در مورد فواید بازی لگو برای کودکان چه می‌دانید؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فواید بازی لگو برای کودکان

فواید بازی لگو برای کودکان آنقدر باورنکردنی و هیجان‌انگیز است که به سادگی نمی‌توانید از کنار آن عبور کنید. بازی با LEGO به صورت فردی و در یک گروه کوچک می‌تواند انجام شود و از جمله انواع بازی‌های مناسب کودکان است. بازی با لگوهای اسباب‌بازی مزایای رشدی گسترده‌ای برای بچه‌ها دارد و در رشد مغز و رشد حرکتی آنها بسیار تاثیرگذار است.

12 فایده بازی لگو برای کودکان

  • کار تیمی و مهارت‌های اجتماعی

یکی از فواید بازی لگو برای کودکان این است که بچه‌ها در یک گروه کوچک با هم کار می‌کنند تا با هم چیزی بسازند. به همه کودکان یک نقش مشخص داده می‌شود. کودک ممکن است یک هفته سازنده، هفته بعد معمار، هفته بعد تامین کننده و سپس مدیر باشد! در بازی‌های گروهی لگو به کودکان قوانین خاصی برای هر نقش آموزش داده می‌شود؛ آنها به یکدیگر احترام می‌گذارند، به حرف‌های هم گوش می‌دهند و بر اساس نقش که دارند تشخیص می‌دهند که چه کسی در چه زمانی باید وارد بازی شود. کار تیمی مشترک، تمرکز مشترک، اشتراک گذاری، تقویت رفتار مثبت و تماس اجتماعی را تشویق می کند.

به اشتراک گذاری، بحث در مورد استراتژی ساختمان خود و تعیین نقش‌ها بخش مهمی از فرآیند ساخت LEGO است. حتی می‌تواند به افزایش رشد زبان کمک کند. طبق مطالعه‌ای در سال 2007 روی کودکان خانواده‌های کم درآمد و متوسط در ایالات متحده آمریکا انجام شد، والدین کودکانی که با آجرهای لگو بازی می‌کردند، معمولا مهارت‌های کلامی بهتری را در فرزندان خود گزارش کردند.

  • مهارت‌های ارتباطی و زبانی

در بازی لگو کودکان یاد می‌گیرند که چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، افکار، خواسته‌ها و نیازهای خود را بیان کنند و به دیگران و پاسخ‌های آنها گوش دهند. از طریق نقش‌های مختلف در گروه و مکالمات، مهارت‌های زبانی ایجاد می‌شود و ایده‌هایی در مورد مذاکره و سازش اضافه می‌شود.

برای کودکانی که به صورت انفرادی بازی می‌کنند، ممکن است داستان بسازند، شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها را اضافه کنند، که همگی به ایجاد پایه‌ای برای درک و توسعه زبان کمک می‌کند.

  • حل مسئله، ریاضیات و آگاهی فضایی

فواید بازی لگو برای کودکان

لگو یک بازی فکری برای کودکان محسوب می‌شود. پیروی از دستورالعمل‌ها، رمزگشایی ترتیب، درک کمیت، تقارن، الگوها و مکان آجرها، به کودکان کمک می کند تا مهارت‌های ریاضی و آگاهی فضایی خود را توسعه دهند و آنها را در توسعه نحوه حل مسئله و ارائه ایده‌های جدید تشویق می کند.

  • صبر و مهارت‌های سازمانی

توانایی برنامه ریزی، سازماندهی و سپس اجرا، همگی مهارت‌های حیاتی هستند که می‌توانند برای هر اقدام هدفمند در زندگی اعمال شوند. با آجرها و مدل‌های LEGO، این مهارت‌ها را می‌توان با استفاده از فرآیند ساخت و ساز به عنوان یک ابزار آزمایش و تمرین کرد. علاوه بر این، زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، این اقدام مثبت بازگشت به تابلوی نقاشی و تفکر مجدد در برنامه اولیه است که به آموزش استقامت و انعطاف پذیری به بچه‌ها کمک می کند.

  • ماجراجویی، خلاقیت و آزمایش

شکوفایی خلاقیت با لگو مسیر ساده‌ای دارد؛ بازی لگو می‌تواند خلاقیت کودکان را شکوفا کند و آنها را در معرض آزمون و خطایی قرار دهد که ضرری را متوجه آنها نمی‌کند. مهم نیست که کودک به صورت انفرادی لگو بازی می‌کند، با سایر کودکان در قالب گروهی بازی می‌کند یا اینکه همبازی والدین خود است؛ مهم این است که در معرض استفاده از ابزاری قرار می‌گیرد که در شکوفایی خلاقیت، علایق و استعداد او تاثیرگذار است. به کمک بازی لگو کودکان می‌توانند به همان اندازه که می‌خواهند ماجراجو باشند و اجازه آزمایش و ساختن ایده‌های جدید را داشته باشند.

فواید بازی لگو برای کودکان

بازی با آجرهای LEGO فضای امنی را ارائه می‌کند که کودک در آن می‌تواند آزمایش کند، چیزهایی را امتحان کند که هرگز امتحان نکرده‌ است و حتی گاهی اوقات شکست بخورد. از هیجان ایده اولیه تا ناامیدی زمانی که به نتیجه نمی‌رسد، ایجاد فضایی برای بازی با ایده‌ها دقیقا همان فضایی است که برای تفکر خلاق و حل مسئله لازم است.

  • حل مسئله سازنده و تفکر جانبی

بازی لگو کودک را به تفکر خلاقانه برای حل یک مشکل وادار می‌کند؛ مثلا یک برج  لگو  که هر لحظه قرار است واژگون شود، کودک را وادار می‌کند تا راهی پیدا کند تا از واژگونی آن جلوگیری کند. تفکر جانبی برای حفظ طراحی تنها بخشی از فرآیند خلاقانه بازی با آجرهای لگو و یکی دیگر از مهارت‌های ضروری زندگی است که برای همه مفید است.

  • رشد فیزیکی

بازی با LEGO فواید شگفت انگیزی برای رشد مهارت ‌های حرکتی ظریف، توسعه مهارت و قدرت در انگشتان دارد. مقادیر مختلف فشاری که برای جمع‌آوری قطعات LEGO به کار می‌رود، یک تمرین فوق‌العاده برای انگشتان کوچک کودک است.

حرکات کوچک و دقیقی که باید هنگام ساخت با آجرهای LEGO با هم هماهنگ شوند، چیزی است که به تقویت مهارت های حرکتی ظریف کودک کمک می کند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا برای در دست گرفتن مداد و فشار آوردن به آن به منظور نوشتن یا نقاشی کردن آماده شوند.

  • پشتکار و مدیریت سرخوردگی ها

وقتی ممکن است در بازی لگو آجرها به دلیل یک حرکت کوچک پایین بیفتند، برای کودک ناراحت کننده است؛ در واقع در ابتدا این کار ناامید کننده است، اما بازی مکرر با LEGO می‌تواند به کودکان کمک کند که پشتکار داشته باشند و یاد بگیرند که بر ناامیدی غلبه کنند، زیرا می‌دانند که شاهکارهای آنها می‌توانند دوباره ساخته شوند. بازی با LEGO فرصتی را برای آزمایش ایده‌های جدید بدون ترس از شکست فراهم می‌کند، زیرا کودکان می‌دانند که خطاها قابل رفع هستند و قطعات افتاده را می‌توان جایگزین کرد؛ ممکن است همه چیز همانطور که برنامه‌ریزی شده بود پیش نرود، اما آنها می‌توانند این مشکل را مدیریت کرده و بر آن غلبه کنند.

فواید بازی لگو برای کودکان

  • اعتماد به نفس

بازی با لگو چه از طریق پیروی از دستورالعمل‌ها باشد، چه از طریق ایده‌ای در ذهن خود – به کودکان این امکان را می‌دهد تا به احساس موفقیت، غرور و اعتماد به نفس و خودباوری خود دست یابند. وقتی بچه ها احساس آمادگی کنند، آنها را وادار به انجام کارهای پیچیده‌تر می‌کند.

  • کاهش اضطراب و استرس

بازی با LEGO در واقع می تواند یک اثر آرام بخش و آرامش بخش داشته باشد و برای کودکانی که ممکن است اضطراب یا نگرانی داشته باشند، مفید باشد. بازی و خلق کردن با لگو می‌تواند احساس نظم را در یک روز پر هرج و مرج یا پر استرس ایجاد کند و می‌تواند مزایای درمانی زیادی داشته باشد.

  • صبر

ساختن لگو می تواند زمان ببرد و می‌تواند صبر کودکان را آزمایش کند، به خصوص زمانی که پیدا کردن آن یک قطعه مهم لگو برای همیشه طول بکشد؛ در دنیایی که کودکان اغلب خواهان رضایت فوری هستند، فرآیند ساختن می‌تواند به کودکان کمک کند تا بفهمند که برای به دست آوردن نتایج خوب، زمان لازم است و سخت‌کوشی می‌تواند نتیجه دهد.

  • تمرکز و تمرکز

پیروی از دستورالعمل‌ها، برنامه‌ریزی قسمت بعدی، انتظار برای نوبت آنها و گوش دادن به دیگران (هنگام بازی در یک گروه) همه تمرکز را به خود جلب می‌کند و می‌تواند به کودکانی که گاهی اوقات به کمی کمک اضافی برای تمرکز نیاز دارند، کمک زیادی کند.

انواع بازی با لگو کدام است؟

انواع بازی با لگو کدام است؟

بازی لگو انواع مختلفی دارد؛ باید بر اساس سن کودک بازی لگوی مناسبی برای او تهیه شود. با توجه به فواید بازی لگو کودکان استفاده از این ابزار آموزشی-سرگرمی از سنین کودک امکانپذیر است، البته به شرطی که لگوهای مناسب سن کودک را انتخاب کنید و در اختیار او قرار دهید.

قطعات لگو و شکل ساخت و ساز لگو با توجه به سن کودک متفاوت است. مثلا برای کودکان زیر دو سال لگو به صورت آجرهای رنگارنگ در بسته‌بندی‌های مختلف در بازار وجود دارد که ضمن آموزش رنگ‌ها، به کودک یاد می‌دهد چطور آجرها را روی هم قرار دهد و شکل خاصی بسازد.

یا اینکه لگوهایی وجود دارند که به شکل دایره، مربع، مثلث، گل و به طور کلی اشکال مختلف رنگارنگ تهیه شده‌اند و کودک باید یاد بگیرد که هر شکل را در جای مناسب خود قرار دهد.

برای کودکان بزرگتر، لگوها گستردگی بیشتری دارند و از قطعات ریزتر، پیچیده‌تر و بیشتری تشکیل شده اند.

کلام آخر

اکنون که می‌دانید فواید بازی لگو برای کودکان چیست و این بازی تا چه اندازه می‌تواند در افزایش هوش، یادگیری، مهارت، تمرکز، استعداد و ... کودک تاثیر داشته باشد، قطعا نمی‌توانید به راحتی از کنار آن عبور کنید. تهیه یک بازی ساده لگو نه تنها کودک شما را سرگرم یک بازی مفید و کاربردی می‌کند، بلکه مهارت‌های مختلفی را که برای زندگی نیاز دارد، به او آموزش می‌دهد. لگوها در انواع مختلف و با متریال مختلف در بازار وجود دارند؛ لگو‌های پلاستیکی و رنگی، لگو‌های کاغذی و مقوایی، لگوهای چوبی و ... . پیشنهاد می‌کنیم برای شروع و آموزش بازی لگو، یک نمونه از انواع لگوهای موجود در بازار را برای کودک خود تهیه کنید و مرور او را به سمت سایر بازی‌های لگو سوق دهید تا به این ترتیب زمینه سرگرمی مفید و آموزش او را فراهم کرده باشید. همچنین لازم است به درستی یاد بگیرید که چطور با کودکان بازی کنید تا بتوانید سطح کیفیت بازیها را ارتقا دهید.