چطور با کودکان بازی کنیم؟

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چطور با کودکان بازی کنیم

چگونه تنهایی بچه را پر کنیم؟ این سوال بسیاری از والدین است. والدین کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و بازی کردن با کودک، کاری نیست که همیشه در اولویت قرار بگیرد. با این حال، لازم است بدانید بازی برای رشد کودک بسیار مهم است و چند دقیقه همراه شدن با او برای بازی کردن می‌تواند برخی از استرس‌های روزانه شما را نیز کاهش دهد. بنابراین، بازی کردن با کودک یک مسئله برد– برد است. در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم که چطور با کودکان بازی کنیم.

چگونه با نوزاد بازی کنیم

زمانی که به بازی کردن با نوزاد خود اختصاص می‌دهید آغاز رشد عزت نفس و اعتماد به نفس او است زیرا این وقت گذاشتن برای کودک به این معنی است که کسی او را دنبال می‌کند و می‌خواهد با او و دنیای او آشنا شود. پس اگر می‌پرسید چرا حوصله بازی با کودکم را ندارم؟ اکنون لازم است بدانید چطور با کودکان بازی کنیم.

  • ساده بگیرید: خبر خوب این است که، شما نیازی به صرف هزینه زیادی برای خرید اسباب‌بازی‌های فانتزی برای کودک خود ندارید، زیرا اسباب‌بازی مورد علاقه کودک، شما هستید و بازی کامپیوتری برای کودکان ضروری نیست. برای بازی کردن با نوزاد، تنها لازم است به او پاسخ بدهید. هنگامی که نوزاد زمزمه می‌کند در مورد آن صحبت کنید و آنچه به نظر شما نوزاد به آن فکر می‌کند را بیان کنید. همچنین، می‌توانید به احساساتی که بروز می‌دهد اشاره کنید و بدین ترتیب دایره لغات هیجانی‌اش را از این سن گسترش دهید.
  • به کودک هیجان بدهید: هنگامی که کودک مشغول انجام کاری است با مشتاقانه تشویق کردن او مثل لبخند زدن یا دست زدن برای کودک، به او هیجان بدهید. این کار به تقویت تمرکز فرزندتان کمک می‌کند و همچنین سطح دوپامین را در مغز او در حد مطلوب نگه می‌دارد. همچنین، باعث می‌شود کودک انعطاف‌پذیر و علاقه‌مند به یادگیری رشد کند. طراحی چند بازی کودکانه با بادکنک نیز در این زمینه کمک‌کننده است.
  • زمان درست را انتخاب کنید: به نشانه‌های کودک خود توجه کنید. کودک زمانی که دوست دارد با شما بازی کند سیگنال‌هایی را برایتان می‌فرستد. وقتی نوزاد آماده تعامل است ناگهان به شما خیره می‌شود که معمولا این اتفاق بعد از تغذیه یا بعد از خواب رخ می‌دهد.
  • لمس و تحرک را در نظر بگیرید: می‌توانید هنگام آواز خواندن کودک را به صورت موزون تکان دهید یا برایش انواع سطوح و کتاب‌های مناسب و نرم تهیه کنید تا نوزاد با لمس آن‌ها با انواع بافت‌ها آشنا شود. در این صورت، او می‌تواند تشخیص دهد این وسیله سخت است، این وسیله نرم است، این وسیله کند است یا این وسیله تند است.
  • کودک را مشارکت بدهید: یکی دیگر از راه‌های بازی حسی این است که به کودک وسایلی از خانه مانند قاشق‌های چوبی و قابلمه‌های فلزی را بدهید تا وقتی شما مشغول انجام کارهای خود هستید فرزندتان این وسیله‌ها را به صدا دربیاورد.
  • از زمان خوابیدن روی شکم استفاده کنید: کودکان برای تقویت قدرت کمر و عضلات مرکزی خود نیاز به زمان خوابیدن روی شکم دارند. از این زمان برای کتاب خواندن برای کودک، آهنگ خواندن برای او و فعالیت‌هایی از این قبیل استفاده کنید.

چگونه با نوزاد بازی کنیم

چگونه با کودک نوپای خود بازی کنید

بازی های مناسب کودک دو ساله کدام‌اند؟ در ارتباط با سرگرم كردن كودك دو ساله لازم است بدانید در این سن، بچه‌ها استقلال بیشتری پیدا کرده و شروع به گسترش علایق خود می‌کنند، اما قطعا هنوز هم به والدین خود احتیاج دارند. از آنجایی که این سن برای کودکان و والدین کمی دشوار است، لازم است والدین آرامش بیشتری داشته باشند و بتوانند احساسات را به فرزندشان باد بدهند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چطور با کودکان بازی کنیم که در این قسمت، به کودکان نوپا می‌پردازیم.

  • با فرزندتان پازل بازی کنید: پازل‌هایی با قطعات بزرگ به رشد مهارت‌های حرکتی و همچنین به پیشرفت توانایی حل مسئله کودک کمک می‌کنند. قطعات را به نوبت برای کودک قرار دهید به او نشان دهید که پازل چگونه درست می‌شود و سپس به او اجازه دهید که بدون دخالت شما، پازل را تکمیل کند و فقط زمانی به فرزندتان کمک کنید که خودش درخواست کند.
  • بازی‌های پرتحرک برای کودکان را در نظر بگیرید: اگر فرزندتان راه افتاده است بازی کردن با توپ می‌تواند گزینه خوبی باشد که این بازی علاوه بر اینکه مهارت‌های حرکتی فرزندتان را تقویت می‌کند موجب می‌شود او در مورد نوبت گرفتن، همکاری کردن و مذاکره یاد بگیرد. همچنین می‌توانید آهنگ بگذارید و با فرزندتان برقصید.
  • سطح بازی را بالا ببرید: اکنون زمان آن است که به کودک کمک کنید بازی خود را گسترش دهد تا کمی پیچیده‌تر باشد. این کار به او کمک می‌کند فعالیت خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. به عنوان مثال، اگر فرزندتان در حال شن‌بازی در ساحل است می‌توانید از او بخواهید که برای ماشین‌هایی که با آن‌ها بازی می‌کند، جاده درست کند.
  • بازی‌های تقلیدی را فراموش نکنید: کودکان نوپا، عاشق تقلید کردن از والدینشان هستند. بنابراین برای مثال اگر در حال آشپزی هستید به فرزندتان وسایل ساده‌تری برای آشپزی بدهید تا او با آن‌ها سرگرم شود.
  • نقاشی کنید: چند مداد رنگی و کاغذ بیاورید و اجازه دهید فرزندتان نقاشی کند. این کار باعث رشد مهارت‌های حرکتی ظریف کودک و تقویت دستان او می‌شود. نقاشی با انگشت نیز می‌تواند بهترین سرگرمی برای کودکان باشد.

چگونه با کودک نوپای خود بازی کنیم

چگونه با کودک پیش‌دبستانی بازی کنیم

اگر به دنبال بازی با کودک 5 ساله هستید لازم است بدانید کودکان در این سن عاشق بازی‌های تخیلی، لباس پوشیدن به سبکی خاص، نمایش بازی کردن و وانمود کردن نقش‌هایی مثل معلم یا فضانورد هستند. این نوع بازی واقعا به یک همراه نیاز دارد و فرزندتان عاشق دیدن شما در یک شخصیت جدید است. همچنین می‌توانید با یکدیگر از آجرهای اسباب‌بازی برای ساختن سازه‌هایی مثل وسایل گربه، عروسک یا اتومبیل استفاده کنید.

  • آماده شدن برای مدرسه: همه بچه‌ها به بازی با خمیر و شن و گل علاقه‌مند هستند. این فعالیت‌ها علاوه بر تقویت مهارت‌های حرکتی کودک، او را برای یادگیری نوشتن آماده می‌کند. همچنین، این کار، استرس کودکان را نیز کاهش می‌دهد.
  • آن‌ها را به سمت کارهای خانه سوق دهید: کودکان باید احساس کنند که عضوی باارزش از خانواده هستند. انجام کارهای منزل را به بازی تبدیل کنید. مثلا بگویید هرکس زودتر وسایل اتاقش را جمع کند برنده است. این روشی عالی برای بازی همراه با یکدیگر است.
  • به علایق فرزندتان نزدیک شوید: کودکان پیش‌دبستانی عاشق کارتون‌های خاصی هستند. برای اینکه بتوانید موضوعی برای گفتگو با آن‌ها داشته باشید در مورد علایق فرزندانتان و برای مثال کارتون‌هایی که دوست دارند اطلاعات کسب کنید.
  • برای سر و صدا آماده شوید: در پاسخ به این سوال که چطور با کودکان بازی کنیم لازم است بدانید بازی‌هایی مثل کشتی گرفتن علاوه بر اینکه از نظر حسی برای بچه‌ها مفید است از نظر اجتماعی و هیجانی هم به آن‌ها کمک می‌کند.
  • اجازه دهید فرزندتان رهبر بازی باشد: در بازی‌های تخیلی اجازه دهید فرزندتان رهبری بازی را به عهده داشته باشد. این کار به او نشان می‌دهد که شما برای ایده‌هایش ارزش قائل هستید اما اگر دوست داشتند که شما پیشنهاد بدهید دادن چند ایده از طرف شما اشکالی ندارد.

چگونه با کودک پیش‌دبستانی بازی کنیم

چگونه با کودکان سن مدرسه بازی کنیم

اگر به دنبال بازی برای کودکان 7 ساله هستید لازم است بدانید از آنجایی که کودکان در این سن به مدرسه می‌روند و باید قوانین را یاد بگیرند لازم است بازی‌هایی را با فرزندتان انجام دهید که شامل قوانین می‌شوند مثل بازی‌های رومیزی. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید که چگونه با کودکان بازی کنیم.

  • بازی بدون ساختار را در نظر بگیرید: از آنجایی که بچه‌ها در مدرسه در محیطی ساختاریافته قرار دارند با آن‌ها بازی‌هایی بدون ساختار داشته باشید. برای مثال می‌توانید در خانه برقصید یا یک بازی فوتبال ده‌دقیقه‌ای در خانه داشته باشید.
  • بازی‌های ویدئویی با یکدیگر انجام دهید: اگر کودک شما به بازی‌های ویدئویی علاقه‌مند است می‌توانید با یکدیگر این بازی‌ها را انجام دهید و به این صورت به فرزندتان نیز نشان دهید که به علایق او علاقه‌مندید.
  • بازی‌های همراه با تحرک را فراموش نکنید: اسکیت، بسکتبال، تنیس یا هر فعالیت دیگری را که دوست دارید با فرزندتان امتحان کنید. کودکان در این سن با رقابت کردن رشد می‌کنند و فعالیت‌هایی که دارای تحرک زیادی هستند راهی عالی برای بچه‌ها است تا انرژی خود را متمرکز کنند و پس از آن احساس آرامش و رضایت کنند.

در این مقاله به پاسخ این سوال پرداخته شد که چطور با کودکان بازی کنیم؟ همان‌طور که متوجه شدید نحوه بازی با کودک، بسته به سن او متفاوت است و در هر سنی کودکان نیازهای متفاوتی دارند بنابراین لازم است به نکاتی که در مقاله مطرح شد توجه کافی داشته باشید.