شربت زینک سولفات برای اشتهای نوزاد و کودک

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت زینک سولفات برای اشتهای کودک

زینک سولفات برای چی خوبه؟ زینک یا روی برای سلامتی و رشد کودک بسیار مهم است که در نوزادان و کودکان به‌صورت شربت زینک سولفات مصرف می‌شود. بسیاری از والدین از یکدیگر می‌شنوند که شربت زینک سولفات برای اشتهای کودک خوب است، اما نمی‌دانند که این موضوع تا چه حد درست است. شاید بهتر باشد ابتدا بدانید که فواید شربت زینک سولفات در نوزادان چیست و مناسب‌ترین مقدار زینک سولفات برای نوزاد چقدر است. سپس به شما خواهیم گفت که آیا شربت زینک سولفات برای نوزاد خوب است یا نه. پس با ما همراه باشید.

چرا دادن شربت زینک به نوزاد مهم است؟

بیش از 70 آنزیم در بدن ما وجود دارند که در بیش از 300 فعالیت متابولیکی نقش دارند و برای انجام فعالیت خود به روی وابسته هستند. کودکانی که به اندازه کافی روی مصرف نکنند، رشد مناسبی ندارند و بیشتر از باقی کودکان به بیماری‌های عفونی نظیر اسهال و عفونت‌های تنفسی دچار می‌شوند. گرچه استفاده از شربت سرفه برای کودکان در این شرایط امری رایج است و بسیاری از مادران با آن آشنا هستند، اما زینک سولفات هم می تواند کمک کننده باشد. 

شربت زینک از چند ماهگی به نوزاد بدهیم

چنانچه مشکل، کمبود هورمون رشد در کودکان باشد، دادن شربت زینک نوزادان گاهی از 6 ماهگی آغاز می‌شود؛ در غیر این صورت بهترین زمان مصرف شربت زینک سولفات برای کودکان از یک سالگی است. در مورد استفاده از شربت اشتها آور برای نوزاد شش ماهه با پزشک مشورت کنید. از دادن این شربت به کودکان زیر شش ماه مثلاً شربت زینک سولفات برای نوزاد سه ماهه خودداری کنید.

کودکان در سنین 1 تا 3 سالگی به 3 میلی‌گرم زینک در روز و در سنین 4 تا 8 سالگی به 5 میلی‌گرم زینک در روز نیاز دارند. به گفته برخی از متخصصین نیاز نیست که کودک به‌طور روزانه این مقدار زینک را دریافت کند، بلکه شما می‌توانید در طی چند روز یا یک هفته نیاز او را برطرف کنید.

بهترین زمان مصرف شربت زینک سولفات برای کودکان

بهترین زمان برای حداکثر اثرگذاری این شربت یک تا دو ساعت قبل از خوردن غذا است.

فواید شربت زینک سولفات در نوزادان چیست؟

آیا شربت زینک سولفات برای اشتهای کودک هم مفید است؟

روی برای سلامت سیستم ایمنی، ساخت DNA، تقویت رشد نوزادان و کودکان و بهبود زخم‌ها بسیار حیاتی است. گرچه برای سرکوب عفونت ها از انواع شربت چرک خشک کن کودکان استفاده می شود، اما روی در سیستم ایمنی بدن جایگاه خاص خود را دارد. در زیر مهم‌ترین فواید شربت زینک سولفات در نوزادان آورده شده است:

روی و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی کودکان

بدن انسان برای فعال کردن لنفوسیت‌های T (سلول‌های T) در سیستم ایمنی به روی نیاز دارد. سلول‌های T از دو طریق به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند:

  • کنترل و تنظیم پاسخ‌های ایمنی
  • حمله به سلول‌های آلوده یا سرطانی

نوزاد تقریباً برای 6 ماه اول زندگی، آنچه برای دفاع از بدنش نیاز دارد از مادرش گرفته است. در این مدت بدن او با ساخت انواع و اقسام سلول‌ها و دیگر عوامل سیستم ایمنی، کم‌کم آمادگی پاسخگویی مستقل به عوامل بیماری‌زا را پیدا می‌کند. دادن شربت زینک سولفات به نوزاد می‌تواند در این مرحله به کودک کمک کند.

به جز قطره آهن کودکان که از 6 ماهگی تا پایان دو سالگی باید به کودک داده شود، استفاده از هر قطره دیگری باید حتما تحت نظر پزشک باشد. همچنین از انجایی که برندهای مختلفی در بازار وجود دارد میتوانید در مورد خرید بهترین شربت زینک برای نوزادان با پزشک مشورت کنید.

روی برای درمان اسهال کودکان

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اسهال هرساله 1.6 میلیون کودک زیر 5 سال را به طرز حیرت‌انگیزی می‌کشد. دادن شربت زینک به نوزاد در این مورد نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اثرات روی بر تقویت یادگیری و حافظه کودکان

تحقیقاتی که در دانشگاه تورنتو انجام شده نشان می‌دهد که روی نقش مهمی در تنظیم نحوه برقراری ارتباط نورون‌ها (سلول‌های عصبی) با یکدیگر دارد و بر نحوه شکل‌گیری خاطرات و نحوه یادگیری ما تأثیر دارد؛ بنابراین یکی از فواید شربت زینک سولفات در نوزادان این است که می‌تواند عملکرد شناختی آن‌ها را بهبود دهد.

روی برای درمان سرماخوردگی کودکان

به جز قطره پدیلاکت نوزادان که خواص زیادی برای نوزادان و کودکان دارد، در مطالعه‌ای مشخص شد که مصرف یک دوره روی مدت‌زمان سرماخوردگی را تا 40% کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری نیز نشان داد که علاوه بر مدت‌زمان، شدت علائم سرماخوردگی در نوزادان نیز با مصرف روی کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد که دادن شربت زینک به نوزاد در عرض 24 ساعت بعد از شروع علائم، می‌تواند از بروز علائم شدید و طولانی شدن بیماری جلوگیری کند.

نقش روی در بهبود زخم کودکان

روی در حفظ یکپارچگی و ساختار پوست نقش دارد. افرادی که دائماً پوستشان زخم می‌شود، اغلب دچار نقص متابولیسم روی و یا کمبود روی هستند. روی در کرم‌های پوستی که برای درمان سوختگی پای نوزاد در اثر پزشک تجویز می‌شوند نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد دادن شربت زینک سولفات به نوزاد نیز به تقویت پوست و تسریع روند بهبودی زخم‌ها کمک می‌کند.

شربت زینک برای وزن گیری نوزاد

آیا شربت زینک سولفات برای اشتهای کودک هم مفید است؟ بله شربت زینک برای اشتهای کودک مفید است. مطالعات نشان داده است که کمبود روی می‌تواند باعث کاهش اشتها شود؛ همچنین بر درک طعم‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. به‌طورکلی، روی را می‌توان یک محرک اشتها در کودکان و بزرگسالان تلقی کرد که با تحریک بخش‌هایی از سیستم عصبی که با اشتها در ارتباط هستند، باعث می‌شود که میل بیشتری به غذا خوردن داشته باشند. همچنین شربت زینک پلاس برای چاقی کودکان نیز استفاده میشود که علاوه بر روی حاوی ویتامین سی و ب کمپلکس نیز هست.

درصورتی‌که نوزادی از رشد خود عقب مانده باشد و وزن گیری نوزاد به‌خوبی انجام نشود، به نظر می‌رسد که دادن شربت زینک به نوزاد می‌تواند اشتهای او را تقویت کند. به همین دلیل ممکن است پزشک برای افزایش وزن او شربت زینک سولفات تجویز کند.

مقدار مصرف شربت زینک سولفات در کودکان

در مورد لزوم و مقدار مصرف زینک برای نوزادان حتماً با پزشک مشورت کنید. معمولاً مقدار زینک سولفات برای نوزاد برحسب وزن او محاسبه می‌شود که معمولاً حدود 2.5 تا 3 سی‌سی یا 12 قطره می‌باشد. توصیه می‌شود که بین مصرف شربت زینک و شیردهی فاصله باشد، زیرا ترکیباتی مثل شیر یا لبنیات جذب روی را کاهش می‌دهند. همچنین قطره زینک و آهن نباید هم‌زمان به نوزاد داده شوند.

عوارض شربت زینک برای نوزادان 

شربت زینک سولفات حتماً باید با نظر پزشک استفاده شود. در زمان استفاده هم باید توجه کنید که نباید از حد توصیه شده بیشتر بدهید. بعضی گمان میکنند با دادن بیشتر شربت، اشتهای کودک بیشتر میشود اما زینک میتواند مشکلات گوارشی زیادی برای کودک ایجاد کند مانند تهوع، استفراغ، اسهال خونی، درد و گرفتی‌های شدید شکمی. اگر پس از مصرف شربت حتی در دوز توصیه شده، کودک دچار مشکلات گوارشی شد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. 

جمع بندی

با وجود تمام مواردی که درباره فواید شربت زینک سولفات در نوزادان گفتیم، به این نکته توجه کنید که اغلب نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، مقدار مورد نیاز زینک روزانه خود را دریافت می‌کنند. زینک در تعداد زیادی از منابع غذایی مصرفی توسط مادر نظیر حبوبات، آجیل، گوشت قرمز، ماست و غیره وجود دارد و وارد شیر او نیز می‌شود. نوزادانی که از تغذیه تکمیلی با شیر خشک در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، معمولاً به مصرف مکمل غذایی روی نیاز دارند مگر اینکه شیر خشک آن‌ها با زینک غنی‌شده باشد.