طبع موز گرم است یا سرد؟ مصلح و خواص آن در طب سنتی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طبع موز

موز یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه‌ای است که خواص بسیاری نیز دارد. شما می‌توانید با مصرف روزانه‌ی این میوه بسیاری از نیازهای بدن خود به ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین کنید. اما یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، توجه به طبع موز است. در این مقاله از وبسایت گهواره قصد داریم توضیح دهیم طبع موز چگونه است و چطور می‌توانید آن را در کنار مصلح مناسب استفاده کنید.

طبع موز گرم است یا سرد؟

برای اطلاع از طبع موز در طب سنتی باید بدانید ما سه طبع اصلی داریم: طبع سرد، طبع گرم و معتدل. طبع همان سرشت و ماهیت هر چیز است که تغییر ناپذیر است. یعنی وقتی می‌گوییم طبع سیب گرم و تر، طبع پرتقال سرد و تر یا طبع انبه گرم و خشک است، این موضوع تغییر ناپذیر است. در مورد طبع میوه موز نیز چنین است. طبع موز در طب اسلامی گرم و تر است. یعنی همزمان که در بدن گرما ایجاد می‌کند، می‌تواند رطوبت نیز ایجاد کند. 

طبع موز گرم است یا سرد

گرمی طبع موز یک مزیت محسوب می‌شود. زیرا براساس نظر طب سنتی، انباشته شدن سردی در بدن می‌تواند مادر همه‌ی بیماری‌ها باشد. اما از طرف دیگر تری طبع آن می‌تواند منجر به افزایش رطوبت مغزی شود که ممکن است مشکل ساز باشد. به دلیل گرم مزاج بودن موز، خوردن آن را به افراد سرد مزاج،  افراد لاغر با پوست خشک و تیره، افرادی که استعداد چاقی ندارند، افرادی که از ناراحتی اعصاب و مشکلات مفصلی رنج می‌برند و همچنین افرادی که به دنبال افزایش مایعات و میل جنسی هستند توصیه می‌کنند. خوردن موز برای بلغمی ها می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

طبع موز در بارداری

مصرف غذا در بعضی شرایط خاص منجر به تغییر طبع آن نمی‌شود. مثلاً چه باردار باشید یا اصلا یک کودک باشید یا یک مرد 60 ساله موز برای همه‌ی شما طبع یکسانی دارد. طبع تغییر ناپذیر است و تنها می‌توان با مصرف یک غذا در کنار مصلحات مناسبش آن را متعادل کرد. به هر حال توصیه می‌شود در کنار استفاده از فواید موز، با توجه به کالری بالای آن و داشتن میزان قند زیاد در صورت ابتلا به دیابت بارداری یا چاقی با احتیاط مصرف شود.

طبع موز خشک شده

خشک کردن مواد، منجر به بروز تغییر در طبع میوه نمی‌شود. از این رو میوه‌ی موز خشک شده نیز همان طبع گرم و تر را دارد. 

طبع شیر موز سرد است یا گرم؟

یکی از روش‌های رایج استفاده از خواص موز، نوشیدن شیر موز است. درست است که موز به تنهایی طبع گرم و تری دارد اما بیایید بررسی کنیم که در ترکیب با شیر چه اتفاقی برای آن می‌افتد: شیر گاو طبع سردی دارد اما زمانی که با موز ترکیب می‌شود و از دارچین نیز به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود، ترکیب حاصل یعنی شیر موز طبع گرمی پیدا می‌کند. در مورد طبع شیر موز خرما نیز همین موضوع صدق می‌کند. 

اما متخصصین طب سنتی و مدرن هر دو بر این عقیده هستند که ترکیب شیر با میوه‌های تازه مضر است و بهتر است این مواد به صورت جداگانه و با فاصله از هم مصرف شوند. براساس طب سنتی، ترکیب شیر موز منجر به ایجاد خلط غلیظ و اختلال در هضم و گوارش می‌شود. خوردن این نوشیدنی باعث فشار وارد کردن به معده و مشکلات گوارشی می‌شود. همچنین کالری بالای این ترکیب منجر به افزایش وزن نیز می‌شود.

طبع موز و مصلح آن

مصلح یعنی ماده‌ی غذایی دومی که منجر به تعادل در طبع ماده‌ی اولیه می‌شود. در مورد موز توصیه می‌شود پس از مصرف آن، با فاصله‌ای مناسب از سکنجبین، آبغوره طبیعی، آبلیمو یا آب انار به عنوان مصلح استفاده کنید. 

خواص و طبع موز

خواص و طبع موز

اکنون که در مورد طبع موز و مصلحاتش می‌دانید نوبت به آن رسیده که از فواید موز نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید. موز سرشار از پتاسیم، ویتامین B6، ویتامین C، پروتئین، دوپامین، کاچئین و ... بوده و جزو مواد غذایی با فیبر بالا محسوب می‌شود. با مصرف موز شما می‌توانید از فواید زیادی از جمله موارد زیر بهره‌مند شوید:

  • بهبود سطح فشار خون

پتاسیم موجود در موز می‌تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند. در تحقیقات مشخص شده است که پتاسیم می‌تواند سطوح سدیم خون که یکی از عوامل مهم در فشار خون بالا است را کنترل کند. هرچقدر پتاسیم بیشتری در رژیم خود مصرف کنید، سدیم بیشتری دفع می‌شود و در نتیجه فشار خونتان کاهش می‌یابد.

  • مبارزه با سرماخوردگی

ویتامین سی موجود در موز با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند با انواعی از بیماری‌ها مخصوصاً بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی مبارزه کند.

  • جلوگیری از اسهال و یبوست

یکی از بهترین داروهای خوراکی برای مبارزه با اسهال به ویژه اسهال کودکان، خوردن موز است. البته باید توجه داشته باشید که در این زمینه موز می‌تواند مانند شمشیر دو لبه عمل کند. موز نارس و موزی که به طور کامل نرسیده باشد می‌تواند منجر به بروز یبوست در افراد شود این در حالی است که موز کاملاً رسیده که پوست آن سیاه شده باشد می‌تواند یبوست را درمان کند!

*در این مقاله در مورد روشهای درمان خانگی اسهال بیشتر بخوانید

  • مبارزه با سنگ کلیه

از آنجایی که موز سرشار از پتاسیم، ویتامین B6 و منیزیم است و اگزالات کمی دارد مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه‌ی آن می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به مشکلات کلیوی کمک کند.

  • درمان جوش و آکنه 

موز سرشار از ویتامین B6 است که با تنظیم هورمون‌های ایجاد کننده‌ی آکنه می‌تواند به کاهش التهاب در پوست کمک کند. برای خلاص شدن از شر این درد پوستی دردناک، موز را له کنید و آن را روی صورت خود بمالید تا مقداری قدرت طبیعی برای مبارزه با آکنه داشته باشید. 

  • استحکام استخوان

موز به دلیل داشتن پتاسیم بالا شناخته شده است که گفته می‌شود به کاهش گرفتگی عضلات کمک می‌کند. اما در سلامت استخوان‌ها نیز نقش دارد. پتاسیم بسیار کم می‌تواند کلسیم را در استخوان ها کاهش دهد. با این حال، مقادیر کافی پتاسیم می‌تواند به محافظت از استخوان‌ها در برابر از دست دادن کلسیم کمک کند و همچنین می‌تواند باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان شود.