همه آنچه باید درباره فیبروم رحم بدانید!

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
همه آنچه باید درباره فیبروم رحم بدانید

امروزه بسیاری از زنان از بیماری‌های رحمی و خطرناک مثل فیبروم رحم رنج می‌برند. این فیبروم‌ها که دلایل مختلفی دارند، خود را با نشانه‌های گوناگون به بیماران نشان می‌دهند و با استفاده از راهکارهای درمانی مختلف درمان می‌شوند. استفاده از دارو و جراحی‌های رحمی از جمله‌ی این راهکارها هستند. شما عزیزانی که احساس می‌کنید بیماری رحمی دارید و باید تحت نظر یک دکتر متخصص زنان درمان شوید، ابتدا باید با بیماری‌های این چنینی آشنایی پیدا کنید و بهترین راهکار را برای درمان انتخاب نمایید.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم نوعی توده‌ی رحمی است که در دیواره‌های رحم و به صورت مداوم رشد می‌کند. رحم محیطی گلابی شکل است که در بدن زنان وجود دارد و مسئول نگهداری کودک است. اگر این بخش دچار مشکلات این چنینی شود، ممکن است برای بدن ضررهای زیادی داشته باشد.

 فیبروم‌ها می‌توانند به صورت یک گره منفرد و یا به صورت یک خوشه رشد کنند. اندازه خوشه‌های فیبروم می‌تواند از 1 میلی متر تا بیش از 20 سانتی متر (8 اینچ) یا حتی بیشتر قطر داشته باشد. این توده‌های خطرناک می‌توانند در داخل دیواره رحم، داخل حفره اصلی اندام یا حتی در سطح بیرونی ایجاد شوند.

انواع فیبروم رحمی

  • فیبروم‌های زیر مخاطی: در این مورد، فیبروم‌ها در داخل فضای رحم (حفره) یعنی همان جایی که کودک در دوران بارداری در آن رشد می کند، به وجود می‌آید. برای این که این نوع از فیبروم‌های رحمی را بهتر درک کنید، بهتر است به رشد توده‌ها در فضای خالی وسط رحم فکر کنید.
  • فیبروم ‌های داخل دیواره: این فیبروم‌ها در دیواره خود رحم فرو می‌روند. کناره‌های رحم را مانند دیوارهای خانه تصور کنید. هستنداین نوع از فیبروم‌ها در داخل این دیواره عضلانی در حال رشد هستند.
  • فیبروم ساب سروزال: این فیبروم‌ها در قسمت‌های خارجی و بیرونی رحم قرار دارند و به دیواره بیرونی رحم متصل هستند. این نوع از فیبروم‌ها باید سریعا درمان شوند چرا که در غیر این صورت بیماری‌های جدیدی را برای بدن به وجود می‌آورند.
  • فیبروم های ساقه دار: نادرترین نوع از انواع فیبروم‌های رحمی، فیبروم‌های ساقه دار هستند. این فیبروم ها نیز در قسمت بیرونی رحم قرار دارند.  با این حال، فیبروم‌های ساقه دار با یک ساقه نازک به رحم متصل می‌شوند. این فیبروم‌ها اغلب به بیماری‌های قارچ مانندی توصیف می‌شوند که شیوع کمی دارند و در قسمت بالایی رحم بسیار گسترده هستند.

علائم فیبروم رحم 

امروزه اکثر زنانی که به چنین بیماری‌هایی دچار شده‌اند، علائم چندانی را احساس نمی‌کنند اما ۲۵ درصد از این بیماران ممکن است با علائمی همچون علائمی که در موارد زیر آمده است، مواجه شوند:

• فشار شکم 

• احساس پری در ناحیه لگن یا نفخ

• اتساع ناحیه معده

• فیبروم‌های بزرگ به ویژه می‌توانند ناحیه تحتانی معده را بیرون بزنند و ظاهر نادرست بارداری را نشان دهند.

• تغییرات در پریود

• گرفتگی و درد خفیف تا شدید در رحم

• خونریزی شدید یا لخته شدن خون رحم

• درد هنگام رابطه جنسی 

• درد پایین کمر و نواحی تحتانی بدن

• فردی که فیبروم رحم داشته باشد، به تکرر ادرار دچار می‌شود. فیبروم‌ها می‌توانند به مثانه فشار

بیاورند و باعث شوند که شما  بیشتر از حد معمول از دستشویی استفاده کنید. این را بدانید که برای درمان این بیماری‌ها مراجعه به پزشک داخلی ضروری است.

 بسیاری از علائم فیبروم اغلب با آندومتریوز اشتباه گرفته می‌شود چرا که هر دوی این بیماری‌های رحمی می‌توانند باعث درد لگن شوند. بنابراین تشخیص بیماری تحت نظر یک پزشک متخصص زنان در یزد  بسیار مهم است.

سن شیوع فیبروم رحم

امروزه فیبروم‌های رجحی در زنان برای هر سن و سالی به وجود می‌آیند اما اصلی‌ترین شنی که ممکن است یک زن در آن به این نوع از بیماری‌ها مبتلا شود، سن سی الی چهل سال یا سنین پس از یائسگی است که در آن رحم فعالیت خود را از دست می‌دهد. 

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، باید به یک متخصص داخلی مراجعه کنید. این فرد توانایی این را دارد که وضعیت بدنی شما را مشخص کند و در مورد گزینه‌های درمانی نیز به شما راهنمایی ارائه دهد. مطمئناً علائمی که زندگی روزمره را دشوارتر می‌کنند، مانند مشکلات ادرار یا گرفتگی شدید پریود باید زیر نظر یک پزشک درمان شوند‌

علت فیبروم رحم

 دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد فیبروم می‌شود. برخی از علت‌هایی که فیبروم رحم را به وجود می‌آورند عبارتند از:

  • در طول سال‌های باروری یک زن، سطح استروژن و پروژسترون بیشتر می‌شود. هنگامی که سطح استروژن خون بالا باشد، فیبروم‌ها متورم می‌شوند و مشکللت این چنینی را به وجود می‌آورند.
  • سطوح پایین استروژن با کوچک شدن فیبروم‌ها مرتبط است.سطح پایین استروژن می‌تواند در طول یائسگی و بعد از بدن یک فرد را به خود درگیر کند و بیماری‌های رحمی را به وجود بیاورد.
  • عوامل ژنتیکی نیز ممکن است بر به وجود آمدن فیبروم‌های رحمی تأثیر بگذارند. برای مثال، داشتن یک خویشاوند نزدیک مبتلا به فیبروم با افزایش خطر ابتلا به فیبروم همراه است. همچنین مادران باردار مبتلا به این بیماری می‌توانند این بیماری را به فرزندان خود هم بدهند.
  • همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گوشت قرمز، الکل و کافئین با افزایش خطر فیبروم مرتبط هستند. در این صورت بهتر است که از سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.
  • اضافه وزن و چاقی با افزایش خطر فیبروم همراه است. توجه داشته باشید که فرزندآوری با خطر کمتر ابتلا به فیبروم همراه است  این خطر با هر بار زایمان کاهش می یابد.

جراحی فیبروم رحم

 جراحی فیبروم را می توان به سه روش انجام داد. اس ابلیشن آندومتر، میومکتومی و هیسترکتومی.

  • ابلیشن آندومتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پوشش داخلی رحم با استفاده از روشی مانند انجماد یا لیزر تخریب شود. این روش سرپایی زمان بهبودی سریعی دارد و دوران نقاهت آن کوتاه است اما ابلیشن آندومتر می‌تواند بر بارداری بعدی نیز تأثیرات سوء بگذارد.
  • میومکتومی یک روش ایده‌آل برای زنانی است که امیدوارند در آینده باردار شوند زیرا این روش درکان فیبروم رحم، فیبروم‌ها را بدون تأثیر بر بافت رحم از بین می‌برد و سلامت را به بدن هر فردی می‌بخشد.  
  • به عنوان آخرین راه درمان، می‌توانیم هیسترکتومی را به شما معرفی کنیم. هیسترکتومی به معنای برداشتن تمام یا بخشی از رحم است که بارداری را در آینده غیرممکن می‌کند اما می‌تواند از خطر ابتلای یک فرد به بیماری‌هایی مثل سرطان رحم جلوگیری کند.

توجه کنید که برای بررسی و درمان فیبروم باید حتما از دکتر زنان شهریار، کرج، تهران، مشهد و یا شهر محل سکونت خودتان نوبت بگیرید.

امکان ثبت نوبت دکتر زنان از طریق وبسایت دکترتو امکان‌پذیر است.