فواید گل ختمی برای بهبود بیماری‌ها+نحوه مصرف آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فواید گل ختمی

اگر فواید گل ختمی را بدانید، حتما به سراغ آن می‌روید و با مصرف گل ختمی بدن خود را از تمام خاصیتی که این گیاه شگفت‌انگیز دارد، بهره‌مند می‌کنید. این گیاه دارویی برای بهبود بیماری‌های گوارشی، تنفسی و پوستی کاربرد دارد و می‌تواند مشکلات مربوط به این حوزه را تا درجه قابل قبولی مرتفع کند. برای استفاده از نحوه مصرف آن با گهواره همراه باشید.

خواص گل ختمی چیست؟

برای اینکه با خواص گل ختمی به خوبی آشنا شوید، بهتر این است که به صورت مجزا در مورد  خواص گل ختمی سفید، خواص گل ختمی زرد، طرز استفاده گل ختمی برای مو، خواص گل ختمی برای پوست،خواص گل ختمی برای سرفه و... صحبت کنیم؛ به این ترتیب بهتر و دقیق‌تر می‌توانید این گیاه دارویی را بشناسید و استفاده مفیدتری از آن داشته باشید.

خواص گل ختمی برای بیماری‌های تنفسی

درمان سرفه و مشکلات تنفسی از جمله خواص گل ختمی است. حتما در مورد معجزه گل ختمی برای سرفه چیزهایی شنیده‌اید. مصرف دمنوش گل‌ختمی برای درمان سرفه‌های شدید و مشکلات تنفسی یک انتخاب عالی است. این گیاه خاصیت ضدالتهابی و آرام‌بخش دارد و در کاهش شدت سرفه‌ها و التهاب ناشی از آن بسیار موثر است.

اگر دچار درد و تورم غشاهای مخاطی در مجرای تنفسی هستید، برگ و ریشه‌های گل ختمی می‌تواند کمک بسیار زیادی برای بهبود این وضعیت کند.

گل ختمی می‌تواند در بهبود سرفه‌های خشک نیز موثر باشد.

به منظور بهره‌مندی از این خاصیت‌ها برای دستگاه تنفسی، استفاده از چای گل ختمی توصیه می‌شود.

چنانچه دچار گلو درد هستید و گلوی شما با عفونت‌ و التهاب‌ دست به گریبان است، به عنوان یک درمان خانگی می‌توانید از گل ختمی و ریشه گل ختمی استفاده کنید. این گیاه تاثیر ضد عفونی کنندگی و کاهش دهنده التهاب و درد دارد و تا حد بسیار زیادی می‌تواند گلو درد را درمان کند. آنزیم موجود در ریشه گل ختمی در مهار باکتری‌ها و شل شدن مخاط مجاری تنفسی تاثیر بسیار زیادی دارد.

خواص گل ختمی چیست؟

خواص گل ختمی برای پوست

از خواص گل ختمی سفید برای پوست غافل نشوید. چنانچه دچار سوزش پوست، اگزما و درماتیت هستید، می‌توانید از اثر ضد التهابی ریشه گل ختمی بهره ببرید و این مشکلات را رفع کنید. جالب است بدانید که اثر گل ختمی روی پوست از آن جهت است که می‌تواند سلول‌های خاصی را تحریک کند که فعالیت ضد التهابی دارند و می‌توانند به ترمیم سریع‌تر پوست کمک کنند.

همچنین از برگ گل‌ختمی می‌توان به‌صورت موضعی به‌عنوان ضماد برای نیش حشرات استفاده کرد.

فعالیت ضد باکریایی و ضد التهابی ریشه گل ختمی برای بهبود زخم نیز موثر است. قرار دادن ریشه گل ختمی به صورت مستقیم روی آبسه و زخم‌های پوستی یکی از روش‌های قدیمی برای بهبود آبسه و زخم‌های پوستی است.

همچنین ریشه گل ختمی برای درمان التهاب و سوختگی‌های پوستی هم موثر است. با توجه به اینکه گل ختمی اثر ضدالتهابی، ضد درد و ضدعفونی‌کنندگی دارد، می‌تواند یک لایه محافظ روی پوست و سایر اندام‌های داخلی مانند معده ایجاد کند.

در مورد خواص گل ختمی برای لک صورت نیز باید بگوییم که به دلیل تاثیری که گل ختمی روی سلامت و شادابی پوست دارد، تاثیر زیادی نیز در کم رنگ کردن و رفع لک‌های صورت دارد. ریشه گل ختمی می‌تواند لکه‌های پوستی ناشی از تابش زیاد نور خورشید را درمان کند.

صابون گل ختمی برای جوش نیز موثر است. این صابون‌ خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد و به درمان جوش‌های پوستی کمک می‌کند. این گیاه به ‌عنوان گیاه جوانسازی پوست نیز شناسایی می‌شود.

خواص گل ختمی برای مو

گل ختمی در درمان موخوره و افزایش سلامتی موها نیز تاثیر دارد. ترکیب گل ختمی با سایر روغن‌های گیاهی از جمله روغن آرگان برای سلامت موها بسیار موثر است. همچنین گل ختمی یک متخصص برای از بین بردن موخوره است.

گل ختمی یک نرم‌کننده گیاهی و طبیعی برای مو هم هست؛ خشکی مو را برطرف می‌کند. با استفاده منظم از این نرم‌کننده گیاهی مو، می‌توانید موهای صاف و نرمی داشته باشید.

گل ختمی خاصیت ضد گره و از بین برنده وزی مو نیز دارد. جوشانده گل ختمی با مرطوب کردن حلقه‌های خشک موها، آنها را سریعا نرم می‌کند.

گل ختمی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که در تقویت پوست و موی سر تاثیر گذار هستند و می‌توانند به رشد موی سر نیز کمک کنند. استفاده از خمیر گل ختمی تازه با روغن نارگیل و قرار دادن آن روی پوست سر به مدت حداکثر دو ساعت و به صورت مداوم در حداکثر 4 ماه می‌تواند منجر به افزایش رشد موها شود.

گل ختمی برای جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است. می‌توانید از گل ختمی یک شامپوی طبیعی درست کنید و موهای خود را با آن بشویید.

*معرفی انواع خوراکی برای جلوگیری از ریزش مو 

همچنین گل ختمی یک رنگ موی طبیعی هم هست.  

خواص گل ختمی برای درد

ریشه گل ختمی به عنوان مسکن درد عمل می‌کند. برای تسکین درد پاها، تسکین گلودرد، تسکین درد ناشی از زخم و ساییدگی و... می‌توان از ریشه گیاه گل ختمی استفاده کرد. این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک دمنوش آرام‌بخش و یک نوشیدنی قبل از خواب مورد استفاده قرار بگیرد. مصرف عصاره این گیاه به‌صورت روزانه نیز می‌تواند به‌عنوان یک مسکن اثر کند.

خواص گل ختمی برای قلب

تحقیقات نشان داده است که گل ختمی در درمان لیپمی، تجمع پلاکتی و التهاب تاثیر دارد. این شرایط گاهی با بیماری قلبی-عروقی ارتباط دارد. مصرف عصاره گل به مدت یک ماه تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول HDL دارد و سلامت قلب را ارتقا می‌دهد.

همچنین گل ختمی در کاهش چربی نیز تاثیر دارد و می‌تواند از آسیب‌های کبدی و بیماری کبد چرب نیز جلوگیری کند.

خواص گل ختمی برای مجرای ادراری

ریشه گل ختمی ادرارآور است و کمک می‌کند تا مایعات اضافی از بدن خارج شود. در نتیجه کلیه‌ها و مثانه پاکسازی می‌شوند.

عصاره گیاه گل‌ختمی می‌تواند موجب سلامت کلی مجاری ادراری شود. اثر تسکین‌دهنده گل‌ختمی می‌تواند تحریکات داخلی و التهاب دستگاه ادراری را تسکین دهد و خاصیت ضدباکتریایی آن ممکن است در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مفید باشد.

خواص آنتی‌اکسیدانی گل ختمی

خواص آنتی‌اکسیدانی گل ختمی از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. جالب است بدانید که عصاره ریشه گل ختمی با آنتی‌اکسیدان‌های استاندارد قابل‌مقایسه ‌است و تاثیر قابل قبولی دارد.

خواص گل ختمی برای خشکی دهان

استفاده از ریشه گل ختمی برای افرادی که کاهش بزاق یا سطوح پایین بزاق دارند، موثر است. هم استفاده از چای گل‌ختمی و هم مصرف گل‌های خشک‌شده آن می‌تواند برای این منظور مفید باشد.

خشکی دهان می‌تواند باعث افزایش حفره‌ها، بیماری‌های لثه و عفونت‌های دندانی شود. جالب است بدانید که آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای فشارخون، مشکلات عصبی و بیماری‌های خودایمنی از جمله علل متعدد خشکی دهان هستند.

خواص گل ختمی برای زنان

ریشه و گل گیاه ختمی می‌تواند تحریک کلیه و رحم در زنان را تسکین دهد و در درمان مشکلات واژن نیز موثر باشد.

خواص گل ختمی برای تب

گل ختمی خاصیت تب‌بری دارد و برای بهبود تب موثر است. در واقع مصرف یک فنجان چای گل ختمی می‌تواند تب را تسکین دهد. همچنین گل ختمی می‌تواند گرفتگی بینی را برطرف کند و علائم سرماخوردگی را نیز از بین ببرد.

*معرفی انواع قرص تب بر قوی برای شدیدترین تب ها| درمان فوری و موثر

انواع گل ختمی کدام است؟

انواع گل ختمی

گل ختمی انواع بسیار متنوعی دارد؛ اما گل ختمی بنفش و گل ختمی سفید رایج‌ترین نوع آن است. بد نیست بدانید که گل ختمی به‌عنوان "بابونه کوهی"، "یاسمنی یا سرخسی" و "سرخس کوهی" نیز شناخته می‌شود. همچنین در برخی مناطق دیگر جهان، گل ختمی با نام‌های مختلفی مانند "ختمی برگ بلند"، "ختمی افغانستانی"، "ختمی هندی" و "ختمی آفریقایی" شناخته می‌شود.

علاوه بر این، برخی از گیاهان مشابه با گل ختمی به نام‌های مختلفی در ایران و سایر کشورها وجود دارند. مثلا در ایران گیاهی با نام "شیرخشک" یا "شیرخشک مرتعی" به‌عنوان گل ختمی شناخته می‌شود که در برخی مناطق ایران رشد می‌کند. همچنین گیاه "تاش‌کهریز" که در برخی مناطق غرب ایران واقع شده است، نیز به‌عنوان گل ختمی معرفی شده است.

گل ختمی سفید در مناطق گرم و خشکی از جمله جنوب آسیا، آفریقا و خاورمیانه رشد می‌کند. گل ختمی سفید در تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهابات و دردهای مفصلی، بهبود عملکرد گوارش و تسکین اضطراب تاثیر زیادی دارد. همچنین گل ختمی سفید به دلیل داشتن فلاونوئیدهای ضد التهاب و ضد عفونی‌کننده، می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی‌کننده طبیعی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

گل ختمی بنفش هم می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد.

کدام رنگ گل ختمی بهتر است؟

کدام رنگ گل ختمی بهتر است؟

بحث بر سر بهتری و بدتری نیست. هر یک از انواع گل ختمی دارای خواص منحصر به فرد و مشترکی هستند. مهم این است که می‌خواهید برای چه منظوری از گل ختمی استفاده کنید. البته این طور گفته می‌شود که گل‌ ختمی‌ به رنگ زرد و سفید نسبت به سایر ختمی‌ها کاربرد درمانی بیشتری دارد؛ اما در هر صورت همه انواع گل ختمی مفید هستند و خواص بیشماری دارند.

کلام آخر

اکنون که فواید گل ختمی را می‌دانید، وقت آن رسیده است کمی از این گیاه دارویی را تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. البته در خصوص استفاده دمنوش یا عصاره ریشه گل ختمی برای درمان‌های مختلف، بهتر است ابتدا با دوزهای کم شروع کنید؛ سپس آن را به‌تدریج  و در صورت نداشتن واکنش‌های حساسیتی افزایش دهید. توصیه می‌کنیم برای تهیه دمنوش این گیاه ریشه آن را با هشت لیوان آب ترکیب کنید تا به این ترتیب تاثیرات منفی احتمالی را کاهش داده باشید. همچنین توصیه می‌شود مدت‌زمان مصرف چهار هفته باشد و بعد از آن قبل از شروع مصرف مجدد حتما یک هفته استراحت کنید.