درمان باد واژن و علت خروج باد از واژن چیست؟

تاریخ انتشار: مهر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان باد واژن

یکی از موضوعات نگران کننده و شایعی که در میان زنان وجود دارد و باعث خجالت آنها می‌شود، خروج باد از واژن است. خروج باد از واژن دقیقا شبیه به خروج باد روده است و همین موضوع می‌توند باعث شرم و خجالت زنان شود. معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مقداری هوا در واژن گیر افتاده باشد. بنابراین جای نگرانی نیست و این عارضه به راحتی می‌تواند برطرف شود و حس اعتماد بنفس را بار دیگر به زنان بازگرداند. در این مطلب از گهواره بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

باد رحم چیست؟

بطور معمول مقداری هوا در واژن وجود دارد. باد واژن زمانی رخ می‌دهد که این هوای حبس شده از طریق واژن خارج شود. این عملکرد کاملا غیر ارادی بوده و فرد نمی‌تواند آن را کنترل کند. زمانی که این هوا خارج می‌شود صدایی شبیه به گاز معده ایجاد می‌کند و کاملا ناخوشایند است. در حالی که این اتفاق ممکن است خجالت آور باشد، اما یک عارضه رایج، معمول و بی‌ضرر است و به راحتی می‌توان آن را درمان کرد.

علامت اصلی باد واژن احساس خروج هوا و یا به دام افتادن آن در واژن و شنیدن صدایی شبیه به باد معده است. برخلاف باد معده، باد واژن اصلا بو ندارد زیرا به سیستم گوارش شما مربوط نمی‌شود. معمولا افراد در شرایط زیر ممکن است دچار باد واژن شوند:

  • در هنگام نزدیکی
  • در دوران عادت ماهانه
  • در اوایل و دوران بارداری

هوا به دلایل مختلفی می‌تواند در واژن محبوس شود و باعث ایجاد همچین عارضه‌ای شود. بنابراین دانستن دلیل این اتفاق می‌تواند به پزشک متخصص در جهت درمان شما نیز کمک کند. در ادامه به عوامل متعددی که باعث بروز باد واژن می‌شود می‌پردازیم.

باد رحم چیست

علت خروج باد از واژن بعد از نزدیکی

رابطه جنسی یا عمل زناشویی یکی از علل شایع محبوس شدن هوا در واژن و در نتیجه خروج باد از واژن است. بسیاری از زنان ممکن است در حین رابطه و یا پس از آن خروج باد از واژن را تجربه کنند. در هنگام تحریک جنسی، واژن حالت کیسه‌ای شکل و گشادی به خود گرفته تا آلت تناسلی مرد به راحتی وارد شود. حرکت دخول آلت تناسلی به واژن در بعضی اوقات می‌تواند باعث ورود هوا و سپس به دام افتادن آن در واژن و علت باد واژن بعد از نزديكي شود. در هنگامی که عضلات شما به دلیل ارگاسم منقبض می‌شود و مهبل به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و یا زمانی که آلت تناسلی مرد از واژن خارج می‌شود، این هوای محبوس شده نیز آزاد می‌شود و صدایی شبیه به گاز معده تولید می‌کند. سریع ترین درمان خروج باد از واژن هنگام نزديكی، تغییر پوزیشن‌ها در رابطه جنسی است که مانع از محبوس شدن هوا داخل واژن می شود. 

البته باید بدانید که رابطه جنسی دهانی نیز می‌تواند باعث ورود هوا به واژن شود. علاوه بر آن برخی از زنان ممکن است دیواره واژن افتاده یا شل داشته باشند و همین موضوع باعث می‌شود تا به راحتی هوا در واژن آنها به دام بیفتد.  

علاوه بر آن استفاده از تامپون یا کاپ قاعدگی نیز مانند رابطه جنسی هوا را به داخل واژن برده و در آنجا حبس می‌کند. بنابراین پس از خروج این دو از واژن هوای محبوس شده نیز خارج می‌شود.

همچنین خروج باد از واژن در هنگام معاینه لگن نیز طبیعی و معمول است. در معاینات یک اسپکولوم را وارد واژن می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا مقدار هوای اضافی وارد واژن شود. بنابراین هنگامی که پزشک اسپکولوم را از واژن شما خارج می‌کند، هوای محبوس شده خارج می‌شود. 

* با انواع واژن و بخشهای مختلف آن بیشتر آشنا شوید

علت خروج باد از واژن در دختر مجرد

ضعف عضلات کف لگن یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند پاسخ به سوال علت خروج باد از واژن دختر باکره چیست باشد. با وجود اینکه خروج گاز از واژن یکی از علائم این اختلال نیست، اما طعف عضلات لگن می‌تواند باعث این مشکل شود. بخصوص در روزهای نزدیک به قاعدگی که دهانه رحم باز می‌شود، ممکن است کمی هوا وارد واژن شده و این عارضه را بوجود آورد. اگرچه خروج باد از واژن مضر نیست و به راحتی می‌تواند درمان شود، اما ممکن است نشانه برخی از مشکلات جدی مانند ضعف عضلانی کف لگن باشد. بنابراین توصیه می‌شود تا در صورت بروز همچین مشکلی به پزشک مراجعه کنید.

علت خروج باد از واژن

روش درمان باد واژن 

همانطور که گفتیم، خروج باد از واژن طبیعی است. در حالت کلی می‌توان گفت که خروج باد از واژن نشانه گشاد شدن واژن در اثر افزایش سن، زایمان و بارداری است که باعث شل شدگی عضلات و افتادگی واژن می‌شود. ( در این مقاله بخوانید سایر علائم گشادی واژن چیست؟)

همچنین چاقی، انجام برخی از ورزش‌ها، سرفه‌های شدید و یبوست می‌تواند باعث فشار آوردن به عضلات کف لگن و در نتیجه شل شدن واژن شود. برای درمان این عارضه باید به پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینه و تشخیص علل این عارضه راه‌های درمانی را به شما معرفی کند. در صورتی که دچار شل شدگی عضلات و افتادگی بافت واژن یا کف لگن شده باشید بسته به میزان آن پزشک ممکن است تمرینات ورزشی، اصلاح سبک زندگی یا لیزر درمانی و عمل جراحی را  برای درمان باد واژن به شما پیشنهاد بدهد.

برای درمان قطعی باد واژن با جراحی از دو روش واژینوپلاستی و پرینورافی نیز استفاده می‌کنند. در روش واژینوپلاستی قسمت‌های اضافه و افتاده بافت واژن با استفاده از چاقو بریده و یا لیزر برداشته می‌شود و دیگر قسمت‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند. این روش برای درمان گشادی واژن تجویز می‌شود که علاوه بر آن می‌تواند خروج باد از رحم را نیز درمان کند. عمل پرینورافی باعث تنگ شدن واژن می‌شود. در این عمل دیواره‌های پشت واژن را به یکدیگر نزدیک کرده و بخیه می‌زنند، که نتیجه آن می‌تواند باعث درمان خروج باد از واژن نیز شود.

همچنین می‌توان از دو روش درمانی با لیزر برای تنگ شدن واژن و قطع خروج باد از واژن استفاده کرد. روش اول استفاده از لیزر آر اف برای تنگی واژن است. این روش بدون درد و خونریزی بوده که باعث تقویت عضلات کف لگن، افزایش گردش خون در واژن، کلاژن سازی و قطعی خروج باد از واژن می‌شود. در روش دوم از لیزر مونالیزا استفاده می‌کنند که تفاوت آن با قبلی در این است که پس از لیزر درمانی، انعطاف پذیری بافت واژن بیشتر می‌شود.

درمان خروج باد از واژن در طب سنتی

برخی درمان گیاهی خروج باد از واژن نیز می‌توانند در ابن زمینه به شما کمک کنند، اما به این معنی نیست که کاملا می‌توانید از شر آن خلاص شوید. یکی از درمان‌های گیاهی برای گشادی واژن استفاده از سیر، آلوئه‌ورا و سرکه سیب است. می‌توانید روزانه یک حبه سیر را در واژن خود قرار دهید و یا هفته‌ای دوبار در ظرف سرکه بنشینید. همچنین می‌توانید با پرهیز از خوردن غذاهای نفاخ مانند حبوبات به بهبود آن کمک کنید. همچنین با خوردن دمنوش‌هایی مانند هل، میخک، جوز هندی و یا عرقیجاتی مانند کاسنی به درمان این عارضه کمک کنید. 

درمان باد واژن

درمان خانگی باد رحم

با انجام برخی از حرکات ساده و تمرینات کگل در خانه علاوه بر درمان ضعف عضلات کف لگن می‌توانید به جلوگیری از این مشکل کمک کنید. در صورتی که پزشک تشخیص داده است که شما دچار افتادگی و شل شدگی عضلات کف لگن شده‌اید، با انجام تمرینات ورزشی کگل در خانه و یا فیزیوتراپی کف لگن می‌توانید عضلات کف لگن را تقویت کرده و مشکل خروج باد از واژن را درمان کنید. همچنین ورزش کگل برای بی اختیاری ادرار نیز مفید است.

علاوه بر آن روزانه چندین باردر خانه به جلو خم شوید و روی ناحیه رحم خود با دست کمی فشار وارد کنید یا قبل از داشتن رابطه جنسی به پشت بخوابید و با فشار وارد کردن به ناحیه رحم، باعث خروج هوای محبوس در واژن خود شوید. برای جلوگیری از ورود هوا در هنگام نزدیکی می‌توانید از پوزیشن‌هایی که کمتر باعث ورود هوا به داخل واژن می‌شوند، استفاده کنید.

درمان باد واژن در بارداری

تغییرات هورمونی، ضعف عضلات کف لگن، اضافه وزن، گشادی واژن، وارد شدن فشار به لگن در طی بارداری و یا برخی از عفونت‌ها که در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوید، می‌تواند از دلایل خروج باد از واژن در این دوران باشد. برای درمان این مشکل در دوران بارداری می‌توانید با انجام برخی از حرکات کگل و یا داشتن تحرکات بیشتر به جلوگیری از خروج باد از واژن کمک کنید.