ترس از رابطه زناشویی و دخول | علت و درمان آن

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ترس از رابطه زناشویی

اختلال ترس از رابطه زناشویی چیزی فراتر از نفرت و یا اکراه ساده است و با بروز شدید ترس برای افراد مبتلا به آن همراه است. این اختلال ممکن است اینقدر جدی باشد که حتی افراد با فکر کردن به آن دچار ترس شدید یا فوبیا شوند. این افراد معمولا از تمام اعمال جنسی و عمل زناشویی و یا تنها از دخول وحشت دارند. در این مطلب بیشتر در این باره آشنا می‌شویم.

ترس از برقراری رابطه زناشویی

ترس از رابطه جنسی چیست؟ ژنوفوبیا (Genophobia) یا ترس از رابطه جنسی، یکی از انواع اختلالات جنسی در میان زنان است که این افراد معمولا از تمام اعمال جنسی و یا تنها از خود دخول هراس دارند. جنوفوبیا مانند دیگر فوبیا ها معمولا پس از یک ترومای شدید بوجود می‌آید. برای مثال افرادی که تجاوز جنسی یا آزار جنسی را در زندگی خود تجربه کرده باشند، معمولا با این فوبیا دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین ممکن است به دلیل روش‌های تربیتی در برخی از فرهنگ‌ها یا ادیان، این ترس از رابطه بوجود آید.

ترس از جدی شدن رابطه و دخول

ترس از دخول با انقباض غیر ارادی و طبیعی ثلث خارجی مهبل مانع از نزدیکی می‌شود. بسیاری از دختران در برقراری رابطه دچار ترس، هیجان منفی و استرس می‌شوند، مردان در این شرایط باید قبل از برقراری رابطه جنسی همسر خود را از نظر عاطفی و روانی آماده کنند. در غیر این صورت هیچ یک از طرفین از رابطه لذت نبرده و راضی نخواهند بود. 

عبارت ژنوفوبیا را گاهی اشتباها به جای ارتوفوبیا استفاده می‌کنند که به معنای ترس از هر چیز مرتبط با مسائل جنسی است. اما باید بدانید که این دو در واقع باهم متفاوت هستند. از انواع ترس‌های مرتبط با ژنوفوبیا که ممکن است در یک زمان برای فرد رخ دهد عبارتند از:

  • نازو فوبیا به معنی ترس از ابتلا به بیماری یا ویروس
  • ژیمنوفوبیا به معنی ترس از برهنگی (دیدن بدن برهنه خود یا فرد مقابل یا هر دو)
  • کویت فوبیا به معنی ترس از مقاربت و نزدیکی
  • هتروفوبیا به معنای ترس از جنس مخالف
  • توکوفوبیا به معنای ترس از بارداری یا زایمان
  • هیفوبیا به معنای ترس از لمس شدن و لمس کردن دیگران
  • همچنین ترس از صمیمیت از جمله صمیمیت جنسی و جدی شدن رابطه از دیگر ترس‌های مرتبط با ژنوفوبیا است.

ترس از جدی شدن رابطه و دخول

علت ترس زن از مرد و رابطه جنسی

ژنوفوبیا مانند دیگر فوبیا ها در بیشتر موارد پس از یک ضربه و یا ترومای شدید ایجاد می‌شود. تجاوز جنسی و یا آزار جنسی یک خشونت شدید و اساسی نسبت به روح و جسم فرد است. معمولا نجات یافتگان از تجاوز، دچار یک واکنش شدید روحی و روانی می‌شوند. اما بیشتر این افراد که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، مراحلی را پشت سر می‌گذارند که به آن سندرم ترومای تجاوز جنسی می‌گویند. فوبیای ترس از رابطه معمولا در طی دوره‌ای که افراد نجات یافته سعی در بازسازی زندگی خود دارند اتفاق می‌افتد و ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان ببرد تا فرد بهبود پیدا کرده و به ثبات برسد. 

جدا از آن، از مهم‌ترین دلایل موجود برای ترس از دخول در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد زیاد در هنگام نزدیکی: بطورکلی احساس درد در هنگام رابطه جنسی و نزدیکی می‌تواند دلایلی مختلفی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها موارد زیر است:

واژینیسم یا درد دخول در بسیاری از موارد ذاتی بوده و ریشه عصبی دارد. بسیاری از زنان ممکن است به دلیل مشکلات روحی و روانی که دارند در زمان برقراری رابطه جنسی دچار ترس شده و این درد را احساس کنند. این افراد برای درمان این مشکل حتما باید به مشاوره جنسی مراجعه کنند. 

یکی دیگر از دلایل ایجاد درد در حین رابطه جنسی ریشه در تجربه ناکافی در افراد است. در صورتی که زوجین آموزش جنسی نگذرانده باشند، بر قراری رابطه جنسی نه تنها برای آنها لذتبخش نخواهد بود بلکه می‌تواند دردناک باشد. همچنین تنگی واژن نیز میتواند منجر به ایجاد درد شود. ( اگر مشکل شما برعکس این موضوع است به مقاله استفاده از زاج سفید برای تنگی واژن مراجعه کنید.)

از دیگر دلایل احساس درد در هنگام نزدیکی در زنان ممکن است به دلیل وجود عفونت در واژن باشد. کسانی که با ان مشکل روبه‌رو هستند باید حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند و از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنند.

  • اجبار در بر قراری رابطه جنسی: در زمان بر قراری رابطه جنسی زوجین باید تلاش کنند تا شرایطی آرام و مناسب را برای یکدیگر بوجود آورند. در صورتی که یکی از زوجین دیگری را مجبور به بر قراری رابطه جنسی بر خلاف میلش بکند، باعث ایجاد استرس و سرد مزاجی در طرف مقابل می‌شود.
  • داشتن استرس در زمان نزدیکی: بر قراری رابطه زناشویی برای اولین بار ممکن است برای زوجین استرس زا باشد، بخصوص زمانی که زنان آگاهی کافی از چگونگی بر قرار کردن رابطه نداشته باشند. تجربه اولین رابطه جنسی برای زوجین می‌تواند در رابطه‌های جنسی بعدی آنها تاثیر بسزایی بگذارد. در صورتی که اولین رابطه جنسی ناموفق و پر از استرس باشد، ممکن است در صورت درمان نشدن تا سال‌ها نارضایتی و ترس از دخول را به همراه داشته باشد.
  • فشارها و مشغله کاری: سبک زندگی امروزه باعث شده تا افراد فشار و استرس بیشتری را متحمل شوند. همین امر باعث بروی بسیاری از بیماری‌ها، خستگی، نداشتن تناسب اندام، ترس از ناتوانی جنسی، اضطراب از عملکرد جنسی، دردناک بودن رابطه، هراس از بارداری و ناتوانی جنسی می‌شود. همین دلایل باعث سرد مزاجی و از بین رفتن شور و اشتیاق برای رابطه می‌شود.

علت ترس زن از مرد و رابطه جنسی

درمان ترس از رابطه زناشویی و کویتو فوبیا

اگر ترس از رابطه جنسی عامل جسمی مانند درد در هنگام نزدیکی داشته باشد، درمان آن راحت‌تر است. درد در هنگام رابطه طبیعی است اما اگر درمان نشود ممکن است به فوبیا و ترس از رابطه تبدیل شود. پس از درمان مشکل جسمی می‌توان اختلالات روانی ناشی از آن را درمان کرد. درمان فوبیا معمولا با روان درمانی آغاز می‌شود. مشاوره جنسی و روان درمان گر روابط جنسی برای مقابله با فوبیا مفید هستند. این روان درمانی‌ها در جلسات انفرادی انجام شده و به دلایل نهفته فوبیا و موقعیت‌های خاصی بستگی دارد. بهتر است بیمار شخصی را به عنوان روان درمانگر انتخاب کند که کاملا به او اعتماد داشته باشد و راحت بتواند مسائل نهفته در درونش را برای او بازگو کند.

درمان ترس از دخول توسط همسر

برای درمان مشکلات جنسی در زنان همکاری همسر بسیار مهم است. مرد باید در این مسیر بسیار صبور و آرام باشد و همچنین مراحل پیش از دخول مانند برانگیختی، پیش نوازی و تحریک را بصورت کامل انجام دهد و زن را برای دخول هم از نظر جنسی و هم جسمی آماده کند. همچنین در مورد زمان مناسب نزدیکی جنسی با همسر خود هماهنگ باشد و مشورت کند. در صورتی که مرد از این مسائل آگاهی ندارد، بهتر است که به مشاوره جنسی مراجعه کند.