خواص شیر و زردچوبه برای گلو درد و سرماخوردگی

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص شیر و زردچوبه برای گلو درد

شیر طلایی (Golden Milk) که از ترکیب شیر و زردچوبه به دست می‌آید یک نوشیدنی هندی با قدمت هزاران سال است. این نوشیدنی طلایی دارای خاصیت ضد التهاب و ضد باکتریایی بوده و به عنوان درمان خانگی برای سرماخوردگی و گلو درد شناخته می‌شود. در این مطلب شما را بیشتر با این ترکیب جادویی آشنا می‌کنیم.

شیر زردچوبه برای سرماخوردگی و کرونا

با انتشار ویروس کرونا نقش شیر در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار پر رنگ‌تر شد. شیر دارای مواد مغذی، ویتامین‌های C ,D ,A  ,B2, B1 و B12 و پروتئین بوده و یکی از منابع غذایی مناسب و اصلی جهت تامین نیازهای بدن است. در کنار آن زردچوبه برای هزاران سال به عنوان یک ادویه و داروی گیاهی شناخته شده است و دارای ترکیباتی با خواص درمانی قدرتمند است. کوکومین موجود در زردچوبه یک ماده با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و حاوی آنتی اکسیدان قوی بوده که 3 درصد از وزن زردچوبه را در بر می‌گیرد.

بنابراین ترکیب شیر و زردچوبه یکی به یک نوشیدنی با خواص بالای درمانی تبدیل شده است. این نوشیدنی پر خاصیت منبع ویتامین‌ها بوده و می‌تواند شما را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا به ویژه در دوران کرونا محافظت کند. شیر و زردچوبه برای گلو درد و تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار موثر است. بنابراین شیر و زردچوبه برای سرفه و سرماخوردگی موثر هستند. همچنین می‌توان از این نوشیدنی برای تسکین درد، بهبود گرفتگی صدا، درمان انواع التهاب‌ها، افزایش سطح آنتی اکسیدان بدن و دفع سموم بسیار مفید است.

*در این مقاله با قویترین شربت گیاهی ضد سرفه کودکان بیشتر آشنا شوید.

شیر و زردچوبه برای کرونا

خواص شیر زردچوبه برای سرماخوردگی کودکان

با نزدیک شدن به فصل پاییز سرماخوردگی در بین کودکان و بزرگسالان بسیار شایع می‌شود. مصرف بیش از حد داروهای همیشگی سرماخوردگی برای درمان به دلیل وجود مواد شیمیایی اصلا فکر خوبی نیست. بنابراین می‌توانید برخی از درمان‌های طبیعی و خانگی را جایگزین آنها کنید. همانطور که در بالا توضیح دادیم نوشیدنی شیر طلایی که از ترکیب شیر و زردچوبه درست می‌شود یکی از درمان‌های قدیمی خانگی در هنگام سرماخوردگی است. کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی داشته و به تسکین گرفتگی سینه، التهاب گلو، تسکین درد گلو کمک کرده و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. اما توصیه می‌شود، قبل از آنکه این ترکیب جادویی را برای کودک خود تهیه کنید، مطمئن شوید که او نسبت به زردچوبه حساسیت نداشته باشد.

خواص شیر و زردچوبه برای عفونت گلو و ریه

شیر و زردچوبه خاصیت ضد میکروبی داشته و با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مبارزه می‌کند. بنابراین این نوشیدنی گرم برای درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی مفید بوده و باعث تسکین درد سینه، التیام التهاب در گلو و ریه شده و به سرعت گرفتگی سینوس‌های ریه را بهبود می‎بخشد. همچنین این نوشیدنی برای بهبود و درمان بیماری‌هایی مانند آسم و برونشیت بسیار مفید است. این نوشیدنی طلایی با آرام کردن عضلات مجرای تنفسی می‌توند بسیاری از ناراحتی‌های مرتبط با این بخش را التیام ببخشد.

شیر و زردچوبه و دارچین برای ریه

طرز تهیه شیر زردچوبه برای گلو درد

 

شیر و زردچوبه یک نوشیدنی آرامش بخش و درمانی برای روزهای سرد سال سال است و قدمتی بالای هزار سال دارد. از این نوشیدنی در هند برای بهبود خواب و آرامش نیز استفاده می‌کنند. در ترکیب نوشیدنی شیر و زردچوبه می‌توان از انواع ادویه‌های دیگر مانند زنجبیل، دارچین، فلفل سیاه، هل و غیره استفاده کرد، اما بطور کلی تهیه نوشیدنی شیر و زردچوبه به تنهایی بسیار آسان است. 

برای تهیه این نوشیدنی درمانی ابتدا شیر را در شیرجوش ریخته و اجازه دهید تا به جوش بیاید. پس از آنکه به جوش آمد زردچوبه را اضافه کرده و تنها برای چند دقیقه هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. نوشیدنی طلایی شما آماده است. برای شیرین کردن آن می‌توانید از عسل یا شکر استفاده کنید. اگر این نوشیدنی را برای درمان و بهبود سرماخوردگی تهیه کرده‌اید بهتر است از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید تا از خواص بسیار زیاد عسل هم بهرمند شوید.

طرز تهیه شیر زردچوبه

ترکیب شیر و زردچوبه و دارچین

همانطور که در بالا توضیح دادیم این نوشیدنی پر خاصیت را می‌توانید با بسیاری از ادویه‌های دیگر تهیه کنید. ادویه‌ی دیگری که می‌توانید به این نوشیدنی اضافه کنید و از خاصیت آن بهرمند شوید، دارچین است. دارچین به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده و طبع گرمی که دارد بسیار برای درمان و بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است. این ادویه دارای خاصیت ضد قارچ بوده و می‌تواند با عفونت‌های تخمیری مبارزه کند. بنابراین برای پایین آوردن تب، درمان عفونت‌های سینه یا زکام، کاهش انواع درد، گرفتگی و اخلاط بسیار موثر است.

برای تهیه نوشیدنی شیر، زردچوبه و دارچین ابتدا شیر را به جوش آورید، سپس زردچوبه و دارچین را با نسبت یکسان به شیر اضافه کنید و خوب باهم ترکیب کنید.بهتر است از ادویه‌ها به مقداری استفاده شود تا نوشیدنی بسیار تلخ و تند نشود. در آخر برای شیرینی نوشیدنی می‌توانید از عسل استفاده کنید.

فواید و مضرات شیر و زردچوبه

این ترکیب به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد از گذشته تا به امروز مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. در ادامه چند خواص بینظیر این نوشیدنی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • دفع سموم

این نوشیدنی دارای کوکومین بوده و خاصیت ضد التهابی دارد. زردچوبه باعث دفع سموم و باکتری‌ها از بدن شده و به افزایش مقاومت بدن در برابر سموم کمک می‌کند.

  • تسکین درد عضلات

در پژوهشی که در مجله بین المللی پزشکی ورزشی انجام شده است، کورکومین موجود در زردچوبه باعث کاهش دردهای عضلانی می‌شود. همچنین پروتئین موجود در شیر به بازسازی عضلات و ترمیم آنها کمک می‌کند.

  • تقویت سیستم گوارش

شیر به دلیل داشتن ماده پروبیوتیکی که دارد خواص و فواید زیادی در حفظ باکتری‌های مفید روده و سیستم گوارشی بدن دارد. همچنین زردچوبه به عنوان ماده‌ای که عملکرد اندام‌های بدن را بهبود می‌بخشد، شناخته شده است. بنابراین مصرف نوشیدنی شیر و زردچوبه دستگاه گوارش را در برابر ابتلا به اختلالات مختلف حفظ می‌کند.

  • افزایش ایمنی بدن

شیر و زردچوبه خاصیت ضد التهابی داشته و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و منجربه پاک سازی خون از سموم و مواد شیمیایی و بهبود سیستم گردش خون می‌شود.

از دیگر خواص این نوشیدنی طلایی عبارتند از:

  • درمان بیماری‌های کبدی
  • درمان التهابات چشم
  • درمان آسم و تنگی نفس
  • درمان بی‌خوابی و کم خوابی
  • درمان مشکلات پوستی
  • درمان انواع سرطان
  • شیر و زردچوبه برای سرماخوردگی کودکان
  • کاهش وزن
  • درمان و التیام زخم‌ها
  • کاهش اثرات شیمی درمانی
  • کاهش ابتلا به آلزایمر

اما باید بدانید، مصرف هر ماده غذایی در صورتی که در حد اعتدال و میانه نباشد، منجربه بروز برخی از مشکلات می‌شود. این مسئله درمورد زردچوبه نیز صدق می‌کند. این ادویه هندی به دلیل اینکه طبع گرمی دارد ممکن است برای برخی از افراد ریسک پذیر باشد و به طور ویژه باید در مورد مصرف زردچوبه در بارداری احتیاط کرد. همچنین اثرات ضد پلاکتی که این ماده دارد ممکن است عوارضی همچون اختلالات معده، کم آبی بدن و یبوست را به همراه داشته باشد. هر چند که مصرف این ماده به اندازه مناسب خطری را به همراه ندارد اما بهتر است در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید.

ماسک شیر و زردچوبه

خواص شیر زردچوبه برای پوست چیست؟

اگرچه ترکیب شیر و زردچوبه و عسل برای گلودرد  بسیار مفید است امابه عنوان یک ماسک پوستی نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. باید بدانید که شیر و زردچوبه خواص بسیار زیادی برای پوست دارند. جدا از خوردن این نوشیدنی شما می‌توانید با استفاده از این دو ماده یک ماسک خانگی برای لک صورت پر خاصیت تهیه کنید. برای تهیه این ماسک مقداری زردچوبه، شیر و عسل را باهم مخلوط کرده تا یک ماده‌ی خمیری به دست آید. ماسک را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید و بعد با آب ولرم آن را بشویید.

زردچوبه دارای خاصیت روشن کننده و درخشان کننده بوده و می‌تواند باعث بهبود بسیاری از زخم‌ها و جای جوش‌ها شود. همچنین این ادویه تاثیر بسیازی در کلاژن‌ها و بافت پوست داشته و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. در کنار آن شیر دارای انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی بوده و یک پاک کننده طبیعی صورت از آلودگی‌ها و باکتری‌ها است. همچنین باعث روشن شدن پوست، رطوبت رسانی، از بین بردن سلول‌های مرده، لایه برداری و تسکین آفتاب سوختگی و التهاب می‌شود.