قرص تب بر قوی بزرگسالان+معرفی بهترین داروی تب بر قوی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص تب بر قوی

تب اگرچه یک بیماری مستقل نیست، اما یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های طیف زیادی از بیماری‌هاست و در اصطلاح به افزایش درجه حرارت بدن گفته می‌شود. روش‌های مختلفی برای کنترل تب وجود دارد مانند پاشویه و پوشیدن لباس‌های خنک‌تر و نوشیدن مایعات بیشتر و ... اما گاهی به روش‌های تهاجمی‌تر و سریع‌الاثرتری نیاز است. قرص و شربت‌های شیمایی و گیاهی زیادی برای کاهش دمای بدن در بازار وجود دارد. اما در این مقاله از گهواره قصد داریم چند قرص تب بر قوی را به شما معرفی کنیم که بتوانید در این شرایط از آنها استفاده کنید.

چرا باید تب را کنترل کرد؟

در حالی که بیشتر افراد، تب را مشکلی می‌دانند که باید برطرف شود، اما تب یکی از نشانه‌های مبارزه بدن با عامل بیماری‌زا است و در واقع برای کاهش اثرات بیماری لازم است. در دمای تب، رشد بسیاری از میکروب‌ها کاهش یافته و یا حتی از بین می‌روند. از این رو چند درجه تب در زمان بیماری مفید است. اما زمانی که دمای بدن از نقطه‌ای بالاتر می‌رود، نیاز است که تب را مدیریت کنید.

چرا باید تب را کنترل کرد

به طور کلی دمای بدن بین 36 تا 37 درجه سانتیگراد است. زمانی که این دما به 37.5 یا بیشتر افزایش می‌یابد شما تب دارید. اما این بدین معنا نیست که باید فوراً تب را از بین ببرید. بیشتر محققین تب تا 38.9 درجه را بی‌خطر می‌دانند و پیشنهاد می‌کنند اجازه دهید تب کار خودش را در درمان بیماری انجام دهد. اما برای بالاتر از این درجه نیاز به مداخلات درمانی ست زیرا تب می‌تواند آسیب زننده نیز باشد. از مشکلات شایع تب بالا می‌توان به تشنج ناشی از تب، آسیب مغزی و حتی مرگ اشاره کرد. 

بهترین قرص تب بر قوی چیست؟

انواع قرص و شربت تب بر در بازار برای کنترل عفونت و تب وجود دارد. اگرچه اسم قرص تب بر قوی برای بزرگسالان و کودکان تفاوتی ندارد با این حال باید توجه داشته باشید که آنها در ترکیبات با هم تفاوت دارند و نباید به جای هم استفاده شوند. داروهایی که برای کودکان ساخته می‌شود، غلظت کمتری دارد و معمولاً برای آنکه کودک بهتر آنها را مصرف کند به صورت طعم‌دار نیز تهیه می‌شوند. برای کودکان زیر دوسال که خوردن قرص دشوار است، معمولاً داروهای مسکن و ضدالتهاب و دیگر داروها به صورت شربت یا سوسپانسیون تولید می‌شود. 

انواع داروی تب بر قوی

بعضی از مهمترین انواع قرص تب بر قوی بزرگسالان و کودکان به شرح زیر است:

قرص استامینوفن

یکی از رایج‌ترین انواع قرص تب بر قوی که برای کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود، استامینوفن است. استامینوفن یا پاراستامول یا پانادول دارویی است که برای درمان تب و درد خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. به طور کلی در دوز استاندارد، استامینوفن تنها کمی دمای بدن را کاهش می‌دهد. از این نظر قدرت آن در کنترل تب نسبت به ایبوپروفن پایین‌تر است. هر 4 تا 6 ساعت بسته به تجویز پزشک باید یک قرصد مصرف شود. از دو ساعت بعد از مصرف، دمای بدن در حدود 1 تا 2 درجه سانتیگراد پایین می‌آید.

تفاوت استامینوفن ساده و استامینفون کدئین در چیست؟ استامینوفن ساده یک داروی مسکن و تب بر است. از این دارو به عنوان بهترین قرص تب بر قوی برای کودکان یاد می‌شود. اما استامینوفن کدئین فرق دارد. کدئین نوعی مخدر ضعیف است که اثرات ضد درد دارد و نباید برای کودکان استفاده شود. استامینوفن خود به تنهایی نیز درد را کاهش می‌دهد، اما کدئین اثرش را تقویت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تفاوت استامینوفن با استامینوفن کدئین مراجعه کنید. 

از عوارض ناشی از مصرف این قرص می‌توان به مواردی مانند بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و درد در قسمت راست و بالای شکم اشاره کرد.

* برای اطلاع از دوز مناسب شربت استامینوفن کودکان برای تب کلیک نمایید. 

انواع داروی تب بر قوی

قرص ایبوپروفن

ایبوپروفن نیز گزینه‌ی دیگری برای کاهش تب محسوب می‌شود. به طور کلی ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که روی کاهش هورمون‌های مولد التهاب و درد تمرکز دارد. مصرف این دارو برای کودکان زیر شش ماه ممنوع است. 

به طور کلی بیشتر پزشکان مصرف تناوبی استامینوفن و ایبوپروفن را به عنوان یک راه آسان برای کاهش تب پیشنهاد می‌دهند. استامینوفن هر 4 تا 6 ساعت (بیشتر از 5 دوز در یک دوره 24 ساعته) و ایبوپروفن هر 6 ساعت (بیش از 4 دوز در یک دوره 24 ساعته) تجویز می‌شود.

از عوارض ناشی از مصرف این قرص می‌توان به مواردی مانند ناراحتی‌های گوارشی، معده و حالت تهوع، استفراغ، سردرد، اسهال یا یبوست، سرگیجه و خواب‌آلودگی و... اشاره کرد.

*قرص ایبوپروفن کودکان برای چیست + دوز مجاز و عوارض مصرف

کپسول کدیمکس

کدیمکس یک داروی ترکیبی و اسم قرص تب بر بزرگسالان است. این دارو از ترکیب استامینوفن، کافئین و ایبوپروفن تشکیل شده و مصرف آن برای کودکان زیر 12 سال ممنوع است. از این دارو بیشتر به عنوان یک مسکن برای اثرات ضد دردش استفاده می‌کنند با این حال اثرات آن در کاهش تب نیز قابل توجه ست. 

این قرص یک قرص تب بر قوی ست و نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. از عوارض این دارو نیز می‌توان به مواردی مانند ورم صورت، انگشتان، پاها و پایین ساق‌، درد شدید در معده، مدفوع سیاهرنگ و قیری شکل، استفراغ خونی و ... اشاره کرد.

قرص ناپروکسن

قرص تب بر ناپروکسن در واقع نوعی مسکن است که برای کنترل درد‌هایی مانند سردرد و دردهای قاعدگی استفاده می‌شود. با این حال مانند بسیاری دیگر از داروهای ضد درد، اثرات تب بر نیز دارد و می‌تواند به عنوان یک داروی تب و لرز استفاده شود. مصرف این دارو برای کودکان زیر دو سال ممنوع و برای کودکان بزرگتر نیز تنها با تجویز پزشک ممکن است.

از عوارض ناشی از مصرف این قرص نیز می‌توان به سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، تپش قلب، تعریق و عطش زیاد، راش پوستی، اسهال و استفراغ و ... اشاره کرد.

قرص ژلوفن

ژلوفن اگرچه قوی‌ترین قرص تب بر نیست اما می‌تواند در درمان تب‌های خفیف موثر باشد. ژلوفن مسکنی ست که بیشتر برای دردهای قاعدگی یا سردرد تجویز می‌شود. از این دارو به ندرت با هدف کاهش تب استفاده می‌شود.

اختلال در دید، تنگی نفس، تورم و افزایش وزن، از دست دادن اشتها، مدفوع تیره، راش پوستی و ... تنها بخشی از عوارض احتمالی مصرف این دارو هستند.

مصرف خودسرانه تب برها* برای اطلاع از موثرترین شربت تب بر کودکان کلیک نمایید. 

مصرف خودسرانه تب برها

بسیاری از داروهای شیمایی و من جمله داروهای تب بر، با عوارض کوتاه و طولانی مدتی همراه هستند. مصرف خودسرانه هیچکدام از این داروها توصیه نمی‌شود. بعضی از این داروها با انواعی از داروهای دیگر از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد التهاب دیگر، داروهای فشار خون و ... تداخل دارویی دارند و نباید با هم مصرف شوند.

همچنین در بسیاری از شرایط خاص مانند بارداری و شیردهی و ابتلا به برخی امراض مانند بیماری‌های کبدی و کلیوی، آسم، بیماری‌های قلبی و فشار خون و ... نیز مصرف این داروها محدود یا ممنوع می‌شود. بنابراین بهتر است از خوردن خودسرانه و طولانی مدت جلوگیری کنید. این موضوع به طور ویژه در مورد کودکان صدق می‌کند. بعضی داروها از قدرت و غلظت بالایی برخوردار هستند که مناسب کودکان نمی‌باشند. به جز این در برخی شرایط خاص مانند فاویسم، مصرف بعضی گروه‌های دارویی ممنوع است. بنابراین در مورد کودکان حتماً به خصوص در بار اول برای مصرف یک دارو با پزشک مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات شربت تب بر کودکان و پایین آوردن تب کودک با گلاب مراجعه کنید.

همچنین نباید از دوزهای تجویز شده توسط پزشک بیشتر یا کمتر مصرف کنید زیرا منجر به تشدید یا کاهش اثرات دارویی می‌شود.

بهترین قرص تب بر قوی گیاهی

در طب سنتی نیز به مصرف انواع میوه‌های تب بر قوی، دمنوش تب بر قوی و به طور کلی داروی تب بر خانگی تاکید شده است. انواع قرص تب بر قوی خانگی برای بزرگسالان و کودکان به شرح زیر است:

  • میوه‌های تب بر: به طور کلی مصرف میوه و سبزیجات می‌تولند به کاهش تب و بهوبود بیماری کمک کند. از انواع میوه‌هایی که می‌توان جایگزین قرص تب بر قوی کرد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مرکبات، مانند پرتقال، لیمو، و گریپ فروت که حاوی سطوح بالایی از فلاونوئیدها و ویتامین C هستند. اینها التهاب را کاهش داده و ایمنی را تقویت می‌کنند، که می‌تواند به مبارزه با تب کمک کند.

کلم بروکلی، طالبی، کلم، کیوی، گل‌کلم، انواع فلفل، پاپایا و... نیز حاوی ویتامین سی بوده که برای کاهش تب مفید است.

بادام، دانه آفتابگردان، فندق و ... سایر موارد حاوی ویتامین E

  • پاشویه با آب و عرق کاسنی یا آب و گلاب و یا سرکه سیب
  • دمنوش ‌های آویشن، زنجبیل، دارچین، بابونه، نعناع خشک شده، پونه کوهی و ریحان – ترکیب دم کرده‌ی هر یک از این گیاهان با چند قاشق عسل. ( توجه: مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.)

به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید استفاده از برخی دمنوش‌های گیاهی برای کودکان کوچک می‌تواند خطرساز باشد. بهتر است قبل استفاده از نسخه‌های گیاهی با متخصص این طب مشورت کنید.