انواع شربت استامینوفن برای کودکان چیست؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع شربت استامینوفن برای کودکان

تب در کودکان زیر دو سال یکی از علائمی است که در طی عفونت‌ها و سرماخوردگی بروز می‌کند. برای درمان بیماری باید علائم سرماخوردگی نوزاد مانند تب را کاهش داد. در حالی که بسیاری از افراد از روشهای گیاهی مانند  پایین آوردن تب کودک با گلاب و روشهایی از این دست استفاده میکنند، برخی دیگر روشهای شیمایی را ترجیح میدهند. استامینوفن و ایبوپروفن از شربت‌های تب بر قوی برای کودکان هستند که نه تنها در سرماخوردگی، بلکه در هنگام واکسیناسیون نیز کاربرد دارند. در این مقاله، نحوه مصرف انواع شربت استامینوفن برای کودکان را می‌آموزیم. درباره شربت تب‌بر ایبوبروفن و شیاف تب بر در کودکان مانند شیاف استامینوفن در مقاله دیگری صحبت شده است. همچنین کارایی و کاربرد شربت برم هگزین برای کودکان نیز در مقاله ای جداگانه به تفصیل شرح داده شده است. 

شربت تب بر برای کودکان چگونه تب را کاهش می‌دهد؟

آیا شربت استامینوفن برای تب کودکان مفید است؟ قبل از پرداختن به موضوع انواع شربت استامینوفن برای کودکان لازم است بدانید تب یکی از علائمی است که در طی سرماخوردگی و خصوصاً در کودکان زیر دو سال بروز می‌یابد. درجه حرارت بدن در طول شبانه روز بین ۳۶ تا ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. افزایش درجه حرارت بدن از ۳۷.۵ درجه به بالا را تب می‌نامند.

استفاده از شربت های تب برای کودکان به اندازه استفاده از گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد متداول است.

مرکز تنظیم دمای بدن، غده هیپوتالاموس در مغز است. در طی مبارزه دستگاه ایمنی بدن با ویروس سرماخوردگی به دلیل آزادسازی مواد التهابی، تغییراتی در تنظیم دمای بدن توسط هیپوتالاموس ایجاد می‌شود. این تغییرات نهایتا باعث ایجاد تب می‌شوند. شربت تب ‌بر برای کودکان با کاهش تولید مواد التهابی، از تاثیر آن‌ها بر هیپوتالاموس کاسته و تب را برطرف می‌کنند. رایج‌ترین و پرکاربردترین دارو‌های تب‌بر کودکان شامل شربت استامینوفن و شربت ایبوپروفن هستند. البته شربت تب بر در کودکان خصوصا شربت ایبوپروفن برای کودکان دارای خاصیت ضددردی (مسکن) نیز هست.

توجه: آسپرین یکی از دارو‌های تب‌بر و مسکن است؛ مصرف آسپرین در کودکان زیر 12 سال، مگر در موارد خاصی مانند بیماری‌های روماتولوژیک و به تشخیص پزشک متخصص، ممنوع است. آسپرین خطر سندرم رِی (Reye's syndrome ) در کودکان را افزایش می‌دهد. این سندرم می‌تواند اثرات بسیار خطر‌ناکی بر کبد و مغز کودک داشته باشد.

توصیه کاربردی: در ادامه چند معادل حجمی کاربردی برای استفاده از شربت تایلوفن برای کودکان و دیگر شربتها معرفی می‌شود. موارد زیر برای مواقعی است که شما پیمانه دقیقی برای مصرف شربت به ‌سی‌سی ‌همراه ندارید؛ سعی کنید تا جایی که امکان دارد از سرنگ ( که سوزن آن را به روشی ایمن دور انداخته‌اید.) و یا پیمانه همراه شربت برای مصرف آن استفاده کنید. مصرف دقیق‌تر دارو از نظر ساعت و حجم در مدت زمان تاثیر شربت استامینوفن کودکان بسیار موثر است.

اگر کودک شما از آبریزش بینی نوزاد، سرفه، عطسه یا خارش رنج می برد، با نظر پزشک می توانید از دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان استفاده کنید. همچنین می توانید در مورد انواع شربت ضد سرفه کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • یک سی‌سی معادل یک میلی‌لیتر است.
  • یک قاشق چای‌خوری معادل تقریباً پنج سی‌سی است.
  • یک قاشق غذا‌خوری معادل تقریبا ً15 سی‌سی است.
  • یک سی‌سی معادل 20 قطره از قطره‌چکان استاندارد است. 

نکته: موارد فوق یک معیار کلی است و ممکن است با توجه به اندازه قاشق یا قطره‌چکان معادلی متفاوت داشته باشد.

شربت تب بر برای کودکان چگونه تب را کاهش می دهد؟

قبل از مطالعه ادامه مقاله توجه کنید!

  1. به‌هیچ عنوان به کودک زیر یک ماه (نوزاد) هیچ‌گونه شربتی ندهید. 
  2. دوز دارو‌هایی که در ادامه آورده می‌شوند باید با نظر پزشک باشد و هرگز خودسرانه به کودک دارویی ندهید؛ هرچند که فروش آنها در دارو‌خانه‌ها آزاد است.
  3. سواد پزشک‌تان را با میزان دارو‌یی که تجویز می‌کند، نسنجید و به دارو‌های تجویزی وی اعتماد کنید.
  4. مطالبی که در آینده مطالعه می‌کنید، صرفا جهت افزایش آگهی بوده و توصیه‌های پزشک بهترین گزینه درمانی است. 

نکته: شربت‌های سرماخوردگی کودکان به هیچ عنوان خود بیماری را درمان نمی‌کنند؛ بلکه با کاهش علائم بیماری، تحمل دوره بیماری را تسهیل می‌کنند. همچنین دوره بیماری با مصرف شربت سرماخوردگی کودکان کوتاه‌تر از حالت معمول نمی‌شود. در ادامه توضیح میدهیم شربت پاراتل کودکان برای چیست. 

شربت استامینوفن کودکان برای چیست

شربت استامینوفن یا شربت ولوتیل ۶۰ برای چیست (شربت velotyl 60)؟ انواع شربت استامینوفن برای کودکان، یکی از شایع‌ترین و ایمن‌ترین‌ها در بین انواع شربت‌ تب بر برای کودکان است. از موارد مصرف شربت استامینوفن کودکان می‌توان به تب ناشی از سرماخوردگی، تب و عفونت گوش کودک و قبل و بعد تزریق واکسن مانند واکسن ۱۸ ماهگی اشاره کرد. لازم است یادآوری کنیم که همیشه عطسه در نوزادان نشانه سرماخوردگی نیست. گاهی نشانه آلرژی ست و به شربتهای دیگری مانند کتوتیفن نیاز خواهید داشت. در این مقاله بخوانید شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست .

استامینوفن علاوه بر کاهش تب، از درد کودک هم می‌کاهد. شربت استامینوفن کودکان به نام‌های شربت کوریزان کودکان درد و تب، شربت ساسفن ، پاراکید، تایلوفن و ساسفن وجود دارد. این شربت در شیشه های 120 میلی لیتری به فروش میرسد و به ندرت شربت استامینوفن ۶۰ میلی لیتر برای کودکان در بازار پیدا می کنید.

استامینوفن برای اطفال به شکل شربت، قطره خوراکی، قرص و شیاف وجود دارد. مثلاً قرص استامینوفن برای کودک 7 ساله قابل استفاده است. درباره دوز مصرف شیاف استامینوفن در نوزادان در مقاله دیگری صحبت شده است. تفاوت قطره و شربت استامینوفن در میزان دوز تجویز شده است. از نظر دارویی هیچ یک برتری بر دیگر ندارد. اما بالاخره برای کودک شما قطره استامینوفن پاراتل کودکان بهتره یا شربت آن؟ معمولا برای کودکان زیر دو سال قطره و برای کودکان بزرگتر از دو سال شربت تجویز می‌شود. زیرا مصرف قطره در نوزادان و کودکان کم‌سن راحت‌تر است. شیردادن بعد از قطره استامینوفن بلامانع است.

میزان مصرف استامینوفن در کودکان

شربت استامینوفن کودکان چند سی سی باید استفاده شود؟ دوز انواع شربت استامینوفن برای کودکان بر اساس وزن و سن کودک محاسبه می‌شود. معمولا شربت‌های استامینوفن 120 میلی‌گرم در هر پنج میلی‌لیتر هستند. برای محاسبه دوز شربت استامینوفن بر اساس وزن و سن ابتدا به میزان مورد نیاز دارو بر‌حسب میلی‌گرم مورد نیاز است؛ حتی اگر سخت ترین واکسن نوزاد را زده اید، باید مقدار مصرف استامینوفن در کودکان را دقیقا رعایت کنید. دوز شربت استامینوفن برای کودکان در سنین مختلف به شرح زیر است:

  • برای شش ماه تا دو سال، معمولا از قطره استامینوفن استفاده می‌شود. در مقاله دیگری به‌ تفضیل در این باره بحث خواهد شد؛ اگر‌چه مطالبی که در ادامه می‌آیند برای مصرف شربت در هر سنی کاربرد دارند.
  • کودک دو شش ساله؛ 10 تا 15 میلی‌گرم به ازای هر کیلو‌گرم وزن کودک، هر چهار تا شش ساعت به شربت ولوتیل برای کودکان نیاز دارد.
  • بهتر است یا هر چهار ساعت 10 میلی‌گرم و یا هر شش ساعت 15 میلی‌گرم دارو مصرف شود.
  • توجه داشته باشید که میزان داروی دریافتی کودک بیش‌تر از 6/2 گرم و یا 5 بار در یک روز نشود.
  • کودکان ۸-۶ ساله: میزان مصرف استامینوفن برای کودک 8ساله ۳۲۰ میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

باید در نظر داشته باشید که مقدار مصرف شربت استامینوفن پاراکید در کودکان به صورت دقیق باید توسط پزشک تعیین شود. 

میزان مصرف استامینوفن در کودکان

مقدار شربت استامینوفن برای کودکان به سی‌سی

در محاسبه داروی مورد نیاز شربت velotyl برای کودکان دو مسئله را باید حل کنید: 

  • ابتدا داروی مورد نیاز مناسب وزن کودک‌تان را بر حسب میلی‌گرم محاسبه کنید.
  • سپس با توجه به این‌که 120 میلی‌گرم دارو در 5 میلی‌لیتر شربت استامینوفن وجود دارد، میزان شربت استامینوفن را براساس میلی‌لیتر یا سی‌سی محاسبه کنید.

برای درک بهتر مسئله و محاسبه مقدار شربت پاراتل بیایید با یک مثال به توضیح بیشتر بپردازیم:

فرض کنید کودک شما 10 کیلو‌گرم وزن دارد:

اگر میزان دارویی که باید هر 6 ساعت دریافت کند، 15 میلی‌گرم به‌ازای هر کیلو‌گرم باشد؛ بر اساس وزن کودک هر چهار ساعت باید 150 میلی‌گرم دارو دریافت کند. حال 120 میلی‌گرم دارو در هر 5 میلی‌لیتر شربت استامینوفن وجود دارد؛ برای بدست آوردن 150 میلی‌گرم کافی است از یک تناسب ساده استفاده کنید. جواب تناسب تقریبا برابر 25/6 سی‌سی است. 

نکته کاربردی: برخی متخصصان کودک جهت تسهیل محاسبه دوز مناسب انواع شربت استامینوفن برای کودکان، می‌گویند که به ازای هر 10 کیلو‌گرم وزن کودک باید هر شش ساعت، 25/6 سی‌سی شربت استامینوفن به کودک داده شود.