پایین آوردن تب کودک با گلاب | آیا گلاب تب‌بر است؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پایین آوردن تب کودک با گلاب

بروز تب در کودکان به دلایل مختلف رایج است مثلا تب کودکان برای دندان. با این حال بسیاری از بیماری‌ها یا تغییر شرایط نیز منجر به افزایش دمای بدن آنها می‌شوند. به دلایل مشکلات زیادی که ناشی از تب است، درمان فوری تب اهمیت زیادی دارد. در شرایطی که بسیاری از درمان‌های دارویی برای این کار استفاده می‌کنند، برخی مادران همواره درمان‌های طبیعی و گیاهی را ترجیح می‌دهند. گفته می‌شود یکی از روش‌های طبیعی پایین آوردن تب کودک با گلاب است. در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد استفاده از این روش در درمان تب بالا بیشتر توضیح دهیم.

خاصیت گلاب برای درمان تب

خواص گلاب بسیار متنوع و زیاد است اما یکی از خواصی که در این مقاله به طور ویژه مد نظر ماست، خاصیت ضدباکتریایی و اثر گلاب برای تب کودک است. گفته می‌شود گلاب برای تب نوزاد و کودک، مانند پیاز و نمک می‌تواند به عنوان یک ضدعفونی کننده عمل کند. برای پایین آوردن تب کودک با گلاب ، این عصاره گیاهی با خواص ضدباکتریایی و میکروب کشی‌اش به سراغ عوامل بیماری‌زا رفته و با از بین بردنشان، تب را که یک نشانه‌ی اصلی عفنوت است را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید پایین آوردن تب بزرگسالان با گلاب را نیز امتحان کنید. 

از نظر علمی خواص ضدمیکروبی، مسکن و آرامش‌بخشی برای گلاب ذکر شده اما اثر پایین آوردن تب تاکنون از نظر علمی ثابت نشده است.

*شربت استامینوفن کودکان | دوز مجاز و عوارض مصرف 

روش استفاده از گلاب در درمان تب

روش استفاده از گلاب در درمان تب

گفته می‌شود برای پایین آوردن سریع تب کودک با گلاب می‌توانید به دو روش عمل کنید:

  • به کودک گلاب بدهید. سریع‌ترین را برای پیاده‌سازی فواید گلاب، مصرف خوراکی آن است. شما می‌توانید یک یا دو قاشق گلاب به کودکتان بدهید. توجه داشته باشید گلاب طعم نسبتاً تلخی دارد و ممکن است کودک آن را نپذیرد بنابراین می‌توانید آن را در آب خوراکی ریخته و به کودکتان بدهید
  • روش دو پاشویه کودک با گلاب است. بسیاری از کودکان در بیماری از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند بنابراین ممکن است روش اول جواب ندهد. بنابراین می‌توانید دست و پایش را در گلاب بشویید. کمی گلاب در آب ریخته و دست و پای کودک را در آن قرار دهید. این روش روشی موثر برای پایین آوردن تب کودک با گلاب و مخصوصاً یک گزینه‌ی خوب برای پایین آوردن تب کودک در خواب است. تاثیر گلاب برای پایین آوردن تب در روش خوراکی سریع‌تر است.

لازم به ذکر است که این روش‌ها برای مصرف گلاب ذکر شده اما هنوز اثرات ضد تب گلاب از نظر علمی اثبات نشده است.

مشکلات تب بالا در کودکان 

پایین آوردن تب کودک سریع و موثر اهمیت زیادی دارد زیرا تب بالا می‌تواند مشکل ساز باشد. در درجه اول تب و لرز می‌تواند منجر به کم آبی بدن (مایع بسیار کم در بدن) شود. که خود مشکلاتی شامل خشکی پوست، زبان و لب‌ها، تنفس سریع، پوشک خیس کمتر و گریه بدون اشک را شامل می‌شود. در صورت امتناع کودک از نوشیدن یا علائم کم آبی بدن، علائم می‌تواند حتی وخیم‌تر شود مانند فونتانل فرورفته (نقطه نرم بالای سر نوزاد). همراه با دمای بدن بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)، علائم ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد: ممکن است کودک شما مثل همیشه فعال یا پرحرف نباشد. ممکن است کودک شما بیشتر گریه کند، یا اشتهایش را به غذا از دست دهد.

چگونه تب کودک را پایین بیاوریم

آسیب مغزی ناشی از تب به طور معمول رخ نمی‌دهد مگر اینکه تب بیش از 107.6 درجه فارنهایت (42 درجه سانتیگراد) باشد. تب ‌درمان نشده ناشی از عفونت به ندرت بیش از 105 درجه فارنهایت (40.6 درجه سانتیگراد) می‌شود مگر اینکه کودک بیش از حد لباس پوشیده باشد یا در مکانی گرم باشد. تشنج ناشی از تب در برخی از کودکان رخ می‌دهد.

چگونه تب کودک را پایین بیاوریم؟

حالا که از مشکلات تب بالا برای کودک مطلع شدید نوبت به معرفی روش درمانی پایین آوردن تب کودک با گلاب می‌رسد. توجه داشته باشید که در مورد تب شدید، اقدامات باید فوری انجام شود و ممکن است نیاز به درمان‌های دارویی و بیمارستانی مانند پایین آوردن تب کودک با شیاف یا شربت تب بر کودکان باشد. اما در مورد تب‌های خفیف‌تر روش‌های خانگی مانند پایین آوردن تب کودک با خیار، پایین آوردن تب با سیب زمینی یا در مورد این مقاله پایین اوردن تب با گلاب ذکر شده ولی هنوز از نظر علمی اثربخشی این روش‌ها اثبات نشده است. برای آنکه با مکانیسم درمانی گلاب آشنا شوید باید بدانید گلاب چگونه بر بیماری تاثیر می‌گذارد.

سخن پایانی

در حالی که بهترین روش همیشه پیشگیری از بروز بیماری ست اما گاهاً بیماری‌ها اجتناب ناپذیر اند. بهتر است واکنش سریعی برای درمان داشته باشید. روش‌های سنتی و گیاهی مانند پایین آوردن تب کودک با گلاب یا پایین آوردن تب کودک با سیب زمینی ممکن است به همان اندازه روش‌های دارویی موثر باشند به شرطی که به موقع و به شیوه‌ی درست استفاده شوند. در هر حال استفاده از گلاب برای تب به اندازه روشهای دارویی سریع و تهاجمی نیست. اگر تب کودک پایین نیامد یا حتی شدیدتر شد بهتر است قبل از بروز عوارض تب برای درمان به پزشک مراجعه کنید.