را داشته باشد یا خیر، اما با وجود آن بسیاری از پزشکان مادران باردار را از انجام بوتاکس در این دوران منع می‌کنند.

تزریق بوتاکس در بارداری

این روش درمان مانند سایر روش‌های جوانسازی و شادابی پوست صورت، عوارض و معایب خاص خود را دارد. ضعف عضلات در برخی نواحی بدن، اختلال تنفس، اختلال بلعیدن غذا و غیره از عوارض تزریق بوتاکس در بارداری است. اگر در سه ماه اول بارداری خود بوتاکس انجام دهید، احتمال آسیب به جنین بسیار کمتر است. زیرا یک واحد بوتاکس به اندازه‌ای نیست که وارد خون شما شود و سلامت جنین را تهدید کند. برای اطمینان خاطر بهتر است قبل از بوتاکس صورت، از عدم بارداری خود مطمئن باشید.

عوارض تزریق بوتاکس در بارداری

بوتاکس در دوران بارداری می‌تواند از منطقه تزریق فراتر رود و گسترش پیدا کند و موجب بیماری بوتولیسم در فرد شود. بوتولیسم یک بیماری جدی و خطرناک است که از عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • اختلال در تنفس 
  • گرفتگی صدا 
  • ضعف عضلانی 
  • تاری دید 
  • از دست دادن کنترل مثانه 
  • اختلال در بلعیدن و خوردن غذا 

چند ماه بعد از تزریق بوتاکس میتوان اقدام به بارداری کرد؟

با تزریق بوتاکس سم بوتولینیوم وارد بدن می‌شود، اما این امر نمی‌تواند بارداری را غیر ممکن کند. بیشتر پزشکان بر این باورند که بعد از تزریق بوتاکس بهتر است مدتی صبر کنید و برای بارداری عجله نکنید. بهتر است 4 ماه بین تزریق بوتاکس و بارداری فاصله باشد تا خطر جدی جنین را تهدید نکند. 

آیا تزریق بوتاکس در دوران شیردهی ممکن است؟

مطالعات دانشمندان ثابت کرده که سم تزریق شده در بوتاکس نمی‌تواند از طریق شیر مادر به جنین منتقل شود. بوتاکس نوروتوکسین‌هایی دارد که برای افرادی که آلرژی دارند ممکن است خطرساز باشد. توکسین بوتاکس بسیار بزرگتر از حدی است که بتواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود، اما برای اطمینان خاطر پزشکان پیشنهاد می‌کنند که از انجام بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.

بوتاکس در شیردهی

در یکی از تحقیقات پزشکان که در سال 2016 انجام شد، مشخص شد که بوتولینیوم از طریق سلول‌های عصبی و نورون‌ها به سمت بخش‌های مختلف بدن حرکت می‌کنند، بدین ترتیب موجب فلج شدن عضلاتی می‌شود که مورد هدف بوتاکس نبوده‌اند. از این رو بهتر است تا زمانی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند از تزریق بوتاکس جلوگیری کنید.  

روش های جایگزین بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

همانطور که در ابتدا عنوان کردیم بوتاکس صورت هم جنبه زیبایی و هم جنبه درمانی دارد. در حال حاضر از بوتاکس برای درمان عارضه‌هایی چون میگرن، گرفتگی عضلات، از بین بردن تعریق بیش از اندازه بدن استفاده می‌کنند. مادران باردار و شیرده نمی‌توانند از تزریق بوتاکس استفاده کنند، به همین دلیل ترجیح می‌دهند به دنبال روش‌هایی برای جایگزین آن باشند. 

مصرف داروهای میگرن در دوران بارداری ممنوع است، به همین دلیل پزشکان از داروهایی چون استامینوفن، ایبوپروفن با دوز پایین استفاده می‌کنند. این مسکن‌ها می‌توانند بدون آسیب به جنین موجب کاهش درد میگرن شوند. 

 

برای رفع خشکی و گرفتگی عضلات بدن، بوتاکس می‌تواند یک درمان مناسب باشد. اما در دوران بارداری ماساژ درمانی جایگزین مناسبی برای بوتاکس است. 

تعریق بیش از اندازه بدن را می‌توان با یک رژیم غذایی درست و استفاده از وسایل بهداشتی کنترل کرد. اما این یک راه موقت است و بعد از بارداری و شیردهی به نوزاد بهتر است نسبت به بوتاکس زیربغل اقدام کنید. 

یکی از بهترین جایگزین‌های بوتاکس در درمان‌های زیبایی، طب سوزنی است. طب سوزنی می‌تواند قابلیت کشسانی پوست را تا حد زیادی افزایش دهد، از این رو می‌توان برای جوانسازی پوست صورت از طب سوزنی استفاده کرد. 

جمع بندی

بوتاکس صورت یکی از بهترین و موثرترین روش‌های از بین برنده چین و چروک صورت است. با استفاده از بوتاکس می‌توان چین و چروک اطراف چشم، خطوط پنجه کلاغی و خط خنده را درمان کرد. اگرچه تزریق بوتاکس یک روش موثر برای از بین بردن چین و چروک است اما در دوران بارداری می‌تواند یک راه خطرناک برای جوانسازی و زیبایی پوست صورت باشد. 

در این بلاگ سعی کردیم تا در رابطه با بوتاکس صورت در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.