طرز تهیه قهوه دالگونا با طعم بینظیر!

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه قهوه دالگونا

قهوه دالگونا (dalgona coffee) یکی از نوشیدنی‌های محبوب کشور چین است که هم بصورت گرم و هم بصورت سرد سرو می‌شود. امروزه با همه‌گیر شدن ویروس کرونا، این نوشیدنی طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است و کاربران زیادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال چالش درست کردن این قهوه در خانه، عکس‌ها و فیلم‌های جالبی از این نوشیدنی به اشتراک می‌گذارند. با ما در این قسمت از گهواره با طرز تهیه قهوه دالگونا همراه باشید.

قهوه دالگونا چیست؟

نوشیدنی دالگونا از ترکیب نسبت مساوی پودر قهوه فوری، شکر، آب جوش و شیر تهیه می‌شود. نسبت مساوی از پودر قهوه، شکر و آب جوش را آنقدر به هم می‌زنند تا به یک بافت خامه‌ای برسند و سپس این ترکیب را به شیر گرم یا سرد اضافه می‌کنند. این نوشیدنی به دلیل داشتن تاپینگ ابری یا خامه‌ای شکل و ظاهر وسوسه کننده‌اش، محبوبیت بسیاری بین افراد پیدا کرده است. 

این قهوه بار اول توسط یک کشتی ساز سابق ماکانی که به دلیل از دست دادن بازوی چپش مجبور به ترک کار و راه اندازی کافه‌ای کوچک شده بود، درست شد. کافه او در شهر کولوان در چین بود و او برای اولین بار این نوشیدنی را به درخواست یک زوج توریست درست کرد. در ابتدا این نوشیدنی برای او اهمیت زیادی نداشت تا اینکه در سال 2004 توسط یک هنرپیشه هنگ کنگی بار دیگر از او درخواست شد. پس از آن این نوشیدنی بسیار در میان افراد محبوب شد تا آنکه یک بازیگر کره جنوبی در سال 2020 طعم این نوشیدنی را به دالگونا (نوعی آب نبات شانه عسلی) تشبیه کرد.

طرز تهیه این نوشیدنی در زمان همه‌گیر شدن ویروس کرونا به یکی از چالش‌های فضای مجازی تبدیل شد. در این چالش مردم باید بدون هیچ وسیله الکتریکی این قهوه هم زده را درست می‌کردند. بنابراین عکس و فیلم‌های زیادی از این نوشیدنی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و بار دیگر مورد توجه افراد قرار گرفت.

قهوه دالگونا

طرز تهیه قهوه دالگونا با شیر گرم

طرز تهیه این نوشیدنی پرطرفدار و لذیذ بسیار ساده است و شما می‌توانید با استفاده از چند مواد اولیه ساده و در عرض چند ثانیه، این نوشیدنی را درست کنید. این نوشیدنی هم بصورت گرم و هم بصورت سرد سرو می‌شود و بسته به سلیقه‌تان می‌توانید آن را تزئین و نوش جان کنید. شما میتوانید با عوض کردن شکر آن با شکر مصنوعی آن را به یک نوشیدنی ناشتا برای لاغری نیز تبدیل کنید.

مواد لازم برای تهیه قهوه دالگونا گرم

  • یک قاشق غذاخوری قهوه فوری
  • یک قاشق غذاخوری شکر
  • یک قاشق غذاخوری آب جوش
  • سه چهارم لیوان یا یک لیوان شیر

در مرحله اول ابتدا پودر قهوه فوری، شکر و آب جوش را در کاسه‌ای ریخته و آن را خوب به هم بزنید. می‌توانید از هم‌زن دستی و یا برقی برای این کار استفاده کنید. هم‌زن برقی سرعت کار شما را بالا می‌برد و استفاده از آن راحت‌تر است.

در مرحله دوم هم زدن را آنقدر ادامه دهید تا بافت ترکیب بصورت خامه‌ای دربیاید. توجه داشته باشید تا تمامی مواد به یک اندازه باهم ترکیب شده باشند.

در مرحله بعد مخلوط هم زده شده را مزه کنید و اگر طعم آن را دوست نداشتید با اضافه کردن مقداری شکر یا قهوه طعم دلخواه خود را بدست آورید. البته دقت داشته باشید که این مخلوط طعم بسیار قوی دارد، اما نگران نباشید زیرا زمانی که با شیر رقیق شود، بسیار لذیذ خواهد شد.

در مرحله آخر شیر گرم را در یک لیوان ریخته و مخلوط را با استفاده از یک قاشق روی آن بریزید. می‌توانید این نوشیدنی را با پودر قهوه یا شکلات تزئین کرده و نوش جان کنید. در این مقاله در مورد طرز تهیه انواع نوشیدنی با شیر بیشتر بخوانید. 

طرز تهیه قهوه دالگونا

طرز تهیه قهوه دالگونا با قهوه معمولی

این نوشیدنی پرزرفدار را شما می‌توانید با انواع قهوه و شیر درست کنید. اگر در منزل پودر قهوه فوری ندارید، می‌توانید از قهوه معمولی استفاده کنید. ابتدا دانه‌های قهوه را به یک اندازه آسیاب کرده و سپس با شکر خوب مخلوط کنید. پس از آن به اندازه یک قاشق غذاخوری به آن آب جوش اضافه کنید و شروع به هم زدن ترکیک کنید. دقت داشته باشید که اگر احساس کردید بافت ترکیب خامه‌ای شکل نمی‌شود، مجاز هستید تا کم‌کم به آن آب جوش اضافه کنید. اما دقت داشته باشید تا آب جوش زیاد نشود تا بافت خامه‌ای از بین رفته و رقیق شود.

کار هم زدن را می‌توانید با هم زن دستی انجام دهید که حدود 20 دقیقه زمان می‌برد. پس توصیه می‌شود تا برای هم زدن از هم زن برقی استفاده کنید تا در مدت زمان کمتری به بافت خامه‌ای برسید. پس از آماده شدن مخلوط باید آن را به شیر اضافه کنید. می‌توانید از شیر معمولی و یا حتی شیر نارگیل چه بصورت گرم و چه بصورت سرد اضافه کنید. در آخر می‌توانید روی نوشیدنی را با بیسکوئیت، پودر شکلات یا نسکافه یا حتی کیک خرد شده تزئین و سپس نوش جان کنید.

قهوه دالگونا با بستنی

بستنی یکی از محبوب‌ترین دسرها در سراسر جهان است. حال تصور کنید که طعم آن با طعم قهوه دالگونا ترکیب شود. قطعا طعم بینظیری خواهد داشت. درست کردن بستنی با قهوه دالگونا بسیار آسان است و به چند ماده اولیه ساده نیاز دارد. 

مواد لازم برای تهیه دالگونا با بستنی

  • پودر قهوه فوری
  • شکر
  • آب جوش
  • بستنی با طعم مورد علاقه
  • شیر
  • یخ

ابتدا مانند طرز تهیه قهوه دالگونا، پودر قهوه فوری، شکر و آب جوش را باهم مخلوط کنید. آنقدر آن را به هم بزنید تا بافت خامه‌ای و سفت به خود بگیرد. مخلوط به دست آمده را به شیر سرد و یخ اضافه کنید و آن را مخلوط کنید تا بافت یک دست به خود بگیرد. در آخر یک اسکوپ بستنی با طعم مورد علاقه‌تان به این نوشیدنی لذیذ اضافه کنید و نوش جان کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای درست کردن این دسر بینظیر از بستنی با طعم‌های وانیلی، شکلاتی، قهوه و بیسکوئیتی استفاده کنید زیرا طعم این نوشیدنی را دو برابر خوشمزه‌تر می‌کند.

قهوه دالگونا با بستنی

دالگونا شکلات

شما می‌توانید قهوه دالگونا را با هر طعمی که دوست داشتید درست کنید و تنها کافیست تا طعم دهنده مورد نظر خود را مانند شکلات، وانیل، دارچین، زنجبیل (در مورد خواص زنجبیل در این مقاله بیشتر بخوانید.) و غیره را در هنگام مخلوط کردن به آن اضافه کنید.

برای درست کردن نوشیدنی دالگونای شکلاتی کافیست پودر قهوه فوری، شکر و آب جوش را با مقداری پودر کاکائو مخلوط کنید تا به بافت خامه‌ای و سفت بریزید. در نهایت آن را به شیر گرم یا سرد اضافه کرده و نوش جان کنید.

نحوه خوردن قهوه دالگونا

برای تهیه این نوشیدنی می‌توانید از طعم دهنده‌های مختلف، انواع شیر و حتی شیرین کننده‌های متفاوتی استفاده کنید. بنابراین این نوشیدنی را می‌توانید بسته به ذائقه و سلیقه خودتان درست کرده و نوش جان کنید. همچنین می‌توانید در روزهای سرد زمستانی آن را با شیر گرم و در روزهای گرم تابستان با شیر سرد سرو کنید. برای تزئین این نوشیدنی محبوب می‌توانید از پودر شکلات، پودر نسکافه، بیسکوئیت خرد شده، تکه‌های کیک، بستنی و یا شیره انگور و انواع سیروپ‌ها استفاده کنید. 

قهوه دالگونا به انگلیسی

قهوه دالگونا به انگلیسی بصورت Dalgona Coffee نوشته و همانطور خوانده می‌شود.