مقدار مصرف شربت کتوتیفن در کودکان (شربت پریتیفن کودکان)

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت کتوتیفن در کودکان

مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان از آنجاییکه داروی قابل دسترسی است، بسیار مورد بحث و شایعات قرار می‌گیرد. کتوتیفن شربت ضد آلرژی، آنتی هیستامین و پیشگیری از آسم بوده و به شربت آمتین برای کودک، داروی زاديتن برای کودکان (قرص زاديتن، شربت زاديتين)، شربت زکسیفن، شربت پريتيفن، شربت کوتامکس، شربت برونتیف کتوتیفن برای کودکان یا شربت پریتیفن کتوتیفن (داروي كتوتيفن، قرص كتوتيفن) نیز معروف است. برونتیف کتوتیفن کودکان برای چیست؟ این دارو، علاوه بر درمان حساسیت، همراه با داروهای دیگر برای درمان و کنترل آسم آلرژیک خفیف استفاده می‌شود. کتوتیفن یا زادیکس کتوتیفن برای کودکان نوعی داروی ضد آلرژی است که با کاهش پاسخ بدن به آلرژن‌ها (عوامل آلرژی‌زا)، به کم شدن نشانه‌های آلرژی کمک می‌کند. گاهی این آلرژن‌ها می‌توانند باعث حمله آسمی شدید شوند. این دارو به صورت قرص، قطره چشمی و شربت عرضه می‌شود؛ معمولا شکل شربت آن رایج‌تر است. مصرف و قطع مصرف شربت کتوتیفن یا شربت کترام کتوتیفن نیز مانند شربت استامینوفن کودکان، شیاف استامینوفن در نوزادن، قطره مولتی ویتامین نوزاد و قطره دایمتیکون برای نوزاد باید حتماً با تجویز پزشک باشد و نباید آن را به دیگران پیشنهاد داد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم ‌شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست و چه کاربردی دارد

کاربرد شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست؟

اصلی‌ترین سوال این مقاله چنین است: شربت کترام برای کودکان برای چیست؟ شربت کتوتیفن برای چیست یا کاربرد شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست. کتوتیفن کودکان کاربردهای گسترده‌ای دارد. در ادامه توضیح می‌دهیم شربت کیتوتیفن یا شربت آمتین برای چی خوبه. کاربرد شربت زادیکس برای کودکان برای چیست:

  • ضدآلرژیک: اصلی ترین دلایل استفاده شربت کتوتیفن برای کودکان چیست؟ درمان آلرژی. داروهای ضدآلرژیک برای درمان آلرژی استفاده می‌شوند. این داروها مانع از آزادسازی واسطه‌های التهابی یا تاثیرگذاری واسطه‌های آزاد شده روی سلول‌های عملشان می‌شوند. 
  • آنتی‌هیستامین: دیگر مصرف شربت پریتیفن کودکان مانند سایر شربت‌های این گروه مثل لوراتادین، کنترل علائم آلرژی است.( در مورد مصرف شربت لوراتادین برای کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید.) این داروها به صورت انتخابی به گیرند‌ه‌های هیستامین چسبیده و آن را غیرفعال می‌کنند. محل اثر آن‌ها در نایژه‌ها، مویرگ‌ها و سایر ماهیچه‌های صاف است و برای جلوگیری یا تخفیف بیماری‌های حرکتی، آلرژی فصلی یا درماتیت آلرژیکی و القای خواب استفاده می‌شود. بنابراین شاید به صورت مستقیم از شربت کتوتیفن برای گلو درد استفاده نشود اما با کاهش سرفه و عطسه، درد گلو نیز کاهش می یابد. 
  • ضد خارش: این داروها معمولاً اثرات موضعی هم دارند و خارش را از بین می‌برند.

در سایر موارد پزشک تشخیص می‌دهد شربت کتوتیفن برای چه کودکی خوب است. اگر هنوز در مورد اینکه شربت برونتیف کتوتیفن برای چیست سوالاتی دارید، با پزشک مشورت کنید.

مکانیسم اثر شربت کتوتیفن

حالا که توضیح دادیم شربت آمتین کتوتیفن برای چیست نوبت به مکانیسم اثر آن می‌رسد. به زبان ساده می‌توان گفت، گلبول‌های سفیدی در بافت‌های بدن وجود دارند که دارای یک سری گیرند‌ه‌های خاص هستند. وقتی آلرژن‌ها به این گیرنده‌ها می‌چسبند، این گلبول‌ها، هیستامین ترشح می‌کنند که علائم آلرژی از جمله قرمزی پوست و خارش را سبب می‌شود. 

آمتین کتوتیفن برای کم کردن شدت حملات آسم نیز استفاده می‌شود و این کار را با از بین بردن التهاب در مجاری تنفسی انجام می‌دهد که باعث جریان بهتر هوا و تنفس بهتر می‌شود. همانند هر داروی دیگری که حتما باید تحت نظارت پزشک باشد، مصرف شربت آمتین کتوتیفن برای کودکان بدون تجویز پزشک، مجاز نیست. برای مثال گرچه بیشتر ما می‌دانیم که قرص کلومیفن چیست و چه کاربردی دارد، اما هرگز خودسرانه برای استفاده از آن اقدام نمی کنیم. بنابراین بدون نظر پزشک فرزند خود هیچ دارویی به او ندهید. 

زمان اثر شربت کتوتیفن

اکنون میدانیم شربت برونتیف برای چیست و سوال اصلی این است که چه مدت از شروع دارو، اثر آن مشخص میشود. در درمان‌های خفیف پوستی یا چشمی یا حساسیت های معمول اثرات شربت کتوتیفن برای کودکان طی یکی دو روز اول مشاهده می شود، ولی در درمان آسم و بیماری های شبه آسم معمولا بعد از یک هفته، اثرات درمانی کتوتیفن ظاهر شده و بعد از گذشت ده هفته این اثرات به سطح بسیار قابل ‌قبولی می‌رسند.

روش نگهداری و مصرف شربت کتوتیفن

کتوتیفن باید در دمای اتاق به دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری شود. از منجمد کردن آن خودداری کنید. کتوتیفن را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. می‌توان این دارو را همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد.

* بهترین شربت تب بر کودکان کدام است؟ 

اثرات جانبی و عوارض مصرف شربت کتوتیفن 

آیا شربت کتوتیفن برای کودکان مضر است؟ در بالا خواندیم که شربت کتوتیفن برای چی خوبه اما مانند هر دارویی کتوتیفن هم عوارضی دارد. همانطور که استفاده از موبایل در بارداری می تواند با عوارضی همراه باشد، مصرف داروها چه در مادران باردار و چه در نوزادان و کودکان بدون عوارض و اثرات جانبی نیستند.  در واقع اثر جانبی، پاسخ ناخواسته‌ی داروست که در زمان مصرف دُز عادی آن رخ می‌دهد. اثرات جانبی می‌توانند شدید یا خفیف و دائمی یا موقتی باشند. ممکن است تمام اثرات جانبی یک دارو توسط تمام افراد احساس نشده باشند؛ بسیاری از این اثراتِ جانبی، قابل‌ مدیریت هستند و بعضی از آنها با گذر زمان از بین می‌روند. 

استفاده از شربت کیتوتیفن برای آبریزش بینی نوزاد، سوزش، خارش چشم، سردرد، احساس طعم بد و خشکی در دهان، افزایش حساسیت به نور، درد شکمی، کاهش اشتها نامناسب است و شرایط را بدتر می کند. و در برخی کودکان بی قراری از جمله اثرات جانبی داروی کتوتیفن یا شربت آمتین برای نوزاد هستند. همچنین مصرف شربت کتوتیفن برای آبریزش بینی کودکان و دیگر دلایل، دفع آب را افزایش می دهد که منجر به اسهال می شود.

اگر هر یک از این اثرات ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. ممکن است خواب‌آلودگی، سرگیجه، مشکل در خواب یا علائمی مانند آنفلوآنزا نیز مشاهده شود. در صورت مشاهده‌ی پوسته پوسته شدن بدن، جوش‌هایی که قسمت زیادی از بدن را پوشانده باشند، جوش‌هایی که به سرعت پخش شوند یا جوش‌های همراه با تب یا ناراحتی، سریعاً مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. در واقع به همان اندازه که برای دادن غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک برنامه ریزی می کنید و به این موضوع اهمیت می دهید، باید در مصرف نوع داروها و دوز داروها هم حساس باشید. 

تداخلات دارویی شربت آمتین کودکان برای چیست

در زمان مصرف شربت آمتین برای کودکان باید مراقب تداخلات دارویی نیز بود. تداخل دارویی در واقع همان اثرات ناخواسته‌ای است که از ترکیب یا مصرف همزمان دو یا چند دارو به وجود می‌آید. داروی کتوتیفن با برخی داروهای خوراکی از جمله برخی داروهای خواب، داروهای ضد اضطراب و شل‌ کننده‌ی عضلات و برخی آنتی‌هیستامین‌ها تداخل دارد.

لازم است در مصرف زکسفین شربت کتوتیفن احتیاطاتی انجام شود که به شرح زیر است:

  • در صورت داشتن سابقه‌ی صرع نباید کتوتیفن مصرف کرد، زیرا این دارو، آستانه‌ی صرع را کاهش می‌دهد. 
  • همانطور که غذاها و خوراکی های ممنوعه در دوران شیردهی را مصرف نمی کنید، مصرف کتوتیفن را هم در دوران شیردهی فراموش کنید. 
  • اگر از داروهای دیگری برای درمان آسم استفاده می‌کنید، حتماً به پزشک اطلاع دهید و بدون تجویز او مصرف آنها را متوقف نکنید.
  • شربت کتوتیفن برای کودکان ممکن است اثرات داروهای آرام‌بخش‌، داروهای ضد هیستامین و داروهای استفاده شده برای درمان افسردگی و اضطراب را افزایش دهد.
  • شربت کتوتیفن ممکن است روی سطح قند خون تأثیر بگذارد و برای مصرف در افراد دیابتی باید حتماً با پزشک مشورت کنید. ممکن است در بیمارانی که همراه با کتوتیفن، داروهای ضد دیابتی نیز مصرف می‌کنند، ترومبوسیتوپنی (اختلال در پلاکت‌های خون) رخ دهد.

مصرف بیش از حد با مسمومیت شربت کتوتیفن

در بالا توضیح دادیم شربت پریتیفن کودکان برای چیست اما این بدین معنا نیست که می‌توانید بیش از حد از آن استفاده کنید. تمام داروها وقتی در دُز بیشتر از حد مجاز مصرف شوند، می‌توانند خطرناک باشند. اگر تصادفاً بیش از حد مجاز مقدار مصرف کتوتیفن در کودکان مصرف کردید، فوراً به دکترتان اطلاع دهید. 

شربت برم هگزین برای کودکان ، نحوه مصرف و دوز مناسب آن 

شربت کتوتیفن برای سرفه کودکان

شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست؟ مطالعات انجام شده تاکنون نتوانسته‌اند علت خاصی برای منع مصرف داروی کتوتیفن در اطفال پیدا کنند. با این حال از آنجایی که این دارو جزء داروهای آنتی‌هیستامین محسوب می‌شود، لذا باید در دادن آن به کودکان احتیاط کرد. در بالا در پاسخ به این سوال که شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست توضیح دادیم که اصلی ترین علت رفع سرفه است. ممکن است سرفه‌های ممتد کودک خواب والدین را آشفته کند و بخواهند برای برطرف کردن آن به کتوتیفن متوسل شوند، اما باید در نظر داشت که در بیشتر موارد ‌سرفه کودک در اثر آلرژی نیست، بلکه در اثر ابتلا به ویروس است. آیا آیا شربت کتوتیفن برای سرماخوردگی خوب است؟  شربت سرماخوردگی کودکان کتوتیفن مانند شربت بلتیل یک شربت ضد سرفه کودکان محسوب نمی‌شود و نه تنها به درمان علائم سرماخوردگی نوزاد کمکی نمی‌کند بلکه با عوارضی همچون سرگیجه، کاهش ریتم تنفسی، اختلال در ضربان قلب و مرگ ( در موارد بسیار نادر) همراه است.

دوز مصرف شربت کتوتیفن در کودکان

از آنجایی که استفاده از روش‌های درمانی استنشاقی آسم برای کودکان کودکان یا حتی طریقه مصرف قرص کتوتیفن برایشان دشوار است، لذا شربت کتوتیفن گزینه‌ مناسبی است و شما باید با طریقه مصرف شربت کتوتیفن آشنا باشید. و شما باید با طریقه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان آشنا باشید. برای کودکان 6 ماه تا 3 سال دُز پیشنهادی بر اساس وزن بدن تعیین شده و دوبار در روز در نوبت صبح  و عصر مصرف می‌شود و برای کودکان بزرگتر از 3 سال، با ضریب بیشتر و باز هم بر اساس وزن بدن و در دو نوبت صبح و عصر داده می‌شود. لازم به ذکر است که استفاده از این شربت در کودکان زیر  یک سال ممنوع است. البته در برخی منابع نیز مصرف آن در کودکان زیر سه سال ممنوع اعلام شده است. برای کاهش اثرات جانبی، ممکن است دکتر به شما پیشنهاد دهد که با دُز کمتر شروع کنید و بعد از 5 روز میزان را به دُز پیشنهادی افزایش دهید. 

موارد زیادی مانند وزن و مصرف سایر داروها می‌تواند بر روی دُز مورد نیاز برای کودک تاثیر بگذارند. می‌توانید این دارو را با سرنگ به داخل دهان کودکتان بریزید. با این کار می‌توانید مقداری که به او می‌دهید را به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید. خیلی مهم است که این دارو حتماً با تجویز پزشک مصرف شود. اگر یک نوبت را از دست دادید هر لحظه یادتان افتاد آن را جبران کنید و بعد به همان ترتیبِ منظم و تعیین‌شده ادامه دهید. اگر نوبت دُز بعدی نزدیک بود، نیازی به جبران دُز قبلی نیست. هرگز دُز دو برابر به کودک ندهید. 

اثر کتوتیفن بر باروری

در آزمایشات انجام شده روی موش‌های ماده که 2 تا 50 میلی‌گرم بر کیلوگرم کتوتیفن به مدت دو هفته دریافت کرده بودند، هیچ اثری روی باروری مشاهده نشد. در موش‌های نر، که دُز 50 میلی‌گرم بر کیلوگرم کتوتیفن مصرف می‌کردند، کاهشی در درصد باروری مشاهده شد.

مصرف شربت کتوتیفن در بارداری

اکنون که متوجه شدید ‌‌شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست، خوب است بدانید بعضی زنان در بارداری نیز از آن استفاده می‌کنند. مطالعات خوب و کنترل‌شده‌ای در مورد اثر کتوتیفن بر بارداری انسان‌ها انجام نشده است. با این حال در آزمایشات انجام شده روی موش‌ها مشخص شد که کتوتیفن از سد مادری/جنینی عبور می‌کند، اما تنها درصد کمی از آن در بافت‌های جنین پیدا شد. هیچگونه اثرات تراتوژنیک یا جنینی در مصرف کتوتیفن توسط مادر مشاهده نشد. در هنگام مصرف 56 تا 100 میلی‌گرم بر کیلوگرم کتوتیفن توسط مادر، وزن‌گیری در طول بارداری و وزن کلی بدن او کاهش پیدا کرد. دُز 100 میلی‌گرم برای برخی حیوانات مرگبار بود. 

مصرف کتوتیفن در دوران پس از زایمان

در نوزاد موش‌های ماده که به مدت بیست روز، تا 5 میلی‌گرم در روز کتوتیفن مصرف می‌کردند، هیچ اثری مشاهده نشد. با این حال در دُز بالای 50 میلی‌گرم، 10 درصد از موش‌های مادر مُردند و در باقیمانده، حجم مدفوع افزایش یافت که منجر به کاهش خفیف در مایعات بدن و کاهش وزن بدست آمده در طول چهار روز اول شد.

مصرف کتوتیفن در دوران شیردهی

در مطالعات حیوانی روی موش‌هایی که به آنها کتوتیفن داده می‌شد، حضور این ماده در شیر تایید شده است، با این حال، هنوز مشخص نشده است که آیا در مصرف انسانی نیز این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر. استفاده از این دارو در دوران شیردهی مجاز است، با اینحال باید در مصرف آن احتیاط کرد و لازم است حتماً با تجویز دکتر مصرف شود.

شربت کتوتیفن و مرگ خاموش

با وجود مزایا باید مراقب عوارض شربت کتوتیفن برای کودکان نیز باشید. شایعات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان منجر به مرگ می‌شود. چندی پیش اخباری در مورد مرگ دو کودک بعد از مصرف شربت زادیکس کتوتیفن برای کودکان منتشر شد. اما آنچه مشخص است این است که هیچ تحقیق علمی مبنی بر مرگ‌آور بودن این دارو برای کودکان وجود ندارد. با این حال همانطور که گفته شد کتوتیفن جزو داروهای آنتی‌هیستامین محسوب می‌شود و یکی از اثرات جانبی داروهای آنتی‌هیستامین، خواب‌آلودگی و گیجی ست. مصرف دو داروی آنتی‌هیستامین به صورت همزمان بالطبع این اثرات را تشدید می‌کند. بسیاری از افراد ممکن است داروی کتوتیفن برای کودکان را همراه با داروی دیفن هیدرامین که آن نیز یک داروی آنتی‌هیستامین است به کودک بدهند که بسیار خطرناک است و بدون تجویز و زیر نظارت پزشک به هیچ عنوان نباید انجام شود. 

*شربت دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست + دوز مجاز و اثرات جانبی 

منع مصرف شربت برونتیف برای کودکان

سایر عوارض شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست؟ از دیگر عوارض کتوتیفن برای کودکان در زمانی است که او به آسم مبتلا باشد. داروی کتوتیفن نباید برای آسم شدید استفاده شود و فقط برای آسم خفیف آن هم حتماً با تجویز پزشک باید مصرف شود.