عوارض مصرف الکل در دوران قاعدگی| پرهیز از خوردن مشروبات الکلی در پریود

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض مصرف الکل در دوران قاعدگی

الکل یکی از نوشیدنی‌های مضر و اعتیادآور است که در میان عده از مردم جامعه شایع و پرطرفدار است. همه ما از عوارض این نوشیدنی مضر اطلاع داریم ولی باید بدانید که عوارض آن در برخی از موقعیت‌ها چندین برابر است و حتی می‌تواند باعث آسیب‌های جسمانی جبران ناپذیری شود. علاوه بر آن، بانوان به دلیل تفاوت‌های فیزیولوژیکی که با مردان دارند، با مصرف الکل بیشتر در معرض آسیب‌ها هستند. یکی از این موقعیت‌ها دوران قاعدگی یا همان عادت ماهیانه است که مصرف الکل در این دوره می‌تواند عوارض شدید و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

مصرف شراب انگور در پریودی 

الکل یک ماده روان‌گردان بوده و در نتیجه عمل تخمیر از انواع غلات مانند جو، گندم، برنج و یا سبزیجان و میوه‌ها بدست می‌آید. تخمیر یک فرآیند طبیعی بوده که در طی آن یک مخمر هوازی روی مواد قرار گرفته، مواد قندی را تجزیه کرده و از نشاسته موجود در آن تغذیه می‌کند و در طی این فرآیند نوشیدنی الکلی بوجود می‌آید. در یک تخمیر طبیعی 14 تا 15 درصد الکل بدست می‌آید.

در صورتی که بخواهند درصد الکل نوشیدنی بیشتر باشد، باید از عمل تقطیر استفاده کنند. در عمل تقطیر، میوه‌های ترش شده یا سایر مواد را می‌جوشانند و بخار حاصل از آن را جمع‌آوری می‌کنند و با سرد کردن آن مایعی بدست می‌آید که از آب کمتر بوده اما الکل بیشتری دارد. الکل اتیلیک یا متانول از همین روش بدست می‌آید که به عنوان یک کندکننده فعالیت‌های ذهنی و بدنی استفاده می‌شود.

حال که همه چیز را درمورد نوشیدنی‌های الکلی توضیح دادیم، باید تاثیر آن را در دوران قاعدگی بررسی کنیم. در دوران قاعدگی بطور طبیعی فرد با تغییرات جسمی و خلق‌وخو متعددی همراه است. در بیشتر اوقات زنان دچار نوسانات خلقی و جسمی می‌شوند که ناشی از تغییرات هورمونی است. حال اگر در این دوران از عادات ناسالمی همچون نوشیدن الکل پیروی شود، می‌تواند تعادل بدن، هورمون‌ها و خلق‌وخو را برهم بزند. باتوجه به این موضوع و دردناک بودن دوران قاعدگی، چرا می‌خواهید با مصرف الکل عوارض آن را تشدید کنید؟

تاثیر آبجو و شراب قرمز بر قاعدگی

هر ماده اعتیادآور می‌تواند تاثیرات روانی و جسمانی زیادی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. نوشیدن الکل باعث تحریک احساسات می‌شود که در دوران قاعدگی میزان این تحریک پذیری نیز بیشتر است. بطور کلی الکل باعث کاهش آب بدن و دهیدراته شدن می‌شود. با کاهش آب بدن، میزان منیزم موجود در بدن نیز کم می‌شود. منیزم از دسته مواد معدنی است که ویژگی ضد درد دارد و با کاهش آن درد قاعدگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر آن الکل تاثیر مستقیمی بر روی کبد دارد و مصرف بیش از حد آن باعث ابتلا به سرطان کبد می‌شود. یکی از وظایف آنزیم‌های کبدی، متابولیزه کردن هورمون‌های استروزن و پروژسترون است که این دو هورمون در زمان قاعدگی بسیار در تسکین و کنترل درد کمک می‌کنند. مصرف الکل باعث اختلال در این چرخه فعالیت کبد شده و بر عملکرد هورمون‌ها نیز اختلالاتی وارد می‌کند و حتی باعث بی‌نظمی در چرخه قاعدگی می‌شود. یعنی ممکن است پریود شما زودتر و یا دیرتر از زمان مقرر خود اتفاق بیفتد. نوشیدن الکل بطور مرتب در دوران قاعدگی می‌تواند تخمک گذاری را مختل کرده و یا حتی سبب ناباروری شود.

 توجه داشته باشید که الکل بطور مستقیم بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد و وابستگی به الکل بیشتر جنبه روانی دارد و ضروری است که ترک آن تحت نظر مشورت روانشناس یا روانپزشک انجام شود. الکل باعث ایجاد احساس افسردگی در شما می‌شود و اگر در این زمان، پریود باشید، احساس افسردگی شما تشدید می‌شود و تاثیررات منفی بر خلق‌وخو شما می‌گذارد.

در دوران قاعدگی ضعف بدنی طبیعی است، اما این ضعف و خستگی با مصرف الکل در دوران قاعدگی بیشتر می‌شود. زیرا الکل تنظیم قند خون را بهم می‌ریزد و کیفیت خواب را کاهش می‌دهد، به همین دلیل سیستم ایمنی بسیار ضعیف شده و بدن خسته و در مقابل بیماری‌ها آسیب پذیر می‌شود.

تاثیر الکل بر پریودی

عوارض خوردن شراب در زمان پریودی

نوشیدنی‌های الکلی به مایعات قابل شربی گفته می‌شود که در آنها الکل وجود دارد و پس از نوشیدن آن به فرد احساس سرخوشی و شادی دست می‌دهد. جذب الکل موجود در این نوشیدنی‌ها اط طریق اندام گوارشی صورت می‌گیرد. غلظت الکل در انواع نوشیدنی‌ها متفاوت است و هر یک تاثیرات متفاوتی روی فرد می‌گذارند. بطورکلی نوشیدنی‌های الکلی به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • آبجو حاوی 6 تا 9 درصد الکل
  • شراب حاوی 21 تا 14 درصد الکل
  • مشروبات تقویت شده که به آنها الکل اضافه شده است 18 تا 20 درصد الکل
  • و لیکور یا عرق مانند ویسکی، ودکا و جین حاوی 40 تا 50 درصد الکل

از عوارض نوشیدن الکل و شراب در دوران پریودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برهم خوردن نظم هورمون‌ها
  • برهم خوردن چرخه قاعدگی
  • افزایش درد
  • حالت تهوع
  • ضعف و خستگی
  • نوسانات شدید خلق‌وخو
  • کاهش باروری و اختلال در تخمک گذاری
  • کم‌خوابی و تحرکات عصبی
  • کم خونی و بروز آنمی
  • تشدید افسردگی
  • کاهش آب بدن و دهیدراته شدن آن

عوارض مصرف الکل در قاعدگی

آیا مصرف الکل باعث عقب افتادن پریود می‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل عقب افتادن پریود و قاعدگی، بارداری است. اگر این مورد از علائم بارداری رد شود ممکن است سایر موارد مانند مصرف قرص‌های ضد بارداری و یا ورود به دوران یائسگی باعث عقب افتادن پریود شود. علاوه بر این سه عامل برخی از بیماری‌ها، سبک زندگی، استرس و اضطراب، ورزش شدید، سندرم پلی کیستیک، کمبود چربی در بدن، اختلال تیروئید، مصرف مواد مخدر و غیره می‌تواند در چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد.

اما یکی دیگر از دلایل بی‌نظمی در چرخه قاعدگی، مصرف بیش از اندازه الکل است. طبق گفته محققان نوشیدن الکل باعث بی‌نظمی در چرخه قاعدگی و ناباروری می‌شود. سموم موجود در الکل باعث آسیب رسیدن به بافت‌های بدن شده و مانع از تعادل هورمونی موجود در حفظ چرخه قاعدگی می‌شود. در واقع مصرف الکل باعث ایجاد اختلال در سطح هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون شده و بر تخمک گذاری تاثیر می‌گذارد و شانس بارداری و به دنیا آوردن نوزاد سالم را نیز کاهش می‌دهد.

مستی در پریودی چه عوارضی دارد؟

الکل بطور مستقیم بر فعالیت مغز و غده هیپوفیز که وظیفه ترشح هورمون‌ها را دارد، تاثیر می‌گذارد. مغز وظیفه تعیین کارکرد و میزان ترشح هورمون‌ها را به عهده دارد. در صورت مصرف نوشیدنی‌های روان گردان و الکل، سیستم عصبی مرکزی دچار اختلال شده و تعیین دستوران و ارسال پیام‌های عصبی به ارگان‌های مختلف در بدن مختل می‌شود. همین امر باعث نارسایی متفاوت در اندام‌ها و عدم اکسیژن رسانی و خون رسانی به اندام‌ها می‌شود.

حالت سرخوشی و شادی که اصطلاحا به آن مستی می‌گویند و نتیجه مصرف الکل است، در دوران قاعدگی باعث برهم خوردن ترشحات هورمونی و نوسانات شدید روحی و روانی می‌شود. بنابراین بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیم برای جلوگیری از این عوارض و خلاص شدن از شر تاثیرات منفی الکل در دوران قاعدگی، کم کردن مصرف و ترک تدریجی آن است.

مستی در پریودی

خاصیت شراب برای پریودی

شراب نسبت به دیگر نوشیدنی‌های الکلی عوارض کمتری برای بدن دارد، زیرا ماده اولیه آن میوه‌ها، سبزیجات و غلات هستند و مقدار درصد الکل آن پایین‌تر است. با این حال توصیه می‌شود تا در دوران قاعدگی،مصرف الکل به دلیل عوارضی که می‌تواند برای زنان داشته باشد، قطع شود.

عوارض مصرف تریاک در دوران قاعدگی

مصرف مواد مخدر و دخانیات بطور کلی می‌تواند برای سلامتی بدن ضرر داشته باشد و وابستگی شدیدی ایجاد کند. اما به خاطر داشته باشید که مصرف این مواد در دوراه قاعدگی می‌تواند اثرات روانی شدیدی به همراه داشته باشد. بهترین راه حل جایگزین کردن یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها است، زیرا یک تغذیه سالم و اصولی می‌تواند نقش بسزایی در کنترل شرایط بحرانی داشته باشد.